Dong on osittain kiinnitetty dollariin +/-5% vaihteluvälissä mutta kuitenkin näyttää heikkenevän tasaisesti ajan myötä dollaria enemmän. En täysin hahmota kuviota kun PYN puhuu vain USD:n suojaamisesta, rahasto toimii euroissa ja EURVND suojauskustannus on n. 4.5% p.a.
Morjesta ketjuun!
Jos kaikki menee suunnitellusti, pääsen keskiviikkona juttelemaan Petri Deryngin kanssa Pyn Eliten viimeaikaisesta kehityksestä. Jos teillä on kysymyksiä salkunhoitajalle niin pistäkää tänne ketjuun tulemaan, valikoin parhaat mukaan haastatteluun jos vaan aikaa riittää.
Kysymyksien deadline on tiistai-iltana, käyn silloin katsomassa mitä täältä löytyy. Haastattelu tulee ulos oletettavasti keskiviikon aikana.
Vietnamin geopolittinen positio suhteessa Kiinaan, Jenkkeihin ja miksei Venäjääkin. Uhka vai mahdollisuus?
Jos PYN joku päivä tekee exitin Vietnamista tai suuri joukko PYN-omistajia haluaa irtaantua yhtä aikaa, niin miten tämä käytännössä hoidetaan ja millaisia riskejä siihen liittyy? Riittääkö markkinan likviditeetti sulattamaan tämän?
Sacombank-sijoitusteesin edistyminen kiinnostaa. Eli onko se edennyt kuten ovat ajatelleet ja onko kyseisen sijoituksen sijoitusteesejä täytynyt päivittää tänä vuonna. Sijoittajaillassa tätä hyvin avattiin, mutta kiinnostaisi kuulla onko uutta.
Koska näitä ei ole kysytty, onnistuisiko tällä kertaa:
Ja bonuksena luin Kulvikin Sijoittaja-kirjan. Siinä totesivat olevan aika lailla mahdotonta tietää aidosti mitä pankkien taseet sisältävät, eikä Sifterin rahasto sijoita sen takia yhteenkään pankkiin. Mihin perustuu, että Petu ja tiimi osaatte tämän paremmin Vietnamin pankkien osalta?
Omistan Pyniä, ja pankkien suuri osuus salkussa hiukan huolettaa.
Miten dollarin merkittävä heikentyminen on vaikuttanut arvoon?
Komppaus tälle.
Ja kun riskit tietenkin sijoittajaa kiinnostavat, niin mitä suurimpia riskejä salkunhoitaja itse näkee nimenomaan rahaston kannalta juuri NYT? Entä Vietnamin talouden, joka lienee seuraavaksi merkittävin asia?
Ja heti perään, mitä mahdollisuuksia?
Näitä varmasti käsitelty eri yhteyksissä, mutta jos olis vaikka jotain uutta.
Petri on joskus historiassa avannut esityksessään “tavoitetasoja” Vietnamin pörssi-indeksin pisteluvulle. Niitä päivitettiin muistaakseni jossain vaiheessa 1700 pisteestä 2500 pisteeseen.
Mikä on nykyinen tavoitetaso?
Ja onko kyseessä Ho Chi Minh VNI-indeksi?
Tässä on Petri Deryngin tuore sijoittakirje. ![]()
*Vietnamin julkisen puolen voimakkaat panostukset saavat vauhtia yksityisen puolen investointeihin ja nostavat yritysten riskinottohalukkuutta. Siten syntyvä voimakas talouskasvu on omiaan pitämään pörssiyhtiöiden tuloskasvunäkymät suotuisina. *
Pörssin hyvä meininki voi jatkua, koska tuloskasvu pönkittää kurssinousua ja pitää markkinan kohtuullisesti hinnoiteltuna. Vuoden 2026 Bloombergin konsensusennusteilla Vietnamin markkinan P/E-lukema olisi vain 11,8, mikä on houkuttelevan alhainen kerroin vahvasti kehittyvän maan pörssiosakkeille.
Hyvä boogie ollut tänä vuonna.
Nyt sitten vaan jännäämään nostoa EM:ään. Tutkin vähän asiaa ja en ollut tietoinen tuosta “Seconday Emerging Market”-statuksesta, joka siis tulee vähäisemmillä vaatimuksilla versus Emerging Market -status.
Positiviista tässä on että jos Vietnam nyt lokakuussa (7.10 USAn pörssin sulkeuduttua) saa Seconday EM -statuksen, niin luultavasti tulevaisuudessa nosto EM:ään tuo uuden boostin.
Miten henkilöriski (one man show) on mitigoitu ja mitä rahastolle tapahtuu kun Petan Vienan indeksille asetettu tavoitetaso on saavutettu?
Petri Deryng kävi @Juha_Kinnunen haastattelussa, jossa kaksikko kävi kattavasti läpi Vietnamin pörssin ja PYN Eliten kuulumisia! ![]()
Moro,
Pahoittelut ettei kaikkien teidän kysymyksiä ehditty käsitellä. Jotenkin aika katosi tuossa jonnekin mukavasti jutellessa, ja oltiin yli tunti juteltu ennen kuin heräsin asiaan ![]()
Toivottavasti tuo on kuitenkin hyvä ja mielenkiintoinen infopaketti!
Kiitos @Juha_Kinnunen erinomaisesta haastattelusta, ja olipa hienoa, että sain vihdoin vastaukset kysymyksiini! Vastaukset näihin oli todella hyvät. Harmi, että keventelin PYNiä alkuvuodesta ![]()
Kiitos Juha ja Peta mielenkiintoisesta keskustelusta. Pakko mainostaa vielä sen verran, että ”vielä kerkee mukaan..”
Tämä ei tietenkään ole sijoitussuositus!
Tässä joitain havaintoja tuoreimmalta Vietnamin matkaltani verrattuna aiempiin.
Hodlaan itse pyn eliteä.
Tiivistelmä: Vietnam ei ole kehitysmaa; Vietnam on voimakkaasti kehittyvä maa. Osakekuplan riski on olemassa mutta en pidä sitä vielä kauhean huolestuttavana. Kommunistinen kapitalismi on yllättävän toimiva järjestelmä.
Hintataso/inflaatio: vaikuttaa että kuluttajahinnoissa ei ole ollut länsityylistä koronanousua. Esim parturi on edelleen noin 2€. Suomalaiselle keskimäärin kaikki on järkyttävän halpaa, paitsi luksus tuontitavara (esim viinit), joka voi olla jopa kalliimpaa kuin Suomessa.
Osakekupla: kun se 2€ parturi puhuu seuraavan asiakkaansa kanssa osakkeista, alkaa toki hieman huolestuttaa. Tuntuu että pörssikasino on jonkinlainen kansanhuvi. Kysymys on miten pitkään karuselli jaksaa taas pyöriä. Stereotyyppisesti tuntuvat olevan uhkapelikansaa, haetaan nopeita pikavoittoja eikä mitään säästämistä. Säästäminen hoidetaan kämppien kautta.
Asuntokupla: tämä on ollut suurin huoleni Vietnamin talouden suhteen mutta ilmeisesti se on hallinnassa. Anekdoottisesti voisi sanoa että kun vielä ennen koronaa puhuttiin kämppien hinnoista, nyt puhutaan osakkeiden hinnoista. Mcmansioneja ja hulppeita torneja rakennellaan yhä sinne sun tänne, mutta ilmeisesti niille on kysyntää kun keskiluokka vaurastuu kovaa vauhtia. Joitakin projekteja on jätetty kylmästi kesken.
Hallinto: täällä on vedetty läpi uudistus jossa hallintoalueiden määrä tiputettiin puoleen. Samalla siirrettiin paljon virkamiehiä ennenaikaiselle eläkkeelle. Eräs sivutoiminen 53v kuski, entinen opettaja, sai 60k€ eläkepaketin mikä on paikallisella tasolla varsin kohtuullinen kompensaatio.
Saasteet: paikallisesti ongelmat ovat huomattavia. Hanoissa ja sen eteläpuolella ilma on paikoin lähes hengityskelvotonta. Suurin syy tuntuu olevan riisipeltojen kulotus ja tehtaat. Esim lenkkaritehtaat ovat paikallisesti saastuttaneet veden ja aiheuttaneet syöpäaallon. Maan keskiosissa ilmanlaatu on pääosin ok. Sateisessa Saigonissa pienhiukkasia on tällä hetkellä vain 4x stadiin verrattuna (normitilanne 10x). Sen sijaan että härmässä mietittäisiin hiilinieluja, täältä löytyisi cleantech bisnesmahdollisuuksia joilla voitaisiin parantaa kymmenien miljoonien ihmisten elämänlaatua radikaalisti.
Infra: tiet ovat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin härmässä. Liikenne on hallitun kaaottista mutta todellisia ruuhkia on vain Hanoissa ja Saigonissa.
Sisäisiä lentoja on paljon ja ne myydään täyteen. Saigonin uusi rakenteilla oleva lentokenttä näyttää ilmasta siltä että se valmistuisi härmässä 10 vuodessa mutta täällä toki kaikki on mahdollista.
Autojen määrä lisääntyy jatkuvasti, ei nyt eksponentiaalisesti mutta melkein. Autojen käyttöaste tuntuu olevan binäärinen, joko auto on jatkuvassa käytössä esim taksina tai sitten vain viikonloppukäytössä statussymbolina. Skootteri on valtaosalle kätevin tapa liikkua. Polkupyöriä on todella vähän enää. Paikallisen valmistajan Vinfastin sähköautojen määrä on lisääntynyt aidosti eksponentiaalisesti mutta tuntuu nyt tasaantuvan.
Koulutus: Täällä nuorisoon aidosti panostetaan ja heiltä vaaditaan. 12v ratkotaan matikassa toisen asteen yhtälöitä (härmässä 16v kun olin itse koulussa, vaaditaanko sitä nyt enää lainkaan nykyisin). Englantia ja muutakin opiskellaan maksullisilla lisäkursseilla. Englannin taso paranee jatkuvasti, olin häkeltynyt kun maaseudulla pienen perheravintolan nuori teinityttö otti reklamaation vastaan todella sujuvalla englannilla. Keskimääräinen kielitaito on toki vielä melko olematon.
Politiikka: Kommunistinen kapitalismi tuntuu yllättävän toimivalta systeemiltä. Kaikkien kanssa tehdään bisnestä ja hallinto vaikuttaa järjelliseltä, propagandakin tuntuu nimelliseltä. Immigraatiopolitiikka on tiukkaa mutta on nyt ilmeisesti löysentymässä. Suomalaiset pääsevät maahan 45 päivää ilman viisumia ja 90 päivää nettiviisumilla. Joillakin yksittäisillä alueilla venäläisiä “pakolaisia” on paljon. Kiinalaiset ja korealaiset turistit käyttäytyvät täällä kuin suomalaiset Tallinnassa 1990-luvulla mikä tuskin lämmittää kansakuntien välisiä suhteita.
Rahanpesu: Vietnam on EU:n eritystarkkailussa ja ilmeisesti syystä. Erityisesti hotelleja ja resortteja käytetään selvästi rahanpesuun. En keksi järkevää syytä miten 5* hotelli aamiaisella voi maksaa 30€ yö tai resorttia pyöritetään vain yhdelle pariskunnalle sesongin ulkopuolella.
Mitä paikalliset ajattelevat Suomesta: puhdas ilma, luonto ja hyvä koulutus. Suomen taloudellisista vaikeuksista ja kielitaitovaatimuksista ei ole mitään tietoa. Täällä on agentuureja jotka ohjaavat paikallisia hankkimaan oleskelulupia opiskelun perusteella vaikka tarkoitus ei ole opiskella. Suomalaiset pienet amk:t ovat selkeästi juonessa mukana, lopullinen tavoite on lukukausimaksujen ja valtion avustusten kuppaaminen. “Opiskelijat” joutuvat oman onnensa varaan. Tuntuu olevan voimakas keskiluokkainen trendi saada lapset opiskelemaan ulkomaille lähes keinolla millä hyvänsä.
Jos suunnittelet omaa tutkimusmatkaa tänne, suosittelen lämpimästi erään fintechin käyttöä täällä, koska suomalaiset maksukortit eivät toimi luotettavasti. Saat lisätietoa yksityisviestillä.
Loistava kirjoitus ja kirjoitettu!
Itsellä PYNissä “kuusinumeroinen” (itse asiassa ärsyynnyn itse tällaisista ilmaisuista…) summa kiinni niin miettinyt että voisiko toteuttaa markkinatutkimusmatkan ja saada kulut vähennyksiin…
Katselin junassa tuoreen jakson. Olen jo useamman kerran kiinnittänyt huomiota siihen, ettei Vietnamin taloudesta puhuttaessa nosteta esiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Sama tauti vaivaa monia muita kehittyviä markkinoita, mutta ei syystä tai toisesta pintaudu talouskeskusteluun.
Vietnamissa on alueita, jotka ovat ihan erityisen alttiita merenpinnan nousulle, suolaisuuden lisääntymiselle ja tulville. Uhkaa on ainakin riisin ja hedelmien tuotannolle ja kalastukselle. Kuivuus ja epäsäännölliset sateet heikentävät satotasoa pohjoisissa ja vuoristoissa.
Samalla se tuo merkittäviä kustannuksia infrastruktuurille. Ymmrtääkseni erityisesti suuret talouskaupungit kuten Ho Chi Minh City ovat merkittävässä riskissä, ainakin jos Maailmanpankin analyysejä on uskominen. Itse asiassa Maailmanpankin mukaan vuonna 2020 ilmastovaikutukset johtivat jopa 10 miljardin dollarin talousmenetyksiin, eli yli 3 %:iin Vietnamin BKT:sta. Luin taannoin arvion, jossa talousvaikutukset voisivat nousta jatkossa reippaasti yli 10% bkt:sta.
Tätä näkökulmaa toivoisin tuleviin jaksoihin mukaan myös.
Kiitoksia palautteesta. Eipä tullut tuossa mieleen, mutta voidaan varmasti käsitellä jatkossa.
Vietnamin talous kiihtyi kolmannella neljänneksellä noin 8 prosentin kasvuun, vaikka Yhdysvaltain 20 prosentin tullit ovat hidastaneet erityisesti kenkä- ja tekstiilivientiä.
Kasvua vauhdittivat ulkomaiset investoinnit, turismi ja vahva kotimainen kulutus. Teollisuustuotanto ja vienti pysyivät vireinä, lisäksi pörssi nousi 2 prosenttia näiden vahvojen lukujen myötä.
The acceleration supports the Vietnamese government’s target of 8.3%-8.5% expansion this year, but appears at odds with forecasts from international organisations. The World Bank projects 6.6% growth this year, while the International Monetary Fund estimates 6.5%.
