Pientä ajatuksen purtavaa foorumille ennen viikonlopun viettoa.
Keskiviikkona Trump säikähti, tai näinä poliittisina aikoina neutraalimmin ilmaistuna käytti pelisilmää korkojen liikkeiden kanssa ja lykkäsi +10 % korkeampia tulleja kolmen kuukauden päähän.
Jos katsotte viime päivien korkoliikkeitä, sekä 10-vuotinen että 30-vuotinen korko ovat nousseet samalla tasolle kun Trump vaihtoi taktiikkaa kauppasodassa vähemmän taloudelle tuhoisaksi. Osakemarkkina ei tuhoa poliitikkoja, mutta korot kylläkin voivat tehdä sen.
Korkojen kiipeäminen ja jo absurdin korkeat tullit Kiinan ja Yhdysvaltain välillä kertovat markkinalle, että Kiinan kanssa on löydettävä nopeasti ratkaisu. “Tulitauko”, jonka aikana hierotaan diili. Tulkitsen sen takia markkinan olevan rauhallinen uusien tulli-ilmoitusten kanssa, toistaiseksi.
Aluksi näytti siltä, että maksimalistisilla vaatimuksillaan koko maailmalle Trump hämäsi Kiinan vastaamaan liian nopeasti ja Kiina jäikin yksin satimeen. Mutta nyt, toistaiseksi, näyttää siltä että Trump astui itse itse kaivamaansa kuoppaan. Jos Xi ei viesti rauhaneleitä, käy olo tukalaksi kuopassa. Kiina voi kuitenkin lievittää kipujaan elvyttämällä ja hakemalla syvempiä kauppasuhteita muiden kanssa (siinä on omat ongelmansa mistä olen puhunut paljon jo ketjussa ja Varteissa).
Mielenkiintoisesti Yhdysvaltain 30-vuotisen lainan reaalikorko liikkuu 2000-luvun korkeimmilla tasoillaan. Tällä tasolla se on flirttaillut toki jo jokusen vuoden. Ilman kauppasotaakin moni varmaan raapisi päätään, miten talous kestää korkeita reaalikorkoja. Vaikkakin yksityinen sektori on deleveroinut itseään ja tilanne on tässä mielessä parempi, kuin ennen finanssikriisiä. (Jos katsotte Yhdysvaltain kokonaisvelan suhdetta BKT:hen 2009–2025, se ei ole noussut merkittävästi. Sen jakauma on vain muuttunut niin, että suurempi osa velkaa on “turvallisemmalla” Liittovaltiolla.)
Kaiken kaikkiaan tilanne on mielenkiintoinen ja korkomarkkina pistää painetta Yhdysvaltojen tiimille. Kulta raketoi suhteessa dollariin ja turvasatama on rikki.
Jos kauppasota jäisi tauolle, voi olla että vuosi 2025 muistetaankin pääasiassa dollarin rikkoutumisena ja luottamuksen menetyksenä Yhdysvaltoihin myöhemmissä historiankirjoissa! Kauppasota ja Trumpin tiimin autoritarismi saattavat johtaa vielä moniin historiallisiin käänteisiin.