Plug Power ($PLUG)

Tosiaan Plug Powerin liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, mikä johtui lisääntyneistä elektrolyysilaitteiden toimituksista, jatkuvasta kysynnästä materiaalinkäsittelyssä ja kryogeenialustan käyttöönotosta.

Yhtiö paransi bruttomarginaaliaan merkittävästi toimitusketjujen tehostamisen, kustannusten leikkausten ja hintojen korotusten ansiosta.

Käteisvarojen käyttö väheni ja uusi säästöohjelma yhdistettynä odotettuun myynnin kasvuun ja hallittuun kulujen optimointiin tukee tulevaisuuden näkymiä.

https://x.com/Earnings_Time/status/1922021290346487823
image


20 tykkäystä

Hienosti tiivistit. Lisäilen muutamia nostoja seuraavasta erinomaisesta twiittiketjusta:
https://x.com/LongYield/status/1922262700404490453?t=qy6wcVSYQP9ZquVW6qzlfg&s=19

“Electrolyzer Pipeline and Timing Outlook
• Currently holds $200 million in electrolyzer backlog for 2025 with 2GW of projects expected to reach FID by year-end.
• Caution expressed about some projects slipping into 2026 due to the large capital scope and multi-billion-dollar nature of associated infrastructure.
• Plug remains confident in converting its growing European pipeline into substantial bookings and revenue in coming quarters.”

Lyyserimarkkinat ovat nyt oikeasti aktivoituneet. Pelkästään tuo 2GW olisi luokkaa 1.5mrd-2.5mrd liikevaihtoa, joten lyyserikauppa on avainasemassa kun mennään kohti tuottavuutta. Se ei ole ainoa työkalu poksissa, mutta merkittävin. Sen lisäksi valmistuneet lyyseriprojektit avaavat markkinoita muille laitteistoille.

“Plant Performance and Technological Maturity
• April marked record production for the Georgia facility, signaling operational maturity.
• Louisiana’s design is described as Plug’s cleanest to date, benefitting from past learnings and serving as a model for future installations.
• The Texas facility, with $250 million already invested, is central to the company’s DOE-backed scale-up and tax credit eligibility strategy.”

Plugin tuotantolaitokset kehittyneet.

“Material Handling Business Updates
• Renewed momentum observed with a major pedestal customer placing a $10 million order, linked to a $200 million pipeline.
• Transition to direct sales and price adjustments are reshaping the customer mix, with new engagements in Europe (e.g., BMW, STEF cold chain).
• Broader market feedback suggests automation adoption challenges may indirectly benefit Plug’s offering.”

Varastojen automatisointi aiheuttanut haasteita-> Plugi saattaa hyötyä tästä.

Jokatapauksessa torjuntavoitto ja aitoa käännettä tässä kehitellään. Parin kvartaalin päästä mahdollisesti pystytään arvioimaan milloinka alkaa sieraimet nousta pinnalle.

12 tykkäystä

Laitan tämä erilliseen viestiin.

Alustavasti varsin lupaava tapa säilöä isoa määriä energiaa.

8 tykkäystä

Mut tää onkin sit huonompi homma Plugin, ja koko jenkkien clean hydrogen bisneksen kannalta, jos $3/kg vero tuki sopppari revitään palasiksi. Toivottavasti ei mene senaatissa läpi. Aurinko ja tuuli ovat muussa tapauksessa selvät voittajat clean tec alalla usassa. Kuten osakekurssien hinnoissa on parin viime päivän aikana nähty. Onneksi kuitenkin Plugin texasin laitos olisi oikeutettu vero tukiin, kun koskisi laitoksia jotka valmistuu 2025 jälkeen. Toinen “hopea reunus” voisi olla että seuraava hallitus/presidentti voisi taas palauttaa tuet takaisin, sitten muutamien vuosien päästä…

Taitaa olla pakko Pluginkin vaan ihan tosissaan satsata eurooppaan ja aasiaan bisneksiensä kanssa, kunnes muutos jenkkien CT politiikassa muodostuu suotuisammaksi vihreän vety bisneksien kannalta.

9 tykkäystä

Tätä vastakkain asettelua on mielenkiintoista seurata. Toinen tuo kasvutarinoita ja toinen konkurssinäkymiä.

Itselläkin on usko vähissä. Lähdin plugin mukaan olisiko ollut 2018. Maksoi silloin reilu 2 taalaa. Pian alkoikin vetykiima ja lapun hinta ampui lähes 70 taalaan. Rupesin hävittämään lappuja kiivaassa nousussa ja ihan huipullakin tein kauppaa. Jätin muutaman sata lappua odottamaan seuraavaa nousua. Ei sitä sitten tullutkaan. Alkuvuodesta 2025 pistin kaikki menemään suunnilleen samalla hinnalla millä olin aloittanut ostot. Yhden lapun jätin ikään kuin muistoksi tästä vuoristoradasta, joka vielä odottaa uutta nousua.

Jospa tämä vielä menestyy, niin mielelläni lähden taas mukaan.

11 tykkäystä

https://www.hydrogeninsight.com/policy/republican-led-house-committee-votes-to-confirm-termination-of-45v-clean-hydrogen-tax-credits/2-1-1819652?fbclid=IwY2xjawKUZntleHRuA2FlbQIxMQABHimUooiUEl0aA1hk7OkpYSDxoiFSC6V_sUYFZzxecdwIG4BkvSSrJofJDA-h_aem_vpXHbd7IIhUnIWRcxEdOBw

Ikävämpi homma. Mutta kuten aikaisemmin postasin, ei ihan täysi maailmanloppu Plugin kannalta. Georgia jatkaa myös Trumpin kaudella tax credittien saamista, sekä käsittääkseni myös Texas tulee saamaan hyödyn…

3 tykkäystä

https://www.ir.plugpower.com/press-releases/news-details/2025/Plug-Power-CFO-Paul-Middleton-Underscores-Confidence-in-Financial-Strength-and-Strategic-Growth-with-Share-Purchase/default.aspx

”Olen edelleen luottavainen Plugin pitkän aikavälin strategiaan ja edessä oleviin mahdollisuuksiin, kun jatkamme visiomme toteuttamista vetytaloudessa,” sanoi Middleton. ”Tämä osto heijastaa uskoani yhtiön taloudelliseen vahvuuteen ja kasvupotentiaaliin.”

Plugin talouspäällikkö osti ihan merkkittävällä summalla Plugin osakkeita. Luottoa firmaan siis löytyy.

14 tykkäystä

Väärää tietoa, vai mitenkä meni niin kuin omasta mielestäsi? Miten voi olla kolmeen vuoteen pienin liikevaihto, jos nousua on yli 10% yoy?

Ja tehdään nyt muutama asia muille selväksi. Elektrolyyreilaitteistojen myynti kasvoi 575% yoy. Yhtiö odottaa vahvan kasvun jatkuvan. Yhtiö myös odottaa saavansa vuoden 2025 loppuun mennessä tilauksia 2GW:n edestä, vaikutus liikevaihtoon arviolta pari miljardia - joka toki jakaantuu useille vuosille. Sen lisäksi BEDP putki on 8GW. Ja edelleen, lyyserit eivät ole ainoat liikevaihtoa tuovat laitteistot, niiden tilauksien kasvu on vaan hurjinta. Ja näinhän se on etukäteen ajateltu menevänkin.

Ja tehdään sekin vielä selväksi, että nykyinen elektrolyyserimarkkinoiden suunta tukee tätä kehitystä. Esimerkiksi ITM power nosti omaa ohjeistustaan 30% verran ja tilauskanta noussut 3x viime vuoteen verrattuna.

Sen lisäksi @anon34312866 pohditaanpa vähän aikaa yhdessä tuota CFOn osakkeiden ostoa. Hän teki sen, mitä yksikään Teslan sisäpiiriläinen ei ole koskaan tehnyt, eli osti oman firmansa osakkeita. Syitä tälle voi olla:

  1. Mies on paska sijoittaja.
  2. Hän tietää jotakin mitä me ei tiedetä.
  3. Hän tietää tasan saman mitä mekin tiedämme. Ostojen syyt voi hyvinkin olla tuossa silmien edessä. Yhtiön kulukuuri yhdistettynä vahvasti kasvavaan lyyserimarkkinaan ennustaa aitoa käännettä yhtiön toiminnassa

Jos tämä menee konkkaan niin tarjoan kaljat. Jos ei mene, niin muistutan asiasta vielä ensi vuosikymmenenkin.

24 tykkäystä

Laitan tähän Jukan puolustukseksi, että toiseksi matalin liikevaihto oli viimeisin kvartaali, kuten hän sanoi. @everlaastia on myös oikeassa siinä, että kasvu oli 10% yoy, joka on siis parannus siitä viimevuotisesta pohjakosketuksesta.

kuva

Toivon kyllä itsekin Plugille menestystä, olinhan sijoittaja muutaman vuoden ajan ja saatan lähteä mukaan, jos näkymät oikeasti paranevat. Lyyseriliiketoiminnan kasvu on tosi hyvä asia, mutta riittääkö se pelastamaan yhtiötä? Yhdysvaltojen nykyisen hallinnon aikana kaikki liiketoiminta, jonka voi edes etäisesti mieltää uusiutuvan energian kaltaiseksi (vihreä vety?), on kuolemanvaarassa. Ehkä tuo lähtee kiitoon nyt Trumpin aikana harmaalla / sinisellä vedyllä. Kai se lyyseritoiminnan kannalta on aivan sama, mistä se energia tulee? Todella karsealta tuo näkymä vain vaikuttaa. Mistä firma saa rahaa tulevina vuosina, jos pää ei pysy pinnalla?

Hyvä merkki tosiaan tuo CFO:n investointi. Mielessä on vain se, että onko oikeasti omaa rahaa takana, vai onko koku taho “lainannut rahaa ilman takaisinmaksuvelvoitetta” ja käskenyt ostaa osakkeita luottamuksen herättämiseksi? Jos on omaa rahaa käyttänyt, niin hattua nostan ja silloin on varmasti tiedossa jotakin todella rautaista.

Seuraan kyllä mielenkiinnolla. :slight_smile:

10 tykkäystä

Sehän ei sinulle kuulu, mutta en ole tehnyt konkurssia kuten eräät.

Bruttokate kääntyy kyllä positiiviseksi, kun volyymit kasvaa. Se on vetyteknologian etu, että tuotanto kyllä skaalautuu. Ja ne volyymit kasvaa nopeiten juurikin elektrolyyserilaitteistojen kasvavien myyntien avulla.

Tämä siis koskee koko elektrolyyserimarkkinaa. Yhtiöiden tilauskannat ovat alkaneet vahvistua, joillain jopa merkittävästi. Tämä lähti nyt. Plugilla nyt vaan “sattuu” olemaan merkittävä määrä basic engineering and design package - sopimuksia (8GW), joista on nykymarkkinoilla syytä olettaa merkittävä osan päätyvän tilauksiksi. Yhtiö itse odottaa tänä vuonna tilauksia tulevan noin 2GW:n verran. Jokainen voi laskea omat arvionsa noiden kauppojen vaikutuksesta yhtiön liiketoimintaan seuraavina vuosina. Ja elektrolyyserimarkkinoiden kasvu tulee jatkumaan vuosia, koska nyt ollaan vasta alussa.

Näiden projektien jälkeen seuraa muu vetysektorin kasvu: infra, kuljetus, varastointi, käyttö jne.

10 tykkäystä

Tässä on nyt se 18kk aikaa Plug powerin tehdä päätös suomeen tulevista(väitetysti) vetylaitoksista ja itseäni kyllä kiinnostaa mistä meinaavat saada rahat noihin laitoksiin?Plug power siis meinaa ihan itse rakentaa nuo laitokset ja eivät ole pelkkiä laitetoimittajia niin mistä rahoitus?

Tässä on nyt aikaa kulunut jo jonkin aikaa tuosta ilmoituksesta ja toki siinä sanottiin että 25/26 tehdään viimeinen päätös joten kai kohta jo pitäisi alkaa jotain kuulua.

1 tykkäys

Kaikkeahan sitä on toki nähty, mutten usko kepulikonsteihin tässä tapauksessa, koska toimarikin otti 50% tämän vuoden palkastaan osakkeina.

Noista elektrolyyserimarkkinoista vielä sellainen juttu, että kaikki iso poliittiset blokit ovat ilmoittaneet halustaan vähentää energiariippuvuutta muista. Kyse ei ole niinkään päästöistä, vaan enemmänkin turvallisuus- ja talouspoliittisista linjauksista. Silloin on käytettävä kaikki keinot mitä löytyy, mm. kaikenväriset vedyt. Sen lisäksi uusiutuva energia kasvaa edelleen räjähdysmäisesti ja sen täysimääräisessä hyödyntämisessä vihreällä vedyllä on suuri rooli.

Kiina on hyvä esimerkki. Maa ilmoitti halustaan vähentää riippuvuutta muista, on rakentanut uusiutuvia räjähdysmäisesti ja nosti vedyn lainsäädännön silmissä tärkeäksi energiaresurssiksi(linkitin uutisen viime vuonna). Vaikutukset näkyvät nyt, elektrolyysereiden kauppa kasvaa jyrkällä kulmakertoimella. Hockey stick teoria pitänee paikkansa tässä tapauksessa.

Toinen hyvä esimerkki on Intia. Se on kertonut halustaan vähentää riippuvuutta Kiinasta ja kaikki keinot on käytössä. Keskiössä on uusiutuvat ja myös vety. On hyvinkin mahdollista, että Intian markkinat aiheuttaa Nellin ketjussa tulevaisuudessa parran pärinää.

Onhan toki Eurooppakin hyvä esimerkki pyrkimyksestä energiariippumattomuuteen ryssän maakaasusta. Satamia valmistellaan e-ammoniakin, e-metanolin, vedyn ja LNG:n vastaanottamiseen. Kolme ensimmäistä on vetypohjaisia. Saksa ja Espanja rakentaa vetyputkistoja ja samalla tasaisin väliajoin valmistuu uusi (pienehkö) vedyntuotantolaitos liittyen johonkin projektii. Ja edessä on mittavat investoinnit vetyyn, viimeisimmät EUn investoinnit julkistettiin eilen. Samalla uusiutivien rakentaminen jatkuu. Melko varmasti EU on Plugille lähiaikoina merkittävin markkina.

Trumppi on sanonut monesti haluavansa energiariippumattomuutta, eikä se onnistu oikein niilläkään ilman vetyä. Oma näkemys on se, että minkä muski dogellaan sekoitti, saapuu Trump valkoisella ratsullaan korjaamaan. Näin se on tehnyt aiemminkin tänä vuonna, korjaa sen minkä sotkee. Nyt oli DOE perunut 7:ltä hankkeelta lainat, mutta ne hankkeet olivat jo valmiiksi kuolleita. Ainakin tämä oli paljon melua pienempi juttu. Sen lisäksi monet rebublikaaniosavaltiot omaavat korkean potentiaalin uusiutuvan energian suhteen, joten uskon tukien ja investointien säilyvän ainakin jollain tasolla.

Energiamurros on oikeasti tulossa.

17 tykkäystä

GenEco toiminnassa: Todistettu mittakaavassa ympäri maailmaa

Vaikka monet elektrolyysilaitteiden merkit ovat edelleen pilottivaiheessa, GenEco tekee todellisia asioita – tänään. Tässä katsaus siihen, missä Plugin PEM-järjestelmiä on käytössä:

  • Portugali: Plug toimittaa 100 MW:n elektrolyysijärjestelmän Galpin Sinesin jalostamolle, jota tukee 84 miljoonan euron toimintatuki Euroopan vetypankilta.
  • Espanja: 25 MW GenEco-elektrolyysilaitteita toimittaa vihreää vetyä Iberdrolan ja BP:n Castellónin jalostamolle sekä ammoniakkiin ja metanoliin keskittyville klustereille.
  • Iso-Britannia: Plugin teknologia kattaa yli 60 % Yhdistyneen kuningaskunnan vetyjakelukierroksen 1 (Hydrogen Allocation Round 1) puitteissa myönnetystä kapasiteetista ja on aktiivisesti mukana 875 MW:n HAR-2-ehdokaslistalla.
  • Tanska ja Ranska: Plug on mukana yli 300 MW:n kestävän lentopolttoaineen (SAF) hankkeissa Arcadian kanssa, joissa vedyn kysyntä on kriittistä.
  • Yhdysvaltain vetytehtaat: Plug operoi vedyn tuotantolaitoksia Georgiassa, Tennesseessä ja Louisianassa tuottaen 40 tonnia päivässä – ja 8 GenEco-elektrolyysilaitetta on erityisesti GA:n laitoksen ytimessä. Huhtikuussa 2025 Georgia saavutti ennätysmerkkipaalun, tuottaen 300 tonnia nestemäistä vihreää vetyä – osoittaen täysimittaisen, todellisen suorituskyvyn.

Plugari näyttää piristyneen. Investoinnit alkaa tuottaa pikkuhiljaa?

  1. toukokuuta 2025
    ”Olen edelleen luottavainen Plugin pitkän aikavälin strategiaan ja edessä oleviin mahdollisuuksiin, kun jatkamme visiomme toteuttamista vetytaloudessa”, Middleton sanoi. ”Tämä osto heijastaa uskoani yhtiön taloudelliseen vahvuuteen ja kasvupotentiaaliin.”

Plug Power Inc. (PLUG)

NasdaqCM - Nasdaqin reaaliaikainen hinta•USD

0.9230

+0.1299

(+16.3788%)

Kello 12:13:27 PM EDT. Markkinat auki.

15 tykkäystä

https://www.ir.plugpower.com/press-releases/news-details/2025/Plug-Powers-Georgia-Hydrogen-Plant-Sets-U-S--Production-Record-Using-Plug-Electrolyzer-Technology/default.aspx

Ir tiedoite Plugilta. Nestemäistä vetyä pukkaa Georgian plantista markkinoille. On toki pukannut jo pidempään.

8 tykkäystä

Vähän mittakaavaa Plugin suomen tehtaan kokoon, nyt tuo USA laitos tuottaa 300 tonnia kuussa vetyä ja suomen laitoksia on tarkoitus puskea alle viiden vuoden sisään 850 tonnia päivässä vetyä. Eli suomeen noin 50-kertaa isompi kapasiteetti ja se kuulosta aika hurjalta ottaen huomioon että Plug ei ole vain laitetoimittaja vaan myös itse laitoksen omistaja.

4 tykkäystä

https://www.ir.plugpower.com/press-releases/news-details/2025/Plug-Power-and-Allied-Green-Expand-Strategic-Collaboration-with-New-2-GW-Electrolyzer-Deal-in-Uzbekistan/default.aspx?fbclid=IwY2xjawKzrEBleHRuA2FlbQIxMQABHlhI3kCkgrBMNDiPZm-CIPbZfeY6LCRktjqnS2YCxxd9z69tTmoXi9QUFXXY_aem_TAiAdZTQN1OH4SjSGxzuQg

https://renewablesnow.com/news/aga-uzbekistan-eye-usd-5-5bn-green-urea-saf-project-1274043/?fbclid=IwY2xjawKzrNJleHRuA2FlbQIxMQABHiwHgzFRfcUYY0vTwS8wIayTUGChtgkJpAL91Fg45qfVN91p_S8IKkbMOxDU_aem_XooOWcbkpW7MTQNQ0-F7KQ

Taas kasvoi mahdollisuudet sille, että myös AGA:n Australian projekti saavuttaa FID:n.

9 tykkäystä

https://www.ir.plugpower.com/press-releases/news-details/2025/Plug-Power-CFO-Paul-Middleton-Underscores-Continued-Confidence-in-Strategic-Growth-with-Additional-Share-Purchase/default.aspx

Plugin Talouspuolen pomo Paul Middleton osti jälleen ison läjän Plugin osakkeita suoraan pörssistä reilun dollarin kappalehintaan. Kova on insaiderin luotto yhtiöön👍

11 tykkäystä

Onhan tuo hinnoiteltu aika konkurssikypsäksi. Ihan positiivisen signaalin antaa, kun CFO noin suurilla summilla luottaa käänteeseen.

4 tykkäystä

No kaikkihan on suhteellista ja “millä rahoilla” on ostanut. Ettei olisi vain kurssin pumppaamista…pitäisi toki olla hyvä signaali jos on tehty yhtiön mahdollisten hyvien näkymien vuoksi :thinking:
No tämän kanssa kannattaa joka tapauksessa olla varovainen ja vaikka vähän epäluuloinenkin ihan vaikka tulosten valossa…siis ainakin minusta.

"Varatoimitusjohtaja ja talousjohtaja
Plug Power Inc
Paul Middletonin kokonaispalkka Plug Power Inc:n varatoimitusjohtajana ja talousjohtajana oli 3 660 305 dollaria vuonna 2023. Käteisenä saatiin 400 000 dollaria, osakepalkkiona 3 242 500 dollaria ja eläkkeenä ja muina korvauksina 17 805 dollaria. Nämä tiedot ovat peräisin tilikaudelta 2023 toimitetuista valtakirjalausunnoista.

Tämä sivu on ote ERI:n Assessor-sarjassa saatavilla olevista paljon kattavammista palkkatiedoista"

3 tykkäystä

@Monte_Cristo On ehkä vähän liian sakeata. Ei miljoonalla kuuhun mennä, koska firman market cap on reilu miljardi. Mutta voi olla, että nuo myyntitunnelissa olevista kaupoista riittävän iso osa toteutuu, jotta lv ja kannattavuus nousee merkittävästi seuraavan 12-24kk sisällä. Ei voi tietää, pelkkää spekulaatiota. Ehkä firman johto tietää.

Ainoa mitä me tiedetään on se, että jätkä teki isot tuotot. Suomalaiset voidaan vaan kateellisena katsoa vierestä. Nyt pressä +12%.

4 tykkäystä