Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Ei, mutta lähes kaikilla pörssiyhtiöillä vaikeaa pl. pedofiilialusta Roblox. Ubisoftista ei ole täällä puhuttu vähään aikaan, mutta kurssi laskee päivästä toiseen ja kukaan ei enää usko yhtiöön eikä sen johtoon.

Mutta jos esim katsotaan vaikkapa tuonne länsinaapuriin, niin samaan aikaan kun Starbreeze, Embracer, Paradox ja Remedyn Tukholman toimisto sekoilevat ja tuhoavat omistaja-arvoa, niin pienet ruotsalaiset AA studiot takovat hittejä hittien perään.

Arc Raiders, Peak, R.E.P.O. , RV There Yet? ja Content Warning, pelejä ihan puskista, jokainen myy miljoonia. Hazelightin Split Fiction myi myös vahvasti kuten DICEn Battlefield 6. Helldivers 2 myös kehitetty Ruotsissa, joten kyllä siellä on kykyä luoda uutta ja tehdä rahaa, mutta valitettavasti pörssin ulkopuolella:

ARC Raiders has sold 2.5M copies

R.E.P.O has sold 14.4 million copies on Steam

Peak has officially sold 10 million copies

RV There Yet? has cruised towards 1.3 million sales in just one week

Content Warning sells 2.2 million copies, nets 8.8M players in two months

9 tykkäystä

Isot pörssiyhtiöt kangistuneet kaavoihin jossa tehdään jatko-osia jotka ovat usein huonompia kuin edelliset osat ja pistetään liikaa paukkuja siihen että toimistolla on tarpeeksi diversiteettiä ja ESG-tickboksit on kaikki täytetty sen sijaan että keskityttäisiin olennaiseen. Lisäksi isoilla pörssiyhtiöillä pelialalla tuntuu olevan se vamma että pelin julkaisupäivä tai -ikkuna lyödään lukkoon hyvin aikaisin ja siihen sitten hirttäydytään jotta kvartaalirapsat näyttävät hyvältä ja aivan liian usein käy niin että vuosikausia kehitetty peli pusketaan krakakaulaosaston päätöksellä ulos vuosi-kaksi sitten kiveen hakattuna julkaisupäivänä, oli se hyvä tai ei. Tuloksena on bugista puolivillaista kakkaa joka nykymarkkinassa kuolee pystyyn välittömästi. Pelaajien keskuudessa tieto vasurilla tehdyistä julkaisuista leviää tunneissa ja tappaa menestyksen nopeammin kuin markkinointiosasto ehtii kissaa sanoa.

Jatko-osia leivottaessa johtoporras tuudittautuu siihen että vaikka tuote on vähän sinne päin, se kuitenkin myy koska edellisen onnistuneen osan maine. Voi toimia kerran tai kaksi, mutta sen jälkeen yleensä tappaa koko vuosikymmeniä rakennetun franchisen (ks. Assassin’s Creed)

Pelit pitäisi hautoa ajan kanssa hyviksi tai tappaa hyvissä ajoin jos idea ei toimi. Jos ei pokka kestä vetää vessasta alas vuosien kehitystyötä ja kehitystiimi ei saa hommasta kalua, pitää olla näkemystä vaihtaa avainporukkaa tuottavasta portaasta ja antaa paremmille mahdollisuus korjata ongelmat.

Tältä osin Take Two / Rockstar ovat jopa hieman poikkeus, ovat reilusti siirtäneet GTA VI julkaisua jo pariin kertaan kun ovat nähneet että ei ole vielä valmista ja roskaa ei vain voi julkaista tai miljardit menee sivu suun.

19 tykkäystä

[ Square Enix announces more layoffs as part of US and Europe restructuring | VGC ]

Square kans lähti irtisanomaan porukkaa, olen ajatellu että yhtiö on rautaisessa kunnossa. Mutta ilmeisesti firmassa ei olla kauhean tyytyväisiä läntisiin pelistudioihin.


Ubi ilmeisesti on saanu jotain rahoituskuviotaan kuntoon Tencentin avustuksella, mutta siirsivät isoimmat nimikkeensä erillisyhtiöön, jossa Tencentillä on “hieman” enemmän äänivaltaa. Häkkyrästä, kuka omistaa ja mitä milläkin osuudella varmaan saa pitemmänki postauksen aikaiseksi.

Assassin Creed Shadows ei ainakaan pelastanut tälläkertaa…

7 tykkäystä

Segan Rovio kauppa ei ole mennyt Segan toiveiden mukaan.

11 tykkäystä

Ohhoh, ompas trendi ollut kyllä ikävästi alaspäin viime vuosina. Piti ihan käydä kaivelemassa viimeisestä Rovio-päivitykseltä (Q1’23) sen aikaiset ennusteet. Odotuksissa oli tälle vuodelle 339 MEUR:n liikevaihto, kun näyttäisi noiden pylväiden perusteella toteuma olevan jossain 200 MEUR:n hujakoilla :exploding_head: Aiempi hyvä kannattavuus myös kääntynyt tappion puolelle viime neljänneksinä..

Olisi ollut tuolla suorituksella ja pörssin peliyhtiöiden viime vuosien sentimentillä todennäköisesti kylmät ajat Rovion osakkeella hesulissa. Japanilaisille siis kiitos hyvän hinnan maksamisesta yhtiöstä!

29 tykkäystä

Perinteisesti marraskuussa on tullut Cod, minkä tontille on ollut aika vähän halukkaita. Joulukuussa harvoin edes julkaistaan AAA-pelejä. Näkisin, että marraskuu on kilpailijoiden kannalta oikein hyvä julkaisuajankohta. Edelleen voi hyvin julkaista pelinsä elo-syyskuussa ja varmaankin lokakuusta ainakin ensimmäinen puolisko vielä menee. Kysymysmerkki ehkäpä on, että mitä Activision tekee Codinsa kanssa. Sen mahdollinen aikaistaminen vaikuttanee muihin peleihin.

2 tykkäystä

He saattavat katsoa että Call of Duty on niin iso ettei heidän tarvitse väistää. Tai siirtävät viikolla johonkin suuntaan ettei ihan mene päällekkäin. Kunhan julkaisevat ennen GTA julkaisua, en näe että vaikuttaisi heihin hirveästi.

2 tykkäystä

Onko Rovio tehnyt tässä viimeisen parin-kolmen vuoden aikana yhtään hittipeliä? Pelejä tulee kyllä tasaisesti, mutta tuntuu että tuottavia ovat olleet vain Angry Birds jatko-osineen ja spinoffeineen (Angry Birds Star wars jne.)

Kyllähän tämä ala sellaista hittibisnestä on, että jotain ihan oikeasti uuttakin pitäisi saada kaupaksi tai edessä on näivettyminen lintujen kanssa.

3 tykkäystä

Ei ole tainnut kunnollista hittipeliä tulla ulos ja samalla kaksi isointa syömähammasta (AB2 ja AB Dreamblast) kääntyneen laskuliitoon. Jostain tarvitsisi uutta ilmavirtaa siipien alle, mutta vaikuttaisi mobiilipelimarkkina olleen viime vuosina aika raadollinen paikka operoida.

9 tykkäystä

Steam julkaisu juuri liudan uutta rautaa.

Steam Machine = Tehokas pikku-PC, jossa SteamOS
Steam Frame = Langaton VR-laite, jolla voi pelata niin VR kuin ei-VR pelejä.

Steam Machinen menestys tulee riippumaan paljon hinnoittelusta ja suorituskyvystä. Taustalla AMD:n semi-kustomoitua rautaa. Markkinoitu x6 tehokkaampana kuin Steam Deck. Steam Deckilläkin kuitenkin esim. Cyberpunk jo pyörii, joskin ei kovin hyvin, eikä markkina ole näyttänyt minkäänlaista merkkiä siitä, että high-end grafiikatolisi ketään kiinnostanut sitten alkuperäisen Crisiksen.

En tiedä mitä Steam Framesta ajattelisin. Valve ainakin vaikuttaa uskovan siihen, että VR-markkina vielä kasvaa, ja haluaa tämän markkinan kasvuun vaikuttaa. Todennäköisesti kyllä itse hankin tämän kokeiluun ellei ole törkyhinainen, sillä edellisen kerran kokeilin VR-rautaa Oculus 1 & 2 aikoihin.

3 tykkäystä

En kutsuisi Steam Machinea “tehokkaaksi”. Jos tarpeeksi halpa, ihan kiva pikkulaite mutta näen ongelmaksi että telkkarit ovat tänä päivänä järjestään 4K ja tuo rauta ei 4K-pelejä aja jouhevasti. Jos käytetään 1080p-tarkkuudella, sitten ajaa kyllä aika hyvin kaikenlaista.

Prosessori on läppäri-6 -core Zen 4 ja GPU on hieman RX 7600-näyttistä heikompi RDNA3-pohjainen toteutus, videomuistia 8GB, päämuistia 16GB.

Pitää muistaa että Steam Deck on 720p (tai no, tarkalleen 1280x800) ja jos teho kuusinkertaistetaan ja ulostulo on 4K (noin 9x pikselimäärä) ja videomuistia on vain 8GB, 4K käyttö on lähtökohtaisesti heikompaa kuin Steam Deck 720p tilassa.

FSR4 tietenkin tulee apuun, ja tässä lienee strategiana että 4K ruudun kanssa tavara on upscalettu 1080p tai 1440p tarkkuudesta riippuen pelistä. Natiivi-4K:lle rauta on liian heppoinen.

Joka tapauksessa jonkinlaisena lähtökohtana voi pitää että jos tämä maksaa enemmän kuin Digi-PS5, kuolee pystyyn. Jos maksaa vähemmän, löytänee markkinan.

Steam Frame on huomattavasti kiinnostavampi, mutta pitäisi nähdä käytännössä ennen kuin voi tuomita mihinkään suuntaan. Pieneksi ovat saaneet ja langoista on päästy eroon (PC-käyttö kaapelilla on mahdollista mutta tukee myös langatonta yhteyttä) joten jos laatu on kohdallaan, ihan kiinnostava - ensisijaisesti PC-käyttöön. Tosin kärsii hieman muna-kana -ongelmasta. VR-rauta odottaa edelleen “killer app” VR-softaa joka myisi raudan isolle yleisölle. Nihkeää on edelleen tältä osin.

Koska tuo headset on ARM-pohjainen ja voi ajaa kevyempiä VR-softia suoraan ilman erillistä PC:tä ja ajaa SteamOS:aa, tämä on siinä mielessä kiinnostavaa että voi myös tuoda SteamOS:n tulevaisuudessa realismiksi ARM-pohjaisiin kannettaviin. Jos olisin Microsoftin Windows-osastolla ja toivoisin että käyttikseni markkinaosuus pelaajien keskuudessa pysyy korkeana, hikipisaroita alkaa tulla tässä vaiheessa otsalle… SteamOS ja Linux yleisesti on kömpimässä sieltä prosentin-parin marginaalista kovaa vauhtia ylöspäin ja jos reagoidaan liian myöhään, Windows voi kokea pahaa markkinaosuuden sulamista.

10 tykkäystä

Onko Windowsin ainoa käyttötapaus, jossa se on paras käyttöjärjestelmä pelaaminen? Kiinnostavaa seurata tuota SteamOS:n etenemistä, koska voi iskeä aika pahasti Windowsia kylkeen.

1 tykkäys

Yritysmaailmassa edelleen hyvin yleinen koska yleiset hyötysoftat.

Tosielämässä tietenkin nykyään iso osa duunareista pystyisi duuninsa tekemään 100% webselaimella eikä Windowsia tarvita mihinkään, mutta isojen organisaatioiden isot kerran pystyyn polkaistut käytännöt sekä ylivoimaisesti paras laitetuki uudelleen raudalle on edelleen vahvuus. Linux kärsii siitä että usein hyvin tuore rauta voi olla joko heikosti tuettu tai vaatia erikseen Kernelin päivittämistä vs. joku yleinen “Long Term Stable” distro, joka on yritysmaailmassa huono yhdistelmä yleiskäytöjärjestelmänä. Servereissä sekä devaajien koneilla sitten paljon yleisempi.

1 tykkäys

Ubisoft suorittaa jälleen vahvasti. Yhtiön piti julkaista tänään osari, mutta ilmoitti markkinalle, että nyt ei pysty, liian hapokasta. Laittoivat samalla osakkeensa halttiin, kun vielä vähän muuttelevat numeroita tai jotain. Kovin erikoista toimintaa patonkifirmassa.

24 tykkäystä

Eikä edes samalla ilmoituksella annettu uutta päivää :smiley:

21 tykkäystä

Toivotaan Steam Machinelle menestystä, jotta SteamOs käyttäjien osuus kasvaisi ja Linuxista saataisiin pelaajamassoille aito vaihtoehto Windows käyttikselle. Valve on kyllä tehnyt hyvää työtä Proton yhteensopivuus kirjaston (Mahdollistaa Windowsille tehtyjen pelien ajamisen Linuxilla) kehittämiseksi .

Linux pelaajien osuus on (vielä) niin häviävän pieni, että esimerksi useiden online pelien anti-cheat ohjelmistot eivät SteamOs päällä toimi.

Mitä tulee Steam Machinen ei niin terävimmän kärjen rautaspekseihin, niin pidän tätä lähinnä referenssilaitteena. Muut rautavalmistajat sitten voivat SteamOs päällä tehdä eri tasoisia laitteita eri hintapisteisiin.

Tai ainakin tämä oli Valven ajatuksena silloin vuosia sitten, kun yrittivät ensimmäistä kertaa Steam konsolia/pc:tä tuoda markkinoilla.

3 tykkäystä

Paradox tiputti Colossal Orderin pois Cities: Skylines 2-devauksesta. Tai no, termi on “mutual breakup” joka tehdään hallitusti vuoden 2026 alussa.

Sarjan devaus siirtyy toiselle, Paradoxin omistamalle (suomalaiselle) studiolle ja kehitys jatkuu. Ilmoitus ei varsinaisesti anna syytä, mutta on mahdollista että kulissien takana porukka on kypsää ja Colossal Order haluaa irti Paradoxin alta. Tunnettua on että Paradox työnsi pelin ulos raakileena, mutta toisaalta Colossal Order ei oikeasti ole kahdessa vuodessa saanut kunnolla peliä kuntoon, ja vähän on sellainen tuntuma että osaaminen ja resurssit ei riitä. Avoin kysymys sitten on kenen syy tämä on. Paradox omistaa IPn mutta ei studiota ja tällä tavalla peli saadaan Paradoxin omistaman studion alle, joten en ihmettelisi jos aloite tuli sieltä.

Tulevaisuus kenties kertoo tavallaan mikä on koko tarina - jos Iceflake-studio pystyy ehjäämään pelin sellaiseksi että ekan osan fanit siirtyvät pelaamaan sitä seuraavan vuoden-parin aikana, silloin näyttää vahvasti siltä että Colossal Order ei vain kyennyt toteuttamaan mitä yritti ja lupasi. Jos sen sijaan saadaan saattohoitoa - liukuhihnalta Paradox-tyyliin kaiken maailman pientä DLCtä samalla kun itse peli on edelleen fundamentaalisesti mätä, pistän homman Paradoxin piikkiin kun eivät vain osaa priorisoida ja resursoida asioita ja Colossal Order halusi pois tuosta katastrofista ja siirtyä kokonaan uuteen projektiin.

Huomionarvoista on että korvaava studio on käytännössä Colossal Orderin naapurissa ja oletettavasti työntekijöitä jotka ovat työskennelleet CO:lle on jo tai tulee siirtymään Iceflaken porukkaan.

Taustaa sen verran että kun Paradox rahoitti Cities: Skylines -pelejä, Colossal Order pysyi itsenäisenä yrityksenä ja sen sijaan rahoitusta vastaan Paradox sai pelin IP-oikeudet. Koska IP on Paradoxin, voisi arvata että he ovat olleet tässä yhteisessä päätöksessä siirtää peli Paradoxin studiolle se aloitteellinen osapuoli ja liike on tapa ottaa kehitys kokonaan Paradoxin päätäntävallan alle.

12 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen päivän vartista tuli mieleen tapaus, jossa yhtiöt käyttävät tekoälyä toimintoihinsa. Kiitos muuten vartista!

Activisionin uusi COD: Black Ops 7 on ollut pienen hullunmyllyn aiheena. Esimerkkinä toiminnasta, missä devaajat käyttävät tekoälyä helppojen grafiikoiden tekemiseen, on pelin “calling cardit”.

Nämä ovat käytännössä pelin haasteista voitettavia graaffisia kuvia, joita voi yhdistää pelaajan käyttäjäkorttiin näkyville. Näillä voi sitten pelissä flexata, jos on saanut jonkun vaikean haasteen tehtyä.

Joistakin näistä on aivan selvää, että tekoäly on ollut käytössä. Tässä esimerkki, jossa on tuotettu mielivaltaista kuraa Studio Ghibli-tyylillä:

Se vetoaako tämä pelaajiin positiivisesti, on sitten eri asia.

Näitä voi vilkuilla täältä

4 tykkäystä

Tämä oli kyllä itsellekin aikamoinen yllätys, mielestäni tässä nyt aika suoraan Colossal Order potkittiin pois omasta brändistään (jonka ilmeisesti Paradox nykyään omistaa). Sinänsä ymmärrän, pelihän on ollut hyvin huonosti optimoitu, parannukset ovat olleet marginaalisia, ensimmäinen lisäosa (Beach Properties) meni täysin penkin alle ja muuttui huonon vastaanoton jälkeen ilmaiseksi, toinen lisäri (Bridges and ports) saatiin viimein nyt syksyllä ulos yli vuoden myöhässä, ja edelleenkään jo reveal trailerissa luvattua konsoliversiota ei ole saatu tuutista ulos (huonon optimoinnin takia).

Paradoxilta tämä ei ollut mikään poikkeava veto, firma on ennenkin harrastanut epäonnisten tittelien jakamista muille studioille mikäli ne eivät ole edenneet suunnitelmien mukaan:

Prison Architect 2 being handed off from Double Eleven to Brazilian outfit Kokku, while Bloodlines 2 was taken off Hardsuit Labs and given to The Chinese Room. (Lähde)

5 tykkäystä

Tässä on myös se ettei Iceflakella ole omat pelit menestyneet ja tehneet alihankintaa naapuriin ilmeisesti aikaisemmin.

Optimointeja assetteihin saa tehtyä, mutta Unityn forkkaamiseen sekä korjaamiseen ei riitä kummallakaan resurssit.

1 tykkäys