Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

World of Warcraft on hyvä esimerkki valtavasta dilemmasta:

Se on teknisesti varsin vanha peli ja jo julkaisuhetkellä panosti enemmän tunnelmaan ja tyyliin sekä online-pelien ongelmien tappamiseen sen sijaan että olisi herkuteltu huippugrafiikoilla. Mutta tämän vanhan rungon päälle on leivottu älytön määrä sisältöä ja on nähty vielä jonkin verran vaivaa että vuosia vanhojen lisärien sisällöllä on edelleen jotain (pientä) merkitystä.

MMO-pelaajia on edelleen vaikka kuinka ja genrellä voi tehdä rahaa. Mutta… käytännössä kukaan ei ole tekemässä MMO-pelejä. Koska ei ole mitään järkeä tehdä peliä joka julkaisuhetkellä joutuu välittömästi vertailuun World of Warcraftia vastaan. Kyllä, modernilla pelimoottorilla voisi tehdä näyttävämmän ja “paremman” pelin, mutta voiko oikeasti tehdä kaiken tuon ja kilpailla World of Warcraftin valtavaa sisältömassaa vastaan, samalla kun pitäisi houkutella pelaajat pois pelaamasta hahmoja joita ovat pelaneet jopa yli 20 vuotta.

Tuloksena World of Warcraft käytännössä tappoi kokonaisen peligenren kehityksen.

Samaa ongelmaa on myös muualla ns. live service -pelaamisessa. Maailmassa on jo League of Legends ja ne jotka eivät siitä pidä mutta MOBAt kiinnostavat on sitten koukuttanut joko Dota 2 tai Heroes of the Storm. Kukaan ei tee uutta MOBAa, kenties koskaan, koska tarjonta tyydyttää kysynnän ja kilpailu näiden kanssa on lähes toivotonta.

Vastaavat esimerkit löytyvät moninpeliräiskinnöistä, looter-shoottereista, battle royaleista ja monesta muusta genrestä. Vuosia, jopa vuosikymmeniä jatkokehitetyt pelit ovat suosittuja vuodesta toiseen ja uusi kilpailija näkee edessään taistelun joka on täysi mahdottomuus. Miksi pelata uutta peliä X joka on vähän niinkuin hittipeli Y, mutta eri nimellä. Jos ei löydy todella isoja innovaatioita nimenomaan pelillisesti eikä vain ulkonäön puolella, homma on tuhoon tuomittu.

Ennen kun rautasukupolvet vaihtuivat nopeammassa tahdissa ja muutokset olivat valtavia, uusi rautasukupolvi mahdollisti pelit joita ei vanhalla raudalla yksinkertaisesti voinut tehdä. Tällä pystyi myymään uuden pelin vailla oikeita innovatiota, koska se oli niin paljon näyttävämpi ja tarjosi jotain mikä ei ollut vanhalla mahdollista. Tämä aika on ohi. Joo, kun uusi PlayStation tulee, sille voi taas myydä uuden jatko-osan aiemmalle hittipelille varsinkin tarinavetoisissa yksinpeleissä, mutta toisaalla on todellinen ongelma että esim. uuden Gran Turismon tekeminen on… jopa vähän typerää. Miksi upottaa satoja miljoonia tehdä sama peli uudestaan kun nykyinen on päällisin puolin OK, pyörii myös uudella raudalla ja on edelleen suosittu.

Valtava vuori pelattavaa jota tuotetaan “määrä korvaa laadun”-filosofialla, eikä suurinta osaa juuri kukaan koskaan pelaa, innovaatioiden puutetta sekä hieman hyytynyt rautakehitys. Ihan kuin historia toistaisi itseään…

Tuolloinkaan pelaaminen ei loppunut. Kuluttajat vain lopettivat roskan ostamisen ja markkinatalous korjasi tilanteen. Muutamaa vuotta myöhemmin tuli oikeaa innovaatiota ja merkittävästi parempi rauta yhdistettynä alkuaikojen vahvaan sisällön kuratointiin ja Nintendo painoi rahaa kaksin käsin (NES)

15 tykkäystä

Mobiilipelaaminen kuitenkin kasvattaa liikevaihtoaan hyvinkin vahvasti. Taitaa vain olla niin että tietokone ja konsolit ovat vähän boomer-osastoa nykyisin ja raha menee muualle.

1 tykkäys

Eri kohderyhmä. Mobiilipelejä pelaavat pääasiassa hyvinkin kasuaalimmat porukat. Lisäksi se liikevaihto kasvaa kun monetisaatiomallit ovat mallia “lypsetään tyhmiltä rahat pois” - pidempään pelanneiden keskuudessa pääosa mobiilipeleistä lasketaan roskaksi jossa ei ole mitään hauskaa ellei ole valmis kaatamaan älyttömästi rahaa hommaan.

Eli voisi sanoa että pelaajien määrä on kasvussa, mutta kasvu painottuu kasuaaleihin ja vakavemmin pelaavat taas ovat aina vain tiukempia sen suhteen mikä kelpaa, ja ovat täysin valmiita pelaamaan vanhempia pelejä alelaarista jotka tiedetään hyviksi.

4 tykkäystä

No toki mutta tuo HC-pelaajat vs kasuaalit on iän vanha väittely pelialalla. Se on myös ratkaistu kasuaalien hyväksi jo ainakin 20 vuotta sitten. WoW on juurikin täydellinen esimerkki: aiempiin mmorpgeihin verrattuna se on todella kasuaali peli. HC-pelaajat olivat aikoinaan todella vahvasti sillä kannalla että Daoc ja Lineage ovat kaikin puolin parempia pelejä ja WoWi menestyy vain koska se on niin helppo kasuaaleille. HC-pelit toki pysyvät kulttuurillisesti merkittävinä mutta jos nyt sijoituspalstalla keskitytään niihin rahavirtoihin niin minusta on aika selkeää että katseet kannattaa kääntää mobiilipelaamiseen.

(Roguelikejen pelaajat toki nauravat edelleen kaikille nössöille jotka pelaavat RPGitä ilman permadeathia)

1 tykkäys

DAOC ja Lineage olivat teknisesti liian heikkoja, WoWi vei porukan koska kykeni tarjoamaan paremman kokemuksen tappeluissa. Erittäin hyvin “huijaava” nettikoodi joka sai asiat näyttämään ihan eri tavalla hyvältä hahmojen liikkeiden osalta vs. miten DAOC ainakin oli jatkuva warppailushow ja kärsi siitä että pelin “pääasia” - realm vs. realm PvP - natisi ja paukkui kun ei serverien ja clienttien yhteispeli venynyt isoihin PvP-mättöihin. Kun Blizzard tarjosi paljon viilatumpaa kokemusta ja pisti ihan älyttömästi paukkuja sisältöön (ihan eri lailla kuin joku DAOC joka aikoinaan tehtiin todella pienellä devaustiimillä) se pystyi ottamaan “valtikan”. Sen jälkeen on sitten jäänyt avoimeksi että voiko kukaan edes haastaa. Riot kuulemma on keittänyt vuositolkulla yritystä tehdä MMO League of Legendsin IPn ympärille, mutta huhut kertovat että projekti on kohdannut huomattavia vaikeuksia ja on ainakin kertaalleen “rebootattu”, ymmärtääkseni koska ei kyennyt tarjoamaan mitään sellaista miksi WoW-pelaajia kiinnostaisi vaihtaa peliä.

Muita todellisia isoja MMO-pelejä ei oikein ole kehityksessä. Muutama pienempi viritys jolla ei mielestäni ole mitään realistisia mahdollisuuksia. Ehkä pienen piirin “HC”-peliksi.

Pelibisneksessä, myös pörssiyhtiöiden tasolla, voi tehdä huomattavasti rahaa konsoli- ja PC-pelaamisesta, mutta olet siinä oikeassa että kasuaaliporukoiden lypsäminen mobiilitavaralla on todennäköisesti tuottavampaa. Ongelma konsoli- ja PC-puolella vain on että pitäisi oikeasti innovoida, mutta satojen miljoonien budjetilla AAA(A)-pelejen kanssa tuotetaan komitean kautta vesitettyä kädenlämpöistä tavaraa, ja sitten kun aikataulut eivät pidä, tuupataan ulos puolivalmista joka ei sitten pärjää vertailussa ko. genren edelliseen hittiin ja tulos on mahalasku. Ja kun tätä sitten toistetaan tarpeeksi monta kertaa niin isokin pelifirma voi olla pulassa (ks. vaikka Ubisoft)

Ei ole helppo ala ei.

1 tykkäys

Foorumilla olikin jo perjantaina bongattu huhut EA:sta tehtävästä ostotarjouksesta ja tänäänhän se sitten jo varmistui. Melko rapsakalla hinnalla lähtee yhtiö pörssistä pois kuleksimasta. FInancial Timesin uutisessa puhuttiin, että ostajakonsortiolla olisi tarkoitus saada aikaa merkittäviä säästöjä aikaan tekoälyä hyödyntämällä, mutta aika näyttää miten tässä onnistutaan. Ilman kasvua tai merkittävää kannattavuusparannusta tuolla 55 miljardin arvostuksella on kyllä vaikea luoda arvoa..

17 tykkäystä

Saudit osti myös Nianticin (pokemon go) itselleen tänä vuonna, nyt tämä ja kovasti promotoivat uusia “esportsin MM-kisoja”, jotka pidetään saudeissa.

Öljyrahaa kun on niin varmaan hintaa tärkeämpi on saada dominoiva jalansija pelimaailmassa tuleville vuosikymmenille. Ja aika kovaa kyytiähän tuo on tapahtumassa…

Mikä sitten on heidän pelimaailman “endgame” micro-ostojen roolin osalta esimerkiksi. Kovin paljoa länsimaisia pelifirmoja pahempi ei voi olla.

Strategia tuntuu kuitenkin etenevän varsin johdonmukaisesti.

10 tykkäystä

E-urheilun voi nyt viimein laskea oikeaksi urheiluksi kun ei tarvitse käydä filosofista keskustelua urheilun olemuksesta. Mutta jos hintalappua katsottaisiin yhtä vähän kuin jalkapallon arvokisoja järjestettäessä niin mikromaksujen kannalta se voisi olla eettisistä tarkoitusperistään huolimatta ihan raikasta että peli pyrkisi viihdyttämään ja tuomaan iloa pelaajan elämään komiteamonetisaation sijasta.

Harmi että Skate kerettiin vuosien odottamisen jälkeen vielä irvokkaasti häpäisemään. Early access oli ensimmäinen kerta kun IGN:n arvostelija vertasi peliä insestiin, mikä nykyisen poliittisen korrektiuden ilmapiirissä on ihan saavutus jo sinänsä. :smile:

Ja jos pelaajia ei tarvitse ajatella vain as-a-servicenä, niin tuohan tämä myös tilaa ostospekulaatio-optioihin. Pelistä voi maksaa jos se on hyvä, kun ostetaan kulttuuria (tai hyväksyntää). Ei se pelaajan tai sijoittajan näkökulmasta pahin skenaario ole olivat oikeat tarkoitusperät sitten toki oma luokkansa.

2 tykkäystä

Ei mitään uutta auringon alla, mutta lisää masentavia pelialan tilastoja Yhdysvalloista.

The survey also found that 33% of players buy a new game less often than once per year, meaning a combined 63% of players buy two games or fewer every year.

Tähän kun yhdistää sen, että nämä kaksi “uutta peliostoa” ovat todennäköisesti sen vuoden Call of Dutyt tai FIFA:t.

4 tykkäystä

Keskustelusta löytyikin nopeasti vastaus kysymykseen mikä tässä heti itseäkin ensimmäisenä mietitytti. Kuka lasketaan pelaajaksi tässä tutkimuksessa.

Eli lähes kaikki ihmiset jotka on pelannut joskus jotain peliä mobiilipeleistä lähtien.

6 tykkäystä


John Coffey kuulee seuraavan yksinpelistudion julkaisevan epätoivoisen multiplayer-gaasin

Tuota noin. Ranskalainen laadukkaista tarinavetoisista yksinpeleistään (mm. Detroit: Become Human) tunnettu Quantic Dream yllätti eilen markkinan seuraamalla sellaisten jättiläisten jalanjäljissä kuin Remedy, Bioware, Arkane ja Rocksteady.

Yhtiö nimittäin julkaisi… kilpailullisen 3v3 multiplayer-pelin :upside_down_face: Spellcasters Chronicles on siis henkinen manttelinperijä FBC: Firebreak, Anthem, Redfall ja Suicide Squadille, ja internetin vastaanotto on sen mukainen.

image

Hieman isommasta kuvasta ajatellen, suurin osa näistä ehkä Anthemia lukuunottamatta, ovat nollakorkoajan ja koronabuumin aikaansaannoksia, jolloin yli-investoitu. Quanticilla lienee kehitysputki verrokkeihin nähden venähtänyt, ja ihmekö tuo kun on täysin eri genreen hypänneet.

2026-2030 tuleekin olemaan mielenkiintoista aikaa pelialalla. Suurin osa korona- ja nollakorkoajan yli-investoinneista on tuohon mennessä jo julkaistu tai peruttu/alaskirjattu. Korona-ajan jälkeen ollaan nähty vain studioiden sulkemisia ja irtisanomisia, mikä heijastuu taas 2026-2030 julkaisuihin.

Ironista tässä on se, että kun 2026-2030 ala tulee todennäköisesti yhä voimakkaammin luottamaan “Marvelisaatioon” eli tuttuihin isoihin IP:siin, niin tällöin saattaisi vastareaktiona olla hyvin tilaa ja kysyntää juuri senkaltaisille peleille, mitä Quantic, Remedy, Bioware ja Rocksteady jne ovat perinteisesti tehneet eli fokusoituja “freesejä” yksinpeli-IP:tä

16 tykkäystä

cotton_strategy200 (19)

Unohdit mainita ne kaikki lukuisat Sonyn multiplayer hankkeet ml. Concord. Kova on ollut kyllä into juosta trendien ja rahan perässä.

Anthemin vielä jotenkin ymmärsi kun Biowarella oli jo kokemusta multiplayer peleistä ja papa-EA ilmoitti, että liikevaihdon pitää nousta jatkuvasti, mutta tämä tapaus on kyllä kovin erikoinen, kun Quantic Dream tunnettu tarinavetoisista QTE-peleistään. Jotenkin hankala nähdä multiplayer mobaa tämän studion käsissä, mutta kun hetken muisteli, niin yhtiöhän myytiin pari vuotta sitten NetEaselle, joten sieltä varmasti tullut käsky tehdä enemmän rahaa. Yhtiön Star Wars hanke ollut kehitteillä jo 7 vuotta, joten paineet varmasti kovia.

Vaikka pelialalla haastavaa ja kilpailu todella kovaa, niin kyllä yksittäiset pelit yhä onnistuvat löytämään yleisönsä PC/Konsoleilla, jos tarjoavat jotain yllättävää tai laadukasta tuttua ja turvallista:

4 tykkäystä

Tässä on kyllä hyvä pointti. Näen myös hyvin todennäköisenä tilanteen joka on jo tietyllä tapaa elokuvateollisuuden puolella tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana. Marvel/DC COmics/Star Warssit myy, studiot alkavat painamaan jatko-osia, spin-offeja, yhä kiihtyvään tahtiin tuutista ulos. Kun yleisö sitten kyllästyy tähän ähkyyn, alkaa tulevien elokuvien perumiset ja siirrot hamaan tulevaisuuteen.

Ehkä peliteollisuus kulkee vain 5-10 vuotta jäljessä vrt. Hollywood… :thinking:

3 tykkäystä

No jaa, onko edes erityisemmin jäljessä? Erona elokuvateollisuuteen on, että yhtä nopeaa tuotantoa vaikeampi tehdä. Pitää olla mukana useita studioita samaan aikaan eri projektien parissa. Call of Duty tulee joka vuosi. Taitaa olla luokkaa 3-4 studiota mikä niitä vuoron perään tekee. Residenti Evileitä tulee suurin piirtein joka toinen vuosi joko remaken ja uuden pelin muodossa. Ubisoft rakentaa itseään yhä enemmän ja enemmän AC:n ympärille. Tähänkin asti niitä on julkaistu usein.

Peukkua noille Tritivalin listaamille myyntiluvuille, niitä on aina kiinnostava lukea.

Ei ole helppoa alalla, ei edes Suomessa. Roviolla ja Redlynxilla YT:t ja ei yllättäisi jos Remedy ilmoittaisi vastaavista toimenpiteistä loppuvuoden aikana.

10 tykkäystä

Amazon käynnisti myös peliosastojensa lakkauttamiset ja MMO projektit saavat kirvestä.

Embracerin yhteistyö kuvio Lotr Mmo osalta odottanee kait enää viimeistä sinettiä. Mitään tästä ei ole hetkeen muutenkaan kuultu.

5 tykkäystä
7 tykkäystä

“GTA VI alkaa ihan kohta piristämään pelimarkkinaa” on pian yhtä kulutettu virke kuin “Suomi palaa ensi vuonna talouskasvuun”. GTA VI julkaisupäivä siirtyy taas puolella vuodella.

Samaan aikaan AAA-julkaisut, jotka yrittäneet löytää sopivaa julkaisuikkunaa viimeiset 1.5 vuotta:

27 tykkäystä

Hei, nyt vapautui julkaisuikkunaa ensi keväälle ja saadaan lähipäivinä hirveä rynnistys naulaamaan kiinni julkaisupäiviä kaikenlaiselle joka kenties joko pyrki ulos ennen GTA:ta mutta ei taida valmistua ajallaan, tai jotka oli jo heitetty loppuvuoteen ja nyt on kiire aikaistaa pois marras-joulukuusta…

2 tykkäystä

Eilen selailin muutamien peliyhtiöiden chartteja, joilla on kumminkin putkessa tulossa paljon pelejä. Et miten halpoja taloja osa näistä on…toki monella on taustalla epäonnistumisten sarja, sekä markkinat haluisivat näyttöjä että nämä peliputket toimitetaan timantteina ulos.

…et ollaanko taantuman syvimmässä vaiheessa pelipuolella?