Sehän on vähän kuin sijoitus tulevaisuuteen. Kun vaihdat työpaikkaa paremman palkan ajamana, on tuosta etua aloituspalkkaneuvotteluissa
Mutta silloin kyllä pitää olla myös ajatus työpaikan vaihtamiseen seuraavan vuoden sisällä. Muuten teet ilmaisella lisätöitä.
Loppupeleissä tuo on aika monimuotoinen kysymys. Mä olen pyrkinyt pohtimaan tuossa näitä asioita:
-Missä vaiheessa työuraani/osaaamispotentiaaliani olen?
-Paljonko tämä muutos tuottaa työnantajalleni/miten se vaikuttaa hänen resurssien käyttöönsä?
-Mikä on palkkatasoni verrattuna muihin jotka samaa työtä tekevät?
-Tuoko tämä ylennys muita etuja vai onko kyseessä tilapäinen asia, esimerkiksi lomatuuraus?
Suoraan koulun penkiltä/uusi ala, kerää osaamista, koeta lypsää lisää palkkaa jos perusteita on, mutta älä takerru mihinkään aloituspalkkasuositukseen.Tämä on se vaihe, missä pitää kartuttaa osaamista.
Pidempi työkokemus, tiukempi keskustelu palkasta ja faktoihin nojaava perustelu millä palkkatoive perustellaan. Ein tullessa, miksi, koska, mitä se vaatii ovat hyviä kysymyksiä.
Sitten vielä se haastavampi puoli, jos lisää palkkaa ei ole tulossa, millä luovia keskustelu niin, että molemmat ovat edes jokseenkin tyytyväisiä. Uusia töitä ei löydy aina välittömästi, eikä se seuraavakaan paikka ole aina unelma. Ehkä sopimus siitä, että asiaan palataan ajan x jälkeen?
Omalla työelämäkokemuksella on tullut huomattua, että jos ei provikkamyyjää lasketa, niin yleensä parasta palkkaa saa se, joka osaa ja uskaltaa siitä neuvotella. Ei se ahkerin ja tunnollisin. Toki osaamisenkin on suotavaa olla myös hyvällä tasolla, muuten olet yt:ssä äkkiä pihalla.
2025: 4300€
Hiljaa kasvaa mutta eipä työnkuvakaan paljoa ole muuttunut. Yleiskorotusten ja tuloksen kasvun myötä pientä lisäystä. Alkaa katto tulemaan vastaan näissä työtehtävissä.
Taas on melkein kaksi vuotta mennyt ja voisin avata lisää palkkakehitysttä. Toisin kuin aikaisemmin arvioin niin vuonna 2023 ei menty yli 100k€ johtuen työpaikan vaihdosta. Uudessa työssä peruspalkka on merkittävästi edellistä pienempi mutta saan osakepalkkioita sen päälle. Nämä pienensivät vuoden 2023 tuloja mutta ovat kasvattaneet mekrittävästi tuloja sen jälkeen.
2024: tulot 112k€ eli reilu 9000€/kk.
2025: Ennakoidut tulot tulevat olemaan noin 120k€ eli noin 10000€/kk koska sain 700€ korotuksen peruspalkkaani.
Päivitystä tilanteeseen:
Ansiotulot: tähän asti ainoastaan kesätöistä+opintotuki.
2018: 2k€ 17v
2019: 10k€ 18v
2020: 18k€ 19v
2021: 18k€ 20v
2022: 23k€ 21v
2023: 28k€ 22v
2024: 20k€ 23v
2025: DI:ksi valmistuttu, kesätöissä esimiehenä pörssiyrityksessä, palkka noin 5000€/kk. 24v
Hurja tarina! Minä ja varmasti moni muu foorumin ktm-opiskelija mielellään kuultaisiin sun urasta tarkemmin. Olis mahtava lukea jos kävisit aloittamani uraketjun puolella kertomassa.
Vuodet ne vaan vierii, edelleen saman työnantajan leivissä ollaan. Yleisesti omalla alalla tuntuu olevan huutava pula osaajista, omallakin kohdalla käyty keskusteluja muutaman tahon kanssa, mutta toistaiseksi ei ole tarjottu hommia, mitkä oikeasti kiinnostaisivat tarpeeksi. Kovempi palkka kun ei yksin riitä, kun tällä hetkellä voi sanoa nauttivansa työnteosta.
Palkka tällä hetkellä 5000€/kk eli ei yleiskorotusta enempää näkynyt lisää tänä vuonna.
Viimevuoden vuosiansiot 78k€ eli muutama tonni tuli sinne lisää.
Tänä vuonna useampiakin bonuksia laukeaa ja näin ollen verokortti on säädetty lähemmän 90k€ rajaa, tämän hetken tahti sinne näyttää vievänkin, mutta syksystä riippuu kuinka lopulta käy.
Harrastuksen eli Oy:n liikevaihto nousi myös muutamalla tonnilla reiluun 16k€ tuloksen pysyessä 2k€ tasolla. Tänä vuonna odotettavissa on taas kasvua tälläkin rintamalla, kun Alv:n alaraja nousi 20k€/vuosi tasolle, tuohon rajan pintaan on hyvä tähdätä. ![]()
Vuodet vierii ja Puolustusvoimilla aliupseerin virassa 15 vuotta täyteen, mikä tarkoittaa 8 lomapäivää lisää. 38 päivää, mikä tekee kahta päivää vajaa 8 viikkoa.
Palkkakehitys sen sijaan luonnollisesti on polkenut paikallaan. N. 50 000€ vuodessa 7h 15min työajalla. Ei haittakorvauksia, mikä on hyvä juttu, sillä saa olla kotona ja viettää laadukasta arkea.
3h viikossa viikkoliikuntaa. Liikunta-alan tehtävä lisää tietysti omia liikkumismahdollisuuksia vielä lisäksi. 12pvä/kk etätyö mahdollisuus ja liukuva työaika.
Rahaa saisi tulla enemmän, mutta laadukas arki ja 0-tason kuormitus töistä on vaikea mitata rahassa.
Ei voi valittaa.
Uteliaisuudesta kysyn että paljonko tämä harrastus maksaa. Eli tarkoitan että paljonko joudut maksamaan eläkevakuutusyhtiölle YEL-maksuja yrittämisen iloista?
Tällä hetkellä en maksa YEL-maksuja ollenkaan, tämä koska vaikka liikevaihto on tuolla tasolla on työtulo matalampi ja alle määritetyn rajan.
Hivenen tässä on saanut jännittää kun eläkeyhtiöt on ohjeistettu tiukentamaan toimintaansa, mutta toistaiseksi saanut jatkaa näin.
Päivitelläänpäs omaa tilannetta. Tehtävänkuvassa tapahtunut DI:ksi valmistumisen jälkeen sen verran muutoksia, että aika palkantarkistukselle oli kypsä. Myös suunnitteluluokka nousi.
Edellinen palkka oli 3950 e/kk, jolla ehdittiin mennä noin 1,5v. Se oli alkuvaiheessa omaan makuun ihan ok korvaus vastavalmistuneelle, mutta happani luonnollisesti tuossa matkan varrella. Tuohon saatu nyt palkantarkistuspyynnön myötä korotusta hieman vajaa 9 % ja uusi palkka 4300 e/kk. Seuraavaan vähänkään isompaan korotukseen taitaa mennä ainakin vuosi, mutta helmi-maaliskuussa tähän tulee hieman tukea jonkun prosentin yleiskorotuksella. Lisäksi tässä päivitysten välillä alkoi myös henkilöstön osakeosto-ohjelma. Tähän osallistumalla saa palkan päälle vuositasolla noin 100 e/kk arvosta osakkeita, kun sijoittaa itse 200 e/kk. Bruttopalkka siis osakkeet mukaan luettuna noin 4400 e/kk.
Alla vielä käppyrää palkkakehityksestä nykyisessä työssä. Pari selkeämpää piikkiä valmistumisien aikoihin ja muina vuosina keskimäärin noin 8 % korotukset. Tässä on huomioitu vain rahana maksettava palkka, joten osakeosto-ohjelma on jätetty kuvaajasta pois.
Tämä kuulostaa hienolta! Oletteko pörssiyhtiö?
Pörssiyhtiön tapauksessa tuo on ihan suoraa lisäkannuste, johon kannattaa tarttua. Mä arvostaisin tosi paljon jos työnanatajalla olisi keinoja tai kannustimia omistajuuteen. Itse työskentelen ei-pörssilistatussa ja meillä on joskus pohdittu erilaisia mahdollisuuksia, mutta tällä hetkellä vain ylemmällä johdolla mahdollisuus.
Jep, samaa mieltä! Kyllä näihin kannattaa osallistua. Valitettavan usein erilaiset osakeosto-ohjelmat tai osakepalkkiot koskevat vain ylempää johtoa tms. Liekkö meilläkin ollut ennen tämän ohjelman lanseerausta niin, tämä tuotiin sitten koko henkilöstön saataville. Siitä huolimatta ihmeen moni tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan hyödynnä. Suomen tasolla osallistuminen on 15 % tasolla. Ja kyllä, kyseessä on ulkomainen pörssiyhtiö. Itse ostettuihin tai työnantajan kompensoimiin osakkeisiin ei liity kaupankäyntirajoituksia. Osakekontribuutio tulee palkan päälle ja verotetaan luontoisetuna kunkin ansiotuloveron mukaisesti.
Provisiomyynti-uhka vai ?
Nykyinen palkka 4860€ + vuosibonus noin 3-4000€.
mahdollisen uuden työn palkka
60-100k vuodessa+mahdollinen vuosibonus+ km-korvaukset. Työnantajan mukaan pääsee 60k:een ilman isompia ponnistuksia. Vakavarainen firma joka myy lämmitysjärjestelmiä. Pohjapalkka 2000€. Firma vaikuttaa legitiltä.
Tällaiset palkkamallit ovat yleisiä nykyään mutta en tiedä uskaltaako sellaiseen lähteä. Kova kaveri pääsee koviin tuloihin jos tuotteet ovat hyvät ja tekee aktiivisesti töitä. Onko teillä kokemuksia matala pohjapalkka-töistä?
Provikassa varmaan riippuu paljon siitä, miten hyvin pohjapalkka riittää ja sitten miten tavoitteet asetetaan.
Meillä on kovia myyjiä jotka ovat vuodesta toiseen hyviä. Sitten on toisia joilla vaihtelua on enemmän.
Lisäksi muistan tapauksia joissa tavoitteet lyötiin ”vahingossa” liian korkealle ja juuri kukaan ei saa bonuksia. Voi olla OK jos pohjat on tasolla jolla selviää, paskempi juttu jos rahat ei enää riitä lainanlyhennyksiin.
Kun tätä ketjua lukee niin vuosibonukset vaikuttaa olevan yleisiä, aina harmittaa kun työkuva vaikuttaa melenkiintoiselta mutta pohjapalkka surkea eikä todellista kuvaa palkkatasosta saa.
37v ikää ja matka samassa firmassa ostoissa jatkuu.
Viimeisen 2023 lopun päivityksen jälkeen ollut yhdet peruskorotukset + yrityskohtaiset korotukset.
Tämän vuoden alkaessa tuli uudet vastuut ja kk palkkaan tuli noin 550 eur lisä. Peruspalkka on noin 6400 eur ja kesäkuussa tuleva korotus nostaa tuon sitten 6550 eur. Bonus muodostanut noin 12-17% vuosipalkasta. 2025 muodustava bonus näyttäisi jäävän reippaasti tuon alle. Maksetaan sitten ensi vuonna.
Voi kyllä sanoa että tuo 550 eur ei ole elämää mitenkään muuttanut kun verottaja ottanut omansa. Tämä oli toki tiedossa kun pestin otin. Stressitaso nousee uusissa vastuissa aika paljon. Ennen pystyi usein lentämään taustalla, kunhan työ sujui hyvin. Nyt on sen verran isoista rahamääristä vastuussa, että omat tekemiset vaikuttaa monen ihmisen bonuksien kokoon, että on jatkuvasti VP tasolle silmätikkuna
Siinä mielessä tuo 550eur korotus ei ole suhteessa uusiin vastuisiin, mutta tiedän faktana että suomessa tällä tittelillä olen aika maksimissa. Näen jenkki ja saksalaisten kollegojen palkat vastaavassa tehtävässä ja on se ero kyllä hurja. Varsinkin jenkeillä. Tämän ikäisenä ei tämä “numbers must go up” kauppis pää kumminkaan kestä että uran jotenkin jäädyttäisi tuohon aikaisempaan missä pystyi toimimaan hyvin alhaisella stressitasolla näiden vuosien jälkeen.
Pitää tunnustaa että firmaan ja tehtävien mielekkyyteen olen ihan tyytyväinen. Oma kädenjälki näkyy jo pienesti siinä mitä yrityksellä jää viivan alle ja tuo motivoi, sekä vapaus tehdä työ kunhan tulosta tulee. Hyvät palkat, johtajat ja työympäristö. Ei ole mitään syytä ainakaan näillä näkymin tosissaan hakea muille firmoille ellei täältä heitetä ulos tai ota isompaa hyppäystä uralla.
Paina menemään vaan ja kahmi vastuuta tuossa iässä. Rahallinen palkinto voi olla isokin myöhemmin. Itse painoin aika lineaarisesti noin 42 vuotiaaksi asti ja siitä 7 vuodessa tähän päivään tienestit kolminkertaistuivat. Itsellä kävi varmaan hyvä tuuri kaiken oman hyvän tekemisen lisäksi. Pointtini on että jos työt, haasteet ja vastuu maistuu niin kahmi niitä vaan ronskisti lisää ja luota siihen että pystyt sen aikanaan rahastamaan.
Olen samaa mieltä ROI tulee myöhemmin kun tekee kovaa ja hyvää duunia.
Olin seitsemisen vuotta “ulkomailla” hommissa noin 40% suuremmalla palkalla mitä samoista tehtävistä Suomessa maksettiin. Asuin siis Suomessa ja palkka maksettiin tilitoimiston kautta Suomeen. Myyntitöissä tällaiset järjestelyt varmasti helpompia, kun kv-reissua tulee joka tapauksessa, mutta eihän se ostajakaan voi isossa firmassa joka tehtaalla olla päivistymässä ja haistelemassa kuulumisia yhtä aikaa.
Nyt vielä koronan jälkeen luulisi etätöiden tekemiseen olevan vielä enemmän hyväksyntää.
Asia minullekin ajankohtainen taas, kun tekisi mieli vaihtaa taas duunia, mutta ei taida Suomesta löytyä sopivaa paikkaa. Olen tänne aiemminkin kirjoittanut, että minulla oli myyntitiimi EMEA alueella, jossa jokainen herra tienasi peruspalkkaa 90-100k€ vuodessa. Suomessa vastaavat herrat olisivat tienanneet sen 5-6k€ kuussa ja vähän bonuksia päälle, nyt ehkä tuon saman 6,5k€.