One Stop Systems $OSS

Olen miettinyt OSS eli One Stop Systemsille ketjun avausta, mutta olen sen verran laiska/kiireinen, etten ole aiemmin ehtinyt ja tutkimustyö on edelleen itsellä kesken. OSS uuden sopparin ja meneillään olevan sodan takia, nyt lienee hyvä aika perehtyä firmaan hieman tarkemmin.

Alla AI:n luoma lyhyt esittely:

OSS (One Stop Systems, Inc.) on yhdysvaltalainen Nasdaqissa listattu yhtiö (OSS), joka on erikoistunut tehokkaisiin edge-tietokoneisiin ja AI-kiihdytettyihin laskentaratkaisuihin. Yritys kehittää ja toimittaa rugged (kestävät, vaativiin olosuhteisiin suunnitellut) palvelimia sekä compute- ja storage-ratkaisuja, joita käytetään erityisesti tekoälyn, koneoppimisen ja sensoridatan prosessointiin reunaolosuhteissa (edge computing).OSS:n tuotteita hyödynnetään laajasti autonomisissa järjestelmissä, teollisuudessa, ilmailussa ja muissa vaativissa ympäristöissä. Yritys on vahvasti mukana puolustuspuolella: se on toimittanut rugged-laskentaratkaisuja mm. Yhdysvaltain armeijalle (U.S. Army) ja laivastolle (U.S. Navy). Merkittäviä yhteistyökohteita ovat olleet esimerkiksi:

  • U.S. Navy -ohjelma P-8A Poseidon -tiedustelukoneessa (rugged data storage -yksiköt C5ISR-tehtäviin, joista OSS:lle on kertynyt yli 65 miljoonan dollarin tilaukset)
  • U.S. Army -taisteluajoneuvojen modernisointi (mm. GPU-kiihdytetyt sensorin prosessointi- ja 360°-näkymäjärjestelmät Stryker-, Bradley- ja Abrams-ajoneuvoihin)

Nämä puolustusyhteistyöt korostavat OSS:n osaamista äärimmäisen vaativissa sotilasympäristöissä, joissa tarvitaan luotettavaa, kompaktia ja tehokasta AI-laskentaa.

Tänään OSS sai uuden tilauksen uusiutuvaa energiaa hyödyntävältä teknologiayhtiöltä ja asiakkuusvertikaalien laajentumiset maistuivat markkinoille:

Kuvassa OSS:n asiakkuussektorit ja ne jakautuvat kahteen pääosa-alueeseen:

Defense-puoli (Puolustusvoimat). Tämä on OSS:lle merkittävä kasvualue, erityisesti jenkkien armeijan ja laivaston kanssa. Tuotteita käytetään liikkuvissa ja äärimmäisissä olosuhteissa.

  • Lentokoneet (Planes): Valvonta, tiedustelu, joukkojen tuki (esim. P-8A Poseidon -kone).
  • Vesialukset (Watercraft): Autonomiset veneet, uhkien havaitseminen.
  • Mobiili tutka (Mobile Radar): Maalla, merellä ja ilmassa.
  • Ajoneuvot (Vehicles): Autonomiset ajoneuvot, 360° tilannetietoisuus (esim. Stryker, Bradley, Abrams-taisteluajoneuvot).
  • Mobiili komentokeskukset (Mobile Command): Taistelukenttä ja harjoitukset.
  • Helikopterit: Puoli-autonomiset järjestelmät.
  • Sukellusveneet (Submersibles): Autonomiset sukellusveneet.
  • Droonit (Drones): Swarmit (ryhmätoiminta) ja wingman-järjestelmät.

Commercial-puoli (Kaupallinen-/teollinensektori).Sektori kattaa kasvavia siviilimarkkinoita, joissa tarvitaan EDGE AI:ta syrjäisissä tai vaativissa ympäristöissä.

  • Autonomiset ajoneuvot: Kuorma-autot, bussit, junat, autot.
  • Ilmailu (Aviation): Turvallisuus, verkottuminen ja viihde.
  • Kaupalliset datakeskukset: AI-infrastruktuuri, komposiittiratkaisut.
  • Kaivostoiminta (Mining): Kaivokset (autonomiset koneet).
  • Videovalvonta: Kasvojentunnistus, turvallisuus.
  • Lääketiede (Medical): Robotiikka, laserit, 3D-skannerit.
  • Öljy & kaasu (Oil & Gas): Merenalaiset öljylautat, syrjäiset kohteet.
  • Maatalous (Agriculture): Traktorit, yhdistelmäkoneet (autonominen maatalous).

Teknisesti OSS on dipannut laskevalla vaihdolla vuoden huipulta -30-45% ja osake on puristuksissa laskevan MA50 ja nousevan MA200 (daily) liukuvien keskiarvojen välissä. Vuodessa osake on noussut n. +330%. Market cap on 215 miljoonaa$.

OSS:n arvostuksesta:

Markkinoilla on ollut vaikeuksia hinnoitella osaketta mm. nousseiden kertoimien, alhaisen market capin/pienen koon, meneillään olevien pilottien, maltillisten 2026 kasvuodotusten ja tulevaisuuden potentiaalin takia. Osake mielestäni vaatii aktiivista seurantaa. Itsellä oli tarkoitus kasvattaa positiota, jos osake laskisi 6,65-6,80$ paikkeille ja ottaa sieltä (uudestaan) selkeän tuen. Kertoimien pohjalta vauhtia voidaan hakea aivan hyvin loppuvuodesta tuotakin syvemmältä, mutta itse en usko mukaan tulleiden instikoiden luopuvan kaikista osakkeistaan, ellei tarinassa tapahdu selkeää negatiivista muutosta.

Instituutiot lisäsivät omistustaan talven aikana ja ovat hieman poistaneet sen jälkeen riskiä:

Finviz:
image

Yhtiön oma ohjeistus vuodelle 2026 (annettu Q4 2025 tuloksen yhteydessä):

  • Liikevaihdon kasvu 20–25 % edellisvuodesta (2025 liikevaihto oli noin 32 M USD → tavoite noin 38–40 M USD)
  • Bruttokate noin 40 % (Q4 2025 oli poikkeuksellisen korkea 58,5 %)
  • Positiivinen EBITDA ja Adjusted EBITDA koko vuodelle
  • Vahva tase: noin 31 M USD käteistä, käytännössä velatonta ja hyvä likviditeetti

OSS:n ei ole tänä vuonna halpa ja odotukset ovat korkealla (tilanne huhtikuussa 2026)

  • Markkina-arvo: noin 215 miljoonaa USD (osakekurssi ~8,70 USD)
  • P/S (Price/Sales, trailing): 5,6–6,0x (vuoden 2025 liikevaihto ~32,2 M USD)
  • P/E (Trailing): noin 34–45x (TTM EPS ~0,23 USD)
  • Forward P/E: erittäin korkea (yli 100–450x), koska analyytikot odottavat vielä maltillista tulosta vuonna 2026
  • P/B (Price/Book): noin 4,2x
  • EV/Sales: noin 5,1x
  • EV/EBITDA: ei mielekäs (negatiivinen tai matala)

Keskeiset ajurit odotuksissa:

  • Puolustuspuolen (U.S. Army/Navy) kasvava kysyntä rugged edge AI -laskennalle
  • Uusiutuva energia -datakeskussopimus (yli 500 k USD alku, potentiaali 1–10 M USD, uusi sektori)
  • Paremmat marginaalit korkeamman jalostusarvon tuotteiden ansiosta
  • Book-to-bill -suhde 1,2x vuonna 2025 → tilauskanta tukee kasvua

Analyytikkojen odotukset ja konsensus:

  • Konsensusluokitus: varovainen Osta / Osta (3–4 analyytikkoa)
  • Keskimääräinen tavoitehinta: 10,00–12,67 USD (nykykurssista +16 % – +55 % nousupotentiaali)
    • Korkein tavoite: 13 USD
    • Matalin: 9–12 USD

Yhtiö on arvostettu selvästi keskimääräistä tech-/hardware-yritystä korkeammalla kertoimella, koska markkina hinnoittelee vahvaa kasvupotentiaalia EDGE AI:ssa ja puolustussektorilla, mikä on mielestäni osin perusteltua. Pieni koko sekä alhainen osakkeiden free float heiluttaa kurssia ja pomput voivat olla ylimitoitettuja, laskut kivuliaita ja vola suurta.

Verrattuna alan keskiarvoon (P/S usein 1–3x) OSS näyttää kalliilta, mutta korkea kerroin heijastaa odotuksia liikevaihdon ja kannattavuuden kääntymisestä. Tulevaisuuden näkymät ovat mielenkiintoiset ja osake on ollut omalla seurantalistalla noin vuoden. Avasin oman ensimmäisen position 5,70€ hinnoissa.

Osake pompaa yleensä rajusti uusiin tilausuutisiin, kuten tänään:

Päivitän ketjua paremmalla ajalla ja kun saadaan lisää uutisia. Yksi ehdottomasti seuraamisen arvoinen täky lopppuun, mikä voi olla merkittävä ajuri etenkin loppuvuodesta:

Yhdysvaltain puolustusministeriön (Pentagon) autonomiselle sodankäynnin yksikölle DAWG:lle (Defense Autonomous Warfare Group) haetaan melkoista budjettikorotusta vuodelle 2027. Vuonna DAWG budjetti on ollut 225 miljoonaa dollaria, kun vuodelle 2027 budjettiesitys on 240-kertainen, eli 54,6 miljardia $. Summa vastaa n. 15% reconciliation-rahoituksesta ja tuolla hankitaan mm. USV-aluksia, kehitetään “Hellscape” -strategiaa, muodostetaan drooniswarmeja sekä rakennetaan muita Autonomous Warfare Command -kokonaisuuksia.

Jos budjettiehdotus toteutuu edes osittain (kyseessä on tosiaan ehdotus, jota voidaan leikata rajusti), niin suuret puolustusjätit, kuten LM, GD, RTX ja useat droonifirmat saavat merkittävän osansa tilauksista, mutta samalla se tarkoittaa valtavaa kysyntää myös rugged EDGE AI -laskennalle ja mahdollisesti OSS:n kaltaisille alihankintafirmoille, joilla on jo US Army/Navy- ja pilottisopimuksia käynnissä.

Uskaltaisin arvioida, että myös onnistuneet pilottisopimukset voivat tarjota merkittäviä jatkosopimuksia microcap luokassa painivalle firmalle. Tätä markkina on tietysti vuoden sisällä ehtinyt jo hinnoitella suht reilusti ja hinnoittelee edelleen, mutta vuoden 2027 massiivisen budjettiesityksen toteutumista ja sen tuomia merkittäviä sopimuksia ei ole täyteen hinnoiteltu. Osake voikin olla erinomainen sijoitus, etenkin jos se laskisi voimakkaasti loppuvuonna 2026 ja vuoden 2027 DAWG budjettiesitys menisi kokoluokassaan läpi. Kokonsa puolesta OSS:llä on reilusti kasvuvaraa, vaikka kertoimet pysyvät hyvillä firmoilla usein kipurajalla koko kasvun ajan.

35 tykkäystä

Ohessa tänään ilmestynyt OSS sijoittajakirje, jossa käydään läpi yhtiön kehitystä ja näkymiä (kiireen takia pahoittelen, että kooste on pääasiallisesti tehty pelkästään AI:n avulla (lainatut kohdat):

Mainitsen kuitenkin pikaisesti, että yhtiön strategia on osoittautunut toimivaksi ja potentiaalinen tilausputki on nykyään täysin eri luokkaa, kuin muutama vuosi takaperin. Kyseessä on käänneyhtiö, jonka käänne tapahtui viime vuonna ja 2026 eteenpäin suunta on näyttänyt lupaavalta.

Erikoistunut liiketoiminta voi olla monelle isolle pelurille liian pientä, joten niche markkinoilla, mutta samalla isoimman megatrendin parissa toimiva yhtiö, voi erikoisosaamisellaan saada merkittävän markkinaosuuden itselleen rugged edge AI -tietokoneratkaisuissa. Yhtiö kuuluu omassa salkussa samaan AI sektorin ydinomistuksiin Nebiuksen ja AMD:n kanssa. Näkymien ja ohjeistuksen osalta yhtiö pysyy realismissa, joten odotusten ylitys sekä uudet asiakkuudet sekä tilaukset ovat mahdollisia positiivisia katalyytteja.

Vuoden 2025 kohokohdat

  • Historiallinen vuosi: OSS teki ennätystuloksen Q4:ssä – ennätys kvartaalin osakekohtainen tulos (EPS), ennätys bruttomarginaali ja toiseksi korkein myynti kvartaalissa yhtiön historiassa.
  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvoi 31,2 % 32,2 miljoonaan dollariin.
  • Bruttomarginaali nousi 49,6 %:iin (vuonna 2023 oli vain 29,5 %).
  • Book-to-bill -suhde parani 1,2x:ään (2024: 1,14x).
  • Nettotulos jatkuvista toiminnoista Q4:ssä 2,0 miljoonaa dollaria (0,08 $/osake).

Strateginen muutos onnistui

  • Vuonna 2023 yhtiö oli kannattamaton ja liikevaihto laski. Johtoryhmä uudistettiin kesäkuussa 2023.
  • Strategia keskitettiin rugged Enterprise Class -tietokoneratkaisuihin tekoälyyn, sensorifuusioon, autonomisiin järjestelmiin ja reunalaskentaan (edge AI) erityisesti puolustus- ja korkean arvon kaupallisille markkinoille.
  • Myytiin Bressner Technology -tytäryhtiö joulukuussa 2025 22,4 miljoonalla dollarilla (vuotta etuajassa suunnitellusta). Kauppa vahvisti tasetta, paransi kannattavuutta ja mahdollisti keskittymisen ydintoimintaan.

Näkymät vuodelle 2026

  • Odotettu liikevaihdon kasvu 20–25 %.
  • Bruttomarginaali noin 40 %.
  • Positiivinen EBITDA ja oikaistu EBITDA.
  • Painopiste monivuotisissa, toistuvatuottoisissa sopimuksissa → parempi näkyvyys ja ennustettavuus.
  • Vahva tase Bressnerin myynnin jälkeen mahdollistaa kasvun rahoittamisen kurinalaisesti.


X:stä poimittu kommentti:

13 tykkäystä

Tulos ulkona 1 minuutti sitten, alustavasti positiiviselta vaikuttaa.

Laitetaan vielä toinen, isohkoa ylitystä pukkaa vähän joka puolella:

Isoimmat AI core -positiot AMD, NBIS ja OSS. Ei voi valittaa.

10 tykkäystä

Erittäin onnistunut ketjun avaus! Onko tämä jenkkien Bittium? Tätä kirjoittaessa osake huitelee +55% nousussa yli kymmenen miljoonan osakkeen päivävaihdolla, joka on kaikkien aikojen ennätys!
Teknisesti päivägraafilla konsolidoinut viimeiset 3kk ja kaikki liukuvat päällekkäin stäkissä, viikkograafilla vähän cup with handle näköä joskin aika iso (2021-2025) ja oikea reuna liian yläällä, mutta jos tästä ei välitä niin näyttää vahvalta. Tämä on ns. episodic pivot ja voi olla mega-runin alku!

Tulospuhelu hyvin pikaisesti vilkuiltu vielä tässä kohtaa läpi, siinä käsityksessä että liikevaihtoa ja tilauksia kertyy laaja-alaisesti, mutta military ja medical vetävät kärkeä. Paljon prototyyppitestausta, näistä voi generoitua tulevaisuudessa isoja tilauksia.

4 tykkäystä

Kiitoksia, aavistelin, että tämä voi lähteä nousuun AI:n treidin mukana, jos saadaan positiivinen katalyytti ja tulosylitystä parempaa katalyyttia ei ole. Firma on lyhyellä track recordilla “aliohjeistaja”, joten odotukset oli monella sen takia maltilliset. Tykkään juuri tällaisista firmoista.

Omista salkun positioista jouduin heittämään kolikolla, kummalla on parempi multibaggeri mahdollisuus, Nebiuksella vaiko tällä. Sanoisin, että 5 vuoden sisällä yhtä hyvät, joskin kokonsa puolesta OSS voi nousta nopeasti, kun markkina alkaa uudelleen hinnoitella osakkeita ja kertoimet saa vaihteeksi venyä. X:ssä riidellään nyt siitä, kuka “löysi” osakkeen ensimmäisenä, toivottavasti joku foorumiltakin ehti mukaan.

Teknisesti osake toimi kuin malliesimerkki; edellisestä huipusta -45% lasku retracement Weekly Equilibriumiin (nousun keskikohtaan), tuki nousevasta MA200 dailysta, sopiva konsolidaatio isohkossa rangessa laskevalla myyntivaihdolla ja loppuun jättimäinen breikki aivan massiivisella 17 miljoonan osakkeen päivävaihdolla.

Moni joka on firmaan perehtynyt ei myy tätä osaketta helpolla ja Bittium on varmaan ihan hyvä vertailukohta. Osakkeen market cap nousi tänään 380 miljoonaan dollariin. Potentiaaliset 12kk ajurit ovat vahvat, momentum on osakkeen puolella, free float on pieni ja market cap pysyy edelleen alhaisena, mikä voi tehdä tästä räjähtävän yhdistelmän seuraavien kuukausien aikana. Mainostin tätä viime vuonna omassa WhatsApp ryhmässä “erittäin todennäköisenä” multibaggerina ja oma avauspositio on jo lähes 2x, enkä ole myymässä ja uskon, että näin ajattelee moni muukin konsolidaatiosta kyytiin astunut. Oma ensimmäinen viitteellinen breakout target on 19,66-20,27.

7 tykkäystä

Tää on mun Degiron salkun ikiholdissa. Ostin joskus 2019 parilla taalalla, kun hain edullista GPUiden parissa toimivaa yritystä salkun mausteeksi ja ehdin jo välillä harmitella, kun jäi koronapomppu rahastamatta, mutta antaa pysyä salkussa. Reilut 710% oli tuotto päivän päätöskurssilla.

2 tykkäystä

One Stop Sytems nousee Russelliin 29.6.2026. CEO Mike Knowlesin mukaan nousu US small cap Russell 2000 indeksiin validoi OSS:n kasvustrategian etenemistä ja lisäksi yritys tavoittaa jatkossa paremmin aktiivisia ja passiivisia institutionaalisia sijoittajia.

Lisäksi OSS lisättiin pari päivää sitten S&P Technology Hardware Select Industry Index ja Russell 3000:een.

Lisäksi 16.6.26 OSS sai 8,4 miljoonan dollarin sopimuksen johtavan puolustus- ja teknologiayrityksen kanssa. Kyseinen sopimus kattaa 91 korkean suorituskyvyn 3U-short-depth-servereiden toimittamisen matalataajuus-signaalien valvontaan. Sopimuksella on mahdollisuus kasvaa jopa 44 miljoonaan dollariin neljän seuraavan vuoden aikana.

6 tykkäystä