Interport-priserne på prisskiltene er høje, men i hvert fald ud fra min egen erfaring fungerer det som en mere traditionel sportsbutik med god service, hvor ekspedienten vejleder og finder de rigtige modeller, og til sidst i handlen kan man stadig forhandle om prisen på skiltet eller få klubrabat. Det er endda sket, at man har fået en markant lavere pris uden K-Plussa.
Her var en ret interessant situation, da den yngre generation fik et sommerjob via et sommerjob-bevis. Ansættelseskontrakten skulle underskrives digitalt, så vi måtte afsted for at få fat i MitID/netbank-koder. Nå, først opstod det problem, at OP var holdt op med at bruge de fysiske kodekort, så koderne kunne ikke aktiveres på en ny enhed. Fra kl. 9 kiggede jeg efter tider i filialen, som så lå helt inde i juli, og kontrakten skulle underskrives før midsommer. Nå, så måtte jeg spørge OPs chatrobot om sagen. Den sendte sagen videre til en kundeservicemedarbejder. Der ventede jeg så en time på en medarbejder herhjemme, indtil forbindelsen blev afbrudt. Så ringede jeg direkte til kundeservice-nummeret, og efter en lille omgang valgmenuer og ventetid fik jeg fat i en person og fik at vide, at sagen kunne klares i filialens infoservice. (Hjemmesiden opfordrer til at bestille tid.) Nå, afsted med ægtefællen og sønnen i frokostpausen omkring kl. 11. Vi ankom til filialen og gik til skranken via Info-køen. Nej, her kan man ikke få koder. Man skal gå til nabokontoret/lokalet. Vi undrede os lidt, da vi kom, over at der var kø helt ud på gaden. Klogere af skade trak vi et nummer i automaten. Nummer og så vente. Kl. 14.30 fik den unge mand sine koder. Mens vi ventede, nåede vi at tale med de andre kunder. En ældre dame fortalte, hvordan man før i tiden altid fik kaffe og kage, når man besøgte banken. Nu får man bare lov at vente, og det havde hun vist nævnt for personalet tidligere, og de var blevet meget fornærmede. En ældre herre fortalte til gengæld, at han selv kun bruger S-Pankki, da man ikke skal vente der, men han var nu af en eller anden grund ude i sin kones ærinde. Hans sidemand delte på samme måde sine erfaringer med S-Pankki – at man kan komme til der, og man kan kigge forbi om aftenen, og at man ikke længere kan få OPs service i den lokale Citymarket, hvor det før var nemt at ordne sagerne. Mens jeg ventede, overvejede jeg seriøst at flytte mine bankforretninger til S-Pankki, og jeg tjekkede også mulighederne hos Nordea på den anden side af gaden. Men hos Nordea er der ingen adgang uden tidsbestilling. I et investeringsperspektiv vil jeg sige, at S-Pankki står ret stærkt inden for bankydelser. Hvis der opstår problemer, man mister sin telefon eller lignende, så er det utroligt besværligt at få nye koder igen. De færreste har nok tid til at vente 3 uger på kort, banktjenester og andet, og de færreste har lyst til at sidde en hel dag i en proppet lille bankfilial. Jeg vil sige, at S-Pankki står ret stærkt i hvervningen af nye unge netbank-kunder. Nordea kræver, at forældrene har Nordea-netbank, og hos OP lykkes det ikke engang med det, men man skal igennem en proces, hvor kunden nærmest bliver hundset med. Man bliver sendt fra den ene skranke til den anden, og tingene bliver bare ikke løst. Ved naboskranken kunne en ældre dame ikke få sin mobilbank til at virke trods besøget. Hun fik bare en meddelelse om “servicevedligeholdelse”. Hun ventede 2-3 timer, uden at situationen ændrede sig. Hun fik besked på at komme igen i morgen, hvis der ikke var vedligeholdelse.