Egne

Nå, jeg læste straks klikoverskriften om Posti. Ligesom hos andre selskaber i dag er udvikling også dér kun nedskæringer og tilpasning, ikke udvikling af noget nyt. Den, der tilpasser sig, tilpasser sig ihjel. Den gamle græsslåningsservice var den anden yderlighed.

Dagspost hver anden dag er nok. Måske endda to gange om ugen. Men hvad i alverden er grunden til, at det ikke kan kombineres med avisomdelingen dagligt. Nu kommer der op mod 5 bude om dagen, fordi egen omdeling er billigere end den fælles. Den slags kørsel burde forbydes ved lov. Én gang om dagen 7 dage om ugen er nok. Hallo Posti! Hej politikere!

Jeg ved det, men der er stadig relativt lille forskel til S-gruppen, men endnu mere til Kesko.

Jeg handler selv i begge butikker, og efter min mening har de hver især deres egne klare styrker, som man ikke skal begynde at blande sammen, men derimod fremhæve dér, hvor man står stærkt.

Hvis man for alvor begyndte at konkurrere på prisen, ville Lidl løbe med det hele foran de finske… Lidl kan konkurrere på prisen, hvis de vil, og S-gruppen forsøger at svare igen. Men de bliver næppe rigtige konkurrenter, da strukturen, produktporteføljen og konceptet er helt forskellige… Det kan slet ikke betale sig for Kesko at blande sig i priskonkurrencen, de bør i stedet bevare en vis distance til disse to aktører.

2 Synes om

Jeg havde sådan en tung oplevelse med Adobe i går, at jeg er nødt til at dele den. Jeg har lige købt en ny bærbar og gik i gang med at installere Acrobat Reader. Som sædvanlig downloader jeg installationsfilen fra nettet og kører installationen. Men hvad sker der? Efter installationen er programmet ingen steder at finde. Det er ikke engang installeret blandt filerne.

Så fandt jeg på at downloade Creative Cloud for at se, om jeg kunne få Acrobat den vej igennem. Det ser lovende ud til at starte med; i modsætning til Acrobat Reader lykkes det mig at få installeret CC og endda åbnet det. Acrobat findes i app-biblioteket, og der er to muligheder, hvoraf jeg trykker på ”gratis”. Jeg nåede lige at juble lidt for mig selv over, at det endelig lykkedes. Men nej, det gjorde det ikke. Selvom jeg trykkede på gratis-knappen, åbner der et vindue, som tilbyder mig forskellige abonnementsløsninger, hvoraf hver eneste koster penge. Dampen begynder at stige op fra mit hoved, men jeg giver ikke op.

Jeg begynder at google og leder på Reddit efter folk, der har haft det samme problem. Det viser sig, at problemet skyldes ARM-processoren og kompatibilitet. Problemet kan heldigvis løses ved at downloade den ”forkerte version” fra Adobes hjemmeside. Acrobat Reader åbner endelig.

Der fandtes endelig en simpel løsning på problemet, men på trods af dette efterlod Adobe en dårlig smag i munden. For det første undrer det mig, at en softwaregigant som Adobe ikke har følt det nødvendigt at lave en nativ programversion direkte til ARM-processorer, og for det andet, at den automatiske download fra siden på intet tidspunkt foreslog dette, men at den rigtige version i sidste ende skulle findes manuelt. En større irritation var dog Creative Cloud, og hvordan Adobe begynder at sælge mig et betalt abonnement, når jeg trykker på ”gratis”. Hvad er pointen overhovedet med sådan en vildledende knap, hvis det ikke er muligt at downloade en gratis version via CC? Ofte tales der om fænomenet enshittification i forbindelse med onlineplatforme, og i Adobes tilfælde er fænomenet virkeligt. Som en afsluttende bemærkning undrer jeg mig stadig over prissætningen på de betalte Acrobat Standard og Pro. Hvilken forbruger er villig til at betale 16,30 € eller 25,09 € om måneden for at kunne åbne PDF’er med lidt bedre funktioner?

3 Synes om

Den fulde Acrobats funktion er jo at oprette PDF’er – Acrobat Reader er derimod læsesoftware, som man vist ikke engang kan betale for, om man så prøvede.

I Windows-økosystemet er brugen af ARM stadig (forhåbentlig valgfri) ’hard mode’, og hvis man vælger det, får man, hvad man har bestilt (ofte skuffelser).

1 Synes om

Danske Bank

Jeg startede dialogen om at flytte min aktiesparekonto (ASK) i midten af december. Jeg fik vejledning og svar, og jeg indsendte de nødvendige oplysninger inden jul. Det er tre uger siden den seneste besked. Jeg vil annullere hele flytningen og skifte væk fra Danske Bank så hurtigt som muligt.

2 Synes om

Jeg ville undgå Danske som pesten. Jeg har virkelig dårlige erfaringer. Selv nu er mine konti spærret.

1 Synes om

Har testet Netflix’ nye satsningsområde: Spil

Dengang de købte Next Games og begyndte at integrere spil i appen, var jeg meget skeptisk. Hvis jeg husker rigtigt, passede datidens spil ikke rigtig ind i Netflix’ tjeneste. Jeg mener, at dette har ændret sig, da man er gået med det velfungerende koncept fra Jackbox Party Packs. Det vil sige sociale spil, hvor telefonen fungerer som fjernbetjening. Jackbox-spil var et hit for mig i sin tid, det eneste problem var, at man havde brug for en konsol.

Jeg tror, det passer rigtig godt ind i Netflix’ strategi, som ser ud til at være en form for “platform for afslappet underholdning”. Jeg ved ikke, hvad Netflix’ faktiske strategi er, men når man ser på deres produktion, virker det i hvert fald til at gå i den retning.

Denne vinkel med en “platform for afslappet underholdning” kan meget vel øge antallet af abonnementer i fremtiden; jeg kunne godt se mig selv spille disse Jackbox-agtige spil med f.eks. kolleger en gang imellem. Det giver også en konkurrencefordel i forhold til andre streamingtjenester. I fremtiden kan folk sagtens vælge Netflix frem for andre, fordi man får indhold til såkaldte usociale lejligheder (film) samt til sociale lejligheder (sociale spil).

Netflix ser i øvrigt relativt attraktiv ud i øjeblikket, hvilket er hovedårsagen til disse tanker :smiley:

1 Synes om

Ja, det er godt nok noget skidt. Jeg fik endelig et svar i går og en lang undskyldning. Og bagefter tikkede der en anden besked ind, som var ment til en anden kunde.

Jeg smuttede forbi åbningen af Vuohikallio i Heinola. Der blev serveret pølser, og det fungerede godt, og kunderne så ud til at have varer med sig, da de gik. Der så ud til at være masser af personale, tilsyneladende også fra andre Puuilo-butikker. Der var tydeligvis satset på antallet af sælgere. Det er den næststørste Puuilo målt på areal, så der var masser af plads. Jeg overvejede selv at købe en motorsav til 60 €, men det “legetøj” blev stående på hylden. Måske burde de have solgt en bedre sav til f.eks. 150 €. Det var en helt okay oplevelse.

6 Synes om

Elisa har gjort tingene så nemme for kunden, at man slet ikke kan opsige visse tjenester i OmaElisa. I stedet skal man ringe til kundeservice, hvor man i bedste fald sidder i kø (længe), eller bestille en opringning, som så kommer på et tidspunkt, hvor man ikke selv kan svare.

Når man endelig får fat i et menneske i den anden ende og ønsker at opsige tjenesten, forsøger de at sælge den til halv pris, hvis man nu skulle skifte mening. Sådan fortsætter det, indtil frihedens øjeblik endelig indtræffer, og man slipper af med den tjeneste, man ville af med.

Personlig erfaring, tidligere ejer af Elisa Viihde.

Jeg spurgte også det pågældende firma om et tilbud på et abonnement, men man kunne angiveligt ikke få et bedre tilbud end 29,99 € for abonnementet. Men så sælger Elisa alligevel bag min ryg et abonnement med ubegrænset 5G 300M + et gavekort på 100 € til S-gruppen (S-ryhmä) til min ven for 14,99 €/md.

10 Synes om

Hvor finder man de der mobilabonnementstilbud til under 20 euro? Jeg er selv kun stødt på aftaler til over 20.

Det føles som om opsigelsesfinten fungerer bedst. Har lige opdateret et par Elisa-abonnementer ved at starte en flytning til en anden udbyder, så venter man på tilbud og napper det sidste, før flyttefristen udløber. På den måde faldt 34 €-abonnementer til 17,99 og 70 €-gavekort oveni.

5 Synes om

Det ser ikke ud til, at man kan få noget fra sin egen operatør, medmindre man truer med at skifte abonnement. Hvis man skifter fra Elisa til Moi, smider de deres bedste tilbud på bordet. Af en eller anden grund hader de Moi, sikkert fordi deres S-bonus røg derhen. Man kunne jo få det hos Elisa før i tiden.

Denne tåbelige roulette spilles, fordi teleselskaberne ikke ønsker at holde deres kunder tilfredse, da nogen trods alt glemmer at forny eller ikke orker at indhente tilbud og bare betaler pænt.

3 Synes om

Da jeg selv skiftede min søns abonnement til DNA, fulgte Elisa ikke op på det. Det er dog efterhånden et stykke tid siden.

Ok, den ene af dem var i august sidste år og den anden ca. en måned senere.

Jeg har altid haft et abonnement hos Telia eller Elisa. I mange år har jeg haft for vane at sende mine abonnementer i udbud ved hjælp af den såkaldte winback-metode, hvor man indgår en abonnementsaftale med en anden operatør, hvilket sender besked om nummerflytningen til den nuværende udbyder. Jeg husker engang, hvor jeg som kunde hos enten Elisa eller Telia indgik en aftale med DNA, hvor jeg i modsætning til tidligere erfaringer slet ikke fik noget modtilbud fra min daværende udbyder. Derfor annullerede jeg DNA-aftalen inden for den 14 dages fortrydelsesfrist og lavede en ny aftale med enten Elisa eller Telia, hvorefter winback-tilbuddet alligevel kom. Siden da har jeg altid skiftet mellem de to førnævnte, og hver gang begynder tilbuddene at rulle ind, og de bliver kun bedre, jo tættere man kommer på datoen for nummerflytningen. Det kan altså godt betale sig at vente til allerlasten dag. I årevis har niveauet for tilbuddene i gennemsnit ligget på omkring 15–17 euro for ubegrænsede 4G-abonnementer. Nogle gange har der været endnu bedre kampagner.

Jeg er ikke stor fan af denne fremgangsmåde, men det er teleselskaberne selv, der har fundet på dette cirkus. Engang sagde en Telia-sælger til mig, mens vi tegnede en aftale, at han virkelig håbede, at jeg rent faktisk ville skifte til dem, og at jeg ikke kun lavede aftalen for at få et winback-tilbud. Da man ikke får den bedste pris ved bare at spørge direkte, spiller jeg spillet efter de regler, de selv har opstillet. Dem, der betaler prisen, er dem, der tager deres abonnementer til listepriser og aldrig sender dem i udbud.

Da vi nu er i tråden for “egne erfaringer”, vil jeg fortælle om min seneste oplevelse med Elisa angående abonnementsforhold, som fandt sted for et par måneder siden. Min samlever blev ringet op af en sælger fra Elisa, der tilbød et ubegrænset 4G-abonnement til, så vidt jeg husker, 15 euro, hvilket selvfølgelig inkluderede nogle sikkerheds-apps og streamingtjenester. Sidstnævnte ville være gratis i en måned, hvorefter de månedlige gebyrer ville starte. Som en ekstra gave fik hun et sæt hovedtelefoner til en værdi af 60 euro.

Min partner tog imod tilbuddet, da prisen på abonnementet var god, og alle andre tillægstjenester – inklusive de for hende unødvendige hovedtelefoner – selvfølgelig kan annulleres inden for 14 dage ved fjernsalg, hvilket hun er fuldt ud klar over. Efter aftalens indgåelse modtog hun naturligvis alle dokumenter på e-mail, bortset fra ordrebekræftelsen på hovedtelefonerne, som af en eller anden grund kom via SMS, og der var ingen omtale af hovedtelefonerne i den ordrebekræftelse, der kom på mail. I SMS’en stod der, at værdien af hovedtelefonerne (60 euro) skulle betales, uanset om nummerflytningen blev annulleret, da der var tale om et hygiejneprodukt, som ifølge loven ikke har returret.

På dette tidspunkt ringede jeg selv til sælgeren på min partners vegne og bad om en nærmere begrundelse for, hvorfor hovedtelefonerne ikke kunne returneres, og han henviste netop til den lovparagraf om begrænsning af returret for hygiejneprodukter, som var nævnt i SMS’en. Dette stemmer dog ikke, da loven foreskriver, at forseglingen på hygiejneproduktets emballage skal være brudt, for at returretten bortfalder. Efter lidt overtalelse indrømmede sælgeren dette, hvorefter jeg spurgte, hvorfor der så står i SMS’en, at man ikke kan returnere, og at produktet alligevel skal betales. Ifølge ham ville beløbet blive refunderet til kunden, hvis abonnementsaftalen blev annulleret inden for 14 dage. Det stod der dog ingen steder, og forbrugeren fik generelt fejlagtige oplysninger om returretten.

Jeg ringede til sælgerens leder og spurgte, om det er Elisas praksis, eller om det er en individuel sælgers måde at arbejde på, hvilket jeg ikke fik et direkte svar på. Jeg opfordrede lederen til at lytte til de to opkald fra salgssituationen og den efterfølgende opfølgning, da der var andre uklarheder i salgssituationen end blot dette med hovedtelefonerne, som jeg ikke vil uddybe nærmere i denne “novelle”.

Et par dage senere ringede den samme sælger og beklagede situationen, så de havde tilsyneladende indset, at de havde begået en fejl. Min partner og jeg blev tilbudt et abonnement med ubegrænset 4G, SMS og opkald i et år til 7 euro/md. som kompensation. Jeg fik desværre ikke selv dette tilbud, da jeg allerede var kunde hos Elisa, og efter alt dette ved jeg jo, at det er sådan, gamet fungerer i disse udbudsrunder.

Min partner besluttede naturligvis at tage imod tilbuddet, da det var vanvittigt godt. Det bedste var dog, at Telias sælger ringede til hende efter at have opdaget nummerflytningen og kom med et winback-tilbud. Min partner svarede ved at fortælle om den aftale, hun havde fået, helt overbevist om, at Telia ikke ville give et bedre modtilbud. Men tro det eller ej: De tilbød en abonnementsaftale til samme pris på 7 euro – ikke i et år, men i to år. Og ovenikøbet et gavekort på 30 euro til Lidl.

Det blev lidt af en tekstvæg – beklager det. Men konkurrencen mellem teleselskaberne er blevet helt vanvittig. Og salgsmetoderne virker til at være blevet mere og modige med alle de tillægstjenester og fejlagtige vilkår. Jeg er selv ret opmærksom på disse ting, men jeg tænker på dem, der ikke nødvendigvis forstår at stille spørgsmålstegn ved rimeligheden af de vilkår, de bliver solgt produkter og tjenester under.

44 Synes om

Hvornår er bilen tilgængelig? Jeg bestilte selv en CLA 250+ i oktober hos Wetteri, og oprindeligt skulle den leveres 6/26, men nu trækker leveringen ud til august. Jeg tegnede foreløbigt en serviceaftale, og hvis jeg ikke husker helt forkert, var den omkring 30 €/md.

1 Synes om

Jeg bestilte en CLA 250+ Launch Edition den 10.9., for en uge siden meddelte de, at bilen er ankommet til Hanko, og leveringsdatoen er lovet til den 22.1. Serviceaftale 36 mdr. er 29 €/md.

5 Synes om

Du har ret i, at prisforskellen på GLC ikke er helt enorm. Selv ville jeg have krydset Premium Plus-pakken af oveni Premium AMG Edition-pakken fra listen over ekstraudstyr, og måske lidt andet småt, men prisforskellen lander på under 10.000 sammenlignet med en tilsvarende BMW iX3 med M Sport-udstyr. På grund af pakkerne stemmer udstyret ikke helt overens 1:1, men det er omtrent sådan, at jeg selv ville være tilfreds. Desuden kan man få luftaffjedring og bagakselstyring til Mercedesen for små penge til dem, der sætter pris på det, så for GLC’s vedkommende virker prissætningen til at være ok.

Til CLA med firehjulstræk oveni AMG ville jeg have ønsket ekstraudstyr for omkring 10.000, og dér løber prisen ret højt op i forhold til størrelsesklassen, bilens effekt osv. Jeg synes for eksempel, at BMW i4 giver betydeligt bedre værdi for pengene, selvom man ikke når de samme rækkevidder med den. Den fås dog ikke som stationcar.

Jeg mener dog, at Mercedes’ modelprogram ser ret godt ud nu, når det kommer til volumenmodellerne.

1 Synes om

Leveringen af Mercedesen blev lovet til slutningen af juni eller juli. Serviceaftalen lå faktisk tæt på 70 €/md. Det er ret dyrt for udskiftning af luftfilter, udlæsning af fejlkoder samt tjek af undervogn og bremser. Der er ikke ret meget at vedligeholde ved de årlige eftersyn på elbiler.

2 Synes om