Omat kokemukset yhtiöistä

No, luin saman tien klikkiotsikon Postista. Nykyisten muiden yhtiöiden tapaan sielläkin kehittäminen on karsimista ja mukautumista, ei uuden kehittämistä. Mukautuja mukauttaa itsensä hengiltä. Muinainen nurmikoiden leikkauspalvelu oli toinen äärilaita.

Päiväposti riittää joka toinen päivä. Ehkä jopa kahdesti viikossa. Mutta mikä ihme on, että ei sitä voida yhdistää lehtijakeluun päivittäin. Nyt käy jopa 5 jakelijaa päivässä, kun oma jakelu on yhdistettyä edullisempi. Pitäisi jo lailla kieltää tuollainen ajelu. Kerta päivässä 7 pv/vko riittää. Posti hoi! Poliitikot hei!

Tiedän mutta suht vähän heittoa vielä ässään mutta keskoon sitäkin enemmän.

Itse satun käymään molemmissa kaupoissa ja mielestäni niillä on selkeästi omat vahvuudet joita ei pidä lähteä sotkemaan vaan korostaa sitä missä ollaan vahvoja.

Jos lähdettäisiin oikeasti kilpailemaan hinnoilla niin Lidl veisi suomalaisia.. Lidl voi kilpailla hinnoilla niin halutessaan ja ässä yrittää vastata. Mutta tuskin noista kilpakumppaneita saadaan kun rakenne ja tuoteportfolio ja konsepti on täysin eri.. Keskon ei ei edes kannata sekaantua hintakilpailuun vaan pitä oma hajurako näihin kahteen toimijaan.

2 tykkäystä

Oli niin raskas kokemus eilen Adobesta, että pakko jakaa. Hankin vasta uuden läppärin ja lähdin asentamaan Acrobat Readeria. Tavalliseen tapaan lataan netistä asennustiedoston ja suoritan asennuksen. No kuinka käykään? Asennuksen jälkeen ohjelmaa ei löydy mistään. Tiedostoissakaan sitä ei ole asennettuna.

Keksin sitten, että lataan Creative Cloudin ja jos sitä kautta sen Acrobatin saisi. Alku näyttää lupaavalta saan Acrobat Readerista poiketen CC:n asennettua ja sen avattuakin. Acrobat löytyy sovelluskirjosta ja siinä on kaksi vaihtoehtoa, joista painan “maksuton”. Ehdin mielessäni jo hieman tuulettelemaan, että vihdoin onnistui. No ei onnistunut. Vaikka painoin maksuton-nappia, avautuu ikkuna, joka tarjoaa minulle eri tilausvaihtoehtoja, joista jokainen on maksullinen. Höyry alkaa nousta päästä, mutta en luovuta.’

Alan googlailemaan ja etsin Redditistä samasta ongelmasta kärsineitä ihmisiä. Selviää, että ongelma johtuu ARM-suorittimesta ja yhteensopivuudesta. Ongelma on onneksi korjattavissa, kun lataan “väärän version” Adoben sivuilta. Acrobat Reader aukeaa viimein.

Ongelmaan lopulta löytyikin yksinkertainen ratkaisu, mutta tästä huolimatta Adobesta jäi paha maku suuhun. Ihmetyttää ensinnäkin, ettei sellainen ohjelmistojätti kuin Adobe ole kokenut tarvittavaksi tehdä suoraan ARM-suorittimille natiivia ohjelmaversiota ja toiseksi, ettei automaattinen lataus sivuilta osannut missään vaiheessa tätä ehdottaa vaan oikea versio piti kaivaa lopulta manuaalisesti itse. Isompana ärsytyksenä oli kuitenkin tuo Creative Cloud ja kuinka painaessani “maksuton” alkaa Adobe myymään minulle maksullista tilausta. Mikä idea tuollaisessa harhaanjohtavassa napissa edes on , jos mitään maksutonta versiota ei CC:n kautta ole mahdollista ladata? Usein verkkoalustojen kohdalla puhutaan enshittification-ilmiöstä ja Adoben kohdalla ilmiö on todellinen. Loppukaneettina ihmettelen vielä maksullisten Acrobat Standardin ja Pron hinnoittelua. Kuka kuluttaja on valmis maksamaan 16,30 € tai 25,09 € kuukaudessa siitä, että saa PDF:iä auki vähän paremmilla ominaisuuksilla?

3 tykkäystä

Täyden Acrobatin funktiohan on luoda PDFiä - Acrobat Reader on taas lukusofta josta kai ei saa maksettua edes yrittämällä.

Windows-ekosysteemissä taas ARMin käyttö on edelleen (toivottavasti omavalintainen) ‘hard mode’, ja jos sen valitsee, saa mitä tilaa (usein pettymyksiä).

1 tykkäys

Danske Bank

Aloitin keskustelun OST -tilini siirtämisestä joulukuun puolivälissä. Sain ohjeita ja vastauksen, toimitin tarvittavat tiedot ennen joulua. Edellisestä viestistä on kolme viikkoa. Tulen perumaan koko siirron ja vaihdan Danskesta pois heti kun mahdollista.

2 tykkäystä

Danskea välttäisin kuin ruttoa. Minulla on tosi huonoja kokemuksia. Nytkin on tilit jäädytettynä.

1 tykkäys

Testattu vähän netflixin uutta aluevaltausta: Pelit

Aikoinaan kun ostivat next gamesin ja aloittivat pelien integraatiota sovellukseen olin hyvin skeptinen tähän. Jos muistan oikein niin silloiset pelit eivät oikein sopineet netflixin palveluun. Mielestäni tähän on tullut muutos, sillä ollaan lähdetty toimivalla Jackbox partypackien teemalla. Elikkä sosiaalisia pelejä missä kaukosäädin on puhelin. Jackbox pelit on ollut itselle hitti aikoinaan, ainoana ongelmana se että siihen tarvittiin joku konsoli.

Uskon että tämä sopii todella hyvin Netflixin strategiaan, joka vaikuttaa olevan sellainen “Leppoisan viihteen alusta”. En tiedä mikä Netflixin oikea strategia on, mutta kun katsoo niitten tuotantoa niin vaikuttaa ainakin olevan jotenkin tähän suuntaan.

Tämä “leppoisan viihteen alusta” kulma saattaa hyvin lisätä tilauksia tulevaisuudessa; Voisin itse nähdä pelailevani näitä jackbox tyyppisiä pelejä esim kolleegoiden kanssa silloin tällöin. Antaa myös kilpailutetua muihin suoratoistopalveliuhin. Tulevaisuudessa ihmiset hyvinkin voivat valita netflixin yli jonkun muun koska siitä saa ns epäsosiaalisiin tilaisuuksiin kontenttia (elokuvat) sekä sosiaalisiin tilaisuuksiin kontenttia (sosiaaliset pelit)

Netflix muutenkin näyttää suhteellisen houkuttelavalta tällä hetkellä, siinä juurisyy näihin ajatuksiin :smiley:

1 tykkäys

Joo, on kyllä aika kuraa. Sain eilen vihdoin vastauksen ja pitkän pahoittelun. Ja perään kilahti toinen viesti, joka oli tarkoitettu toiselle asiakkaalle.

Tuli poikettua Heinolan Vuohikallion avajaisissa. Makkaratarjoilu pelasi ja asiakkailla näytti olevan tavaraa poistullessa. Henkilökuntaa näytti olevan paljon, ilmeisesti myös muista Puuilo myymälöistä. Oli selkeästi satsattu myyjien määrään. Toiseksi suurin Puuilo pinta-alaltaan, joten tilaa oli hyvin. Itse ajattelin ostaa 60 e moottorisahan, mutta hyllyyn lelu jäi. Ehkä olisi kannattanut myydä parempi saha vaikka 150 e:lla. Ihan ok kokemus oli.

6 tykkäystä

Elisa on tehnyt asiat niin helpoksi asiakkaalle, ettei omaelisasta voi irtisanoa tiettyjä palveluita lainkaan. Sensijaan pitää soittaa sinne asiakaspalveluun jossa parhaimmillaan jonotat (pitkään) tai sitten se soittopyyntö, josta tulee soitto sitten joskus, kun et voi siihen itse vastata.

Kun vihdoin saat ihmisen sinne langan päähän ja haluat irtisanoa palvelun, sitä yritetään myydä vielä puoleen hintaan jos vaikka muuttaisit mielesi. Näin Kunnes vihdoin koittaa se vapautumisen hetki, ja pääset siitä palvelusta eroon mistä halusitkin.

Omakohtainen kokemus, Elisa Viihteen entinen omistaja.

Kyseisestä firmasta kysyin myös tarjouksen liittymästä, mutta 29,99e liittymästä ei kuulemma parempaa tarjousta saa. Sitten myydään kuitenkin selän takana elisan toimesta kaverilleni rajaton 5G 300M + 100e s-ryhmän lahjakortti 14.99e/kk.

10 tykkäystä

Mistä noita alle 20 euron liittymätarjouksia saa? Itse en ole törmännyt kuin yli 20 sopimuksiin.

Tuntuu että irtisanomisvedätys toimii parhaiten. Pari Elisan liittymää juuri päivitin tyyliin siirto toiselle operaattorille, sitten odotellaan tarjouksia ja tartutaan siihen viimeiseen ennen kuin siirtoaika menee umpeen. Näin tippui 34e liittymät 17.99 ja 70€ lahjakortit päälle.

5 tykkäystä

Ei tunnu saavan omalta operaattorilta ellei uhkaa vaihtaa liittymää. Jos vaihdat elisalta Moille, ne lyö parhaan tarjouksen tiskiin. Jostain syystä vihaavat moita, varmaa siksi että niiden s-bonus valui sinne. Elisaltahan sai sitä ennen.

Tätä typerää rulettia pelataan siksi että telefirmat ei halua pitää asiakkaitaan tyytyväisinä, koska joku kuitenkin unohtaa uusia, tai ei jaksa kilpailuttaa ja maksaa kiltisti.

3 tykkäystä

Itse kun vaihdoin pojan liittymän DNA:LLE niin Elisa ei kysellyt perään. Tosin siitä on jo jonkun verran aikaa.

Ok, näistä toinen oli viime elokuussa ja toinen n. kuukautta myöhemmin.

Minulla on aina ollut Telian tai Elisan liittymä. Olen tavannut jo useita vuosia kilpailuttaa liittymäni juuri tällä niin sanotulla winback-menetelmällä, jossa solmitaan liittymäsopimus toisen operaattorin kanssa, jolloin tieto numeron siirtymisestä lähtee sen hetkiselle liittymäoperaattorille. Kerran muistan tehneeni ollessani joko Elisan tai Telian asiakkaana liittymäsopimuksen DNA:n kanssa, jolloin vastoin aikaisempia kokemuksiani en saanut myöskään minkäänlaista vastatarjousta silloiselta liittymäoperaattoriltani. Sen vuoksi peruin tämän DNA:n sopimuksen kahden viikon peruutusajan kuluessa ja tein uuden sopimuksen joko Elisan tai Telian kanssa, mutta tuolloin tämä winback-tarjous kuitenkin sitten tuli. Ja tämän jälkeen olen aina puljaillut kahden edellä mainitun välillä ja joka kerta niitä tarjouksia alkaa tulla ja paranee vain mitä lähemmäksi numeronsiirto menee. Eli kannattaa odottaa ihan viimeiseen päivään saakka. Jo vuosien ajan tarjousten taso on ollut keskimäärin siinä 15–17 euron mainingeissa rajattomissa 4G-liittymissä. Joskus on parempiakin kampanjoita ollut.

En ole tämän toimintatavan suuri fani, mutta liittymäoperaattorit ovat itse tämän spedeilyn keksineet. Kerran eräs Telian myyjä sanoi minulle sopimusta tehdessämme toivovansa minun todella siirtyvän heidän asiakkaakseen ja että en tekisi liittymäsopimusta vain saadakseni winback-tarjouksen. Koska sitä parasta hintaa ei suoraan kysemällä saa, niin pelaan tätä peliä sitten heidän itse laatimillaan säännöillä. Maksajinahan tässä ovat ne, jotka ottavat liittymänsä suoraan listahinnoilla eivätkä koskaan kilpailuta liittymiään.

Kun nyt ollaan tässä omat kokemukset -ketjussa niin voisin kertoa kokemukseni viimeisimmästä episodista Elisan kanssa liittymäasioiden tiimoilta, joka kävi muutama kuukausi sitten. Avopuolisolleni soitti Elisan myyjä ja tarjosi rajatonta 4G-liittymää muistaakseni 15 euron hintaan, mihin kuului tietenkin jotain mobiilitietoturvasovelluksia ja suoratoistopalveluita, joista jäljempänä mainitut olisivat olleet ilmaisia kuukauden ajan, minkä jälkeen alkaisi kuukausittaiset palvelumaksut. Vielä kylkiäisiksi sai jotkin 60 euron arvoiset kuulokkeet.

Puolisoni otti tämän tarjouksen vastaan, koska liittymän hinta oli hyvä ja kaikki muut lisäpalvelut voi tietenkin etämyynnissä 14 vuorokauden kuluessa peruuttaa, myös puolisolleni tarpeettomat kuulokkeet mukaan lukien, mistä kaikesta hän on hyvin tietoinen. Sopimuksen tekemisen jälkeen puoliso sai luonnollisesti kaikki asiakirjat sähköpostiinsa, paitsi kuulokkeita koskeva tilausvahvistus tuli jostain syystä tekstiviestitse eikä kuulokkeista ollut mainintaa sähköpostiin tulleessa tilausyhteenvedossakaan. Tekstiviestissä sanottiin, että kuulokkeiden arvo (60 euroa) tulee maksaa huolimatta siitä, että numeronsiirto peruuntuu, koska kyseessä on hygieniatuote, jolla ei lain mukaan ole palautusoikeutta.

Tässä vaiheessa soitin itse tälle myyjälle puolisoni puolesta ja kysyin tarkemmat perustelut siitä, millä perusteella kuulokkeita ei voi palauttaa, ja hän vetosi juuri tuohon tekstiviestissä mainittuun hygieniatuotteen palauttamista rajoittavaan lainkohtaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, koska lain mukaan tämän hygieniatuotteen myyntipakkauksen sinetin täytyisi olla avattu, jotta palautusoikeutta ei enää olisi. No sitten myyjä kuitenkin taivuttelun jälkeen tämän myönsi, minkä jälkeen kysyin, että minkä vuoksi tekstiviestissä sitten lukee, että ei voi palauttaa ja että tuote pitäisi kuitenkin vielä maksaakin. Hänen mukaansa maksu olisi palautettu asiakkaalle, jos liittymäsopimus peruutettaisiin 14 vuorokauden kuluessa. No tätä ei missään kuitenkaan sanottu ja muutenkin kuluttajalle annettiin palautusoikeuden osalta virheellistä tietoa.

Soitin tämän myyjän esimiehelle ja kysyin onko Elisalla tällainen käytäntö vai onko kyseessä yksittäisen myyjän tapa toimia, mihin en suoraa vastausta saanut. Kehotin tätä esimiestä kuuntelemaan nuo kaksi puhelua myyntitilanteesta ja sen jälkipuinnista, koska myyntitilaisuudessa oli muitakin epäselvyyksiä kuin vain tämä kuulokeasia, mitä en nyt tähän novelliin viitsi tarkemmin avata.

Muutaman päivän päästä tämä samainen myyjä sitten soitti ja pahoitteli tilannetta, eli ilmeisesti asiassa oli todettu, että vihkoon meni. Puolisolleni ja minulle tarjottiin hyvitykseksi liittymäsopimus rajattomalla 4G-yhteydellä ja tekstareilla sekä puheluilla yhdeksi vuodeksi hintaan 7 euroa/kk. En itse valitettavasti tätä tarjousta kuitenkaan saanut, koska olin jo entuudestaan Elisan asiakas ja ymmärrän kaikesta tästä veivaamisesta oppineena, että niin se homma näissä kilpailutuksissa menee.

Puoliso päätti kyseisen tarjouksen tietenkin ottaa, koska olihan tuo tarjous ihan älyttömän hyvä. Paras juttu tässä oli kuitenkin se, että Telian myyjä soitti puolisolle numeronsiirron havaittuaan ja teki winback-tarjouksen, mihin puolisoni vastasi kertomalla saamastaan sopimuksesta täysin varmana siitä, että Telia ei tulisi antamaan parempaa vastatarjousta. Ja vielä mitä: tarjosivat liittymäsopimuksen samalla 7 euron hinnalla; ei vuodeksi, vaan kahdeksi vuodeksi. Lisäksi vielä 30 euron lahjakortti kylkeen Lidliin.

Melkoinen tekstiseinä tästä tuli – pahoittelut siitä. Mutta aivan älyttömäksi tämä operaattorien kilpailu on mennyt. Ja sitä röyhkeämmäksi myyntikin tuntuu menneen kaikkine lisäpalveluineen ja virheellisine ehtoineen. Itse olen tässä suhteessa melko valveutunut, mutta mietin niitä, jotka eivät välttämättä osaisi kyseenalaistaa heille myytyjen tuotteiden ja palvelujen ehtojen asianmukaisuuksia.

44 tykkäystä

Koska auto on saatavilla? Itse tilasin CLA 250+:n lokakuussa Wetteriltä ja alunperin se piti saada 6/26, mutta nyt toimitus venyy elokuulle. Otin alustavasti huolenpitosopimuksen, ja jos en nyt väärin muista, niin se oli jotain 30 €/kk.

1 tykkäys

Tilasin CLA 250+ Launch Editionin 10.9., viikko sitten ilmoittivat, että auto saapunut Hankoon ja luovutuspäivä on luvattu 22.1. Huolenpitosopimus 36 kk on 29€/kk.

5 tykkäystä

Olet oikeassa, että GLC:ssä hintaero ei ole aivan valtava. Itse ruksisin lisävarustelistalta Premium Plus paketin Premium AMG Edition paketin päälle, ja ehkä jotain muuta pientä, mutta hintaero jää alle 10 tonniin vs vastaava M Sport varusteltu BMW iX3. Paketeista johtuen varustelut eivät mene täysin 1:1, mutta tuo nyt suurinpiirtein niin, että itse olisin tyytyväinen. Lisäksi mersuun saa ilmanjousitusta ja takapyöräohjausta pikkurahalla niille, jotka sitä arvostavat, eli GLC:n osalta hinnoittelu lienee ok.

CLA:ssa neliveto AMG:n päälle olisin halunnut noin 10 tonnilla lisävarusteita, ja siinä hinta karkaa kyllä varsin korkeaksi suhteessa kokoluokkaan, auton tehoihin yms. Mielestäni esim BMW i4 tarjoaa huomattavasti parempaa vastinetta rahalle, vaikka samanlaisiin rangeihin sillä ei pääsekään. Farkkua siitä ei toki ole tarjolla.

Mielestäni Mersun mallisto on volyymimallien osalta kuitenkin nyt ihan hyvässä mallissa.

1 tykkäys

Kesäkuun loppu - heinäkuu luvattiin Mersun toimitusta. Huolenpitosopimus oli tosiaan lähemmäs 70€/kk. Aika kallista on ilmansuodattimen vaihto ja vikakoodien lukeminen sekä alustan ja jarrujen tarkastus. Sähköautoissa ei kovin paljoa ole huollettavaa vuosihuolloissa.

2 tykkäystä