Minulla on aina ollut Telian tai Elisan liittymä. Olen tavannut jo useita vuosia kilpailuttaa liittymäni juuri tällä niin sanotulla winback-menetelmällä, jossa solmitaan liittymäsopimus toisen operaattorin kanssa, jolloin tieto numeron siirtymisestä lähtee sen hetkiselle liittymäoperaattorille. Kerran muistan tehneeni ollessani joko Elisan tai Telian asiakkaana liittymäsopimuksen DNA:n kanssa, jolloin vastoin aikaisempia kokemuksiani en saanut myöskään minkäänlaista vastatarjousta silloiselta liittymäoperaattoriltani. Sen vuoksi peruin tämän DNA:n sopimuksen kahden viikon peruutusajan kuluessa ja tein uuden sopimuksen joko Elisan tai Telian kanssa, mutta tuolloin tämä winback-tarjous kuitenkin sitten tuli. Ja tämän jälkeen olen aina puljaillut kahden edellä mainitun välillä ja joka kerta niitä tarjouksia alkaa tulla ja paranee vain mitä lähemmäksi numeronsiirto menee. Eli kannattaa odottaa ihan viimeiseen päivään saakka. Jo vuosien ajan tarjousten taso on ollut keskimäärin siinä 15–17 euron mainingeissa rajattomissa 4G-liittymissä. Joskus on parempiakin kampanjoita ollut.
En ole tämän toimintatavan suuri fani, mutta liittymäoperaattorit ovat itse tämän spedeilyn keksineet. Kerran eräs Telian myyjä sanoi minulle sopimusta tehdessämme toivovansa minun todella siirtyvän heidän asiakkaakseen ja että en tekisi liittymäsopimusta vain saadakseni winback-tarjouksen. Koska sitä parasta hintaa ei suoraan kysemällä saa, niin pelaan tätä peliä sitten heidän itse laatimillaan säännöillä. Maksajinahan tässä ovat ne, jotka ottavat liittymänsä suoraan listahinnoilla eivätkä koskaan kilpailuta liittymiään.
Kun nyt ollaan tässä omat kokemukset -ketjussa niin voisin kertoa kokemukseni viimeisimmästä episodista Elisan kanssa liittymäasioiden tiimoilta, joka kävi muutama kuukausi sitten. Avopuolisolleni soitti Elisan myyjä ja tarjosi rajatonta 4G-liittymää muistaakseni 15 euron hintaan, mihin kuului tietenkin jotain mobiilitietoturvasovelluksia ja suoratoistopalveluita, joista jäljempänä mainitut olisivat olleet ilmaisia kuukauden ajan, minkä jälkeen alkaisi kuukausittaiset palvelumaksut. Vielä kylkiäisiksi sai jotkin 60 euron arvoiset kuulokkeet.
Puolisoni otti tämän tarjouksen vastaan, koska liittymän hinta oli hyvä ja kaikki muut lisäpalvelut voi tietenkin etämyynnissä 14 vuorokauden kuluessa peruuttaa, myös puolisolleni tarpeettomat kuulokkeet mukaan lukien, mistä kaikesta hän on hyvin tietoinen. Sopimuksen tekemisen jälkeen puoliso sai luonnollisesti kaikki asiakirjat sähköpostiinsa, paitsi kuulokkeita koskeva tilausvahvistus tuli jostain syystä tekstiviestitse eikä kuulokkeista ollut mainintaa sähköpostiin tulleessa tilausyhteenvedossakaan. Tekstiviestissä sanottiin, että kuulokkeiden arvo (60 euroa) tulee maksaa huolimatta siitä, että numeronsiirto peruuntuu, koska kyseessä on hygieniatuote, jolla ei lain mukaan ole palautusoikeutta.
Tässä vaiheessa soitin itse tälle myyjälle puolisoni puolesta ja kysyin tarkemmat perustelut siitä, millä perusteella kuulokkeita ei voi palauttaa, ja hän vetosi juuri tuohon tekstiviestissä mainittuun hygieniatuotteen palauttamista rajoittavaan lainkohtaan. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, koska lain mukaan tämän hygieniatuotteen myyntipakkauksen sinetin täytyisi olla avattu, jotta palautusoikeutta ei enää olisi. No sitten myyjä kuitenkin taivuttelun jälkeen tämän myönsi, minkä jälkeen kysyin, että minkä vuoksi tekstiviestissä sitten lukee, että ei voi palauttaa ja että tuote pitäisi kuitenkin vielä maksaakin. Hänen mukaansa maksu olisi palautettu asiakkaalle, jos liittymäsopimus peruutettaisiin 14 vuorokauden kuluessa. No tätä ei missään kuitenkaan sanottu ja muutenkin kuluttajalle annettiin palautusoikeuden osalta virheellistä tietoa.
Soitin tämän myyjän esimiehelle ja kysyin onko Elisalla tällainen käytäntö vai onko kyseessä yksittäisen myyjän tapa toimia, mihin en suoraa vastausta saanut. Kehotin tätä esimiestä kuuntelemaan nuo kaksi puhelua myyntitilanteesta ja sen jälkipuinnista, koska myyntitilaisuudessa oli muitakin epäselvyyksiä kuin vain tämä kuulokeasia, mitä en nyt tähän novelliin viitsi tarkemmin avata.
Muutaman päivän päästä tämä samainen myyjä sitten soitti ja pahoitteli tilannetta, eli ilmeisesti asiassa oli todettu, että vihkoon meni. Puolisolleni ja minulle tarjottiin hyvitykseksi liittymäsopimus rajattomalla 4G-yhteydellä ja tekstareilla sekä puheluilla yhdeksi vuodeksi hintaan 7 euroa/kk. En itse valitettavasti tätä tarjousta kuitenkaan saanut, koska olin jo entuudestaan Elisan asiakas ja ymmärrän kaikesta tästä veivaamisesta oppineena, että niin se homma näissä kilpailutuksissa menee.
Puoliso päätti kyseisen tarjouksen tietenkin ottaa, koska olihan tuo tarjous ihan älyttömän hyvä. Paras juttu tässä oli kuitenkin se, että Telian myyjä soitti puolisolle numeronsiirron havaittuaan ja teki winback-tarjouksen, mihin puolisoni vastasi kertomalla saamastaan sopimuksesta täysin varmana siitä, että Telia ei tulisi antamaan parempaa vastatarjousta. Ja vielä mitä: tarjosivat liittymäsopimuksen samalla 7 euron hinnalla; ei vuodeksi, vaan kahdeksi vuodeksi. Lisäksi vielä 30 euron lahjakortti kylkeen Lidliin.
Melkoinen tekstiseinä tästä tuli – pahoittelut siitä. Mutta aivan älyttömäksi tämä operaattorien kilpailu on mennyt. Ja sitä röyhkeämmäksi myyntikin tuntuu menneen kaikkine lisäpalveluineen ja virheellisine ehtoineen. Itse olen tässä suhteessa melko valveutunut, mutta mietin niitä, jotka eivät välttämättä osaisi kyseenalaistaa heille myytyjen tuotteiden ja palvelujen ehtojen asianmukaisuuksia.