Nordea. Jeg har i mange år haft alle banktjenester (brugskonto, kreditkort, værdipapirkonto, aktiesparekonto, boliglån) hos Nordea, og alt har fungeret godt. Jeg indhentede tilbud på boliglånsmargener i efteråret og fik en et par decimaler bedre margin fra Danske Bank til 3 måneders euribor. Kundeforholdet inkluderer også andre fordele, f.eks. et kreditkort med 0,5 % cashback. Betingelsen var naturligvis at flytte alle tjenester, men samlet set ville det give en besparelse på knap 100 € om måneden i min husstands pengestrøm. Jeg informerede Nordea via en besked i netbanken om, at et sådant tilbud, inklusive kreditkort, var kommet fra en konkurrent, og spurgte, om de ville drøfte sagen?
Nordea ringede dagen efter, og samtalen forløb i grove træk således:
“Hvilken margin tilbød de?”
“0,4.”
“Okay, vi undersøger, hvad vi kan svare.”
Dagen efter kom et nyt opkald:
“Okay, vi kan tilbyde det samme, men hvis vi skal konkurrenceudsætte marginen, koster det dig 250 €, og hvis du vil skifte fra 12 måneders euribor til 3 måneders euribor, koster det yderligere 500 €.”
“Aha, okay.”
Nordeas kundeservice tog ikke et ord om andre aspekter af min besked, såsom et bedre kreditkort eller gebyrer for at holde aktier. Jeg ved ikke, om den pågældende medarbejders dagsorden kun var boliglån. Lejligheden, som lånet vedrører, ligger i Helsinki, restgælden er cirka halvdelen af lejlighedens salgspris, og lejligheden er udlejet til en pris, der fuldt ud dækker fællesudgifter, lånets rente og afdrag. Derudover har jeg ingen anden gæld, cirka 150.000 € på værdipapirkontoen og aktiesparekontoen, og en stabil indkomst fra lønarbejde.
Med alt dette i betragtning undrer jeg mig over Nordeas uvillighed til at holde fast med næb og kløer i et fuldstændig idiotsikkert boliglån. Er succes steget Nordea til hovedet, eller ligger der bag den honningsøde 15 % ROE, at de lader konkurrenterne kapre kunder, der konkurrenceudsætter deres margener? Jeg har intet dårligt at sige om Nordea, men deres handlinger virker lidt som en mærkelig forretningslogik.