Egne

I det mindste sparede restauranten lønudgifter. Det er jo ofte det vigtigste, at udgifterne ikke bare er for høje…

6 Synes om

Mærkelig kommentar. Mener du så, at handicappede mennesker slet ikke bør beskæftiges? Alle mennesker bør have mulighed for at deltage i samfundets aktiviteter, og handicap eller noget andet bør ikke være en hindring for det. Beskæftigelse af delvist arbejdsdygtige osv. betaler sig mange gange tilbage. For Kesko-købmandsparret ville omkostningerne have været minimale. Supermarkeder har dog typisk en omsætning på 6-10 millioner euro og et driftsresultat på 100.000 euro og derover.

5 Synes om

Den kommentar handlede vel netop om, hvilket postyr der opstod, da arbejdsaktiviteten blev afsluttet.

Hvis aktiviteten er så rentabel for iværksættere, kunne man forvente, at der er stor mangel på arbejdskraft inden for det område. Men det er der ikke noget at gøre ved, vores verden synes i dag at være fuld af ting, hvor tilskuere eller modtagere af støtte mener, at pengene kommer mange gange tilbage til betaleren. Du burde nok starte en virksomhed, hvor du udnytter den eventyrlige mulighed for at blive rig?

Ja, hvad så?

Støtteansættelse af handicappede er uden tvivl en prisværdig aktivitet, og det ville selvfølgelig være fantastisk, hvis iværksættere, der handler på den måde, også fik feedback og opmuntring fra kunderne. Derimod er det ret skuffende at se, at dette skulle være en obligatorisk sag for iværksættere, og at når arbejdsaktiviteten slutter, begynder stridsøkserne at svinge på sociale medier, og iværksættere udsættes for upassende kommentarer.

15 Synes om

Jeg synes, det var vigtigt, at dette blev taget op. Hvorfor skulle dette være blevet ignoreret? Hvis det ikke havde nogen betydning for Kesko, hvorfor kontaktede de så købmanden?

Hvad angår det at betale sig selv tilbage, så har du misforstået sagen. Ansættelse af personer med nedsat arbejdsevne skaber mange ting, som ikke kan købes for penge. Det ville være vigtigt at øge inklusionen blandt dem, der har svært ved at finde arbejde. I Finland er der for meget af det, at man enten er arbejdsløs eller i arbejde. Hvis man f.eks. tænker på S-gruppen, ansætter den flere indvandrere og hjælper dermed også med integration osv. Hos Kesko findes den samme tankegang ikke i samme grad, men i enhver situation stræber man efter at akkumulere mere profit, og mange brænder ud osv. Jeg oplever, at min egen effektivitet var på et meget godt niveau, men selv det var ikke nok, og man forsøgte stadig at presse mere ud, hvilket selvfølgelig var godt for købmanden, men det viste sig ikke meget i min egen lønpose. Noget, synes jeg, fortalte det, at de fleste af købmandens ansatte foretog deres indkøb i S-gruppens butikker eller lignende, og ikke i deres egen butik, selvom de fik personalerabat.

Som jeg allerede tidligere har nævnt i tråden, har jeg været tæt på disse købmandsudskiftninger, og i dem har Kesko som organisation stadig meget at lære.

5 Synes om

Jeg var i dag ude for at hente et lille tilbehør fra verkkokauppa.coms butik i Jätkäsaari. Må indrømme, at butikken godt nok ligger helt ude i udkanten for bilister, men jeg indså, at der er vokset et ret stort byområde op omkring den, hvilket ledelsen sikkert havde i tankerne helt fra starten. Denne potentielle kundevolumen ses nok i deres fysiske butik.

Hjemmesiden og afhentningsservicen er virkelig godt udført. Bestilling og betaling online, som tydeligt fortæller, hvilke muligheder der er for afhentning, hvordan det fungerer osv. Kort efter kom der en SMS om, at ordren var klar til afhentning, og den kvindelige medarbejder i butikken var i så godt humør, at jeg selv kom i bedre humør! Hvis jeg nu tænker på en Gigant, hvor yngre mandlige medarbejdere presser til det irriterende med at “se på abonnementer” og forsøger at sælge en ekstra garanti, selv til en grydelap, så er kundoplevelsen hos verkkokauppa.com, eller ‘verkkis’ som det kaldes, overlegen i sammenligning med det. Hvem ved, måske skulle man investere i dette, når man fik sådan en følelse!

25 Synes om

For at vende tilbage til onlinebutikken: deres “Wolt-levering på en time” for små produkter er en fremragende service. Jeg har brugt det et par gange og vil helt sikkert bruge det igen i fremtiden. Jeg bor cirka 15 km fra Jätkäsaari, og indtil videre har løftet om en times levering holdt stik.

7 Synes om

Lad os fortsætte fra Verkkis. Jeg har en afstand på knap 15 km. “Levering inden for den valgte time” har fungeret fremragende. Prisen har været 3 euro, nu er den nok steget til 5 euro. Alligevel er pris-kvalitetsforholdet i orden.

7 Synes om

Set fra kundens synspunkt undrer webshoppens strategi mig, når brugeroplysninger er en forudsætning for at bestille fra webshoppen. Denne gang valgte jeg en konkurrerende virksomhed som leverandør af varen, kun fordi kunderegistrering ikke var påkrævet der for at kunne afgive ordren.

3 Synes om

Samme her, det ville faktisk ikke længere falde mig ind at handle fysisk i butikken, når man kan få afhentning + levering hjem så billigt.

Det er dog et stort spørgsmålstegn, hvordan dette kan være så billigt. Jeg kan ikke forstå, hvorfor nogen til disse priser ville ulejlige sig med at handle fysisk i butikken, når man for et par euro kan få det leveret lige til døren.

5 Synes om

Kunder er forskellige. Jeg forstår ret godt, hvorfor for eksempel travle forældre i en børnefamilie bestiller store mængder indkøb en gang om ugen eller hver anden uge. På den anden side går jeg for eksempel næsten hver dag i butikken for at købe lidt ad gangen i forbindelse med andre ærinder, og i byen er en lokal butik altid på vejen. Jeg ønsker heller ikke på nogen måde at skulle være hjemme og vente på, hvornår madleveringen tilfældigvis kommer – hvis jeg bestiller online, må det maks. tage en time fra bestilling til levering, og helst betydeligt mindre. Fra Wolt Market har jeg vist engang fået en pose mad på under 15 minutter.

15 Synes om

Butikken ville også skifte for mig, hvis afhentningsservicen stoppede. Jeg har ikke brugt levering i lang tid, da prisen her ved ulvegrænsen er op til 16€/levering. Fjernarbejde gør det dog ret godt muligt at afhente inden for det tidsvindue, jeg har reserveret, og der er mange tider til rådighed. Prisen for plukning stiger hele tiden, nogle gange har den været 2,5€, nu er den næsten altid 5,50€. Stadig en billig pris for, at indkøbsturen tager to minutter i stedet for en halv time.

Redigering: denne diskussion har forresten ikke rigtig noget at gøre med Kesko, men jeg fortsatte nu, da andre her også strækker reglerne.

6 Synes om

Jeg er også den type person, der nyder at handle. Dagligt, planmæssigt og passende, så indkøbene kan være i rygsækken, da jeg ikke har bil. Jeg hader fjernarbejde, fordi det er vigtigt for mig, at hjem og arbejde er på forskellige adresser, og fordi jeg på den måde, som billøs, får daglig hverdagsmotion (mindst ca. 11 km).

Jeg handler aldrig i den lokale butik, men foretrækker altid en “fjernbutik”, derfor tager jeg ofte efter arbejde i en helt anden retning end der, hvor mit hjem er, for at komme til Prisma eller K-Citymarket i den anden ende af byen, altså jeg kan godt lide at cykle til store hypermarkeder, som mange bilister hader. I min hjemby er der tre K-Citymarkeder og også tre Prismaer, så der er masser af valgmuligheder, og variation forfrisker. Ved siden af mit hjem er der en K-Market 100 meter væk, men jeg besøger den mindre end 3 gange om året, og selv da mest tvungent, hvis jeg er syg.

For at holde min besked relevant, så er Kesko-butikkerne som oplevelse, K-Citymarket’erne i spidsen, naturligvis dyrere, fordi der er en såkaldt “Kesko-skat” inkluderet i priserne, men jeg kan stadig godt lide at besøge dem for variationens skyld, selvom S-gruppens butikker, oftest Prisma, er førstevalget. K-gruppens plus-tilbud er et dejligt supplement, som jeg ofte udnytter. Jeg er også en relativt ny aktionær i Kesko, så fremover får jeg ligesom voksende ekstra plus-penge i form af udbytte, dette kompenserer således for den ekstra pris forårsaget af “Kesko-skatten” og den ubetydelige ærgrelse over butiksudgifterne.

7 Synes om

Dette ville måske også passe ind i solcellepaneltråden, men det handler mere om selve virksomheden. Jeg undrer mig over, hvordan der i Elisas navn sælges hjemmebatterier, som man ikke kan tilslutte reservmarkedet. Besparelsen opstår kun fra prisforskellen på elektricitet og timingen af forbruget. Dette vil jo aldrig tjene investeringen hjem igen, medmindre der sker noget usædvanligt. Sælgeren begrundede fraværet af reservmarkedet med dets uforudsigelige fremtid og en tilbagebetalingstid på ca. 10 år.

En anden virksomheds sælger havde præcis den modsatte opfattelse. 9 forskellige reservmarkeder og afkastet er sikkert, men prisstyring vil ifølge denne sælger aldrig tjene investeringen hjem igen. Der blev heller ikke nogen handel med denne. Meget uigennemsigtigt, og jeg fik kun generelle dokumenter.

3 Synes om

Først alle disclaimers. Jeg ejer for det første Kesko og er medlem af S-gruppen, og LIDL-appen er også installeret. Jeg bruger City Market som min lokale butik mest til indkøb og har været min primære butik i årevis. Inden for det seneste halve år har situationen ændret sig lidt, da LIDL er kommet lige ved siden af City Market, og på den anden side er det muligt at besøge Prisma i forbindelse med børnenes fritidsaktiviteter.

Henvisningen til tomaterne ovenfor var fremragende baseret på mine egne erfaringer. Især for grøntsager og frugter kan der være betydelige forskelle mellem butikkerne, hvilket ændrer det samlede beløb betydeligt, hvis indkøbet er bare lidt større. Det samme gælder for fisk og kød samt ost. Ved at være prisbevidst sparer man betydelige summer. Jeg vil som eksempel sige, at jeg i sidste kvartal købte tomater i LIDL til 0,99 €/kg, men jeg har også fundet den dyreste kilopris på 4,49€/kg for tomater i samme butik, samt den dyreste kilopris på 4,49€/kg for agurker. LIDL var i en uge den eneste butik, der havde agurker, da der var mangel på grund af tørke. Ovenfor blev det nævnt, at polske tomater kostede 0,99 €/kg. Med LIDL-appen får jeg indenlandske tomater til 2,99 €/kg. Jeg mistænker, at når jeg køber, ender jeg med indenlandske og køber 4 stk. i stedet for 5 og sikrer mig, at de bliver spist og ikke går til spilde. Jeg er enig i, at man klarer sig godt med K-gruppens tilbud. Nu har jeg som eksempel 500 g druer til 0,99€ som tilbud. Jeg er ret sikker på, at det er 50% billigere end andre steder. Men jeg har bemærket, at LIDL for eksempel sælger vaskede salater i pose for under en euro, og de er i andre butikker lige over en euro. Indkøb af grøntsager og frugter fra Prisma er blevet mindre, pris-kvalitetsforholdet har simpelthen ikke behaget mig. Brød har jeg fået billigst i den lokale City Market.

Ovenfor var der diskussion om international ekspansion, og her har jeg især bemærket, at Prisma har fået Coop-produkter og så “billige produkter” fra andre lande. Det ser meget ud til, at den finske priskonkurrenceevne ikke er særlig stærk, hvilket betyder, at indkøb og kæder bør bygges op i de lande, man agter at ekspandere til. Det er ikke en nem opgave. COOP er for eksempel, efter et nyligt besøg i Sverige, en ret billig butik for en finne.

Hvis man koncentrerer sine indkøb og er en storindkøber, som mange børnefamilier er, begynder Plus-point og bonusser at spille en rolle, og de summerer sig, hvis man skal købe større ting, eller hvis de kommer fra forsikringer, benzin og hobbyudstyr. LIDL kommer så bagud der, da udvalget er det smalleste. Hurtigt kan man med et husholdningsapparat, en årsforsikring eller et større køb af hobbyudstyr fylde Plus-point eller bonusser op, og procenterne begynder at spille en rolle i indkøb.

Samlet set synes jeg, at de nye butikker tiltrækker mange mennesker, og Keskos butikker er måske nyere i mine nærområder og tiltrækker mange mennesker. Jeg mener, at S-gruppen her i området endda har brug for at gøre noget ved sin position. Taberne er også synlige, og det er de ældre butikker, og det ser svært ud for eksempelvis Tokmannis fødevareafdeling.

1 Synes om

Som tidligere medarbejder har jeg en vis bitterhed over for et bestemt finsk børsnoteret selskab. I denne uge blev det bekræftet, at vi går i retten for at kæmpe for disse sager.

Jeg kan fortælle, at uanset hvor god du er, og selvom du nemt solgte for over en million euro i omsætning i over ti år i træk, hvilket i dette firma er et fremragende resultat for en enkelt sælger, så betyder det intet, hvis du er den “forkerte type” person i de nye chefers øjne. Det er intolerance og misundelse. Jeg vil dokumentere denne retssag på et tidspunkt, og jeg er nu klar til at tilbyde et stort medie muligheden for at følge min rejse. Velkommen!

29 Synes om

Fortæl nu for pokker mere. Det lyder interessant.

7 Synes om

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke mere at fortælle end mit eget følelsesmæssige udbrud, da jeg er et menneskeligt væsen.

2 Synes om

Danske Bank. Jeg fik en attraktiv investeringsmulighed fra en pålidelig kilde. Forventet afkast 9 - 11% p.a. Den eneste ulempe var, at opbevaring af værdipapiret kun var muligt i Danske Bank, som jeg ikke var kunde i i forvejen. Jeg besluttede dog efter overvejelse at foretage investeringen og åbne en kundekonto hos Danske. Det var relativt nemt at blive kunde, men det var ikke lige så nemt at åbne en depotkonto. Jeg fik modstridende instruktioner og råd fra banken om, hvordan det skulle gøres, men til sidst måtte jeg vente næsten en uge på en identifikationsnøgle sendt med sneglepost. Derefter fik jeg åbnet depotkontoen og foretog sidste fredag en bankoverførsel til min nye konto fra en anden bank. En hurtig overførsel var selvfølgelig ikke mulig, så jeg lavede en almindelig bankoverførsel. Jeg ringede til min egen bank, hvorfra de lovede, at pengene ville blive overført senest den næste bankdag. Ingen panik, da pengene først skulle være i Danske tirsdag til investeringen. Vi var en dag foran tidsplanen. Pengene forsvandt fra min egen banks konto fredag, som de skulle, men der var intet at se på Danskes konto. Nå, mon ikke de dukker op mandag? Mandag kom, tirsdag kom, men pengene dukkede bare ikke op på min konto. Jeg tjekkede kontonummeret tre gange, det var indtastet korrekt. Jeg forsøgte at komme i kontakt med Danske, det var meget svært. Til sidst, onsdag, ventede jeg i kø hos Danske i telefonen i 55 minutter og var yderligere i venteposition i 10 minutter, mens kundeservicemedarbejderen gik for at spørge en kollega til råds. Pengeoverførslen var åbenbart kommet frem allerede fredag, men de havde stoppet den, fordi “beløbet var mistænkeligt”. På spørgsmålet om, hvornår pengene ville blive frigivet, fik jeg et vagt svar om, at de først skulle have svar på visse spørgsmål fra min egen bank. Hvilke spørgsmål? “Jamen, det er disse spørgsmål mellem bankerne”. I dag, torsdag, er pengene stadig væk, investeringsmuligheden gik tabt, og jeg er rasende. Jeg har allerede sendt en besked til Danske om, at der nu vil blive indgivet en politianmeldelse for underslæb.

For mit vedkommende var det det, jeg vil aldrig i mit liv have noget at gøre med dette firma!

40 Synes om

Jeg har nu kigget på, hvilken slags aktieanalyse man kan få andre steder end hos Inderes, og jeg må sige, at OP’s analyser var en virkelig stor skuffelse. Inderes laver ikke analyse af Assa Abloy, så jeg bemærkede, at OP får sin partner til at gøre det. Jeg læste analysen, og min oplevelse var:

• Analysen var virkelig kort, den var kun på 2 sider (okay, der var 9 sider, men 7 af dem var kun ordliste og forskellige ansvarsfraskrivelser osv.)
  • Det gode var, at der var en kort SWOT-analyse af virksomheden
  • Det gode var også, at analysen ikke koster noget for OP’s ejer-kunder, det tror jeg i hvert fald
  • Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om andet godt, der var ikke rigtig noget i analysen. Bare grundlæggende information om virksomheden og en målkurs og anbefaling. Analysen var næsten lige så tom.

Dette var niveauet for OP’s partneranalyse, jeg savnede virkelig Inderes, da jeg læste den. Hatten af for Inderes for kvalitetsfulde, omfattende og åbne analyser. (Dette er ikke en betalt reklame, men en mening. :smiley: )

16 Synes om

En meget positiv oplevelse i dag i Elisa-butikken i Kuopio, da jeg tilfældigvis kiggede på telefoner, og samtidig fik skiftet abonnementer (mit eget og min søns) fra DNA til Elisa. Jeg købte også en ny telefon, OnePlus Nord 5, som var på tilbud til 329€, og fik yderligere 100€ rabat, da jeg skiftede abonnementer til Elisa :money_mouth_face: Abonnementerne kunne indstilles til at starte i marts, da det tidsbegrænsede DNA-abonnement udløber der. De nye abonnementer kostede 17,90€/md. med en hastighed på 100Mbit/s.

4 Synes om