Egne

[quote=“jps”, post:744, topic:26520, full:true]
Hold da helt op. Uanset om Ukko ikke vil acceptere de kvitteringer, kan du selv tilføje dem senest, når du laver din selvangivelse, og ligeledes kan du selv rette den momsindberetning, som Ukko har lavet, på vero.fi.

Du mister helt sikkert en pæn sum penge ved at undlade at fratrække fradragsberettigede køb og andre udgifter på grund af Ukkos mangler.
[/quote]

Så Ukko accepterer ikke bilag, hvor købers navn mangler? Selv hvis der er tale om en kontantkvittering på under 400 €, som er omfattet af de forenklede fakturakrav. Der er vel ingen selvstændig, der kræver købers navn og CVR-nummer (Y-tunnus) på byggemarkedskvitteringer på et par tiere?

7 Synes om

Jeg kender ikke Ukko eller lignende, det ville ikke falde mig ind at bruge den slags tjenester. Jeg er enig med dig med hensyn til de kvitteringer, og det var derfor, jeg sagde, at det kan betale sig for iværksætteren selv at inkludere dem i bogføringen og selvangivelsen samt i momsbehandlingen på eget initiativ.

Ved at udelade dem fra bogføringen betaler man dem for det første af nettoindkomsten, og for det andet betaler man desuden indkomstskat af dem. De andre skatteydere er naturligvis glade for det.

2 Synes om

Selvfølgelig tilføjer jeg alle, det var lige smuttet. Ja, man kan godt tilføje kvitteringer. Jeg roder selv lidt rundt i det nu.

Må jeg spørge, hvorfor du ikke ville bruge det? Det ville jeg heller ikke, hvis jeg arbejdede som selvstændig på fuldtid, men i Finland er der mange iværksættere med bibeskæftigelse, der driver en lille forretning, og hvor der ikke nødvendigvis er store indkøb eller lignende. Så klarer man sig glimrende med disse tjenester. Jeg har brugt forskellige lignende tjenester i næsten 10 år. De har fungeret fint nok, men omkostningerne har derimod været for høje. Jeg har indhentet tilbud fra bogholdere på omkring 50-80 €/md., så det kan fås billigt. Jeg ser på, hvad jeg gør i starten af året. I øjeblikket betaler jeg omkring 25 €/md.

1 Synes om

Jeg købte de boksershorts en enkelt gang for laaaaang tid siden, men jeg har ikke købt andet. De var hverken dårlige eller gode, og de var ikke dyre, da der var et stort udsalg. Jeg har kun den ene erfaring, og den er ovenikøbet fra en historisk tid, så det betyder ikke det store.

Det nye tøj ser godt ud i mine øjne, fordi de ikke prøver for meget og i nogen grad er diskrete på en god måde. Og ud fra hvad jeg har googlet og set, er mange enige med dig angående anvendelighed og komfort. :slight_smile: Prisniveauet er efter min mening rimeligt, hvis og når der er tale om produkter af lidt højere kvalitet.

Der var ret mange af dette mærkes produkter på udsalg, men jeg ved ikke, hvordan mængden og størrelsen af rabatterne er sammenlignet med konkurrenterne. :slight_smile:

3 Synes om

Min egen erfaring er, at de ikke holder særlig længe, eller rettere sagt dårligere end mange andre mærker. På et par løsnede stoffet sig helt fra elastikken i taljen. Jeg køber dem ikke længere, selvom man kan få dem billigt.

Jeg har også Björn Borg t-shirts, og med dem har der ikke været noget særligt.

3 Synes om

Jeg vil derimod påstå det stik modsatte. Jeg må dog præcisere, at jeg taler om Björn Borg Performance-boxershorts, som er lidt dyrere end Björn Borgs billigere versioner. Jeg har ikke selv formået at slide et eneste par af de bedre versioner op.

1 Synes om

Samme oplevelse. Jeg køber ikke andet længere. Efterhånden som andre er gået i stykker, har jeg købt flere Björn Borg Performance. Nu har jeg ikke andet.

2 Synes om

Jeg var hos optikeren, det skulle efter sigende ofte hjælpe. Der var ingen ændringer denne gang, men øjentrykket blev målt med et Revenio-produkt. For mig var oplevelsen lettende i forhold til tidligere erfaringer, da øjnene er et følsomt punkt, og målingen førhen har skullet gentages flere gange. Optikeren gav sig også til at rose apparatet.

2 Synes om

Jeg fik målt forhøjet øjentryk ved et par forskellige besøg med sådan et apparat. Det resulterede i en henvisning til en øjenlæge. Ved øjenlægens måling blev det konstateret, at øjentrykket er normalt, og at de her hurtigmålere giver forkerte værdier for mine øjne, fordi mine øjne er finere end hos helt almindelige mennesker. Eller der var vist nogle mere medicinske fagudtryk i diagnosen, måske var det hornhindens tykkelse og superhurtige reflekser. Men jeg endte altså med ikke helt at stole på, at man bør drage alt for vidtgående konklusioner om det faktiske øjentryk baseret på iCare-apparaternes måleværdier.

4 Synes om

Hvordan mon det går med Trader-kunderne, når Saxo-handlen er afsluttet? Gad vide om Mandatum helt dropper den slags selv-handlende kunder og fokuserer på formueforvaltning? Det ville være en skam, hvis det sker, for efter de indledende opstartsvanskeligheder synes jeg, at det er blevet rigtig godt, i det mindste hvad angår kundeservicens kvalitet og hurtighed.

1 Synes om

Trader har været et rigtig godt og alsidigt produkt, da man først vænnede sig til det. Hvis det forsvinder, vil de helt sikkert miste en tilfreds kunde samtidig. Jeg tror dog ikke på, at sådan noget vil ske i den nærmeste fremtid.

Jeg har flyttet jeres beskeder fra Mandatum-tråden hertil, @Iippa1 og @massimo! =)

1 Synes om

Mandatum ejer omkring 20 % af Saxo Bank, så de sidder heller ikke i førersædet i øjeblikket. Der er altså intet, der kræver, at samarbejdet ikke fortsætter senere. Saxo Bank vil helt sikkert fortsat være interesseret i den trafik, Mandatum skaber, og efter min fortolkning er det i hvert fald ikke væsentligt tabsgivende for Mandatum at drive det med de nuværende volumener. Jeg har ikke udspurgt selskabet om udviklingen af dette i de seneste kvartaler, men resultatet for segmentet Privatkunder har i hvert fald i starten af året været omkring 200 TEUR positivt. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, om det omfatter andet forretning end Trader. Under alle omstændigheder er mit gæt, at aktiviteterne vil fortsætte efter frasalget fra Saxo ligesom før.

2 Synes om

Jeg ejer ikke KH Group, men faldt over en Reddit-observation (ikke min egen) om Askos kvalitet: reddit.com/r/Suomi/comments/1eqao4t/askon_myymälöissä_on_eri_laatu_verrattuna/

Vi købte et bord og stole i Asko. De leverede varer var slet ikke af samme kvalitet som dem, der var udstillet i butikken. Asko oplyste, at fabrikken havde ændret sin produktionsmetode og indvilligede i at annullere handlen. Selvom produkterne ikke levede op til forventningerne, blev de vildledende produkter ikke fjernet fra butikken.

7 Synes om

En erfaring relateret til Kamux. Jeg ejer ikke selv aktier, men jeg har fulgt selskabet fra sidelinjen. Altså udskiftning af egen bil til en nyere og forhåbentlig bedre i juli.

Jeg ledte efter en brugt bil, og den ønskede model og type var fastlagt, da jeg gik ind på nettiauto. Beliggenheden var også vigtig, da jeg ikke ville rejse langt, og planen var at handle kontant, da det er lettere at prutte om prisen ansigt til ansigt.

Jeg fandt to egnede biler, næsten identiske. Den ene stod hos Kamux og den anden hos en lokal mærkeforhandler. Jeg tog først til mærkeforhandleren; modtagelsen var kølig, men saglig. En ældre, erfaren bilsælger fremviste bilen og tog samtidig en prøvetur i min byttebil. Jeg sagde, at jeg var interesseret, og spurgte til bytteprisen for min bil. Sælgeren nævnte direkte et så godt beløb, at jeg blev overrasket. Vi tales ved.

Jeg ville også se bilen hos Kamux, da den var præcis den samme, men havde kørt 20.000 mindre. Jeg svingede ind på pladsen, og modtagelsen var god. Sælgeren hilste og spurgte med et smil, hvilken bil jeg ledte efter. Jeg svarede: “den dér”. Fair nok, gennemgang af bilen og prøvekørsler. Derefter til forhandlingen; den første skuffelse var tilbuddet på min egen byttebil, som var 17 % lavere end hos mærkeforhandleren. Og kontantrabatten ville have været 10 % af udbudsprisen (gad vide om det er almindelig praksis i dag? Førhen kunne man roligt byde minus 20 % uden at sælgerens blodtryk steg). Derefter begyndte salget af tillægsprodukter: forsikringer, finansiering, Kamux Plus. Jeg sagde nej, nej tak. (Selvfølgelig kunne man have overvejet Plus-delen). Prisen passede bare ikke. Sælgeren var tydeligvis ung og uerfaren, da han ligefrem ringede til en overordnet, men nej. Kamux har brug for erfarne ældre sælgere; nu sælger de unge biler på samme måde, som man sælger telefoner og abonnementer i en DNA-butik (DNA kauppa). Bilhandel fungerer ikke på samme måde. Godt forsøg.

Jeg vendte tilbage til mærkeforhandleren og sagde prisen. Håndslag. Ikke engang et forsøg på at sælge tillægsprodukter. Jeg spurgte om produktgaranti, men sælgeren trak bare på smilebåndet: Forbrugerbeskyttelsen er den bedste beskyttelse ved handel med brugte biler, og den er gratis for køberen :).

38 Synes om

Er det ikke ligefrem en fordel, hvis du søger job hos Kamux, at du IKKE HAR erfaring fra branchen?
Sådan var det i hvert fald før Pajuharjus tid. Måske var den sælger, du mødte, stadig under udvikling, hvilket selvfølgelig kan have kostet handlen i dit tilfælde. Men ja, du var selvfølgelig en dårlig kunde; man skal købe finansiering og Kamux+, da de udgør halvdelen af avancen.
Der er ikke længere nogen butikker, der har 20 % pruttemargin nu om dage, de såkaldte “jern-avancer” er små..

Men nu ville selv Kamux’ indsidekreds have muligheden for at købe selskabet billigt!
image

Jeg var til undersøgelser hos HUS’ glaukom-enhed i Pasila. Det var meget interessant, da øjentrykket blev målt med Goldmann-metoden (som skulle være den mest præcise, branchestandarden) og med intet mindre end et Icare-apparat. Goldmann gav værdierne 20 og 18, mens Icare gav 20 og 19.

Som oplevelse var målingen som nat og dag for både patienten og sygeplejersken. Når Goldmann-pinden føres mod patientens øje, lukker det automatisk en smule, og målingen skal udføres to-tre gange. Ved Icare-målingen blinkede jeg ikke en eneste gang, og målingen tog 10 sekunder. Icare er tilsyneladende nøjagtig og utrolig nem at bruge.

10 Synes om

Det føles ofte så besværligt at rode med garantier, at jeg var tæt på at lade det ligge, hvad angår klager over ladeproblemerne på de JBL-hovedtelefoner, jeg købte sidste jul. Der er trods alt ikke tale om et voldsomt dyrt produkt. Da jeg som Kesko-aktionær blev interesseret i, hvordan tingene fungerede i ”eget firma”, begyndte jeg alligevel at chatte med købsstedet, Citymarkets webshop.

• Hurtigt svar (= med det samme) på chatbeskeden.
  • Spørgsmål om jeg ville have pengene tilbage eller et tilsvarende produkt.
  • Returnummer, som forsendelsen klares med.
  • Meddelelse om, at kundeservice allerede havde udfyldt reklamationen under chatten, så der var ikke brug for andet end at vedlægge adresse og ordrenummer til forsendelsen.

Baseret på hvordan processen er forløbet indtil nu, har det aldrig været så nemt nogen steder. Især ikke da jeg endda sendte konen afsted for at aflevere returkuverten i den lokale butik.

TILFØJELSE:

• Returnering af forsendelsen mandag.
  • Onsdag (hvor forsendelsen altså var hos modtageren) straks en automatisk besked om afsendelse af en ny. Desuden sendte kundeservice endda en personlig besked om processens forløb.
  • Fredag afhentning af det nye produkt i butikken.

Der var virkelig ikke plads til forbedring på nogen områder.

11 Synes om

Mine egne erfaringer med byggefirmaet YIT er ekstremt dårlige. For et par uger siden blev vi nemlig ramt af en vandskade, som skyldtes en konstruktionsfejl begået af YIT. Årsagen var klemringen på vådrumssikringen (plastmåtte som vådrumssikring), der med tiden (huset er bygget i 2006) er blevet mør og begyndt at lække. Jeg forstår heller ikke, hvilken bygningsinspektør der har godkendt den konstruktion, der var lavet i badeværelset; gipsplader under fliserne, visse steder tre lag ovenpå hinanden, og i det hele taget så hele området omkring afløbet meget mærkeligt ud. Dette er allerede det andet badeværelse i vores ejerforening, der er gået i stykker på samme måde; det forrige var for ca. 8 år siden (YIT sneg sig udenom sit ansvar, da de 10 år lige præcis var gået). Der var også konstruktionsfejl i køkkenets afløbsforbindelse, hvilket kunne få vandet til at stuve op og løbe ud på gulvet, og det skete naturligvis også i en af lejlighederne. Jeg anbefaler at gå i en stor bue udenom YIT, både hvad angår investering og huskøb.

Forsikringsselskabet Pohjola, som jeg de seneste år har betalt over tusind euro om året i præmier til, konstaterede straks blankt, at de ikke har tænkt sig at betale en rød øre til en midlertidig bolig, som vi er nødt til at flytte til under vandskaden. Så derfor har jeg også tænkt mig at flytte mine forsikringer og alle mine opsparinger væk fra hele OP til et helt andet sted.

6 Synes om