Osin vähän toistoa osittain taas tulee. Linkin takaa löytyvässä artikkelissa kerrotaankin, että Jensen Huang paljasti CES-messuilla, että yhtiön uusi Rubin-arkkitehtuuri on edennyt täyteen tuotantoon puoli vuotta etuajassa.
Jutun mukaan tekoälysirujen uusi sukupolvi on huomattavasti Blackwell-edeltäjäänsä tehokkaampi, tarjoten mm. kymmenkertaisia säästöjä laskentakustannuksissa.
Ennenaikainen julkaisu vastaa pilvipalvelujättien huutavaan kapasiteettipulaan ja tekstissä korostetaankin, että se vahvistaa Nvidian markkinajohtajuutta kysynnän jatkuessa ennätyskorkeana myös tänä vuonna.
Nvidia ja Eli Lilly sijoittavat yhdessä miljardin dollarin verran uuteen tutkimuslabraan San Franciscossa.
Labran idea on käyttää tekoälyä ja tehokasta laskentaa, jotta jatkossa uusia lääkeaihioita löydetään ja kehitetään entistä nopeammin. Raha käytetään viiden vuoden aikana erilaisiin laitteisiin, sitten myös laskentakapasiteettiin että osaajiin.
Työn pitäisi alkaa jo tämän vuoden alkupuolella ja tämä “projekti” jatkaakin yhtiöiden aiempaa yhteistyötä. En tiedä, kuinka iso juttu on Nvidialla, mutta ainakin kiinnostava ja yksi esimerkki Nvidian kyvyistä & sen tuomista mahdollisuuksista.
Kiina valmistelee sääntöjä, jotka rajoittavat ulkomaisten tekoälysirujen esim. Nvidian huippumallien ostomääriä.
Tarkoitus on tietysti tukea kotimaisia valmistajia, mutta sallia samalla rajattu tuonti. Kiinalaisyritykset tarvitsevat yhä ainakin toistaiseksi Nvidian H200-siruja ja voivat ostaakin niitä, mutta ostot vaativat jatkossa perustelut sekä viranomaishyväksynnän.
The United States said this week it would allow sales of Nvidia’s advanced H200 AI computing chips to China. Demand for the chips remains strong among Chinese technology groups, including Alibaba (HK:9988) and ByteDance, the report said.
Alla olevan uutisen mukaan Nvidian H200-piirien toimitukset Kiinaan tökkivät, koska maan tulli ei päästä uusia “AI-siruja” maahan ja siten osien toimittajat ovat siksi pistäneet tuotantoa jäihin. Kiinalaisfirmoja on myös varoitettu ostamasta siruja “turhaan” eikä selkeää syytä ole kerrottu ja lisäksi kiellon pituudesta ei ole tietoa, että onko se vain väliaikainen vai pysyvä.
Nvidia syventää yhteistyötään CoreWeaven kanssa entisestään sijoittamalla yritykseen kaksi miljardia dollaria.
Tällä kaupalla Nvidia melkein tuplaa omistuksensa yhtiössä ja nouseekin CoreWeaven toiseksi suurimmaksi omistajaksi.
Rahoituksella on tarkoitus vauhdittaa ilmeisesti tekoälylle suunnattujen datakeskusten rakentamista, jotta kasvavaan kysyntään voidaan vastata paremmin.
CoreWeave is targeting to build more than 5 gigawatts in AI data center capacity by 2030. The fresh investment from Nvidia will help the AI infrastructure provider speed up procurement of the land and power required to build the facilities.
Hiljaista ketjussa. NVIDIAN forward-kertoimet ovat laskeneet kurssin ollessa vaakaliikkeessä jo jonkin aikaa. Vendor financing, circular revenue kysymykset ovat edelleen pinnalla. NVIDIA sijoitti 2B Coreweaveen, jonka credit default swapit ovat olleet volatiilissä liikkeessä. Mega techien vapaat kassavirrat kutistuvat ja Oracle ja Meta ilmeisesti ottavat jo velkaakin kohtuullisesti investointeihin. Lisäksi vielä muistien pullonkaula, joka johtanee väistämättä hintojen nousuun ja, ehkä Nvidiankin huikeiden bruttomarginaalien laskuun.. Nämä kehityskulut, holtittoman ylipainon lisäksi, ovat saaneet itseni ensimmäistä kertaa aloittamaan Nvidian osakkeiden myynnit.
Toisaalta juuri äsken ASML rapsasi käsittämättömän 13,2B eur net bookingsin konsensuksen odottaessa 6,85B eur, mikä ei ainakaan anna vielä mitään viitteitä AI-infrasyklin jäähtymisestä.
Myös kenties tarkkasilmäisin analyytikko B Kindig jatkaa edelleen bullina, ja näkee että ollaan edelleen vahvasti “AI Infran rakennusvaiheessa” eikä näe esim. Applea houkuttelevana. Itse alan olla tässä hiukan eri linjoilla ja siirrän pelimerkkejä nyt AI:n seuraavaa aaltoa (“käyttäjäkeskeinen AI?”) ennakoiden.
Mag7:stä kiinnostaa GOOG jota holdaan sekä META. Ja tietenkin AAPL, joka nähdään AI-laggardina. Uskoakseni AAPL pysyy tyylilleen uskollisena ja julkaisee AI-ominaisuuksia gadgettiensa ympärille vasta kun ne on hiottu käyttökokemukseltaan erinomaiseksi. Microsoftin AI- käännös näyttää nyt osatin myötä kömpelömmältä. Enterprise AI software firmat jotka on ”new gen”, cloud/AI natiiveja, kiinnostavat enemmän. Olen mukana nyt mm. Figmassa ja Rubrikissa. Ja toki tietenkin ”alustamaiset” yhtiöt jotka tuottavat ”yksinoikeudellista” dataa AI:n ruuaksi ja leipovat sen osaksi tarjoamalleen lisäarvolle. Kuten suosikkimme PL ja HIMS. Teslaa ylenkatson edelleen, ehkä en vain tajua.
Mutta Nvidia pysyy hyvällä painolla salkussa jatkossakin, ellemme tulevaisuudessa todistaisi räikeää kuplahinnoittelua. Must-own yhtiö itselleni, absolute ”best-in-breed”.
Ai niin, edge. Kyllä se on Noksun omistajaksi palattava, jos ja kun operaattorit alkavat signaloimaan investointihalukkuutta AI-RAN teknologioihin. Tai jo aiemminkin, jos kurssi alkaa ottamaan etunojaa…
Jensen Huang on vahvistanut, että yhtiö lähtee mukaan OpenAI:n suureen rahoituskierrokseen mukaan, mutta tätä taidettiin pitää aika selvänä asiana jo ennen tätä vahvistusta.
Huang tyrmäsikin samalla huhut yksittäisistä erimielisyyksistä tähän “projektiin” liittyen. Tarkkaa summaa ei ole toistaiseksi vielä kerrottu, mutta joka tapauksessa kyse on silti iyhdestä Nvidian historian suurimmista panostuksista.
Sijoittajia on jutun mukaan mietityttänyt, että onko kyseessä vähän turhan “sisäpiirimäiset kuviot”, kun Nvidia rahoittaa suoraan omaa parasta asiakastaan.
Nvidia’s massive investment commitment to OpenAI, a key buyer of its advanced AI chips, has stoked concerns about the circular nature of AI deals over the past year. Investors are increasingly questioning how these partnerships — in which tech companies are investing in AI businesses that purchase their products — may be artificially propping up demand. In a separate such deal, Nvidia recently announced plans to invest an additional $2 billion in CoreWeave Inc., a cloud computing provider that’s also a key customer.
Megateknojen capex-guidancet olivat melkoista tykittelyä. Tasan vuosi sitten 2026 Capex-spendiksi arvioitiin noin $350B, joka ylitettiin yli vuosi etukäteen jo kuluneen vuoden aikana vähän Q3 päättymisen jälkeen. 2025 toteutuneet capexit olivat reilu $410B. Sellaiset 75% korkeampia kuin analyytikkojen arvio kalenterivuoden alussa.
Arvioin tämän vuoden capexeiksi mahdollisesti $600B-tasoja 3 kk sitten. Nyt näyttää, että todellinen taso on annettujen guidancien perusteella jopa $700B - hyvällä tavalla pieleen meni itselläkin. Microsoft ei guidancea ole antanut ja luvut laskettu viimeisimmän kvartaalin run-ratella. Edes siis $750B ei ole mahdottomuus.
Q1
Q2
Q3
Q4
2025e (q3-kohdalla)
2025 toteuma
2026 guidance
Meta
13,69
17,01
19,37
22,14
72
72,21
135
Microsoft
21,4
24,2
34,9
37,5
115,5
118
150
Amazon
24,3
31,4
34,2
38
125
127,9
200
Google
17,2
22,4
24
29,4
93
93
185
76,59
95,01
112,47
127,04
405,5
411,11
670
Aiempi 0.6x suhde Nvidian revenueen on vähän ehkä laskenut - oletettavasti mm. Amazonin ja Googlen omien siruinvestointien vuoksi. Jos tuollainen $700B tulisi läpi edes esim. 0.5x suhdeluvulla, tarkoittaisi se varsin suurta korjausvaraa analyytikkojen Nvidia liikevaihto-odotuksiin kuluvalle tilivuodelle.
Analyytikkojen capex-estimaatit olivat muuten jälleen aivan väärällä pallokentällä vielä 4 vkoa sitten - aivan kuten aiemminkin:
En varmaan enää löydä lähdettä, mutta X:ssä näin mielenkiintoisen ajatuksen joka tässä mukailtuna. Googlella on Gemini, pilvi, omat TPU-sirut ja kassavirtakoneita kuten haku ja Youtube. Yhteistyö Applen kanssa ja omistusta Anthropicista (Claude) sekä vissiin myös nykyisestä SpaceX/XAI hässäkästä. Jotta Googlesta ei tule ainoaa voittajaa, muiden täytyy tukea OpenAI:ta tai alkaa itse tekemään paremmin. Tämä tietysti tuon lisäksi, että jo ristiintehdyt omistus-, velka- ja myyntisuhteet ei räjähtäisi
Google on kyllä pelannut itselleen mestarillisen käden raudasta mallien kautta AI-ohjelmistokerrokseen ja näyttää kyllä päivänselvältä voittajalta, joko koko pinon tai sitten jonkin sen osan suhteen. Olen kärkkynyt itse Google-position avausta tässä jo jonkun aikaa .
Mutta kyllähän Nvidian pääasiallinen kannustin tukea OpenAI:ta ja mahdollisimman montaa muuta toimijaa on pitää mallikehityksen kilpajuoksu mahdollisimman laajana ja kiivaana. Laaja ja kiivas kilpailu tarkoittaa Nvidialle:
Enemmän myytyä DC-rautaa
Useammin korvattavaa DC-rautaa
koska mallikehittäjänä voit olla edelläkävijä vain jos sulla on riittävästi viimeisintä laskentakapasiteettiä. Nvidian pahin vihollinen on kuitenkin se, että toimialalla olisi mahis siirtyä käyttämään fit-for-purpose ASIC-rautaa Nvidian (syystä) premium-hinnoitellun multipurpose-raudan asemesta. Ja tuohon tilanteeseen ajaa nopeimimn kilpailun laantuminen.
Teknisesti OAI ei ole “too big to fail” - mallin vaihtoa, kun jokainen AI-softayhtiö on joutunut tässä treenaamaan kohta sen kolme vuotta vähintään 2-3kk välein. Mutta rahoituskuvioiden osalta tosiaan aletaan olemaan sellaisessa tilanteessa, että jälki voisi olla pahempaa kuin finanssikriisissä, jos OAI:lla ei enää olisikaan rahkeita olla pelissä mukana.
PS. en ole varmaankaan muistanut linkata tätä podcastia tänne, mutta Gavin Bakerilta taas kerran timanttinen kertaus DC-raudan talousdynamiikasta
Kohta tulee FY26 tulos ulos. Täällä kanavalla kuin myös markkinoilla on meno rauhoittunut. Esim. optiomarkkinoiden implied volatility on vain 5.6%, matalin sitten Q1/23 (joka toki on lähes Helsingin pörssin market capin verran ).
Odotuksissa itsellä:
Beat ja raise joka rivillä erityisesti GB300 NVL72 myötä, joka ylivertaisesti paras ja kustannustehokkain chippi nykyisiin AI-workloadeihin
Viesti siitä, että kapasiteetti rajoittaa edelleen myyntiä - luvut olisivat kovempia, jos olisi jotain myydä
Raise aiemmin annettuun CY26 ~$500B bookingeihin 20-30% nousseiden mega teknojen capex-ohjeistusten myötä
Vahvistus, että Rubin alkaa jauhamaan rahaa mieluusti jo Q3.
Bonarina vielä jotain hyvää Kiinasta
Jos nämä tulee niin, ehkä tästä sivuliidosta päästäisiin viimein irti.
Tyynin mielin siis tulosta kohti. Kuvaavaa mielestäni tälle tulevalle jättitulokselle on se, että markkinoilla ei vielä edes ole yhtään Blackwelleillä treenattua mallia ja seuraavaa sirusukupolvea on jo putkessa tulossa .