Jag öppnade en tråd för ett av Helsingforsbörsens mindre börsbolag med tanken att inleda en diskussion om framtiden för Finlands exportfrakt och Nurminens logistiska möjligheter, särskilt inom järnvägslogistik som en växande konkurrent till flygfrakt.
Nurminen Logistics affärsverksamhet fokuserar tydligen på att erbjuda logistiktjänster för olika exportprodukter, såsom massa och papper, till inhemska aktörer. Mitt intresse för företaget väcktes särskilt av en artikel jag läste i våras (från Maaseudun Tulevaisuus) om att erbjuda järnvägslogistiktjänster till Kina. Företaget avser att delvis utnyttja en järnvägssträcka som stöds av den kinesiska statsförvaltningen från Norden till Asien och transportera livsmedelsprodukter i kylcontainrar till den växande medelklassen.
Yle har en artikel om ämnet. “Containerjärnvägarna mellan Finland och Kina har sträckts ut till nästan en kilometer långa, eftersom företag, i brist på flygfrakt, förlitar sig på järnvägstransporter.”
Jag hittade inte originalartikeln, men den citeras i följande nyhet:
Logistik och distributionskanaler låter i grunden avskyvärda och komplicerade för människor, så jag tror att det inte är svårt att uppnå kunskap som en konkurrensfördel inom detta område.
Man bör förstås inte fatta ett investeringsbeslut efter att ha läst några artiklar, men företaget rör sig tydligt fortfarande under radarn, och en positiv utveckling av grundscenariot inom logistiktjänster skulle ge fart åt företagets möjliga resultatvändning.
Jag har väntat i flera år på att det här företaget ska gå i konkurs och lämna börsen. Företagets marknadsvärde är 10 miljoner, eget kapital är negativt, nettoskulden är 40 miljoner och resultatet är permanent negativt.
Det skulle vara en ganska vild vändning om företaget finns kvar om 5 år . Trådstartaren har säkert en mer upplyst gissning om hur det här tåget vänder, för jag kan åtminstone inte se det.
Företagets balansräkning är i ett fruktansvärt skick, där har du rätt.
Verksamheten i sig verkar dock inte vara så fruktansvärt cyklisk, utan det verkar finnas en förvånansvärt jämn efterfrågan på logistiktjänster.
Omsättningen har varit 68-75 miljoner euro de senaste 4 åren, dvs. P/S endast cirka 0,15.
Rörelseresultatet (EBIT) har varit negativt de senaste åren, vilket säkert har tömt kassan drastiskt.
Jag vet inte så mycket om lönsamheten inom logistik ännu, men vilka marginaler har man vanligtvis inom järnvägsfrakt? Skulle Petri Gostowski kunna svara på detta? @Petri_Gostowski
In järnvägslogistik, som i många andra affärsverksamheter, har volymerna en relativt stor betydelse och som en återspegling av detta har lönsamheten för Nurminens historiskt rapporterade järnvägslogistikverksamhet varierat mycket kraftigt. Bolaget anger inte exakta siffror för den nuvarande verksamheten i Baltikum, men jag uppskattar att lönsamheten har varierat på en ganska hälsosam nivå om 10-20 % (ebit-%).
Om man å andra sidan funderar på potentialen i Kina-förbindelsen är det viktigt att notera att driften sker med en annan modell och att partnernas roll är stor. Dessutom kan tågens storlek, enligt min uppfattning, variera relativt mycket, åtminstone för tillfället. Därmed kommer lönsamhetspotentialen sannolikt att vara lägre och jag skulle uppskatta att intervallet ligger på 5-10 %.
En bra kommentar om volymens betydelse. Detta betonas troligen i praktiken genom att godstågen lastas så fulla som möjligt (eller med så hög beläggningsgrad som möjligt) i båda riktningarna.
Så vitt jag förstår går spåret genom flera länder, så lokala partnerskap kommer säkert att betonas. Å andra sidan, om de sköts väl, skulle dessa kunna ses som en viss konkurrensfördel
Jag såg på företagets hemsida att halvårsrapporten kommer in den 7 augusti, så det finns fortfarande tid att vänta på information om utsikterna från den uppgående solens land.
Ännu en gång, utdrag från Yle-nyheten jag tidigare nämnde (obs. publicerad 6.4.2020)
Returtåg från Kina för med sig sjukvårdsmaterial till Finland, bl.a. masker
“I returtåget får Finland sjukvårdsmaterial, som skyddsmasker. Åtminstone ännu tränger inte sjukvårdsmaterial undan andra produkter i tågbokningarna.”
Efterfrågan på sjukvårdsmaterial är tydligen fortfarande stark i Finland, och bakom THL:s brist på allmänna maskanvändningsanvisningar har jag läst att det finns en misstanke om tillgänglig kapacitet.
“Snabbare containerfartyg konkurrerar redan med flygfrakt” -YLE 6.4.2020
Enligt artikeln har man från och med maj fått en veckovis förbindelse på trafikrutten istället för den tidigare tågfrakten som gick varannan vecka. Ett tågs maximikapacitet är 50 containrar, och om tågen är fullbokade under de mest efterfrågade perioderna är resultateffekten redan mer än fördubblad.
Här bör tydligen det som @Petri_Gostowski uppmärksammat i sin omfattande rapport om ökade kostnader för köpta tjänster i järnvägstransporter i takt med tillväxten beaktas. (sidan 9, Affärsmodell (1/2))
Finnair har länge haft en konkurrensfördel just i Asientrafiken och därmed även i frakttransporterna. Jag ser dock att kostnadsnivån för flygfrakt åtminstone inte kommer att underlätta på kort eller medellång sikt, snarare tvärtom.
Nu har du väckt mitt intresse, @Value, varför just det här företaget har väckt ditt intresse. VD:n fick sparken för några månader sedan och en nyemission verkar oundviklig om företaget överhuvudtaget ska överleva. De flesta investerare skulle inte ta dessa aktier även om de fick dem gratis
{“content”:“I samband med Kina finns det en hel del statliga företag som arrendatorer. VR i Finland, RZD i Ryssland och vad det nu är i Kina. Alla kan säkert prissätta sin egen marginal\n\nDessutom kommer gränsmyndigheterna i varje land…”,“target_locale”:“sv”}
Vad gäller dessa avsikter kan jag inte säga, men jag tror inte att ett finskt statligt bolag skulle ha incitament att stoppa finska exportplaner.
En kritisk synvinkel är dock positiv och ger mer innehåll för en övergripande granskning av företaget, bara lägg till mer motiveringar! @T3r00 och @Pohjolan_Eka
Jag vet att vissa köper öresaktier och hoppas på en uppgång på några ören, vilket ger enorma procentuella vinster på investeringen. Ja, Nurminen låter i mina öron som ett sådant fall. Även om man tror att bolaget kommer att överleva de närmaste åren och göra en helt otrolig vändning till lönsamhet, finns det någon bra anledning att köpa aktien just nu? Vore det inte mer förnuftigt att vänta på kurssänkningen som en aktieemission medför och först då köpa? Samtidigt undviker man riskerna med en eventuell misslyckad aktieemission och att bolaget hamnar i likvidation.
Detta är sant. En absolut “billig” aktie eller en liten prisändring kan vara stor åt ena eller andra hållet, men relativt sett väldigt stor.
Jag förväntar mig också en sådan katalysator som skulle vara en stödjande investeringsgrund. Den preliminära katalysatorn är enligt min mening redan att gå in på den kinesiska marknaden, men bevis på att verksamheten flyter på i detta avseende behövs. I den här tråden försöker jag främst få stöd och motargument till företagets historia, som skulle bekräfta eller förkasta mina egna åsikter.
Har ni funderat på saken ur den här synvinkeln, att Ilmarinen äger 20 % av bolaget och samtidigt är Nurminen hyresgäst i en hall som ägs av Ilmarinen i Nordsjö. Och hyran är nog inte billig.
Det verkar vara en allians som är svår att bryta. Det kan hända att de tidigare verkställande direktörerna har insett hur desperat situationen är och därför har avgått.
Menar du alltså att Ilmarinen skulle ha en viss ledande ställning i bolaget över den operativa ledningen som ett resultat av detta?
Som ett stort pensionsförsäkringsbolag kan Ilmarinen ha ett incitament att vara involverat i bolagets berättelse, till exempel som statlig ägarrepresentant i delar av den kritiska järnvägsinfrastrukturen. Vuosaari ligger åtminstone på en central plats och därifrån transporteras också gods till Kina och från hamnen till resten av världen.
Inte som investerare ser det ut som en särskilt sund allians, och därför skulle jag inte investera i detta. Om Nurminen skulle separera sig från den stora kostnaden i Vuosaari, då skulle det kunna finnas något hopp för företaget.
Det är precis vad jag menar. Jag tror inte att Ilmarinen skulle hitta en hyresgäst till Vuosaari-terminalen särskilt lätt om Nurminen skulle sluta där. Åtminstone inte till ett särskilt bra pris.
“Vårt Kinagodståg driver tillväxten under första halvåret: omsättningen ökade från föregående år och rörelseförlusten minskade. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt.”
Nurminen Logistics NYCKELTAL 1.1.-30.6.2020 1.1.-30.6.2020 1.1.-30.6.2019
Miljoner EUR
Omsättning 36,5 34,5
Rapporterat rörelseresultat -0,5 -1,7
Rörelseresultatmarginal -1,4 % -5,0 %
Nettoresultat -1,6 -3,2
Resultat per aktie (€) -0,05 -0,11
Kassaflöde från den löpande verksamheten 3,4 0,1
Framtidsutsikter:
“Nurminen Logistics bedömer att den allmänna ekonomiska och marknadsmässiga utvecklingen kommer att fortsätta att avta på grund av effekterna av COVID-19-pandemin. Vi tror att Nurminen Logistics Kinagodstågsverksamhet kommer att fortsätta växa och att bolagets lönsamhet kommer att förbättras. Efterfrågan på bolagets speciallogistiktjänster kommer att förbli god tack vare vår specialkompetens.”
*En positiv utveckling verkar vara på väg att stärkas!
”…I juni slöt vi ett avtal med Narvik Hamn med målet att bli en viktig aktör inom exporten av färsk fisk till den kinesiska marknaden. Leveranserna påbörjas under 2020. Vi kommer att ta i bruk kylcontainrar för vår trafik till Kina, vilket öppnar upp en betydande ny marknad och konkurrensfördel för oss även inom exporten av färskt kött och läskedrycker till den kinesiska marknaden.”
Kylcontainrarna skulle alltså möjliggöra export av livsmedel från Norden till den kinesiska marknaden i nästan färska förpackningar. Leveranstiderna torde dock vara flera veckor, så tågen kräver en viss efterfrågekapacitet för att vara lönsamma.
Det fanns ingen direkt nämnd spekulation om en förstärkning av balansräkningen, men bolagsstämman har befogenhet att besluta om en emission av 20 miljoner aktier.
”Bolagsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om emissioner av aktier och/eller emission av särskilda rättigheter som berättigar till aktier enligt 1 kap. 10 § i aktiebolagslagen…”
Suomen Osakesäästäjät (Finska Aktiespararna) har diskuterat den riktade emissionen med Nurminen Logistics och Ilmarinen. Även om situationen i princip är problematisk på många sätt, har Osakesäästäjät, efter att ha hört motiveringarna, förståelse för att emissionen genomförs.
Dock kritiseras företagets sätt att utnyttja coronasituationen genom att anordna en bolagsstämma där aktieägare endast kan delta via ett ombud utsett av företaget. Att anordna ett distansmöte hade varit det rätta sättet att hålla mötet under dessa omständigheter.