2023Q2 osui ohjeistukseen ja ohjeistus ettenpäin oli edelleen hieman pehmeä ohjeistaen noin suunnilleen samaa mitä edelliset kvartaalit. Markkinalle se tuntui maistuvan melko neutraalisti
NS kävi ostamassa San Diegolaisen pienen ML tiimin. Kauppasumma ei varmaan ole merkittävä, mutta mahdollinen tekninen kompetenssi ja strategia saa miettimään. Kyseessä on oman ymmärryksen mukaan Edge AI/Low-Pow AI ML keskittyvä jonkin sortin PoC paja. Sitten kun mietitään mitä synergioita on olemassa muihin uusiin NS:n teknologia avauksiin niin löytyy melko selkeä linkki jo jokin aika sitten alkaneeseen RISC-V fokukseen (joka vahvistui myöskin vähän aikaa sitten kun olivat yksi noin kyymenestä PJ firmasta jotka muodostivat RISC-V allianssin). Yksi RISC-V hienoista ominaisuuksista on sen helppous sekä teknologisesti että lisenssi teknisesti luoda kiihdyttymiä ja muita vastaavia apu-lohkoja prosessorille. Vaikkapa oppiva, energiatehokas kuvan tai audion prosessointi jonka tehobudjetti ei riko NS:n corena olevaa ultra low power ideaa. Voisin hyvin nähdä vuoden parin päästä julkaistettavia NS tuotteita joissa on oikeasti merkittäviä kiihdytin ytimiä integroituna NS:n core teknologian kanssa samaan pakettiin.
Linkkarissa ainakin on tullut vastaan hirvittävä määrä uusia tuote julkaisuja kesän aikana ja jälkeen. Osa on ollut marginaalisempia tuotteita mutta itse ainakin olen huomannut että nämä uudet julkiset referenssit ovat merkittävästi maturiteettisempia “kunnon” tuotteita verrattuna aikaisempaan jossa valtaosa on mieltäisin “yet another BTLE beacon”
PJ teollisuudesta koko markkinan leveydeltä on arvioitu että kysynytä kääntyy ylöspäin 2024 alkuvuodesta aikaisemman 2023H2 sijaan. Eli puoli vuotta myöhemmin kuin mitä oli konsensus esim vuoden alussa. Toki poikkeuksiakin on. Merkkittävästi Nvidia jota vetää tekoäly piirit ja niiden kysyntä. AI piirit tarvitsevat (nopeita laatu) muisteja. Näiden kysynnän arvellaan kasvavan merkittävästi jo tämän loppu vuoden aikana. NS ei ole mitään tekemistä Nvidian kaltaisten firmojen kanssa. 6kk sitten NS arvostus heiluin vielä kovasti PJ indexin mukana mutta nyt oma mutuni sanoo että ei enään niinkään. Nvidian kurssi ei heijastele enään niin voimakkaasti NSn kurssiin.
Yhtiö näkee Q3 myynnin olevan $135-140m (aik. 145-165m) ja bruttomarginaalin 50-51% (aik. yli 52%).
Kysyntä pehmeää kaikilla markkinoilla ja merkkejä muutoksesta parempaan ei ole näkynyt. Näkyvyys loppuvuodelle pysyy rajoitettuna ja yhtiö ei anna ohjeistusta neljännelle kvartaalille.
Tätähän on odotettu, hengellinen jatkaja NS katalogin bulkeimmalle tuotteelle eli nRF52lle.
Speksit ja mainotspuheet näyttävät varsin hyville. Kyseessä ei ole mikään maailmaa mullistava hieno ja uusi piiri vaan nimenomaan parempi iteraatio edeltäjästään. Isoimmat yskittäiset asiat mitä mainospuheista jäi käteen on sisäinen RTC ja TSMC 22nm ULL node. Sisäinen RTC poistaa tarpeen ulkoiselle kiteelle, tehden prosessorin footprintistä melkoisen paljon pienemmän. Tämä poistaa kiteen lisäksi (kiteestä riippue) kaksi konkkaa. Sisäinen RTC myöskin sanotaan olevan vähävirtaisempi. 22nm teknologian pitäisi merkittävästi parantaa virrankulutusta. Kellotaajuuskin on varsin maltillinen. Näiden tekiöiden perusteella low power ominaisuudet pitäisi olla todella hyviä. Vanha nRF52:n oli sekin vähävirtainen, radio päällä piikkinä muutama kymmenen mA ja nukkuessa <1uA. Radion piikkiteho varmaan pysynee suunnilleen samana mutta prosessorin aktiivi ja nukkumistiloissa pitäisi olla suuri ero
Nordic Semiconductorin Q3 osavuosikatsaus on tiistaina 17.10.2023. Euronextistä löytyy hyvä yhteenveto Nordic Semiconductorin aikaisemmista luvuista. Linkit alla.
Q3 Highlights:
■ Revenue of USD 135.0 million (-33%)
■ Gross margin of 50.5%
■ EBITDA of USD 13 million (-79%)
■ Acquired US based cutting-edge AI/ML technology
and team
■ New nRF54H Series - offering world-leading
processing performance and processing efficienc
Melko kylmää kyytiä oli ohjeistus. Negarin jälkeen tätä ei tietenkään olisi toivonut. Rapsassa ja webcastissa selkeästi kerrotaan että tulosta kannattelee tier1 asiakkaat sekä pienemmissä määrin yllättävän suuri legacy bisness (propriatary segmentti, sisältää pääasiassa PC oheislaitteita)
NS itsellään olisi kykyä toimittaa sekä uutta että vanhaa nodea mutta markkina on kovin synkkä. Eivät ohjeista 2024 ollenkaan. PJ teollisuuden yleisketjussa ASLM esim näkee että juuri nyt ollaan syvimmässä kuopassa. Se jää nähtäväksi.
NS mainitsi myös kulujen karsintaa 5m USD/kvartaali sekä resurssien allokointia niin että painotetaan projekteja jotka generoivat tuloja close to mid term, long term projektejen kustannuksella.
Ei kai siinä muuta ko odottamaan nousu suhdannetta ja mahollisesti ostamaan laatua halvalla. P/E 30 pinnassa mennään atm.
Yli kaksi vuosikymmentä yhtiötä menestyksekkäästi johtanut Svenn-Tore Larsen jättää tehtävänsä. Hän aloitti toimitusjohtajana vuonna 2002. Larsenin toimitusjohtajakaudella yhtiö kasvoi pienestä konsulttiyhtiöstä globaaliksi puolijohdealan yhtiöksi. Liikevaihto kasvoi alle 10 miljoonasta dollarista 777 miljoonaan dollariin (2022). Loistava suoritus ja hieno ura!
Q4:n kohokohdat
■ Liikevaihto 108,2 miljoonaa USD (-43 %)
■ Bruttokate 52,0 %
■ Käyttökate (EBITDA) -6,9 miljoonaa USD, sisältäen
4,9 miljoonan USD:n uudelleenjärjestelykulut
■ Onnistunut 93 miljoonan USD:n joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlasku
■ Toteutettu kustannussäästöjä, jotka vaikuttavat täysimääräisesti
vuodesta 2024 alkaen
■ Vegard Wollan nimitetty uudeksi toimitusjohtajaksi
tammikuuta 2024 alkaen, Svenn-Tore Larsenin seuraajana
Liikevaihto oli 108,2 miljoonaa USD vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä ja 542,9
miljoonaa USD koko vuodelta 2023. Tämä vastaa 43 %:n ja 30 %:n laskua
edellisvuodesta, mikä heijastaa elektroniikkateollisuuden syklisyyttä
sekä kuluttaja- että teollisuusasiakkaiden keskuudessa. Bluetooth-liikevaihto
laski 48 % edellisvuodesta neljännellä neljänneksellä ja 28 %
koko vuonna. Nordic säilytti korkean ja vakaan design win -markkinaosuuden
läpi vuoden.
Kylmä oli Q4 kuten odotettiinkin ja pöytä on putsattu uudelle CEO:lle
Oli odotuksiakin kylmempi. LV 12% alle konsensuksen, samoin EBIT odotus -6,5 oli optimistinen vs toteutuma -18 milliä.
Ja ohjeistus erittäin karu:
‘‘Although Nordic remains confident in the long-term
market potential for its products and technologies, the
market is in a cyclical downturn with macro headwinds.
Nordic hence sees low revenue in the first quarter of
2024 due to continued inventory adjustments as well
as more normal seasonality. Total revenue is expected
to fall within the range of USD 70-80 million in the
first quarter.’’
‘‘Gross margin came in at 52% for the fourth quarter,
and is expected at around 50% for the first quarter
2024’’
Pidempää ohjeistusta ei edes annettu. Kurssireaktio taitaa valitettavasti olla aika ansaittu.
Mielenkiintoisia tuoteuutuuksia raportissa kyllä lueteltiin mutta ilmeisesti kuluttajapuoli on nyt umpijäässä ja varastoissakin on vielä myymätöntä tavaraa. Mikä tämän sitten kääntäisi ja milloin. Itellä ei mitään käsitystä mutta olisiko tuolla virtuaalilasipuolella jotain tuloillaan, jos/kun siellä tapahtuu läpimurtoa.
Eihän tämä Euroopan korkopeesailu auta yhtään taantumassa olevaa maanosaa ja sen kuluttajia…
Olipas se kylmää kyytiä. Katselin tälle aamua konffapuhelun. Siinä kerrottiin hieman raporttiin lisäten tilannetta. Asioita jotka jäi käteen:
Maailman taloustuulien hyytyminen näkyy ja tulee näkymään ainakin seuraavan kvartaalin
Jatkossa ohjeistus tulee enää vain seuraavalla kvartaalille. Pidemmät ohjeistusket ovat liian epävarmoja. Myöskin joitain datapisteitä tullaan sensuroimaan jatkossa jotta asiakasprofiilia suojellaan. Ilmeisesti sieltä on voitu lukea rivien välistä ja lukea mitä isot asiakkaat ovat tilanneet yms
Tier1 asiakkaat ovat vetovoimaisia volyymeissään. Kysyntä on sakannut isosti muut-sektorissa.
Q4:n aikana oli paljon kuluja. Jotkun Q3n menot siityivät Q4lle. Myöskin kaksi tapeuot prosessia suoritettiin Q4 aikana. Nämä ovat tyypillisesti vähintään kymmeniä miljoonia taikka about sata. nRF54:n tapeout oli viime vuoden puolessa välissä tasan 100m jos oikein muistan.
Noin 1500 työntekijästä noin 100 saa/saanut monoa. Vaikutus alkaa Q1 aikana.
Positiivisesti firma on julkaissut pari uutta tuotetta loppuvuodesta.
Positiivisesti portfolio näyttää olevan erittäin hyvin aselmoitunut siihen kun talous alkaa taas vetämään.
Cellular segmetissä oli hyvää orgaanista kasvua
Markkinosa uusissa designeissä oli hieman kasvussa reilun 40% osuudella kokonaismarkkinasta.
Itse olen kovasti katsonut Kiinaa, joka on ollut NS:n legacy tuotteille iso markkina. Siellä macro tuulet ovat edelleen kovin kylmät. Kiinan palautumien normaaliin pitäisi näkyä hyvin NSlle. Toinen mitä kans pitäisin mielessä on BTLE Audio tuotteet sisältäen nRF54. Mikäli nämä alkavat myydä hyvin niin rivin alle voi jäädä varsin paljon hyvää.
Paljon puhetta muista MCU valmistajista ja heidän ekosysteemistään mutta myös mielipiteitä NSstä. OPn postauksessa NS on toiseksi parhaimmalla tasolla ja useissa kommenteissa suositellaan NSn nostamista ylimpään kategoriaan. Tässä syy miksi koko langan tälle foorumille aikoinaan tekasin; mahtava kehittäjä kokemus. Kehittäjä ystävällisyys painaa mutuillen vaakakupissa kolmanneksi eniten teknisten ja taloudellisten aspektejen jälkeen projektissa kuin projektissa. 40+% design voittosuhde tukee tätä hyvin.
Pehmeähköt luvut Q1/24 mutta loppu vuoden näkymät positiiviset ja tätä tuleva kurssi pomppukin laskee jo sisään. Huutokauppa näyttää kestävän melko pitkään.
Q1:n oli melkolailla keskelle ohjeistusta. Viivan alle jäävä summa oli vähän parempi ja liikevaitho puolestaan hieman heikompi. Sen sijaan ohjeistus oli erittäin toivottu uutinen ja +30% vrt eiliseensulkuun lienee ansaittu. Muissa avain metriikoissa sama vanha tarina jatkuu: design voitot samalla dominoivalla ottella, valtaosa tuloksesta tulee BT piireistä. Cellular oli jälleen kunnon jokeri tällä kertaa jättäen hieman ainakin omista odotuksista. Uusi TJ tosin kertoi konffa puhelussa että asiakkailla on paljon projekteja tulilla jotka eivät ole vielä markkinoilla. PMIC piireistäkin oli muutama prosentti merkittynä omalle riville. Siellä on kans mahdollista saada uutta markkinaa Nopeasti googlattuna PMIC markkina on kokonaisuudessaan 35 jaardia ja kasvaa 65 jaardiin 2030 mennessä analyytikkojen mukaan. Vastaavia low power lukua en löytänyt.
NSn arvostus on ollut hyvässä myötätuulessa edellisen osarin jälkimainingeissa. Kurssi on lähes tuplaantunut 80 alkavista pohjista. Mikäli seuraavan kvartaliin eteenpäin katsova ohjeistus on vahva uskon todella vahvaan arvostuksen kasvuun myös loppu vuonna.