Nordic Mining - Norjalainen kaivosyhtiö murrosvaiheessa

Kyllä tässä edelleen mukana ollaan täydellä painolla. Vuodesta 2012 lähtien, lukemattomiin anteihin osallistuen, niin pakko se on vielä katsoa loppuun asti. Nythän ollaan oikeasti aika pitkällä ja kaivos pystyssä, mutta niin vaan vastoinkäymiset jatkuvat. Erittäin harmistuneena olen seuraillut ylösajoon liittyviä ongelmia. Näin jälkiviisaana täytyy todeta, että itse en osannut sitä nähdä, että kaikkien lupien ja oikeusjuttujen jälkeen on vielä sekin haaste, että kaivosta ei teknisesti saada toimimaan. Enemmän kaivostoimintaa tunteville tämä varmaan ei tullut yllätyksenä.

Oikean suuntaisia ajatuksia mielestäni. Olennaista on nyt se, saadaanko kaivos pystyyn nykysuunnitelmien mukaisesti. Jo nykyisellään näistä viivästyksistä joudutaan maksamaan sopimussakkoa ainakin Bartonille, ehkä muillekin. Jos vielä tämän vuoden lopussakaan ei kaivos pyöri täydellä teholla, niin homma menee hankalaksi. Sitten tarvitaan taas lisää rahaa ja uhkaa myös uudet sopimusten rikkomiset. Täytyy vaan toivoa, että tehdyt toimenpiteet purevat. Toissapäivänä tulleessa tuotantopäivityksessä toki näin lupaillaan, mutta eipä siinä oikein ollut lihaa luiden ympärillä. Edelleen kaikki sen varassa, että Q2:lla saadaan ongelmat ratkaistua.

Näiden teknisten ongelmien lisäksi tässä on toki vielä ne kaksi oikeuskeissiä. Tuo isompi valtio vs. ympäristöjärjestöt (johon viittasit) menee korkeimman oikeuden käsittelyyn tämän kuun lopulla, ja tuomioon menee varmaan jokunen kuukausi aikaa. Toisesta oikeuskeissistä, jossa NOM on suoraan osallisena, tulee hovioikeuden päätös tänään pörssin sulkeutumisen jälkeen. Siinä kiistellään siis siitä, saako NOM jatkaa operointia tuota korkeimman oikeuden päätöstä odotellessa. NOM voitti käräjäoikeudessa, saa nähdä miten nyt käy.

Jos vuoden päästä nämä kaikki ongelmat on ratkottu, rahoitus on kunnossa, homma pyörii ja osinkoa alkaa tippua vielä tällä vuosikymmenellä niin olen tyytyväinen. Jos ei, niin en.

5 tykkäystä