Jeg har allerede kommenteret DNB’s analyser fra januar (findes i del 2 af tråden). Dengang manglede både Ericsson og Nokia fuldstændig “triggere”. Nu er der fundet triggere for Ericsson i Indien, men ikke for Nokia.
Jeg har intet at tilføje til min undren over DNB’s triggere fra januar.
Her er for øvrigt den nyhed om DNB’s anbefalinger, som @Opa linkede til dengang →
Jeg bemærkede i øvrigt, at der slet ikke var tilføjet et Nokia-tag til del 3 af vores tråd, så den dukkede ikke op i søgeresultaterne, når man søgte med Nokia-tagget. Jeg har tilføjet det til tråden. Man skal huske at tjekke fremover, at det altid findes i nye trådåbninger.
Det her er i min optik ikke langt fra et niveauspring, hvis man kigger på ADR-versionen. Det kræver dog nok også hjælp fra resten af markedet. Det er altså Nokia, det drejer sig om.
Hvis momentummet holder, vil de væsentlige MA’er på dags- og ugebasis ende med at ligge under kursen. Markederne (som f.eks. SP500) tager dog generelt et skridt tilbage fra åbningen og søger sandsynligvis et gap fill til i går.
Ericssons styrke understreges yderligere af, at der i dag fragik et udbytte på 1,35 SEK.
Som krydderi til den gode diskussion om Nokias udsigter og aktiens værdiansættelse, her er en ny video… ….snart offentliggøres Nokias Q1/2023-resultat og til sommer H1, og der er grund til at forvente en god udvikling i stil med de foregående kvartaler!
Landerisiko. Jeg kommer til at tænke på en diskussion her på forummet for et år siden om Nokias landerisiko. Dette var relateret til den angrebskrig, som Rusland indledte. Nu skulle man tro/håbe, at afklaringen af NATO-situationen bringer Nokia/Finland tilbage i den rette “landerisikokurv”. Disse country risk assessments/klassificeringer blev i det mindste foretaget af store internationale ejendomsinvestorer.
Og hvis man samtidig kunne få trukket aktiekursen op over 5 USD/share, kunne der måske findes en større vægtning af NOK-aktien i de større markedsaktørers porteføljer!?
Hvis jeg havde brug for penge til badeværelsesrenovering el.lign. og som insider var sikker på kurspotentialet, ville jeg optage et lån i stedet for at sælge mine aktier.
Jeg foretog en tillægsinvestering i Nokia, selvom jeg har kritiseret dens sløvhed mange gange.
NU hvor NOKIA er NATO’s eneste seriøse netværksvirksomhed, burde det virkelig afspejle sig i kursen.
Tænk på, hvordan situationen var for et år siden, og hvordan den er NU?
Nokia -11,19%
25GPON giver ikke kun højere tæthed og gennemløb – det giver også strømbesparelser på mere end 50 % sammenlignet med den tidligere generation af fiberløsninger.
Som et resultat heraf har Nokias forskningsafdeling, Nokia Bell Labs, allerede påbegyndt det indledende arbejde med 100GPON.
Avancerede telekommunikationsforbindelser såsom fiber- og 5G-netværk bør inkluderes i EU’s taksonomi-ramme så hurtigt som muligt. Dette burde være indlysende: Forbindelsesmuligheder besidder en unik evne til at understøtte mål om netto-nuludledning på tværs af næsten alle økonomiske sektorer, herunder i energiintensive industrier, der er vigtige for Europa, såsom kemikalier, stål og cement.
Nu er årets første kvartal bag os – hvilke følelser sidder I med efter de seneste tre måneder?
Den vedhæftede graf (4-timers intervaller) starter fra årets begyndelse. US100 er tydeligvis stukket af, men Nokias kurs har fulgt udviklingen i US500 i rimelig grad. Ericsson har rettet sig lovende op i de seneste dage. Forhåbentlig trækker Ericssons regnskabsaflæggelse Nokias kurs opad og ikke nedad som de foregående gange. Uden at overgå forventningerne vil Nokias kurs sandsynligvis fortsætte med at følge US500-indekset herfra.
Yderligere skitsering. Hvide linjer til at visualisere trenden.
Væsentlige niveauer:
Psykologisk 5 USD og samtidig den orange stiplede linje (ca. @ 5,00), som danner noget, der minder om en IHS-formation (omvendt hoved-skulder). Ordet “noget der minder om” skyldes, at den højre skulder er lille.
HVIS disse niveauer overskrides, ser jeg ingen hindring for et niveauspring. De røde faldende trendlinjer er således brudt, hvilket giver en positiv indikation.
Potentielle kursdrivere:
Finlands NATO-medlemskab kan trigge mange ting.
Tysklands mulige “Huawei-forbud”.
Omsætningsvækst og/eller marginudvikling fra Indien.
Regnskaber, Nokias resultat 20.4. Ericssons resultat forinden den 18.4.
Dette punkt synes bare at få stadigt mere komiske træk. Handelsblatt offentliggjorde i dag en artikel, ifølge hvilken Tysklands myndighed for cybersikkerhed, BSI, som også er ansvarlig for sikkerheden i landets 5G-netværk, bruger Huawei internt i sin egen myndighed.
“I Tyskland overgår virkeligheden fiktionen, når det kommer til den totale mangel på respekt for national sikkerhed,” udtaler Noah Barkin, seniorrådgiver hos Rhodium Group med fokus på Europa, Kina og transatlantiske relationer, som rådgiver regeringer og virksomheder.
Den vigtigste driver for Nokias kurs er sandsynligvis udbygningen af 5G-netværk i Indien og synligheden af mulige stordriftsfordele i Nokias Q1/2023-regnskab.
Finlands NATO-medlemskab vil have en langsom effekt i form af mulige nye ordrer. Beslutningen om et muligt tysk Huawei-forbud vil tage lang tid, og tidsplanen for implementeringen endnu længere.
De udestående licensaftaler kan stadig nå at blive underskrevet inden 20.4.2023.
Medmindre det også påvirker gennem for eksempel det faktum, at visse fonde nu kunne købe aktien. Jeg mener, der er potentiale for, at virkningerne er omfattende.
Er der mon skrevet om dette? Det er bag en betalingsmur, men det lover godt for os aktionærer.
”Vores mål er, at den værdi, vi tilfører aktionærerne, ses i både udbytte og aktiekurs”, fastslog bestyrelsesformand Sari Baldauf ved Nokias generalforsamling tirsdag.
I slutningen af nyheden er der konkrete detaljer om det initiativ, som @Mustathmir har bragt på banen…
…tak endnu en gang!
————————////——.>
KL 4.4.23
Nokia har til hensigt at forkæle aktionærerne: Kapitalstyring skal frigøre midler til ejerne og til forskning
Nokia befinder sig i anden fase af sin nye strategi. Selskabet har lovet at accelerere væksten og er lykkedes med det.
Aktiekursudviklingen har haltet efter, hvilket Nokias ledelse ønsker en kursændring for. Den ønsker at forkæle ejerne, nu hvor selskabet er blevet styrket baseret på mange nøgletal.
”Vores mål er, at den værdi, vi skaber for aktionærerne, afspejles i både udbytte og aktiekurs,” fastslog bestyrelsesformand Sari Baldauf ved Nokias generalforsamling tirsdag.
Fra kassen til ejerne
En teknisk løftestang er kapitalstyring. Nokia traf for en måned siden en principbeslutning om, at man fremover vil forsøge at holde nettokassen (fratrukket rentebærende gæld) på 10—15 procent af omsætningen. Tidligere var målet, at bruttokassen skulle udgøre 30 procent af omsætningen.
”Dette niveau gør det muligt for Nokia at foretage de nødvendige investeringer i forskning og udvikling, finansiere selskabets vækstmål samt give en vis fleksibilitet til mindre opkøb,” sagde Nokias bestyrelsesformand Baldauf.
Punkter fra Nokias strategi
Vækst hurtigere end markedet.
Satsning på især erhvervskunder og industriel digitalisering.
Løbende udvikling af forretningsporteføljen.
Udnyttelse af patentporteføljen til licensvirksomhed, hvilket er meget profitabelt.
Servicering af forretningen ved hjælp af cloud-tjenester.
Nokia havde sidste år en omsætning på knap 24,9 milliarder euro. Analytikernes konsensusestimat for i år er knap 26. Ved udgangen af 2022 var Nokias nettokasse på sin side 4,8 milliarder euro, svarende til ca. 19 procent af omsætningen.
Ifølge Baldauf giver en mindre kassebeholdning mulighed for også at belønne aktionærerne i 2024. Dette vil ske, hvis pengestrømmen forbliver stærk som forventet.
”De umiddelbare planer omfatter ikke tiltag til at bringe nettokassen tæt på målniveauet. Hvis pengestrømmen imidlertid forbedres betydeligt i overensstemmelse med selskabets forventninger, kan Nokia i 2024 træffe foranstaltninger til at tilpasse nettokassen til det langsigtede mål: for eksempel øge udlodningen til aktionærerne eller foretage mulige opkøb,” sagde Baldauf.