Nokia som investeringsobjekt (Del 3)

”Att vara utlandsfinländare hjälper till att öppna ögonen”, säger investeraren Klaus Karrento, som bor i Colombia. Han tror att Nokias svaga prestation beror på felaktig belöning och för mycket finskhet, men att riktningen skulle ändras med fyra åtgärder.

7 gillningar

Här har vi ju kommunikation som låter bekant även från detta forum (eftersom personen bakom inlägget är ett användarnamn som åtminstone tidigare har varit aktivt på detta forum). För min del skulle jag inte ha något emot att aktivistiska investerare skulle komma med, men vem skulle be dem att komma med – och alltså i praktiken först köpa en stor del av aktierna?

Så nu lever vi i en tid av nya möjligheter med den nya verkställande direktören

10 gillningar

Den här texten är värd att läsa noggrant.

Det är sant att man har gömt sig bakom justerade siffror på Nokia, men sanningen är en smula annorlunda.

2 gillningar

Detta podcastavsnitt är ganska intressant att lyssna på även ur Nokia-investerarnas synvinkel. Rösten tillhör VD:n för en av Europas största operatörer, Orange.

Ett utdrag angående kinesiska utrustningsleverantörer från transkriptet jag hittade, för dem som inte orkar lyssna på hela avsnittet. Jag hittade inte hela avsnittet i textform på rak arm. Särskilt den sista punkten berättar också varför Nokia och Ericsson också förespråkar konsolidering inom det europeiska operatörsfältet.

image

I början av avsnittet talas det också om telekombolagens investeringar och Oranges VD konstaterar också direkt att ingen stor 6G-övergång är att vänta, utan snarare gradvisa investeringar framöver (5.5G etc.). I den stora bilden är utmaningen operatörernas begränsade möjligheter att utvinna ytterligare mervärde från nätverksinvesteringar, vilket är anledningen till att investeringarna snarare syftar till att spara än att öka dem. Utan en förändring av denna ekvation kommer Nokias tillväxtutsikter för mobilnät inte att förbättras väsentligt, även om investeringarna säkert kommer att uppvisa en viss fluktuation upp och ner mellan åren.

17 gillningar

Detta svar från honom är intressant i den meningen att utan tillgång till TSMC:s senaste produktion borde detta inte vara möjligt. Alltså att produkterna skulle vara “more efficient from an energy standpoint”.

När till exempel Kinas SMIC inte kan uppnå TSMC:s prestanda i sina produkter, skulle till exempel Huawei behöva paketera flera processorer (SoC) för att uppnå samma prestanda.. och detta är känt för att förbruka betydligt mer energi. Till exempel har Uitto talat om detta i samband med kinesiska utrustningsleverantörer.

Detta är alltså en historia där 1+1 inte är 2. Något stämmer inte. Hmm, så frågan uppstår om Huawei fortfarande kan kringgå de införda restriktionerna.. Det var ju inte så länge sedan en TSMC-chip hittades i en av Huaweis konsumentprodukter som inte borde ha varit där – den omfattades alltså av USA:s restriktioner.

Här är ytterligare en källa till min kommentar.

\u003e Without explicitly naming Huawei, he said this would open a gap between Nokia and companies cut off from this state-of-the-art silicon. "When we are moving from 7 to 5 and then to 3, they are going backward," said Uitto. “Comparing lesser to advanced silicon, you will take a hit in the radio unit power consumption. Power generates heat and that means a bigger and heavier product. You will also take a hit on the baseband side in capacity and connectivity and power consumption and product cost.

16 gillningar

Spännande att se kvällens stora indexborttagning/triple witching-auktion, till vilket pris den genomförs. Förmodligen pressas den ner till dagens medelpris, som nu är ett par cent lägre än kursen :thinking: men mycket av dagen återstår och jänkarnas riktning är fortfarande oklar

Screenshot_20250919_160736_Nordnet

Redigering 18:25 De förväntade stora sidorna börjar bildas i auktionen, jag lyckades sälja en spelhög för 4.041 precis före auktionen (köpt för 3.878) och köpa tillbaka från auktionen för 4.008🥳 helgens gaffelpengar på kontot (och lite vin också) trevlig helg till alla

Det var 125m lappar till slut

Screenshot_20250919_182532_Nordnet

5 gillningar

Nokia

@nokia

Nokias 7250 IXR-18e vann

@Light_Reading

Leading Lights 2025 Award för mest innovativa nya nätverksprodukt! Detta är ett bevis på vårt engagemang för att omdefiniera hyperskalig infrastruktur och driva framtiden för datacenter- och molnnätverk. https://nokia.ly/3VpIjvW

7 gillningar

Vad Intels kris betyder för Samsung och Nokia inom 5G

https://www.lightreading.com/5g/what-intel-crisis-means-for-samsung-and-nokia-in-5g

3 gillningar

Total omsättning idag 134 434 435 st. Största delen naturligtvis i slutauktionen.

3 gillningar

På morgonen började jag fundera över Hotards personalförändringar och Nokia i ett bredare perspektiv.

Som investering har Nokia varit en besvikelse lika mycket i Finland som i Colombia. Potential finns absolut, men skottet har uteblivit gång på gång. Har detta att göra med finskhet? Knappast. Risker har tagits, men smarta ringar och armband har fallit i glömska, och när det gäller Metaverse har man stött på det eviga problemet med produktifiering. Digitala tvillingar är trevliga att titta på skärmen, men kunderna har ännu inte förstått fördelarna med de fina modellerna – åtminstone inte tillräckligt för att betala stora pengar för dem. Någon gång kommer detta säkert att hända, men inte än.

Nokia erbjöd återigen en utmärkt möjlighet för kunniga, kortsiktiga investerare att göra snabba och relativt lågriskavkastningar. Kursen var som lägst i slutet av juli, cirka 3.40€, och gårdagens stängningskurs var 4.00€. Med en snabb huvudräkning har uppgången varit över 17% på drygt 1,5 månader. Dessa enkla vinster har Nokias aktie erbjudit gång på gång, men få småinvesterare utnyttjar dem, eftersom ”Nokia sviker alltid”.

Men skulle Nokia fortfarande kunna utvecklas till ett företag och en aktie som överpresterar och växer? Medan jag drack mitt morgonkaffe kom jag att tänka på ett uttalande från Wärtsilä för ungefär ett år sedan, gällande ett segment: ”Det känns som att vi står inför något stort.” Och Wärtsiläs utveckling har ju sett ganska bra ut sedan dess.

Just det, något sådant har inte hörts från Nokia sedan den förstföddes. Man har mest klagat på statliga subventioner för mobilnät i auktoritära stater och snåla tyskar. Men Wärtsilä dök nog inte upp i mina tankar av en slump. För första gången på länge har jag en känsla av att Nokia har pusselbitarna på plats, och som någon kanske nämnde i tråden, orsakar detta också rörelse på investerarsidan i större utsträckning än på länge.

Inom privatnät verkar Nokia ha antagit Ericssons tillväxtstrategi för RAN-nätverk. Jag hörde nyligen från en chef på en stor operatör att de säljer Nokias privatnät till priser som inte kan vara lönsamma för Nokia. Genom försäljning med nollmarginal ökar man den installerade basen, och Nokias affärsmodell verkar vara att investera nu och tjäna pengar senare. Nå, detta är ingen glädje för en investerare som jag, varken nu eller nödvändigtvis någonsin.

Men hur är det med nätverksautomatisering och mjukvarubaserade lösningar? Det har hörts flera positiva kommentarer om konkurrenskraften inom dessa områden på sistone, och marknadspotentialen är ju enorm.

Nätverksinfrastruktur? Marginalerna är hittills av en helt annan klass än i mobilnätverk, och Nokia kan utmana gamla aktörer med sin världsklassiga hantering av leveranskedjor och effektivitet. Produktpaletten täcker inte allt, men är konkurrenskraftig. Inom nätverksinfrastruktur är Nokia en utmanare som säkert orsakar viss oro och muttrande bland etablerade tillverkare, och bäst av allt, i västvärldens datacenter och stamnät jublar inte Huawei. Inte ens i Tyskland. Påståendet att detta är en långsiktig drivkraft för tillväxt verkar för närvarande trovärdigt.

Mobilnäten får några års plåster från försvarssektorn och kanske till och med från privatnäten. Uitto verkar ha många järn i elden eller många krokar i vattnet. Fram till nästa teknologicykel kommer man säkert att klara sig med dessa. Nätverkssäkerheten borde lobbas så in i helvete i Europa, så att även de sista tyskarna som betalar kontant förstår att förtroendet för utrustning från auktoritära länder kan bli riktigt dyrt.

Jösses, vad jag har svamlat om än det ena, än det andra igen. Sammanfattningsvis kan man nog konstatera att även om jag inte ens nämnde AI:s växande roll, så verkar det finnas tillräckligt med förutsättningar och embryon inom områden med hög tillväxtpotential: Efterfrågan på optiska och IP-nätverk växer, andelen industriella anslutningar och integrationer ökar, och nätverksautomatisering och analys stöder långsiktig lönsamhet. Dessutom ger nätverksoptimering och förebyggande underhåll nya tjänster.

Är jag entusiastisk över vad jag ser och Nokias framtid? Inte direkt, men jag är inte heller orolig för min investering i denna finska ikon. Överraskningar kommer säkert att dyka upp, så det är fortfarande intressant att följa.

42 gillningar

Rakuten Mobile anlitar Nokia för optisk energibesparing på 4G, 5G

19 september 2025

https://www.sdxcentral.com/news/rakuten-mobile-ropes-in-nokia-for-optical-power-saving-on-4g-5g/

10 gillningar

VodafoneThree anlitar Ericsson, Nokia för nätverksutbyggnadskontrakt på 2,7 miljarder dollar

https://www.investing.com/news/stock-market-news/vodafonethree-taps-ericsson-nokia-for-27-bln-network-expansion-contract-4247799

11 gillningar

Vänta nu, vänta nu – det här är stora nyheter!! Vilken källa har investing.com där, när den officiella nyheten inte har kommit än. Men.

Under the deal, Ericsson will take the lead, deploying its radio access network across 10,000 sites and upgrading core network components. Nokia will also contribute, though in a lesser role, at 7,000 sites.

Tidigare har det hörts att Three UK gjorde en deal med Ericsson och ersatte Nokia från kärnnätet (en sak där Nokia borde vara starkt även mot Ericsson). Och Vodafones teknikchef kritiserade tidigare Nokia – vilket visserligen redan då lät föråldrat och, ska man säga, “partisk” information. Jag minns inte nu utantill om han har bytts ut under de senaste åren.

Och det bästa är alltså att Vodafone tidigare har varit med Ericsson och Huawei när det gäller 5G-nätet. Three har förmodligen varit Huaweis (5G) och Samsungs (4G) arbetsplats (Nokia har varit i 3G-nätet). Och nu, efter att företagen har slagits samman, är Nokia på väg att bli deras RAN-leverantör igen. Och vad det verkar, ersätter de alltså Huawei. Det här är verkligen stora nyheter, särskilt med tanke på Vodafones tidigare negativa uttalanden om Nokias konkurrenskraft.

Edit:

Jaha, nu hittades nyheten från Bloomberg.

bloomberg.com/news/articles/2025-09-21/vodafone-picks-ericsson-nokia-for-2-billion-network-buildout

Och här är källan till de där Vodafone-uttalandena från 2024. Samma Andrea Donà är fortfarande Chief Network Officer där. Han verkar ha ändrat sig. Han ropade på Samsung för hjälp, men de hamnade ändå med Nokia.

https://www.lightreading.com/open-ran/nokia-plight-shows-need-for-samsung?utm_source=chatgpt.com

“What is the state of Nokia? Not great, from what I read. It’s worrying,” säger Andrea Donà, Vodafone UK:s Chief Network Officer. “So we need to inject diversity in the network. We need another option. Samsung could be it.”

28 gillningar
  • |24pxx24px

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Telekombolaget Nokia har tecknat ett åttaårigt avtal med Vodafone Three i Storbritannien, för att modernisera operatörens nät.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Nokia kallar avtalet en “strategiskt vinst”, eftersom Nokia återvänder som en leverantör av utrustning till Vodafone och Three i Storbritannien, uppger bolaget.

Enligt avtalet kommer Nokia att leverera utrustning från sin portfölj av radioaccessnät och kärnnät till omkring 7.000 siter i Storbritannien.

Även Ericsson har tecknat ett åttaårigt avtal med Vodafone Three, värt 12,5 miljarder kronor, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på måndagen.

11 gillningar

Efter att VodafoneThree ingått avtal med Ericsson och Nokia, lämnades Samsung på sidlinjen. OP betonade för övrigt i sin morgonanalys att avtalet var bra för Ericsson, och lyfte inte fram Nokia särskilt mycket. Detta beror förmodligen på att Nokia inte har offentliggjort avtalet ännu – och enligt OP har Ericsson gjort det. Men när offentliggörandet kommer är enligt min mening Nokia i detta fall tydligt den största vinnaren, eftersom Vodafone redan tidigare var med Ericsson. Och utan tvekan hoppades de på en vinst liknande den med AT&T.

Men faktum är att Samsung säkert hade höga förhoppningar om att Storbritannien skulle bli en triumf för dem, och att detta avtal gick dem förbi svider rejält för dem. Enligt min mening kan de inte fortsätta så här. Volymen är så liten att jag misstänker att de gör miljardförluster inom nätverksverksamheten år efter år. Som vi vet från Nokias situation måste det finnas tillräcklig skala i denna verksamhet för att de stora FoU-kostnaderna ska täckas. På Samsungs sida ökar alltså trycket.

image
Bildkälla: Light Reading.

Med en prestation som den på bilden uppnås ingen skalfördel.

13 gillningar

Här är Atens kommentarer om den här färska affären som Nokia och Ericsson har fått. :slight_smile:
VodafoneThree, verksamt i Storbritannien, har meddelat att de har valt Nokia och Ericsson att leverera nätverksutrustning och mjukvara för bolagets nätverksutbyggnadsprojekt. Avtalet löper över 8 år och dess totala värde är cirka 2 miljarder pund, det vill säga cirka 2,3 miljarder euro.

5 gillningar

Pressmeddelande

Ericsson ska driva största delen av VodafoneThrees nästa generations brittiska nätverk i ett partnerskap värt 12,5 miljarder SEK

https://www.ericsson.com/en/press-releases/2025/9/ericsson-to-power-the-majority-of-vodafonethrees-next-generation-uk-network-in-sek-12-5-billion-partnership

3 gillningar

Men hur är det med Vodafones 100k+ Open RAN basstationer runt om i världen. :grinning_face:

En anbudsförfrågan som uppenbarligen inte genomfördes alls i slutändan.

Är detta nu då en genomgående “back to basics”-situation?

2 gillningar

https://www.nokia.com/newsroom/nokia-wins-significant-5g-deal-with-vodafonethree/

8 gillningar

från den nyheten från Blomman, andra kommer att följa, detta var Storbritannien

image

BTW: från det Nokia-pressmeddelandet, Threes Core kommer även i fortsättningen att vara med Nokia

image

6 gillningar