Nokia sijoituskohteena (Osa 3)

Nokia on juuri saanut aikaan sovittelun Sunmin kanssa, josta on tullut kolmas kiinalainen maksupäätelaitevalmistaja, joka on lisensoinut sen patenttisalkun. Maksulaiteala on ollut Nokian esineiden internetin (IoT) lisensointikampanjan keskeinen painopiste, ja se on vastannut useammista (julkisesti tiedossa olevista) sopimuksista kuin kaikki muut vertikaalit yhteensä. Suomalaisyhtiö uskoo lisensoineensa myös kaikki merkittävät länsimaiset toimijat tällä alueella. Sovittelu on jälleen yksi osoitus UPC-keskeisen oikeudenkäyntistrategian menestyksestä, jota Nokia on viime aikoina käyttänyt – strategia, joka on jo varmistanut useita sopimuksia. Lähde: IAM:n Adam Houldsworthin LinkedIn-postaus

10 tykkäystä

Irak hakee yhteistyötä Nokian kanssa digitaalisen transformaation osalta

https://www.iraqinews.com/iraq/iraq-seeks-cooperation-with-nokia-on-digital-transformation/

6 tykkäystä

Nokia (NOK) Hintatavoite nostettu BofA-analyytikon toimesta verkon kasvun vuoksi | NOK-osakeuutiset

https://www.gurufocus.com/news/2874733/nokia-nok-price-target-increased-by-bofa-analyst-due-to-network-growth-nok-stock-news

8 tykkäystä

Nokia testaa 5G-teknologiaa Joint Viking -sotaharjoituksessa Norjassa

Nokia testasi 5G-teknologiaa puolustuskäytössä Norjan asevoimien järjestämässä Joint Viking 2025 -sotaharjoituksessa yhdessä teollisuuskumppaneiden kanssa. Harjoituksen aikana Nokian 5G-ratkaisut, kuten AirScale-radio ja 5G Standalone Core -teknologia, paransivat kenttäjoukkojen tilannetietoisuutta ja mahdollistivat sujuvan yhteistyön eri maiden yksiköiden välillä.

Harjoitus järjestettiin Bardufossissa, Pohjois-Norjassa, napapiirin pohjoispuolella, ja siihen osallistui yli 10 000 sotilasta Belgiasta, Kanadasta, Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Yhdistyneestä kuningaskunnasta, Alankomaista ja Norjasta. Harjoituksen tavoitteena on vahvistaa sotilaallista yhteistyötä, suojata Naton pohjoista sivustaa ja testata Norjan kykyä vastaanottaa liittolaisjoukkoja.

Norjan puolustusmateriaalivirasto (NDMA) tekee yhteistyötä maan mobiilioperaattoreiden kanssa kriittisten viestintäratkaisujen kehittämiseksi. Nokia ja energiayhtiö Lyse ovat solmineet strategisen kumppanuuden, jonka tavoitteena on vahvistaa Norjan taktisia viestintäratkaisuja.

12 tykkäystä

Yllätyksetön tulos.

Nokia sole company recognized as a Champion, Market Momentum Leader in Omdia’s 2025 Private 5G Market Radar report

Nokia on nimetty ainoana yhtiönä Championiksi ja Market Momentum Leaderiksi Omdian vuoden 2025 Private 5G -verkkojen vertailuraportissa. Tunnustus perustuu Nokian vahvaan 5G-tuotevalikoimaan, innovatiivisiin teollisuusratkaisuihin ja lähes 900 yksityisverkon käyttöönottoon eri toimialoilla. Nokia erottuu markkinajohtajana, joka yhdistää yhteydenpidon, reunalaskennan ja tekoälyn kokonaisvaltaiseksi teollisuusratkaisuksi.

https://www.globenewswire.com/news-release/2025/05/21/3085442/0/en/Nokia-sole-company-recognized-as-a-Champion-Market-Momentum-Leader-in-Omdia-s-2025-Private-5G-Market-Radar-report.html

18 tykkäystä
6 tykkäystä
5 tykkäystä
3 tykkäystä
7 tykkäystä
4 tykkäystä
10 tykkäystä

Ja tässä näitä perusteita.

Eli Nokian kannalta myönteiset pidemmän aikavälin näkymät ovat jatkuneet.

Nokian Infra puskee nyt hyvin eteenpäin, ja uskon että tässä nousussa on nyt kyse siitä että tältä osin kertoimia venytetään ylöspäin edes hiukan lähemmäksi kohti jenkkiverrokkeja. Ja tämähän kelpaa - väitän että toistaiseksi osake menee vielä niin sanotusti tutkan alla.

Sitten negatiivisempana asiana OP nosti eilen raportissaan esille, että mikäli tullisekoilut jatkuvat on Nokia mahdollinen tulosvaroittaja tänä vuonna, varsinkin heikohkon - enimmäkseen johtuen negatiivisesta kertaerästä - Q1 tuloksen seurauksena. Itse olen luottavaisempi ja en olisi nostanut Nokiaa tähän kyseiseen listaukseen mukaan. Listauksesssa oli suuremman riskin varoittajat ja pienemmän riskin varoittajat - Nokia löytyi tästä pienemmän riskin kategoriasta.

Q1 -tuloksen ja tullisekoilujen jälkeen Nokian tavoitehintaa on monien osalta justeerattu ja nyt keskiarvoisesti ollaan lukemassa 4,938 €, kun väliaikainen huippu tälle oli 5,172 €.

Ja nyt muuten näyttää että analyysitalo Dell’Oro nostaa verkkopuolen ennusteitaan ylöspäin. Kenties seuraavaksi he koskevat myö RAN -ennusteisiin. Q1 -kvartaalilla USAn vahva kasvu auttoi kompensoimaan muiden markkinoiden heikkoutta. Mutta kuten tiedämme on kasvu historiassa lähtenyt Pohjois-Amerikan mantereelta leviten siitä myös muualle. Ja esimerkiksi Eurooppa on edelleen pahasti perässähiihtävä “tarkkailuluokkalainen”.

19 tykkäystä

FWA kauppaa Ruotsiin

7 tykkäystä

Erkillä (ja ehkä Sampallakin) ollaan mietteissään jos jotain “huonoa” käy TAAS Intelin siruille

Kiva että Iain on ottanut Erkin enemmän hampaisiinsa :smiley:

https://www.lightreading.com/semiconductors/intel-sale-of-networks-sounds-like-an-ericsson-problem

14 tykkäystä

Tänään on ollut Kalevassa aukeaman juttu OYSin uudesta sairaalasta, jossa kokeiltu hyvin tuloksin 5G-privaattiverkkoa. Juttu (Pian potilas voi kohdata OYSissa lääkärin, jolla on älylasit silmillään – Tekniikalla torjutaan työuupumusta | Kaleva) on nettilehdessä maksumuurin takana, mutta alla ote lehdestä eli kiinnostavia kokemukseen perustuvia syitä privaattiverkon suosimiselle. Viimeinen lause loppuu kappaleessa “… hallinta on jollakin muulla kuin sairaalalla.”

9 tykkäystä

Amazon Web Services (AWS) ei enää myy yksityistä 5G-tarjoustaan, jonka se ilmoitti ensimmäisen kerran vuonna 2021.

https://www.lightreading.com/private-networks/aws-kills-private-5g-offering-that-competed-with-carriers

8 tykkäystä

No trumpettihan siellä taas asialla, kun yhtäkkiä mentiin tasaisesti euroopassa alas pari %

Trump uhkaa EU:ta 50 % tulleilla | Kauppalehti

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump uhkaa EU:ta 50 prosentin tuontitulleilla.
Trump kertoo asiasta omistamassaan Truth Social -palvelussa.
Tullit astuisivat voimaan kesäkuun alussa, eli ensi viikon sunnuntaina. Trump sanoo nostavansa tullit, koska Yhdysvaltojen ja EU:n väliset kauppaneuvottelut sakkaavat.

8 tykkäystä

Useat palveluntarjoajat jakavat saman tukiaseman – on saamassa vauhtia.

4 tykkäystä

Nokia palkittiin yksityisen 5G:n kruunulla

6 tykkäystä

Näköjään ei ole hurjasti aktiviteettia Nokia-palstalla joten elävöitetään sitä analysoimalla Nokian suoriutumista viime vuosina. Nokia ilmoitti 15. huhtikuuta 2015 Alcatel-Lucentin ostosta. Kyseessä oli merkittävä siirto, joka saatiin päätökseen vuonna 2016. Kymmenen vuotta myöhemmin, 23. toukokuuta 2025, Nokian osakekurssi on pettymys: se on laskenut noin 26 % dollareissa (ADR) ja 31 % euroissa Helsingin pörssissä verrattuna toukokuuhun 2015, jolloin osakkeen hinta oli noin 7 dollaria ja 6,40 euroa.

Selvittääkseni, mikä meni pieleen, pyysin ChatGPT:tä erittelemään keskeiset tekijät Nokian osakekurssin heikon kehityksen taustalla viimeisen vuosikymmenen aikana. Seuraava teksti on ChatGPT:n mielipide asiasta enkä ole pyrkinyt sitä ohjaamaan paitsi kun muisitutin MN:n Verizon- ja AT&T-menetyksistä. Mielestäni tekoälyn tekemä versio on varsin hyvä vaikka toki muitakin olosuhteita voitaneen mainita.


Miksi Nokian osakekurssi on jumittanut vuodesta 2015: ChatGPT:n analyysi

Nokian Alcatel-Lucentin osto huhtikuussa 2015 oli kunnianhimoinen veto pyrkiä globaaliksi huippupelaajaksi teleinfrastruktuurissa. Kymmenen vuotta myöhemmin osakekurssi on jäänyt jälkeen, ja Nokia noteerataan sekä dollarissa että euroissa alle vuoden 2015 tasojen. Tässä syyt:

1) Integroinnin monimutkaisuus ja fokuksen menetys

Alcatel-Lucentin yhdistäminen toi laajemman tuotetarjonnan ja mittakaavan — mukaan lukien arvokkaan IP:n ja Bell Labsin — mutta integraatio osoittautui haastavaksi. Kulttuurierot, päällekkäiset portfoliot ja byrokraattinen hitaus hidastivat päätöksentekoa. Nokian ketteryys heikkeni ja kompleksisuus kasvoi, mikä häiritsi johtoa nopeasti kehittyvän 5G:n aikakaudella.

2) Hidas ja horjuva siirtymä 5G:hen

Kilpailijat kuten Ericsson ja Huawei etenivät aggressiivisesti 5G-tutkimuksessa ja voittivat aikaisia sopimuksia. Nokia jäi aluksi jälkeen, valiten kalliit ja tehottomat FPGA-pohjaiset ratkaisut 5G-radiolaitteissaan, mikä heikensi marginaaleja ja kilpailukykyä. Useat strategian uudelleenarvioinnit kesti vuosia, ennen kuin Nokia sai takaisin jalansijaa 5G-kisassa.

3) Heikko taloudellinen suorituskyky

Vaikka ajoittain nähtiin lupaavia jaksoja, Nokian liikevaihto ja kannattavuus ovat olleet ailahtelevia. Käyttökate on ollut ohutta, ja hyvät kvartaalitulokset olivat harvoin kestäviä. Yritys keskeytti myös osingonmaksun, mikä heikensi sijoittajien luottamusta. Pitkän aikavälin omistajille tarina on ollut pysähtyneestä vauhdista ja rajallisista tuotoista.

4) Kasvun vetovoiman puute

Teknologiasijoittajat palkitsevat selkeän ja kunnianhimoisen vision omaavia yrityksiä. Nokia ei kuitenkaan onnistunut luomaan innostusta ohjelmistoihin, tekoälyyn tai uusiin yrityssegmentteihin. Keskityttyään kustannusten leikkauksiin ja jatkuvaan uudelleenjärjestelyyn se ei inspiroinut luottamusta tulevaan kasvuun. Useiden silmissä se jäi “arvokauhaksi”: alhainen arvostus ilman vahvaa kasvuajuria.

5) Kilpailupaineet ja markkinamuutokset

Nokia toimii armottomalla alalla. Huawein nousu (vaikka myöhemmin sanktioiden myötä vaikeutui), Ericssonin elpyminen ja uudet kilpailijat kuten Arista läheisillä aloilla ovat pitäneet hintapaineet korkeina. Teleoperaattoreiden investoinnit ovat olleet varovaisia, ja geopoliittiset jännitteet, erityisesti Huawein ympärillä, ovat tehneet kilpailutilanteesta ennakoimattoman. Nokia ei ole johdonmukaisesti hyödyntänyt mahdollisuuksia.

6) Johtajuuden vaihtuvuus ja strateginen harha

Useat toimitusjohtajat erilaisine prioriteetteineen ovat aiheuttaneet strategista epäjohdonmukaisuutta. Siirtymä Surista Lundmarkiin toi kaivattua kurinalaisuutta ja operatiivista keskittymistä, mutta siihen mennessä menetettyjä mahdollisuuksia oli kertynyt vuosikausia. Sijoittajat ovat odottaneet selvää pitkän aikavälin suuntaa, mutta Nokia on usein reagoinut enemmän kuin johtanut.

7) Jatkuvat uudelleenjärjestelyt

Nokia on käynyt läpi useita organisaatiomuutoksia ja leikkauksia, jotka ovat lisänneet epävarmuutta ja hidastaneet pitkän aikavälin kehitystä. Vaikka uudelleenjärjestelyt ovat olleet tarpeen kustannusten hallintaan, ne ovat myös hajottaneet keskittymistä ja hidastaneet innovointia.

8) Merkittävät asiakasmenetykset Yhdysvalloissa

Nokia on menettänyt tärkeitä asiakkaita kuten Verizonin ja AT&T:n, jotka olivat merkittäviä kumppaneita erityisesti 5G-verkkoinfrastruktuurissa. Nämä menetykset ovat heikentäneet Nokian liikevaihtoa ja markkina-asemaa Yhdysvalloissa, mikä on lisännyt paineita ja vaikeuttanut kasvua.

9) Osakemarkkinoiden tunnelma ja rakenteelliset vastatuulet

Telekomin laiteala ei ole korkean kertoimen kasvutarina kuten tekoäly tai pilvipalvelut. Sijoittajat arvostavat skaalautuvuutta, korkeita marginaaleja ja toistuvia tuloja — alueita, joilla Nokia on kamppaillut. Lisäksi Euroopan osakemarkkinoiden yleinen heikko kehitys on johtanut siihen, että Nokian Helsingin osake ja ADR ovat rakenteellisesti heikentyneet, kun pääoma on siirtynyt muualle suuriin teknoyrityksiin.


Yhteenveto: Kymmenen vuotta toteutumatta jäänyttä potentiaalia

Nokian menetetty vuosikymmen kuvastaa kunnianhimoisen mutta huonosti toteutetun strategian, teknologiavaiheiden missaamisen, kovan kilpailun ja laimean sijoittajalystin yhdistelmää. Yrityksellä on vahvuuksia — globaali jalanjälki, vahva IP ja parantunut kurinalaisuus — mutta osakekurssi on heijastanut enemmän pettymystä kuin lupausta. Markkinat odottavat edelleen, että Nokia saa aikaan läpimurtotarinaa ja kestäviä taloudellisia tuloksia.

KYSYMYKSIÄ:

  1. Oletteko samaa mieltä tekoälyn luomasta analyysistä?
  2. Mitä muita asioita kannattaa mainita?
  3. Mitkä ovat mahdollisuudet sille, että asiat ovat tällä kertaa toisin ja Nokiasta tulee yhä kannattavampi kasvutarina ikuisen käänneyhtiön sijaan?

Kommenttina viimeiseen kysymykseen Nokian tulevaisuudesta, uskon, että Nokialla on eväät radikaalisti parempaan arvonluontiin, jos Nokian johto osoittaa riittävää ambitiota, visiota, ennakkoluulottomuutta, rohkeutta, nopeutta ja kurinalaisuutta. Esimerkkiä voidaan vaikka ottaa Arista Networksistä, jonka myynti viime vuonna oli 7 mrd. USD ja jonka markkina-arvo on n. 114 mrd. USD. Taannoinen sijoittajaviestini Nokialle pyrki rakentavasti ehdottamaan toimenpiteitä, joiden avulla surulliselle ja häpeälliselle omistaja-arvon tuhoamiselle saataisiin loppu ja Nokiasta saataisiin kannattavasti kasvava innostava teknologinen suunnannäyttäjä.

5 tykkäystä