Nokia sijoituskohteena (Osa 3)

\n\n\n\n\nTommi Uitto\n\n\n\n@tommiuitto\n\n\n17 min\nHenkilökohtaisesti olen palvellut Optusta siitä lähtien, kun liityin Nokialle vuonna 1996, aloittaen mikroaaltoradiolinkeistä, sitten 2G/GSM, 3G/UMTS, 4G/LTE ja nyt 5G/NR.

3 tykkäystä

https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2025/05/12/nokia-delivers-advanced-tactical-private-wireless-solutions-to-marine-corps-tactical-systems-support-activity-mctssa/

Nokia ilmoitti tänään toimittaneensa Banshee-taktiset yksityiset langattomat ratkaisunsa Marine Corps Tactical Systems Support Activitylle (MCTSSA), vahvistaen Yhdysvaltain merijalkaväen sitoutumista tarjoamaan saumattomat, turvalliset ja kestävät viestintäyhteydet taktisiin operaatioihin. Tämä virstanpylväs perustuu vuosien yhteistyöhön Nokian ja merijalkaväen välillä seuraavan sukupolven viestintäominaisuuksien testaamisessa ja kehittämisessä kriittisten operatiivisten tarpeiden tukemiseksi.

MCTSSA hankki useita Banshee-yksiköitä alkuvuodesta 2025 jatkoarviointia ja integrointia varten merijalkaväen harjoituksiin. Saumattoman käyttöönoton tukemiseksi Nokia tarjosi käytännön koulutusta MCTSSA:lle ja muille merijalkaväen yksiköille, kattaen yksityisten langattomien verkkojen käytön, asennuksen, vianmäärityksen ja Bansheen ominaisuuksien live-esittelyt.

”Banshee muuttaa pelin sotilaiden kannalta, tarjoten merijalkaväelle tehokkaan, skaalautuvan yksityisen langattoman ratkaisun, joka vastaa modernin sodankäynnin vaatimuksiin. Meillä on kunnia tukea MCTSSA:ta ja merijalkaväkeä, kun he modernisoivat taistelukentän yhteyksiä ja parantavat samalla operatiivista tehokkuutta ja kestävyyttä”, sanoi Scott Ferguson, Nokia Federal Solutionsin myyntijohtaja.

Suuri kaistanleveys ja matalan viiveen tiedonsiirto ovat kriittisiä anturista ampujalle -integraatiossa, mahdollistaen reaaliaikaisen tiedonkulun antureista asejärjestelmiin. Tämä varmistaa tarkat, oikea-aikaiset iskut ja ylläpitää taistelukentän etua. Jopa pienet viiveet voivat vaarantaa tehtäviä, mikä tekee vankasta yhteydestä strategisen välttämättömyyden tappavuuden ja mukautumiskyvyn kannalta modernissa sodankäynnissä”, sanoi kapteeni Eric Perez, MCTSSA:n kyberverkko-operaatioiden johtaja.

KOMMENTTI: Nokia on ilmeisesti aiemmin myynyt langattomia yksityisverkkoja USA:n tukikohtiin, mutta tämä sopimus on tärkeä, koska se liittyy taistelutilanteisiin, ei pelkästään viestintäkykyihin.

20 tykkäystä

\nNokia\n\n\n\n@nokia\n\n\n·6m\n\nHybridien IT-ratkaisujen tarjoaja\n\n@CoreSite\n\non valinnut Nokian päivittämään verkkonsa ja tarjoamaan ylivoimaisen yhteenliitettävyyden asiakkailleen – nyt ja pitkälle tulevaisuuteen. Nokian avulla he päivittävät ydinverkkoratkaisunsa 30 datakeskuksessa 11 Yhdysvaltain markkina-alueella. Lue lisää:\n\n\nNokia selected by CoreSite for routing-based network edge

8 tykkäystä

Tässä ChatGPT:n kommentti asiaan:

Nokia saa merkittävän sopimuksen CoreSiten kanssa AI-infrastruktuurin kasvavan kysynnän tueksi

Nokia on valittu CoreSiten, American Towerin tytäryhtiön, toimittajaksi IP-reitityratkaisuille 30 tietokeskukseen 11 Yhdysvalloissa sijaitsevassa suurkaupungissa. Sopimus kattaa Nokian 7250 IXR - ja 7750 SR -reitittimet, joissa on FP5-siru, ja ne on suunniteltu tarjoamaan skaalautuvaa, matalan viiveen ja korkean suorituskyvyn verkkoa CoreSiten lähes 40 000 asiakasliitännälle. Sopimuksen arvo voi olla 30–50 miljoonaa dollaria tulevina vuosina, riippuen loppuunsaattamisen laajuudesta ja tukipalveluista.

Sopimus on strategisesti merkittävä Nokialle, sillä se vahvistaa sen asemaa Pohjois-Amerikan tietokeskusmarkkinoilla, erityisesti kasvavan AI:n, pilvipalveluiden ja korkean suorituskyvyn laskentapalveluiden kysynnän keskellä. CoreSite on avainpelaaja näillä alueilla, ja se keskittyy erityisesti matalan viiveen ja tiheän liitettävyysympäristön tarjoamiseen, jotka ovat tärkeitä aloilla kuten tekoäly, rahoitus ja pilvipalvelut. Vaikka CoreSiten tilat ovat pienempiä kuin giganttien kuten Equinixin tai Digital Realtyn, se tarjoaa uniikkeja vahvuuksia tarjoamalla yritys- ja pilvipalveluratkaisuja, jotka palvelevat erityisesti tekoälykäyttöjä, tehden siitä ihanteellisen kumppanin Nokian edistyksellisille IP-reititysteknologioille .

Nokian rooli tietokeskusliitettävyydessä vahvistuu myös sen olemassa olevilla kumppanuuksilla globaalien jättiläisten, kuten Equinix, Microsoft Azure ja CoreWeave, kanssa, mikä osoittaa Nokian vahvuuden tietokeskusverkkojen alalla ja lujittaa sen asemaa AI-infrastruktuurin kentällä.

12 tykkäystä
  1. toukokuuta 2025
    Oslo, Norja – Com4, täyden MVNO:n (Mobile Virtual Network Operator) ja Wireless Logic Groupin osa, on valinnut Nokian päätoimittajaksi uudelle 5G Standalone Core -runkoverkolleen. Uusi runkoverkko mahdollistaa Com4:lle turvallisten, skaalautuvien IoT-palveluiden toimittamisen maailmanlaajuisesti ja vastaa kasvavaan kysyntään matalan viiveen ja suuren kaistanleveyden yhteyksille.

https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2025/05/14/com4-selects-nokia-5g-standalone-core-to-power-global-iot-services/

15 tykkäystä

tämä case näyttää etenevän, joka luulisi olevan ihan merkittävä patenttipuroksi

mutta tämä maksumuurin takana https://www.law360.com/articles/2340145 oletettavsti siis etenee

Chat-Jurpo näkee vähän enemmän artikkelista ja kommentoi näin

The Law360 article titled “ITC To Probe Nokia Patent Claims Against Acer, Others” reports that the U.S. International Trade Commission (ITC) has initiated an investigation into Nokia’s patent infringement complaints against Acer, Asus, and Hisense. Nokia alleges that these companies have violated its patents related to wireless communication technologies. The ITC’s decision to investigate indicates that it found sufficient grounds to examine the claims further. This development could potentially lead to import bans on the accused products if the ITC rules in Nokia’s favor.

tuolla kohdassa enemmänkin aiemmin huhtikuussa ketjussa esiin tuotuja myyntilkm

13 tykkäystä

ihan mielenkiintoisia avauksia venture maailmaan Bell Labsin puolelta

13 tykkäystä

https://etn.fi/index.php/13-news/17533-nokiassa-kehitetty-3d-kuvantaminen-kaupallistetaan

Nokia ja sijoitusyhtiö Celesta Capital ovat julkistaneet uuden terveysteknologia-alalle tulevan startupin, joka on irrotettu Nokia Bell Labsista. Astranu-yrityksen tavoitteena on mullistaa korvasairauksien diagnostiikka hyödyntämällä Nokian kehittämää integroitua optista koherenssitomografiaa (iOCT).

10 tykkäystä

Nokian 5G-asiakas:

4 tykkäystä
5 tykkäystä

Tiedoksi Redditissä Justin Hotardin q1-kommentti Nokian jatkoaskelista sekä tekoälyn avulla luotu analyysi Hotardin aikeista. https://www.reddit.com/r/Nok/comments/1ko5cg3/ceo_justin_hotards_strategic_direction/

3 tykkäystä

Ei nyt ihan suoraan kuulu tähön ketjuun, mutta välillisesti tällä on Nokialle suuri vaikutus.

Yhdysvaltain viranomaiset ovat Reutersin mukaan havainneet kiinalaisvalmisteisista aurinkosähkölaitteista luvattomia viestintäkomponentteja.

“Se tarkoittaa käytännössä sisäänrakennettua tapaa tuhota sähköverkko fyysisesti”, toinen lähteistä kommentoi Reutersille.

Lähteet eivät ole kertoneet, minkä valmistajien laitteet ovat kyseessä. Reutersin mukaan maailman suurin invertterivalmistaja on kuitenkin kiinalainen Huawei, jonka osuus maailmanmarkkinoista oli 29 prosenttia vuonna 2022.

Niin Eurooppa, etenkin Saksa, ja Suomessa ennen kaikkea DNA (Suomessa Telia ainoa täysin Kiina -vapaa operaattori), eihän tässä nykyisessä Kiina -painotteisessa verkkostrategiassa ole mitään riskiä? Katsotaan sinisilmäisesti ettei “kukaan” varmasti fuulaa, ja samalla yliarvioidaan oma kyky tunnistaa tämä. Miten se slogan menikään, kaikki lähtee turvallisuudesta - jotenkin noin se meni. Just joo.

23 tykkäystä

ChatGPT:n kommentti Nokian mahdollisista näkymistä:

“Nokian yksityisen langattoman verkon myyntinäkymät vuoteen 2030 ja 2035 asti ovat edelleen lupaavat, mutta niitä tulee arvioida realistisesti uusimpien toimialatietojen valossa. Dell’Oro Groupin huhtikuun 2025 raportin mukaan yksityisen langattoman verkon RAN-markkina kasvoi yli 40 % vuonna 2024 ja kattaa nyt noin 3–5 % koko RAN-markkinasta. Tämän osuuden odotetaan nousevan 5–10 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Nokia on tällä hetkellä johtava toimija kampusverkkojen segmentissä Kiinan ulkopuolella ja sillä on merkittävä osuus (arviolta noin 30–35 %) yksityisestä RAN-markkinasta. Jos koko RAN-markkinan arvo pysyy noin 40 miljardin dollarin tasolla vuosittain, yksityisten verkkojen osuus olisi vuoteen 2030 mennessä noin 2–4 miljardia dollaria, jolloin Nokian osuus RAN-myynnistä olisi noin 700 miljoonasta 1,4 miljardiin dollaria. Kun mukaan lasketaan ohjelmistot, reunalaskenta (edge computing) ja järjestelmäintegraatiopalvelut – kuten MX Industrial Edge – Nokian yksityisen langattoman verkon kokonaismyynti voisi vuonna 2030 yltää noin 1,2–1,5 miljardiin dollariin. Vuoteen 2035 mennessä, kun yritysasiakkaiden käyttöönotto yleistyy ja useammat maat avaavat spektriä yksityiskäyttöön, yksityisen langattoman verkon markkina voisi nousta 4–5 miljardiin dollariin globaalisti, jolloin Nokian osuus voisi olla 2,0–2,5 miljardia dollaria, edellyttäen että yhtiö säilyttää kilpailuetunsa.”

Huomio: Tämä on korjattu versio, jossa luvut ovat aiempaa alhaisemmat Dell’Oron huhtikuisen analyysin perusteella.

7 tykkäystä
4 tykkäystä

Toivotaan että Nokia mukana noissa katulamppu virityksissä, ei löytynyt tietoa että olisi, kuulostaa mielenkiintoiselta ja vaatii paljon laitteita

Nokialta löytyy LuxTurrim5g tekemistä ja Shikra Small cell radioita, joka voisi viitata että olisi ainakin osaanista

1 tykkäys

Spark ilmoittaa strategisesta verkkokumppanuudesta Nokian kanssa

19/05/2025, 08:30 NZST, YLEINEN

MARKKINATIEDOTE – MAANANTAI, 19. TOUKOKUUTA 2025

Tänä aamuna NZX:lle tehdyssä ilmoituksessa Spark on vahvistanut sopimuksen työpaikkojen ulkoistamisesta mobiiliverkkokumppanilleen Nokialle – siirron, josta Herald raportoi ensimmäisenä perjantaina.

11 tykkäystä

https://www.nokia.com/about-us/news/releases/2025/05/19/nokia-and-reflex-expand-broadband-reach-and-quality-across-south-africa/?did=D00000001067

6 tykkäystä

Nokialle pitkästä aikaa hyviä uutisia – RAN-markkina yllätti kasvulla

Dell’Oro Groupin tuoreen raportin mukaan radioverkkojen (RAN) globaali liikevaihto kääntyi kasvuun vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä – ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen.

17 tykkäystä

https://ina.iq/eng/40043-pm-iraq-gave-important-initiatives-about-digital-transformation-at-the-arab-summit.html

INA - BAGDAD

Pääministeri Muhammed S. Al-Sudani tapasi maanantaina Suomen Irakin-suurlähettilään Anu-Maija Saarelan sekä Nokian

5 tykkäystä

Tiedoksi Nokian hallitukselle ja investointisuhdeosastolle suunnittelemani “kannustuskirje”. Jos tulee mieleen parannusehdotuksia niin saa kernaasti kommentoida. https://www.reddit.com/r/Nok/comments/1kqdyq8/draft_letter_to_nokias_management_any_comments/

7 tykkäystä