Jag lyssnade på Nokias Q1&Q2 webbsändningar. Jag fick intrycket att även om Hotard pratar mycket, säger han inte mycket nytt. Ett par saker fastnade i mitt minne:
- När det gäller AI-datacenterlösningar ligger Nokia efter i produktutvecklingen, och detta måste satsas på framöver. Infinera ger en bra grund för detta.
- Den gamla end-to-end-modellen kommer inte att återinföras, men en enhetlig arbetsprocess måste utvecklas och account executive-funktionen stärkas, så att kunden uppfattar oss som ett enda företag.
- Han vill att fler saker ska utvecklas tillsammans med kunden, och därigenom vinna kundens förtroende hos både CSP- och hyperscale-kunder.
- Under Q1-samtalet sade han att det var hans beslut att engångsposten för MN togs och att det löser kundens alla utmaningar. Och tydligen också att det bokfördes i det jämförbara rörelseresultatet (jag vet inte om det hade kunnat göras annorlunda).
- Han vill göra Nokia mer förutsägbart/pålitligt (predictable), och att Nokia tidigare inte var särskilt bra på detta.