Jeg lyttede til Nokias Q1&Q2 webcasts. Jeg fik indtryk af, at selvom Hotard taler meget, siger han ikke meget nyt. Et par ting fæstnede sig hos mig:
- Hvad angår AI-datacentre-løsninger, er Nokia bagud i produktudviklingen, og dette skal der satses på fremover. Infinera giver et godt grundlag for dette.
- Den gamle end-to-end-model vender man ikke tilbage til, men en ensartet arbejdsmetode skal udvikles og account executive-funktionen skal styrkes, så kunden oplever dem som ét selskab.
- Han ønsker, at der udvikles flere ting sammen med kunden, og derigennem vindes kundens tillid hos både CSP- og hyperscale-kunder.
- I Q1-opkaldet sagde han, at det var hans beslutning, at engangsudgiften for MN blev taget, og at det løser alle kundens udfordringer. Og tilsyneladende også, at det blev bogført i comparable operating profit (jeg ved ikke, om det kunne have været gjort anderledes).
- Han ønsker at gøre Nokia mere forudsigelig/pålidelig (predictable), og at Nokia tidligere ikke var særlig god til dette.