Mycket bra funderingar! Man kan konstatera att Nokias usla nuvarande kurs är summan av många faktorer, men man kan tycka att en rationell marknad gradvis borde bli av med stämpeln som en serieförbesvikelse som Nokia har haft bland investerare under den senaste tiden. Den viktigaste kvarstående förklaringen torde vara en bristande tro på Nokias tillväxtmöjligheter, kombinerat med en ganska svag marginal i många affärsområden. Den ensiffriga marginalen för mobilnät nämndes redan, men där är åtminstone målet att nå över 10 procent. Inom till exempel sjökablar strävar man inte ens efter en tvåsiffrig marginal, utan där försöker man nå en hög ensiffrig marginal från en låg ensiffrig sådan. Själv lanserade jag för några veckor sedan möjligheten att dela upp Nokia i en del med låg tillväxt och en icke-operatörsinriktad del med snabb tillväxt och strävan efter högre marginaler. Detta väckte inte riktigt någon diskussion i forumet.
Sedan om tillväxt och inflation:
@Atte_Riikola Jag tycker det vore bra att förtydliga om prognoserna speglar inflationsjusterade reala nivåer eller om det är nominella prognoser. Jag tolkar det som att den givna guidningen för i år (omsättningstillväxt 2–8 %) är nominell tillväxt, där inflationen äter upp de nämnda tillväxtsiffrorna. Å andra sidan, med undantag för vissa långsiktiga avtal, har jag svårt att tro att man till exempel år 2024 inte skulle kunna reagera på inflationen genom att höja prisnivåerna i motsvarande grad, så att tillväxten därmed blir real tillväxt som speglar en större efterfrågan på marknaden. Så hur ligger det till, bedömer marknaden att Nokias omsättning faktiskt sjunker realt under de kommande åren, eller har saken missförståtts? (Jag förstår förvirringen, eftersom investerare under åratal av låg inflation inte har behövt bekymra sig särskilt mycket om inflation, men när inflationen plötsligt rusar i uppemot 10 procent är situationen en annan.)
Som en annan, mindre viktig men signalmässigt relevant sak, vill jag lyfta fram ledningens aktieförsäljningar. Till exempel Nishant Batra pratar nästan autistiskt om metaversum som en stor grej för Nokia, samtidigt som entusiasmen för ämnet svalnar i teknikbolagen (med Meta som det tydligaste exemplet). Efter att ha presenterat vackra visioner säljer han en betydande mängd Nokia-aktier till ett pris som för många av oss känns löjligt lågt. En annan person i betydande ställning som nyligen sålt rikligt med Nokia-aktier är CNS-chefen Raghav Sahgal. Så, tror inte ens Nokias ledning på potentialen i Nokias aktiekurs?