Nokia som investering (Del 3)

Rigtig gode overvejelser! Man bemærker, at Nokias elendige nuværende kurs er summen af mange faktorer, men man skulle tro, at de rationelle markeder gradvist ville slippe af med prædikatet som “serie-skuffelse”, som har klæbet til Nokia i investorernes øjne i nyere tid. Den vigtigste forklaring, der står tilbage, er formentlig den manglende tro på Nokias vækstmuligheder kombineret med en ret svag margin i mange forretningsområder. Den encifrede margin i mobilnetværk er allerede nævnt, men her er målet i det mindste at nå over 10 procent. Inden for eksempelvis søkabler tilstræbes dog ikke engang en tocifret margin; her forsøger man blot at bevæge sig fra en lav encifret margin til en høj encifret margin. Jeg luftede selv for nogle uger siden muligheden for at opdele Nokia i et Nokia med lav vækst og et Nokia rettet mod ikke-operatøraktiviteter med fokus på hurtig vækst og højere marginer. Det skabte ikke rigtig nogen diskussion her på forummet.

Siden om vækst og inflation:

@Atte_Riikola Jeg synes, det ville være godt at få afklaret, om prognoserne afspejler inflationsrensede realniveauer eller er nominelle prognoser. Jeg forstår det selv sådan, at den allerede udmeldte guidance for i år (omsætningsvækst på 2-8 %) er nominel vækst, hvor inflationen udhuler de nævnte væksttal. På den anden side har jeg svært ved at tro, at man – bortset fra visse langsigtede kontrakter – ikke i f.eks. 2024 ville kunne reagere på inflationen ved at hæve prisniveauet tilsvarende, så væksten dermed ville være realvækst, der afspejler en større efterspørgsel i markedet. Så hvordan er det? Vurderer markedet, at Nokias omsætning reelt vil falde i de kommende år, eller er det misforstået? (Jeg forstår forvirringen, da investorer i årevis under lav inflation ikke rigtig har behøvet at bekymre sig om inflation, men når inflationen pludselig galoperer med op mod 10 procent, er situationen en anden).

Som en anden, mindre vigtig, men signalværdi-holdig ting, vil jeg virkelig fremhæve ledelsens aktiesalg. F.eks. taler Nishant Batra nærmest autistisk om metaverset som en stor ting for Nokia, samtidig med at interessen for emnet er aftagende i teknologivirksomheder (med Meta som det mest tydelige eksempel). Efter at have præsenteret smukke visioner sælger han en betydelig mængde Nokia-aktier til en pris, der for mange af os føles latterligt lav. En anden i en fremtrædende position, der for nylig har solgt en del Nokia-aktier, er chefen for CNS, Raghav Sahgal. Så tror selv Nokias ledelse ikke på Nokias kurspotentiale?

33 Synes om