En väsentlig del av detta, och samma sak som jag själv har misstänkt gällande den senaste tidens uppgång:
Storplacerare har intagit en hausseartad position i Nokia.. en så betydande rörelse i NOK signalerar ofta att någon har priviligierad information.
Jag misstänker alltså att en viss grupp har mer information om den framtida utvecklingen för Nokias optiska del, och möjligen kopplat till Nvidia.
Nokias aktie stängde i går i USA med en stark uppgång, och på en betydligt högre nivå än var aktien stängde i Helsingfors. Och detta skedde återigen med hög volym, och exceptionellt nog var volymen stark även mot kvällen. Denna nästa uppgångsvåg är alltså i full gång nu – vi får se hur långt den bär. Själv kommer jag högst troligt att göra en del affärer i och med denna våg. På kort sikt anser jag att aktien nu närmar sig en rimlig värdering.
Nokia har dock på lång sikt positionerat sig i en unik ställning, vilket gör att det i ett positivt scenario är möjligt att bolaget befinner sig i början av en långsiktig framgångssaga. Aktiekursen beter sig bara irrationellt ibland, och den påverkas också mycket av externa faktorer.
Grafen är på månadsnivå, men på dagsnivå stängde ADR i går på samma pris som den dag då Nvidia-affären/investeringen tillkännagavs. Och å andra sidan har en lika hög stängning före detta senast skett i maj 2015.