#neuvottelija - podcast

Garanterad Pörssipäivä-kvalitet igen. Jag blev lite överraskad när ni efter ungefär tre kvart pratade om bristen på arbetskraft och inte nämnde ukrainska flyktingar som en tänkbar del av lösningen. Många av dem som har kommit har en profil som skulle kunna passa väl i just vårdbranschen. Dessutom är en stor del av dem barn och unga som för närvarande befinner sig i språkbad.

Jag anser att alternativen

1. Kriget drar ut på tiden
  2. Det kommer att ta tid att göra många områden beboeliga igen
  3. Många vill ändå stanna kvar

är helt troliga scenarier.

Jag tror också att det är lättare för ukrainare att integreras i det europeiska samhället än för många som kommer från helt andra kulturer. Fast utbildning underlättar förstås i allt.

6 gillningar

Garanterad Pörssipäivä-kvalitet igen. Jag blev lite överraskad när ni efter cirka tre kvart pratade om bristen på arbetskraft utan att nämna de ukrainska flyktingarna som en tänkbar del av lösningen. Många av dem som har kommit har en profil som skulle passa utmärkt inom just vård och omsorg. Dessutom är en stor del av dem barn och ungdomar som just nu befinner sig i ett språkbad.

Tack! Det har du rätt i, men jag ställer mig lite tveksam till att se ukrainarna som en samhällsekonomisk resurs; förhoppningsvis kan de under 2023 återvända för att återuppbygga sitt land. Men om så inte sker är de givetvis mycket välkomna till Finland.

2 gillningar

Finnveras chefekonom Mauri Kotamäki reflekterar över samhällsekonomins orosmoln julen 2022. Dessa inkluderar bland annat:
:christmas_tree: ECB:s och FED:s räntehöjningar på 0,50 %, penningpolitik och inflationsutveckling
:christmas_tree: Hur den fiskala dominansen, det vill säga den politiska styrningen av centralbanken, bryts. Japans beslut att tillåta stigande långa räntor är det senaste exemplet på detta
:christmas_tree: En kort debatt om #MMT
:christmas_tree: Regeringen Rinnes/Marins kontra Sipiläs åtgärder för att höja sysselsättningsgraden kontra arbetslöshetsgraden
:christmas_tree: Långtidsarbetslöshet och den goda sysselsättningsutvecklingen bland äldre åldersgrupper
:christmas_tree: Pensionsreformen och FöPL (YEL)
:christmas_tree: Finländarnas låga privata förmögenhet (ungefär på samma nivå som hos portugiser och greker)
:christmas_tree: Synen på BNP-minskningen i Finland 2023, svagheten i den inhemska efterfrågan
:christmas_tree: Energikrisen och regeringens stödåtgärder
:christmas_tree: Kinas coronanedstängningar och risker för gosbankisering (gospankkisaatio)

00:00–40:32 Mauri Kotamäki och Sami Miettinen diskuterar samhällsekonomins orosmoln
Mauri gästar kanalen neuvottelija för andra gången, förra avsnittet var 61 – Skatteflexibilitet och diskriminerande inkomstrelaterat skydd (Verojoustot ja Syrjivä ansiosidonnainen) (Mauri Kotamäki)

Obs! Ursäkta att Mauris video försvann under affärsresan. Tre medlemmar i gruppen #neuvottelijat bad oss dock publicera den ändå. Vox Populi Vox Dei som Elon brukar säga! God jul och gott nytt år!:christmas_tree:

#ekonomer #neuvottelijat neuvottelija #samhällsekonomi #energi #bnp #arbetslöshet #sysselsättning

10 gillningar

Då så! Värden för Verneris kvart (Vernerin vartti) och forumpolisen @Verneri_Pulkkinen är gäst hos neuvottelija! Ämnen inkluderar bland annat:

Verneri Pulkkinen, community-byggare på Inderes och forumpolis, är värd för de populära Vernerin vartti-avsnitten där aktierörelser analyseras med hjälp av bland annat analyser från ekonomer, investerare och investmentbanker.

:black_small_square: Verneris kvart, InderesTV, Rahapodi och neuvottelija
:black_small_square: Det nya året 2023, grön portfölj
:black_small_square: Howard Marks vändpunktsteori
:black_small_square: Januarieffekten och det uteblivna jultomterallyt
:black_small_square: Aktier mot andra tillgångar, Buffett-indikatorn
:black_small_square: Förändringar i marknadens multiplar och stabilitet i företagens resultat
:black_small_square: FAANG-kraschen mot “gubbaktier”
:black_small_square: Inderes investerarforum
:black_small_square: Börsnoteringar såsom Norrhydro och Tamtron genomförda av Translink

00:00-00:43 Verneri Pulkkinen funderar på vad som driver aktier
00:44-36:38 Verneri Pulkkinen och Sami Miettinen diskuterar vad investerare har framför sig under 2023

ekonomer #neuvottelijat neuvottelija #investerare #aktier

neuvottelija 169 - Vad driver aktier (Verneri Pulkkinen)

44 gillningar

Nåväl, kanske detta också intresserar:

Mika Aaltola, direktör för Utrikespolitiska institutet, diskuterar krigets realism med Sami Miettinen

• Ett privat evenemang under Chatham House-regeln som Aaltola och Miettinen deltog i. Hur en konfidentiell situation skiljer sig från offentlig analys och filosofins inverkan på Mikas bok Mihin menet Suomi? Pelon aika Euroopassa (WSOY, 2022)
  • Var USA emot Finlands och Sveriges Nato-ansökan under krigets första veckor, i enlighet med tolkningen från en anonym källa i Risto E. J. Penttiläs bok?
  • Krigets realism och realismens teori, intressesfärtänkande och ”mearsheimerism”
  • Logiken bakom vapeneskaleringen i Ukraina: nu står vi redan på tröskeln till att skicka Leopard-stridsvagnar
  • Finlands strategiska kultur, folkets vilja att gå med i Nato vs. politisk tröghet
  • Martti J. Karis #neuvottelija-avsnitt 126: Vladimir Putin och Rysslands strategiska kultur
  • Förhandlingslösningar för Ukraina och Ryssland samt den frusna konflikten
  • Den arktiska konfliktens logik och Pekka Toveris #neuvottelija-avsnitt 125: Ukrainas pansarkrig och Putins misstag
  • Den ökade sannolikheten för Mika Aaltolas presidentskap och presidentens obundenhet
  • Det finländska samhället behöver ett robust ledarskap, den politiska debatten står och stampar
    00:00-01:19 Mika Aaltolas syn på Ukrainakrigets slutresultat, Finlands strategiska betydelse, realismens teori, Finlands politiska debatt och civilsamhällets reaktioner
    01:20-54:31 Mika Aaltola och Sami Miettinen diskuterar krigets realism, strategiska kulturer, förhandlingslösningar i Ukrainakriget och presidentinstitutionen

#krig neuvottelija #neuvottelijat #förhandling ukraina #ryssland nato #ekonomiskasanktioner #presidentval #realism #mearsheimer #EU #karnevalisering

16 gillningar

Roger Wessman
Anna Romberg
Timo Jattu
Kari Vatanen
Kimmo Matikainen/Mikko Mäkinen/Ville Hemminki/ Kristian Kannus
Jutta Urpilainen

6 gillningar

Jyrki Uurasmaa
Hannes Kulvik, detta torde vara omöjligt, så som ett alternativ @Santeri_Korpinen :slight_smile:
Mikko Mäkinen&Ville Hemminki
Mikko Jylhä (Jag lyssnar mycket på Pörssipäivä, men jag vet egentligen ingenting om Mikko Jylhä som person)
Casper von Koskull
Mika Heikkilä

19 gillningar

En röst på Mikko härifrån också. Han gör ett program av mycket hög kvalitet​:+1:

24 gillningar

Mikko Jylhä (Jag lyssnar mycket på Pörssipäivä, men jag vet nästan ingenting om Mikko Jylhä som person)

En röst på Mikko härifrån också. Gör ett program av mycket hög kvalitet​:+1:

Ja, jag har varit gäst i Pörssipäivä tre gånger och jag försöker alltid övertala Mikko att komma som gäst till mig, han har alltid tackat nej, men nu i december kändes det som att han hade mjuknat lite!
3. Pörssipäivä | Yle Areena
2. Sijoittajan Eurooppa muutoksessa - Nato, energia, inflaatio ja megatrendit | Pörssipäivä | Yle Areena
1.Vieraana investointipankkiiri Sami Miettinen | Pörssipäivä | Yle Areena

13 gillningar

Vi skulle kunna ta oss an alla dessa! Bra namn.

13 gillningar

Lasse Corin, Aktias chefekonom, diskuterar tillsammans med Sami situationen Finland mot Sverige, där svenskarna enligt data från Credit Suisse är cirka $200 000 rikare per vuxen. Enligt Lasses analys utgör svenskarnas rejäla pensionssparande upp till $100 000 av den skillnaden, men vi är ändå fattigare. Överraskande nog låg vi till och med före för 20 år sedan under Nokias glansdagar, så trenden är oroande. Avsnittet innehåller illustrationer från Open AI Dall-e (#ChatGPT:s systerprojekt) 00:00 Intro Lasse Corin, Aktia 01:05 Lasses karriär före Aktia, SEB, 01:40 Karriärvägar för ekonomer inom intresseorganisationer vs. mikro-makroekonomer som Lasse 05:15 Svenskarnas fastighetsbubbla? 06:52 Är euron till nackdel jämfört med Sverige och Danmark 09:39 Svenskarnas förmögenhet är i Credit Suisses förmögenhetsstatistik upp till $200 000 högre per vuxen 11:18 Svenskarna har ett rejält pensionssparande på $100 000 per vuxen i statistiken 12:40 Finnarna var rikare än svenskarna under Nokias glansdagar, sedan har vi hamnat på efterkälken 14:50 Förklarar vändningen av Finlands bytesbalansöverskott till negativt finnarnas relativa utarmning? 19:14 Varför behandlar Finland pensionssystemet som en del av staten? 24:14 Finnarnas aktieinvesterande är kontracykliskt 26:45 Banksektorns utsikter i euroområdet 36:11 Ässät från Björneborg 37:30 Finnarnas bolåneskräck 2022 39:36 Förmögenhet är en funktion av ålder 40:38 Outro #ekonomer #förhandlare #förhandlare #nationalekonomi #förmögenhet #rikedom #fattigdom #investerare #bnp #Sverige #Finland

17 gillningar

En ny kapitalförvaltare, Proprius Partners, har grundats kring Taaleris portföljförvaltare för mikrobolagsfonder (Finland och Tyskland).

Jag skulle kunna intervjua det här gänget då jag känner dem väl. Tycker ni att det här är en bra idé och vad skulle intressera er om jag genomför det?

Borde jag bjuda in någon annan kapitalförvaltare till diskussionen?

46 gillningar

Absolut till genomförande! :grin::handshake::handshake::+1:

3 gillningar

Det är absolut en bra grej. Och varför inte en grundlig djupdykning i Proprius uppkomst och filosofin bakom den framtida kapitalförvaltningen. Även om jag gärna lyssnar på Viitikko och Heikkilä, vore det intressant att höra en eller flera av kvintettens tre (för mig) mer okända medlemmar.

Det verkar inte som att det här Neuvottelija-avsnittet, som är det bästa ur en aktieplockares perspektiv, har marknadsförts alls i den här tråden:

7 gillningar

I den här tråden har det nog inte gjorts någon reklam alls för det här Neuvottelija-avsnittet, som är det bästa ur en aktieplockares perspektiv:

Ja, jag snackade med Pavel förra veckan, det har verkligen varit blåsigt i det där superpremium growth-segmentet el. dyl. under 2022, men 2023 funkar det annorlunda igen.

2 gillningar

Även om Mika Heikkilä skulle intervjuas om ämnet ”mellan- eller lättmjölk i kaffet?”, så skulle jag lyssna noga.

Proprius Partners verkar vara en riktigt intressant nykomling, inte bara för att de har intressanta namn i teamet, utan även för att företagets investeringsfilosofi är en sådan som man gärna hör mer om.

8 gillningar

Det slog mig att @Arimatti_Alhanko och Jens vore en intressant duo för en intervju även som privatpersoner! Samtidigt kunde man förstås snudda vid Coeus :slightly_smiling_face:

20 gillningar

15 000 prenumeranter på tuben spräckt. AI:s syn på prestationen :joy:

Vem kan chatgpt och annan stöd-AI bäst i Finland. Kan vara en snubbe från något börsnoterat företag, så man kan snacka om det också :thinking:

16 gillningar

Var det Turhapuro eller Nasse-setä som en konstnärlig touch här? :smiley:

Bland tidningen Skrollis läsare eller skribenter skulle det kunna finnas folk som är ganska djupt insatta i AI, men jag vet inte hur pigga de är på att bli intervjuade eller var man kan nå dem. Jag avslutade själv prenumerationen för några år sedan, så jag har inte riktigt hängt med.

Gamla nummer kan laddas ner mot betalning på adressen Lataa vanhemmat Skrollit maksutta - Skrolli - Tasavallan tietokonelehti
I till exempel nummer 2021.2 finns en redan ganska djupgående artikel om GPT-2, så om det inte finns något nytt material i årets första nummer skulle jag bli mycket förvånad.

Jag känner dock inte till några personer som kan diskutera ämnet på ett lättfattligt sätt och som kan vaska fram de mest betydelsefulla sakerna ur bruset. Skrolli har åtminstone en del Discord-grejer på gång, men det kanske lönar sig att först kolla in Inderes GPT-forum?

1 gillning

Det vore ett intressant och högst aktuellt ämne.
Det vore bra om den som intervjuas har praktisk hands-on-erfarenhet av att koda AI, men också kan betrakta saken på koncept- och affärsnivå. Alltså Mobileyes VD, AI-professorn Amnon Shashua :slight_smile:
Det finns säkert på AI-bolag i Finland. Från personer som bara rör sig på en övergripande nivå kommer det skarpa kommentarer som innehåller sakfel.

Jag såg tidigare Neuvottelijans “Självkörande bilar och Unikie” (Unikies CTO Erkka Niemi). Jag fick känslan av att Erkka rör sig mer på konceptnivå. I och för sig ett fint bolag och jag har arbetat kort med dem någon gång.

I Futucast fanns ett avsnitt om ChatGPT ft. Jyri Engeström. Där berättade en affärskille om AI och det lät säkert bra, men enligt mig innehöll det sakfel.

En akademisk persons filosofiska resonemang om hur Artificial General Intelligence kommer, men som inte förstår på vilken nivå den nuvarande teknologin stöder det, åldras snabbt.

Hoppas en bra person hittas. På pappret har ju Silo.ai tunga namn, men jag känner dem inte själv.

1 gillning