Tällä “hajautuksella” saa kyllä olla pelko persiissä herätessä, että onko Elon Musk pienessä pöllyssä kirjoitellut mielipiteitään X:ään yön aikana.
Tencent kurkistaa päätään jos Intia ei valloitakaan maailmaa… NoHo, Valmet, Admicom löytyy osakesäästötililtä (OST), muut on Attack on Titan -tilillä. Ehkä jotain Ruotsia tai muuta EU-maata vois harkita, mut luotan siihen et NoHo leviää Eurooppaan kuin rutto
Laitetaas nyt omakin salkun sisältö tänne, kun ei ole tainnut ennestään olla.
Sekalainen soppa kasvavia sekä osinkoa maksavia puljuja. Joissain käynyt ajoituksellisesti hyvin, joissain ei, mutta olen viimeiset pari-kolme vuotta pyrkinyt työntämään shillinkejäni noihin osinkoja maksaviin putiikkeihin. Jos arviolta pitäisi heittää, niin osinkoja tulee tämän vuoden osalta ehkä n. 5,5k€ (ennen veroja).
Hiljaa hyvä tulee. Nvidia toki arvoltaan lähtenyt juoksemaan ihan omiin lukuihinsa.
Sitten välikyssäri, sainko minä jostain OP:n nettisivuilta jonkun graafin salkun omistuksista, siellä minulla majailee kotimaan osakkeet. Olen mielestäni joskus saanut jonkun piirakkagraafin yms näkyviin mutta olen myöhemmin palannut monta kertaa kokeilemaan ja etsimään sitä mistä sen sain näkymään enkä ole vain löytänyt.
Mulla ainakin näkyy heti kun menee sijoitukset -välilehdelle, ja klikkaa salkun auki
Siellä on tällainen näkymä (ruutu jostain Sijoitustiedon foorumilta kuvahaun kautta, niin sensuroin vähäsen)
Sitten kun klikkaat tuota “Osakkeet >” -kohtaa, niin näkyy ne osakekohtaisena piirakkana
Joops, näinhän se olikin. Muistelin juuri tuota paikkaa, mutta en osannut sinne mennä. Eli, arvopaperisäilytys → osakkeet ja sieltä se tuli… Joskin ovat piirakassa toimialottain ripoteltuna ja vieressä rivittäin, ei osakkeittain, mutta kuitenkin jakauman näkee sieltä.
Elikkäs Hesulin osasto näyttää tältä minun kohdalla
Ja listattuna itse osakkeet:
Joitain voisi varmasti karsia, moni kärsinyt venäjän aloittamasta sekoilusta joista ei ole vielä noustu mutta näillä mennään nyt toistaiseksi.
Nokian renkaiden selvän halventumisen seurauksena, niiden osuus salkusta on kasvanut kesän aikana.
Tänään hankittu Kempower ja Mobileye takaisin koristamaan salkkua.
Yli 7 vuotta sijoitellut ja mielestäni OP:n sijoitusosion näkymät sinä aikana myös opetellut, mutta kiva tietää tuommoisesta näkymästä vasta nyt. Ei ole tullut edes mieleen aikaisemmin viedä kursoria Osakkeet-tekstin kohdalle… Taas oppii uutta, kiitoksia vain vinkistä @Torniojaws !
Jotta viesti sopii itse aiheeseen, niin ohessa kuva oman hesulisalkkuni toimialapiirakasta:
Vihreää näyttää yhä (kop, kop, kop
) ja olen näemmä voittanut vertailuindeksinkin tammikuun lopulta lähtien, +12,85% itselläni ja vertailuindeksi -0,77%. Luottoa Hesuliin löytyy!
Joo, kyllä nuo OP:n näkymät vaatisivat vähän modernisointia jo ihan perustason jutuista Mobiilisovelluksessa on niitä jo vähän petrattu, mutta esim. salkun osakelistassa on vain 4 suurinta ja “muut”
On keskivertopuhelimessa nyt sen verran tilaa, että voisi näyttää vaikka 9 tai 10 suurinta ja “muut”.
Suurinta osaa omista osakkeista ei tuo OP osaa/tunne sijoittaa. Kaikki US pörssistä.
Osaattekos sanoa näyttääkö OP ost tilillä olevista osakkeista vastaavaa näkymää? Minulla ei ainakaan näy muuta kuin rahastot vaikka ostlla on osakkeita
Salkkuni tällä hetkellä (27.7.24) :
En ole kovin lahjakas kirjoittaja, enkä myöskään sijoittaja mutta rahastopaino kasvaa pikkuhiljaan ja osingot juoksee. Pelkillä rahastoilla varmasti tuotto parempi, mutta täytyy sitä harrastuksia olla
Ainakin toistaiseksi nukkunut yöt hyvin
Edit : ja Endra Life Sciences pysyy muistutuksena salkussa ettei lähetä jatkossa hypejuniin mukaan omilla taidoilla, onneksi euroilla mitattuna todella pieni tappio.
OP:n osakesäästötili tuntuu olevan ikuisesti kehitysvaiheessa, tuskin vielä vuosiin sieltä saa mitään käppyröitä tai piirakoita pihalle, harmillista kyllä. Odottavan aika on pitkä.
Päivitystä sitten maaliskuun. Tuli hyvä hetki aikaa laskeskella lukemia.
Muutoksia: New york Mortage trust sai lopulta lähteä salkusta. Ei kestänyt kuin muutaman vuoden tämä-. Div. Cut ja toistuva lasku oli liikaa. Uusia osakkeitta ei ole tarttunut mukaan vaan on kartutettu olemassa olevia.
Osinkokuninkaat ja aristokraatit: | Prosenttiosuus | |
---|---|---|
PepsiCo Inc | 8,32 % | Kasvavaa tasaista osinkoa Ensimmäinen osakehankintani! |
Aflac Inc | 7,42 % | Kasvavaa tasaista osinkoa. |
Genuine Parts Co | 5,13 % | Kasvavaa tasaista osinkoa. |
Coca-Cola Co | 4,53 % | Kasvavaa tasaista osinkoa. |
McDonald’s Corp | 4,15 % | Kasvavaa tasaista osinkoa. |
McCormick & Co Inc Registered Shs Non… | 3,74 % | Kasvavaa tasaista osinkoa. |
American Water Works Co Inc | 0,43 % | Kasvavat osingot. Ostot ainakin hetkellisesti tauolla. |
Osinkoja: | % | |
Omega Healthcare Investors Inc | 17,54 % | Korkeaa osinkoa! Lievässä ylipainossa. |
Main Street Capital Corp | 13,04 % | Kuukasittaista osinkovirtaa. |
Horizon Technology Finance Corp | 6,80 % | Kuukasittaista osinkovirtaa. |
ALPS O’Shares US Quality Div ETF | 3,46 % | Kuukasittaista osinkovirtaa, rajoitteiden vuoksi ei voi enää ostaa. |
Verizon communications ord shs | 1,33 % | Uusin hankinta! Osinkoja halutuille kuukausille. |
Shell PLC | 1,08 % | Osinkoja ja tulevaisuuden suunta hyvä. |
Käytetyt palvelut: | % | |
UPM-Kymmene Oyj | 7,53 % | UPM-tuotteita tulee käytettyä, hyvä osinko. Ensimmäinen osakehankintani! |
Kesko Oyj Class A | 3,01 % | Keskon tuotteita tulee käytettyä. Osinko useasti vuodessa. |
Ålandsbanken ABP Class B | 2,41 % | Ålandsbankenin palveluita tulee käytettyä, hyvä osinko. |
Fiskars Oyj | 2,07 % | Fiskars-tuotteita tulee käytettyä. Osinko useasti vuodessa. |
Apetit Oyj | 1,27 % | Käytän Apetitin tuotteita. Osinko lisäksi hyvä. |
Futebol Clube do Porto - Futebol SAD | 0,19 % | Seuraan joukkuetta. Ei osinkoja ja hankinnat harvoja. |
Osinkoa maksamattomat rahastot. | % | |
OP-Pohjoismaat Indeksi A | 1,75 % | Pieni kuukausisäästö + satunnaisostot. |
OP-Maailma Indeksi A | 1,65 % | Pieni kuukausisäästö + satunnaisostot. |
iShares MSCI EM SRI ETF USD Acc EUR | 1,17 % | Mielikuvissa hajautusta lähi-itään ja muualle. Hankinnat rajatusti 1 % tarjouksen poistuttua. |
OP-Aasia Indeksi A | 1,03 % | Pieni kuukausisäästö + satunnaisostot. |
OP-Eurooppa Indeksi A | 0,30 % | Pieni kuukausisäästö + satunnaisostot. |
OP-High Yield A (D) | 0,08 % | Satunnaisostot. Sarjassamme lisähätävarana jos tarvitsee rahaa johonkin on helppo myydä. |
Käteinen | 0,57 % | Käteisen osuus |
Lisäksi omistan yhtä seurajoukkuetta osakkeiden ulkopuolelta ja niitä s-kaupan osuuksia.
Yhdelle hankinnalle edelleen paikka avoinna esimerkiksi yhdelle listautumiselle, jota spekuloitu tovin aikaa. On nyt jo aikaa vievää seurata, mutta asiaa helpottaa osta ja pidä mentaliteetti.
Tällä viikolla on tapahtunut paljon, kun katsoin hetken olevan sopiva säätää salkkua kohti pidemmän aikavälin tavoitetta (eli osakkeita 30-40% ja rahastoja/Etf:ää loput)
Myin kaikki viputuotteet ulos mukavalla voitolla ja purin myös Acuvin massiivisen ylipainon.
Ostin SPYI ETF:ää.
Salkun osakesektori on käytännössä puuhanurkka, koska selvästi tarvitsen toimintaa. Sieltä siirretään vapautuvia tuottoja rahastosektorille jos/kun sellaisia on tullakseen.
Pyrin pitämään puuhanurkan tuossa 30-40% painossa, rahastosektoriin en lähtökohtaisesti koske, muuten kuin lisäostoilla (PYN Eliten painoa tosin haluan pienemmäksi jossain nykyistä kuumemmassa vaiheessa, ja siirtelen sieltä sitten varoja muualle rahastosektoriin tai rahamarkkinarahastoon)
Seligson & co Minullakin löytyy rahastot Seligsonilta ja edustaa n.25% salkusta, jostakin 2010 asti ollut heidän asiakas ja olen erittäin tyytyväinen heidän kokonaisuuteen ja ennen kaikkea kulut on alhaiset ja se neljännesvuosittain ilmestyvä lehti on kiva lisä, siinä kerrotaan mitä markkinoilla tapahtuu ja mitä rahastoille kuuluu.
Sama täällä, Seligsonin paria rahastoa löytynyt täältä vuodesta 2016. Erittäin luotettava ja läpinäkyvä suomalainen toimija, joka on toiminut aina vähän omalla tyylillä. Kvartaaleittain postiluukusta tippuva lehti on mukava lisä.
Tervehdys vaan kaikille.
Töissä on rauhallinen tilanne joten ajattelin käyttää aamupäivästä hieman aikaa salkun pävittämiseen teille sekä itselleni. En tällä hetkellä seuraile salkkua ja sen liikkeitä kuin kuukausitasolla, vaikkakin seuraan pörssiä päivittäin.
Nordea
Nordea tosiaan salkun ensimmäinen hankinta ja kulmakivi. On aikamoisella painolla tällä hetkellä, mutta todenäköisesti ei ole lisäyksiä tulossa, ellei tipu 10,2x tasoille…
Nordea on hyvin johdettu yritys, jolla on selkeä fokus. Vaikka on odotettavissa, että parhaat kvartaalit on jo nähty, pidän todennäköisenä, että korot pysyvät +2% pinnassa vielä tovin.
Nokian Renkaat
Tämäkin kovalla painolla ja lisäykset ovat olleet mielessä. Seurailen kuitenkin mahdollisia dippejä tällä hetkellä.
Renkaat tekevät nimensä mukaan renkaita. Vakaata ja melko hyvin ennustettavaa bisnestä sekä uusi tehdas tulossa. Jos Romanian tehtaan ylösajo sujuu suunnitellusti (näyttää lupaavalta), voidaan päästä melko lähelle johdon ennustamia liikevaihto tavoitteita, jotka ovat kuitenkin melko optimistisia.
Puuilo
Kiitos Adelis. Ostin Puuiloa kahdesti, molemmilla kerroilla Adeliksen isojen myyntien aiheuttamista dipeistä.
Puuilo on jotenkin aidosti hyvä firma. Toimari on vakuuttava, tykkään asioida Puuilon myymälöissä ja se tekee vielä hyvää tulosta. Ei tästä oikein ole mitään muuta sanottavaa.
Neste
Nestettä ostin onnistuneesti osarilottoon. Hintaa oli noin 44 euroa…siitä se vielä kipusi kivasti. Tämän jälkeen olen kyllä lisäillyt “pelletasoilta”.
Kaikessa vakavuudessaan en tiedä, että onko Nesteellä niitä vallihautoja uusiutuvissa, mitä luulin. Näen kuitenkin, että regulaatio tulee lisääntymään lähivuosina napakasti, mikä sataa isosti Nesteen laariin. Tässä tietysti ikävää on se, että Nesteen tulevaisuus on niin vahvasti päättäjien käsissä. Voin kuitenkin kerskailla, että olen ESG sijoittaja
Evolution
Vedonlyönti ja uhkapeli sektori kiinnosti ja olen joskus Evon pelejä pelannut, joten ei ollut täysin vieras puulaki. Flutter ja DraftKings olivat myös mielessä (toki täysin eri profiilin firmoja), mutta Evolution on jo positiivista kassavirtaa tuottava koneisto. Kasvupotentiaali on mielestäni kutkuttava. Valitettvasti, kuten Nesteen tapauksessa, on reguloinnin riski isohko ja tämän myötä taidankin menettää ESG tittelini?
Atkore
Atkorea ostin Nordnetin black friday -alennuksesta niillä penneillä mitä sain kasaan, jonka takia paino on pienempi mitä toivoin. Atkore on mielestäni laadukas firma hyvällä toimialalla. Samalla sektorilla toimiva Belden ylitti analyytikkojen ennusteet eilen, joten innolla seuraillaan tiistain Q2 tuloksia.
Toivottavasti kurssi pysyy matalalla black fridayhin asti.
Rahastot
Tavoitteena oli lisätä rahastojen painoa ja luulin, että onnistuin, mutta kuukausisäästöt eivät ole rullanneet Oma moka.
Todennäköisesti tämän kirjoiteltuani käyn pamauttamassa muutaman satasen AOT:lle. Nordnetin Eurooppa laitettu myyntiin ja mahdollisesti Norja indeksi lähtee myös.
Joka tapauksessa tarkoituksena hajauttaa rahastojen kautta Jenkkeihin, Kehittyviin ja Euroopan isoihin ainakin nyt alkuun.
Tulevaisuus
Menetin tosiaan mahdollisuudet lisätä Renkaita ja Nestettä ultimaattisilta pelletasoilta, mutta molempia voisin lisäillä syksyn mittaan ellei kurssit lähde ihan koilliseen. Lisäksi Evon ja Atkoren lisäilyt mahdollisia. Saatan tosin harkita Akoren myymistä, jos ei ole varaa lisäillä.
Uusia rivejä salkussa ei välttämättä nähdä lähiaikoina. Viime päivinä foorumilla on puhuttu Patria Investment nimisestä firmasta, mikä tosiaan kiinnostaa minuakin. Tämän lisäksi Kalmar voisi sopia salkkuun, mutta taidan jäädä toistaiseksi seuraamaan sivusta.
Ja kuten yllämainittu, niin TAAS on tavoitteena lisätä rahastojen osuutta, mutta taidan olla masokisti kun tykkään osakepoiminnasta niin paljon.
Olen minä kyllä sellainen suhari, ettei paremmasta väliä.
Investorin halventuessa halpenemistaan tankkasin sitä lisää ja lisää ja ….
Siinä touhussa lähti pesuveden mukana suomilaput salkusta ja piirongin laatikon pohjalta kerättiin kolikotkin. Noh, pidän kuitenkin yhtiötä selvästi laadukkaampana sijoituskohteena kuin niitä hesulilappuja, jotka vaihtuivat Investoriin.
Hesulialtistus nyt mielenrauhalle sopivat 1,6%.
Nyt sitten katsellaan pulkkamäkeä ilman likvidiä.
Terve!
En tommosta hienoa piirakkaa saa salkusta nyt mistään, mutta minulla löytyy tällä hetkellä (ja jatkossakin osakkeet) OST:ltä
Kone
Valmet
Lassila Tikanoja
Kemira
Kesko
Nordea (suurin salkussa)
Sampo (2. suurin)
Fortum
Terveystaloa ostan seuraavaksi ja siihen jää osakemäärä, ettei oo liikaa seurattavaa. Ostelen noita samoja sit lisää kun on sopivan hintaisia.
Indeksirahastoja on:
Nordnet teknologia
Handelsbanken USA
Handelsbanken Eurooppa
Storebrand Emerging markets.
Bitcoinia on muutamalla tuhannella ja jätän sen myös pieneksi osaksi salkun koosta.
Sitten on Op kasvutuotto tilillä rahaa. Niistä meinasin osan sijoittaa ajallisesti hajauttaen noihin rahastoihin ja osakkeisiin mutta jätän sinne kuitenkin semmosen hyvän määrän etten kaikkea laita pörssiin.