Kvartaalipäivitystä salkun sisällöstä, ei valtavia muutoksia varsin kehnoja tuloksia esittäneellä mutta hieman nousseella kvartaalilla (Q2 tulee enemmän blogiin Sijoitustietoon varmaan huomenna):
Salkkuni allokaation palautusarvot uusina sijoituksina:
Suojan vähennys 2367 euroa
Osakkeiden lisäys 8492 euroa
Likvidoimisprosentti 79 %
Jätän likvidoimisprosentin ulkopuolelle vaikeasti tai hitaasti likvidoitavat kohteet:
-Osuuskuntien tuotto-osuudet
-Listaamattomat yhtiöt
Osinkoa maksavat yhtiöt 68 %
Tässä on mukana listatut ja listaamattomat osakkeet, jotka maksavat osinkoa.
Suojaamattomuusarvo 7,68 %
Tämä arvo on toteutuneen salkun koon ja suojan laskentaan käytettävän tavoitearvon välinen erotus prosentteina.
Riskimatriisi: Tulipalossa olevat yhtiöt ovat salkussani miinuksella.
Käytännössä Tokmanni korvautui Puuilolla. Tarkoituksena oli kyllä tasaisempi kärki, mutta Puuilo on selkeästi suurin osakeomistus. Puuilo täyttää kaikki kriteerit ankkuriosakkeeksi erinomaisella suomenkielisellä viestinnällä.
NoHo Partners:
NoHo tuli uutena salkkuuni. Olen pintapuolisesti perehtynyt Hook -ravintolaketjuun.
Hook
Hook:
NoHo nosti päämarkkinapäivässä esille selkeimmin Suomen liiketoiminnassa Hook-ketjun kasvupotentiaalin. NoHon mukaan ravintoloiden määrä voitaisiin nosta nykyisestä 11:sta 30-50 kappaleeseen. NoHo osti osake-enemmistön Hookista vuonna 2015. Yksi kilpailija Hookille on Siipiweikot, joka ei kuitenkaan ole lähtenyt kasvattamaan ravintoloiden määrää.
Tampere:
Ensimmäinen Hook-siipiravintola avattiin Tampereelle 1997. Siipiweikot on alan pioneeri avautuen jo vuonna 1993 niin ikään Tampereelle. Tamperetta pidetäänkiin Suomen siipipääkaupunkina. Hookin pääjehuna toimii Juha Vuorio, joka on todennäköisesti suurin omistaja ennen NoHolle myymistä. Hän toimii edelleen aktiivisesti Hook-ketjun parissa ja on yleisesti ottaen sen kasvot. Juha Vuorio on ollut koripalloilija SM-sarjassa 1980-luvulla ja tämä näkyykin ravintoloiden sisustuksessa. Muutenkin urheiluteema on vahvasti läsnä ravintoloiden tapahtumissa. Ravintoloissa on useita näyttöjä, mistä tulee urheilua kokoajan.
Muita osakkaita ovat Juha Vuorion vaimo Helena, ex-jääkiekkoilja ja jääkiekkovalmentaja Raimo Helminen, sekä Eppu Salminen. Luulen, että näillä osakkuuksilla on enemmän mainosarvoa kuin jotakin taloudellista merkitystä itse osakkaille.
Helsinkiin ravintola avattiin 14.4.2016. Siipiravintola sijaitsee Kisahallin päädyssä. Uutisten mukaan ravintolalla on samat omistajat kuin Tampereen ravintolassa.
Kävin ruokailemassa Turun Hookissa kahdesti yhden päivän aikana kesäkuussa. Aluksi söin vain ristikkoperunat kastikkeen kera juomana pieni Pepsi, jotta jaksoin bussimatkan jälkeen katsoa elokuvan.
Kävin katsomassa siskon kanssa lentopalloanimen HAIKYU!! The Dumpster Battle. Leffan jälkeen palasin takaisin Hookiin ja seurueeseen liittyi kolmanneksi siskon poikaystävä, joka onnekseni maksoi koko ruokailun. Söimme Vegaanisetit juomana mansikkasoodat. Olen melko huono arvioimaan ruokaa ja lähinnä muistan karmeat kokemukset, joihin nousee Siipiweikkojen karmaisevan väkevä kastike, mutta en mene siihen tässä kohtaa. Hookissa saama ruoka on ollut kuumaa, joka ainakin poistaa mahdolliset basillipelot. Luotan myös siskooni, joka on mielestäni hyvin tarkka ruuastaan ja sen mausta. Annoskoot ovat suurehkoja. Siksi meillä olikin vain kaksi annosta kolmeen pekkaan. Jos jotain voi valittaa niin vegaanisten dippien vaihtoehdot olivat vähäiset. Kastike olisi voinut olla lisäksi vaihtoehtona dipin lisäksi tässä annoksessa. Finnwatch olikin huolissaan NoHosta, mutta mielestäni hyvänmakuinen vegeruoka on erinomainen tapa lisätä sen suosiota. Mansikkasooda oli myös hyvää ja virkistävää lämpimänä kesäpäivänä. Palvelu oli ystävällistä molemmilla kerroilla ja ruoka tuli nopeasti pöytään.
Nokia areenan ravintolapalveluja pyörittä NoHo ja ravintola on auki tapahtumien aikaa. Nokia Areenan avajaiset olivat joulukuussa 2021. Franchising- järjestely on tässä todennäköisesti Hookin vähemmistöosakkaiden takia.
Seinäjoki (Franchising):
Avattu toukokuun alussa 2022. Ravintolaa pyörittää Night People Group.
Rauman ravintola avattiin 2023 syyskuussa. Ravintola toimii perinteisellä NoHon partnerimallilla, jossa Antti Laine on osaomistaja ja ravintolan pyörittäjä. Samassa rakennuksessa toimii myös NoHon yökerho Domino. Uskoisin, että franchising- järjestely on Hookin vähemmistöosakkaiden takia. Omistusten jako olisi vaikeaa, koska kokonaisuudessa on yökerho.
Ruokailin Rauman Hookissa torstaina 30. toukokuuta alkuillasta, jolloin oli hyvin hiljaista. Ravintola ei ole arkena auki keskipäivällä. Tutustuin menuun ja ilahduin erityisesti, että raumalainen perinneruoka lapskoussi löytyi listalta. Mutta koska kyseessä on siipiravintola, niin pitihän sitä tilata 12 kappaleen siipiannos mediumkastikkeella. Juomaksi Pepsi, koska olin autolla liikkeellä, enkä yleisesti edes pidä alkoholista. Positiivisena asiana voidaan pitää, että tarjoilija laittoi ison juoman pienemmän sijaan kysymättä.
Ruoka-annosta odotellessa katselin ravintolan sisustusta, jossa oli vahvasti sporttiravintolaa, mutta ihmettelin TV:n alapuolella olevaa hahmoa. Aluksi ajattelin, että kyseessä on löytöretkeilijä Mr. Jones, jonka niminen ravintola oli ennen muutosta Hookiksi. Myöhemmin toki selvitin, että ravintoloissa on myös merirosvoteema, jota hahmo edusti. Täytyy pikkasen kyseenalaistaa, että onko kaksi ristiriitaista teemaa jo liian levotonta ja riittäisikö pelkkä sporttiteema. Toisaalla merellinen tyyli sopii hyvin Raumalle. Sporttiteemasta täytyy nostaa, että on positiivista, ettei tästä ole tehty mitään Lukko-baaria. Jääkiekkoilijoiden paidat ovat NHL-tasoisia. Leijona-paitakin näyttää olevan seuraavassa kuvassa. NHL:ää näytti tulevan ruuduista, joita oli joka puolella. Kanavana oli V-Sport1.
Ruoka-annos saapui. Sisälsi myös kasviksia ja aurajuustodipin. Kanansiipien kastike ei ollut liian väkevää vaan sopi mediumtasolle toisin kuin Siipiweikkojen mediumkastike, joka oli aivan liian vahvaa. Siipien syöminen on kyllä tahrivaa, mutta onneksi paperia oli tarpeeksi pöydällä. Kädethän haisee vielä pitkään kastikkeelta ruokailun jälkeen.
Ruoka oli hyvää, mutta palvelu oli melko jäyhää. En tiedä johtuuko jäyhä palvelu siitä, että olin yksin liikkeellä ja mies vai onko tämä tyypillinen raumalainen tapa. Toki kiitokseeni olisi voitu vastata lähtiessäni ravintolasta.
Muut toimipisteet
Nettisivulla on myös muita toimipisteitä, jotka ei ole auki kuin kesäisin, mutta en huomannut näiden Facebook-sivuissa mitään päivityksiä tältä kesältä. Lisäksi on pyörillä liikkuva Hook-rekka, joka kiertää aktiivisesti K-kauppoja.
Dubai
Pakko sano, etten ole kovinkaan innostunut Juha Vuorion Dubain suunnitelmista.
On varsin selvää, että Yhdysvallat pitää olla salkussa ja mieluiten indeksimuodossa. Mutta pitääkö rahastoja olla näin monta, on oleellinen kysymys. LähiTapiolan USA ilmastoindeksi valikoitui vakuutusmaksujen alennuksen vuoksi. Alentuiko vakuutusmaksu tämän seurauksena - ei. Henkivakuutus oli päällekkäinen tuote rahastosijoituksen kanssa ja näin mitään olennaista hyötyä tästä rahastosijoituksesta ei ole vakuutusmaksuihin. Toki tämä lisää mahdollisuuksia vaihtaa tai lopettaa tiettyjä vakuutuksia ilman etutason laskua.
Handelsbankenin USA Indeksi ja Storebrand USA A valikoitui Nordnetin palvelusta luoton saannin vuoksi. Kuinka paljon luottoa sain tämän seurauksena - nolla euroa. Nordnet ei myöntänyt luottoa ollenkaan. Olen yrittänyt kahdesti. Toki näistä rahastoista on hyötyä, jos joskus saan luoton.
Olen hankkinut kahta USA pienyhtiö-ETF:ää, koska asiantuntijoiden mukaan nämä lähtevät räjähtävään nousuun korkojen laskiessa. Onko korkoja laskettu ja nämä lähteneet räjähtävään nousuun - ei.
Indeksisijoittaminen Yhdysvaltoihin kannattaa, mutta monien rahastojen käytöstä ei juurikaan ole hyötyä, jos nyt ei kuitenkaan mitään haittaakaan. Kaikesta huolimatta tarkoituksena on taas lisätä uusi Pohjois-Amerikka indeksituote repertuaariin.
Kehittyvät markkinat
Kehittyvissä markkinoissa olen pyrkinyt kasvattamaan Latinalaisen Amerikan painoa. Myin tuotto-osuuksia maksavan Taiwan ETF:n pois. Luovuin myös Vietnam-ETF:stä. Tämä Vietnam taitaa olla viimeisiä aivottomia foorumipeesauksia. Pyn Elite on toki se tuote, millä täällä Vietnamiin yleisemmin sijoitetaan. Siivosin siis tämän pois.
Tropico LatAm on ollut keskeisin rahasto, jota olen lisännyt. Tein myös pienen lisäyksen Afrikka-rahastoon.
Suunnitelmissa on Turkki-ETF:n kevennys ja jatkaa Tropico LatAm lisäyksiä, sekä IRSA-lisäys mahdollisuuksien mukaan marraskuussa.
IRSAsta vielä tarkemmin, koska on lähtökohtaisesti omituista pitää sitä rahastojen joukossa. Keskeisin syy pitää sitä täällä on, etten tästä mitään ymmärrä. Paljastui, että Argentiinalaisten kiinteistöjen lisäksi tämä omistaa jonkun pankin. Tavoitteena on selvittää seuraavan puolivuoden aikana minkä pankin. IRSA on ollut myös valtava osinkosinko. Kokoonsa nähden osinko ollut merkittävä. Minun osinkotavoite on jo ylittynyt tämän vuoden osalta.
Kuvassa on Ermest Octavien Sinkos, joka on Argentiinan Osinkopuolueen puheenjohtaja.
OP-Aasia indeksi
Olin katsomassa Haikyu!! The Dumpster Battle - lentopalloanimen. Mutta mennäänpä tähän rahastoon. Oikeastaan en ole tainnut kertoa taustoista, miksi päädyin tähän rahastoon. Syynä on muutakin kuin ostin nyt tätä, jotta saan OP-bonuksia. Toki tämäkin oli syynä. OP-Aasia indeksi on oikeasti yksi edullisimmista rahastoista sijoittaa tähän maantieteelliseen alueeseen muun muassa Japani ja Australia. Luin aiheesta myös artikkelin, jossa OP-Aasia indeksiä pidettiin erityisen mielenkiintoisena. Japani on minulla myös yleisesti mielenkiinnon kohteena, jos joku ei vielä ole tajunnut. Tästä kaikesta siis syntyi kokonaisuus, jossa tämä rahasto on varsin luonnollinen osa salkkuani.
Global Top 25 Brands
Tämä on jäänyt vähän muiden rahastojen jalkoihin. Näyttää vähän myös siltä, että indeksirahastoissa saa huippuyhtiöt paremmin haltuun kuin valikoivassa rahastossa. Tämä on kuitenkin edelleen halvin tapa itselleni saada brändejä salkkuun. Nikekin olisi kannattanut nauttia tämän kautta yksistään.
Norja-indeksi
Tämä on kieron ihmisen öljysijoitus. Tässä on myös paljon brändejä, joita käytän kuten Yara, Moi Mobiili ja Erittäin hieno suomalainen.
Phoebus
Itse uskon edelleen myös osakepoimintaan ja Phoebuksesta sitä saa lompakon paksuutta katsomatta. Minusta tämä sijoittaa vähän samanlaisesti kuin minä. Anders Oldenburg tosin sijoittaa menestyksekkäästi ja minä menettävästi.
Metsäliitto
Olin alkuvuonna Metsäliiton 90-vuotisjuhlissa Porissa yhdessä veljen kanssa, koska kutsukin tuli metsäyhtymän kautta. Minun yksityiset pienet kaupat eivät siis oikeuttaneet kutsuun. Juhlaillallinen olikin erittäin maittava ja monipuolinen. Esitykset olivatkin melko lyhyitä tapahtumassa, joka huipentui Mikko Harjun konserttiin.
En ole aina oikeassa, mutta 95 kertaa sadasta olen.
En ole aina oikeassa, mutta 95 kertaa sadasta olen.
Otsikosta voi jo päätellä, että olen tullut hulluksi ja ei tämä mikään täysin perätön väite olekaan. Tämä otsikko löytyi Teemu Rannikon kirjasta, mutta en voi nyt sanoa kuka näin sanoi siinä kirjassa. Ainakaan Teemu Rannikkoa ei voi suoraa syyttää tämän perusteella ylimieliseksi. Tämä juttukokonaisuus taitaa kuitenkin keskittyä vääriin päätöksiin ja väärässä oloon. Nämä kirjoitukset olivat jonkun näköinen pahanolon purkautuminen. Oloni on nyt parempi ja minusta ei tarvitse olla huolissaan.
Suostuminen Alokkaan haastateltavaksi oli väärä päätös:
Tämä oli kaikkinensa suurin virhe, ja se että menetän rahaa jossain sijoituksissa on aivan pikku juttuja. Sinänsä, että minua pyydettiin ja kireällä aikataululla, kertoo siitä, että laarin pohjia kaiveltiin ja rotanpaskaahan sieltä löytyi. Sentään varoittelin laadun laskusta, mutta tuskin Alokaskaan pystyi tajuamaan, kuinka suuri fiasko ja pohjanoteeraus haastattelusta tulisi. Olisi kivaa, jos pystyisin piiloutumaan kiireen taakse, ja sillä verukkeella todeta virheen vahingoksi, mutta ei. Itselläni oli kuitenkin jonkun näköinen teoreettinen valmistuminen haastatteluun jo ollut ennen pyyntöä. Vastaus olisi pysynyt samana, vaikka olisin käyttänyt loputtomasti aikaa. Olin siis asetellut jäävuoren ja suunnittelin reitin suoraa sitä päin. Sadasta tykkäämisestä huolimatta, jos kirjoitus loukkaa yhtä, niin pidän tätä epäonnistumisena. Jos olisin kieltäytynyt haastattelusta olisi säästytty tästä mielipahasta.
Sijoitus Inderesiin ei mennyt putkeen:
Tästä tuli reippaat luovutustappiot, mutta tämä ei ole suurin ongelma. Suurin ongelma on väkinäinen pyrkiminen osaksi yhteisöä. Kyllä tällä ihmissuhdetaito-osaamistasolla pitäisi ymmärtää pysyä kaukana tapahtumista, jossa on muita ihmisiä. Siksi olikin varsin omituista, että aidosti yritin tulla yhtiökokoukseen, mutta kaikkien onneksi en saanut lomaa. Olen tullut siihen lopputulokseen, etten halua livenä tavata foorumisteja ja uskon että tämä on molemmin puolinen toive. Siksi järkevintä on olla omistamatta Inderesin osakkeita, ettei tule taas pyrkimyksiä livekohtaamisiin.
Matkaseuran ottaminen Tokmannin yhtiökokoukseen oli virhe:
Aidosti olen ymmällä, että miksi ystäväni halusi Helsinkiin. Mutta sinne hän halusi ja esitin, että yhdistetään Tokmannin yhtiökokous Helsingin matkaan siten, että yöpyminen tapahtuisi Mäntsälässä. Ystävä hyväksyi suunnitelman ja ilmoitin hänet myös avustajakseni yhtiökokoukseen.
Matka alkoi maanantaina. Bussilla saavuimme Helsinkiin puolilta päivin. Kampista menimme tunnelia myöten Forumiin. Ruokailimme Hangon Makaronitehtaalla. Ruoka oli hyvää. Söimme kakkua jälkiruuaksi. Pääkohteeksi Helsingissä paljastui kierrätyskeskus, josta ystäväni oli paljon myös tilannut paketteja. Loppujen lopuksi hän halusi Helsinkiin kierrätyskeskuksen vuoksi, mutta ei siellä kuitenkaan koko päivä vierähtänyt, siksi ehdotin Kämp Gallerian K1-tilassa olevaa valokuvanäyttelyä, koska minulla on sinne ilmainen pääsy ja kaikki museothan ovat maanantaisin kiinni. Näyttelyssä oli japanilaisen Daido Moriyaman Retrospektiivi. Se oli varmaan liian urbaani tällaisille maalaistolloille. Aikaa kuitenkin kului ja nopeasti haimme evästä K-marketista ennen lähtöä kohti Mäntsälää. Sää oli kokoajan Helsingissä tuulinen ja sateinen.
Mäntsälässä saavuimme majatalo Elsaan ja olin yhteydessä majatalon pitäjään, koska hän ei ollut antanut lupaamiaan avauskoodeja. Monen yrityksen jälkeen saimme oven auki. Majatalo oli erittäin viihtyisä ja tilava, mutta ystäväni oli väsynyt, koska oli saanut yliannostuksen helsinkiläistä töykeyttä, jota on maanantaisin vielä tuplasti enemmän tarjolla. Häneltä jäi siis kävely ja erinomainen sauna kokematta. Kävely nyt ei ollut järin mukavaa, koska oli liukasta, lunta maassa, jäätävä sade ja hyytävä tuuli, mutta olihan se kokemus huhtikuun loppupuolella. Kävin Hirvihaaran Kartanolla asti kävelyllä. Kävelyn jälkeen maittoi majatalon kertalämmitteinen sauna ja suihku. Aamulla herättyämme maahan oli satanut paksu kerros lunta.
Tokmannin yhtiökokouksen tunnelma oli ikävä. Olen tätä koettanut miettiä, miksi näin. Oliko ikävä sää tarttunut yhtiökokousvieraisiin tai olenko vain täysin kyrpiintynyt Tokmanniin sijoituskohteena. Muutenkin pessimismiin kallistuvan matkakaverin olin laahannut talviselle keskusvarastolle tylsähköön kokoukseen. Toivottavasti yllätysämpäri piristi matkakaveriani ja teki matkasta menemisen arvoisen.
Tämä tuli huomattua Puuilon yhtiökokousmatkalla. Aivan juuri ja juuri ehdin yhtiökokoukseen, kun menin vielä hortoilemaan lentoasemalle. Onneksi sentään viimein löysin linja-autolaiturit, enkä joutunut turvautumaan taksiin. Loppujen lopuksi kaikki aika meni kokouksessa ja matkassa. Enkä loppujen lopuksi muuta tehnyt koko päivänä.
Omistajuuden puolustajat ovat kadonneet:
Pitkäjänteisen osakeomistamisen puolustajat ovat kadonneet. Tilalle on tulleet kaiken maailman spekuloijat ja etenkin indeksisijoittajat. Yksittäisen yhtiön omistamista pienosakkaana pidetään lähtökohtaisesti hölmönä. Vaihtoehtona on säätäminen tai indeksisäästäminen. Pitäisi hyppiä voittajasta toiseen tai ottaa koko kori indeksin kautta. Missä ovat omistajuuden puolustajat? Missä on Mikset olisi omistaja? -blogi?
OmaSp meemiretrospektiivi
Olin hyvin positiivinen Oma Säästöpankin suhteen ja minun piti siirtää sen omistus Nordnettiin, mutta Sammon jakautuessa Mandatum tuli mielenkiintoisemmaksi, niin jouduin keventämään Oma Säästöpankkia salkusta lokakuun loppupuolella 2023.
Markkina ei luottanut Oma Säästöpankkiin ja tuntui, että 20 euron tasoa ei ylitetä pysyvästi koskaan. Tein pieniä uudelleen sijoituksia.
Oma Säästöpankki antoi tulosvaroituksen väärin myönnettyjen luottojen vuoksi. Keskustelu foorumilla alkoi.
Jännitys tiivistyi, kun hiljainen kausi oli päättymässä tulosjulkistukseen
Kaikesta huolimatta:
Keskustelu foorumilla kiihtyi:
Toimitusjohtajan pitkä putki katkesi:
Niin mitkä oli ne 95 oikeassa oloa?
No ne olivat ne transaktiot, jolla ostin passiivista rahastoa.
Sijoitusstrategia loppuvuodelle
Saavutin tavoitteet rahastojen kasvattamisessa yli osakepoiminnan ja Pohjois-Amerikan kasvattamisen yli Suomi-osakkeiden. Suomi-paino on kuitenkin merkittävä johtuen osuuskunnista ja listaamattomista osakkeista. Tavoitteet muotoutuivat Venäjän laajentaessa sotaansa Ukrainassa vuonna 2022. Havahduin korkeaan Suomi-painoon ja käytännöllisistä syistä indeksisijoittaminen Yhdysvaltoihin oli helpoin ja edullisin tapa lähteä korjaamaan salkun vääristymää.
Rahastoissa lopettelen sijoittamisen Nordnetin kautta kahteen USA-rahastoon, koska en saanut luottoa Nordnetistä. Keskeisin syy Nordnetin käyttöön rahastosijoittaisessa on ollut luottomahdollisuus, mutta tämä ei ole realisoitunut, niin OP nousee ohi. Alkuperäisenä ajatuksena oli jatkaa kuukausisäästöä Nordnetin kautta, mutta taloudellinen tilani aiheuttaa sen, että kuukausisäästösummaa pitää vähentää. Olen kuitenkin avoin tilanteeseen, jossa pystyn suurempia kertasijoituksia tekemällä kasvattamaan rahastot tavoitekokoon. Aloitan siis sijoittamisen pienemmällä summalla OP-Amerikka Indeksiin. Tämä sijoittaa Yhdysvaltojen lomassa myös hieman Kanadaan. Phoebus-rahasto on edelleen S-bonusten kohde. Kehittyvissä teen tarvittavia muutoksia painotusten kanssa ja pieniä uusia sijoituksia. Kuukausisäästö OP-Aasia indeksiin jatkuu ennallaan.
Osakkeissa keskityn siihen, että suurin osa sijoituksista olisi merkittävän kokoisia. Siksi huomioni kiinnittyy erityisesti pienimpiin sijoituksiin Modulightiin ja Nikeen. Tilanne, jossa molemmat ovat salkussa ensi vuonna, on sellainen, että Modulight nousee kurssinousulla ja Nike lisäsijoituksella ohi Myssyfarmin. Jos Modulight jatkaa kehnoa kulkuaan, myyn sen ja lisään Nikea. Jos Modulight ei saa luottamusta markkinoilta tai minä en luota siihen lisäsijoittamalla, se saa väistyä salkustani. Niken tilanne on hieman sama, että lisäsijoitus siihen on tarpeen, jos sitä aikoo pitää salkussa.
Titanium on tarkoitus ostaa takaisin ja tällä kertaa paikkana on osakesäästötili. Osakesäästötilini kehitys on ollut surkea koko olemassa olon ajan. Toisaalta Titanium on yksi suosikkiyhtiöistäni. Siksi pidänkin verotuksellisesti hyvänä ratkaisuna Titaniumin siirtämisen osakesäästötilille, josta nostaisin Titaniumin osinkoja verottomasti, kunnes tili menisi plussalle. Lisäksi OP:n arvo-osuustilillä on NoHo, joka on vielä lisäilyvaiheessa. Etenkin osinkoja tulen uudelleensijoittamaan NoHoon. Rahatilanteen salliessa lisäilen myös Black Friday -tarjouksesta osakkeita keskittyen Berkshire Hathawayhyn.
Muissa sijoituskohteissa on melko odottava tunnelma ja tarkoituksena ei ole tehdä mitään liikkeitä. Tradekan tuotto-osuuksia jo irtisanoin viime vuonna ja rahat tulevat vuoden vaihteessa.
H1 paketissa ja aika aktivoitua foorumilla lähes kahden vuoden hiljaiselon jälkeen. Salkku muodostuu yhtiöistä, jotka lähtökohtaisesti luovat jatkuvasti omistaja-arvoa, korkealla pääomantuotolla, jota suojelee vahvistuvat kilpailuedut. Toimialojensa johtavia yhtiöitä (vähintään lokaalisti), jotka kasvavat kannattavasti sekä ovat omistajaystävällisiä ja allokoivat pääomia rationaalisesti. Liiketoimintoja yhdistää kyky luoda runsaasti vapaata kassavirtaa.
Salkussa on tällä hetkellä 25 yhtiön osakkeita. Tavoitteena on alkaa asteittain keskittämään salkkua keskittyen parhaisiin ideoihin.
Muutamia kommentteja isoimmista riveistä. Tarkastelen omistuksia teemoittain, jos bisnekset ovat lähes identtiset / toistensa verrokit.
Maksunkäsittelijät: VISA ja Mastercard yht. 10,4 %
Yksinkertaistaen globaali oligopoli rahaliikenteen prosessoinnissa. Monet sijoittajat tuntuvat sivuuttavan nämä yhtiöt tylsinä tai disruptio nähdään varmana. Kilpailuedut perustuvat verkostovaikutuksille, teknologiaan sekä luottamukseen. Kasvua tukee vahvat trendit. Odotuksissa vakaata ~10 % liikevaihdon kasvua. Yhtiöiden suurin kilpailija on yhä käteinen raha. Regulaation uhka suurimpia riskejä. Yhtiöiden ja kauppiaiden välillä on käynnissä vääntö Visan ja Mastercardin veloittamista kuluista. Perjantaina Yhdysvaltojen liittovaltion tuomari hylkäsi jo neuvotellun sopimuksen. Sopimuksen ehdot tulevatkin siis todennäköisesti heikentymään V ja MA:n kannalta, mutta kovin suurta vaikutusta yhtiöiden bisnekseen on vaikea nähdä. Bisneksen dominoivaan ja yhteiskunnallisesti kriittiseen asemaan nähden hinnoittelu on yhä varsin vapaata.
Yksi iso teesi ostaessani yhtiöitä vuoden 2022 syksyllä oli liiketoimintamallin tarjoama inflaatiosuoja. Nimimerkin SamiK hyvä kirjoitus yhtiöistä: Globaalit laatuyhtiöt - #72 käyttäjältä SamiK
Marimekko 7,8 %
Noussut salkun suurimmaksi riviksi. Poikkeuksellinen suomalainen brändiyhtiö, jonka kasvu maailmalla on toivottavasti vasta alussa. Suomi alkaa kasvun osalta olla saturoitunut, mutta tahkoo hyvää kassavirtaa ja kääntyy toivottavasti pian taas maltilliseen kasvuun (Suomen rullaava 12kk liikevaihto teki huiput Q2/2022). Kasvu ei sido merkittävästi pääomaa ja on hyvin kannattavaa. Kurssi on noussut mutta EV/NOPAT 22x ei mielestäni ole ollenkaan liian kallis huomioiden yhtiön laadun ja potentiaalin. Q1 ylitti ennusteet kertaluonteisten kampanjatoimitusten ajoituksen seurauksena, joten tarjoileeko Q2 “yllättäen” pettymyksen? Tämä toki vain kohinaa, joten jatketaan kyydissä istumista.
Hissit: OTIS ja KONE yht. 7,7 %
Yhteensä 7,7 % salkusta, KONE ostettu Q1 tulokseen. Uskoakseni markkina antaa liikaa huomiota uuslaitemyynnille ja sen heikkoudelle. Tulos tehdään huollolla, joka on varsin vakaata. OTIS odottaa pystyvänsä +10 % EPS kasvuun tulevat vuodet, vaikka uuslaitemarkkina ei kasvaisi. (Omien osakkeiden ostot osittain tukevat). Yhtiöt ovat tunnetusti laadukkaita ja vakaita eikä absoluuttisesti halvalla pääse ostamaan kuin kriiseissä. Liiketoiminnan suhteellisen hyvä näkyvyys, hinnoitteluvoima ja huollon hyvä kannattavuus, pääomakevyt (negatiivinen käyttöpääoma) ja laadukas bisnes, joten neutraali arvostus voisi olla lähempänä p/e 25x. Huomioitava KONE nettovelaton (hilloaa mielestäni jopa liikaa käteistä taseessa, OTIS tehokkaampi pääomien käyttö). Toimialla vallitsee tunnetusti trendit, jotka ajavat kasvua pitkälle tulevaisuuteen. Lisäksi modernisaation tuleva aalto erityisesti Kiinassa pitäisi sataa Koneen laariin. OTIS on suoriutunut koronan jälkeen mielestäni paljon Konetta paremmin. OTIS myös omaa #1 huoltoportfolion. Käsittääkseni huollossa Kone alisuoriutuu suhteessa uusmyynnin markkinaosuuksiin. Selityksenä osittain Kiina, jossa huolloissa ollut poikkeava dynamiikka? Seurailen yhtiöiden välistä arvostusta. Jos KONEen diskontto Otikseen kaventuu, todennäköisesti vaihdan Koneen osakkeita Otikseen.
AOJ 6,2 %
Tanskan Onninen? Teknistä tukkukauppaa B2B sekä B2C. Perheyhtiö pitkällä historialla. Kärsinyt rakentamisen hiljenemisestä. Varastotasoja saatu laskettua. Aktivoitunut tänä vuonna yrityskaupoissa ja jalansijaa on haettu vahvemmin ruotsin ja norjan markkinoille. Uskon yrityksen olevan hyvissä asemissa, kun markkina jälleen piristyy. Arvostus p/e 12 tuloksen toivottavasti pohjatessa tänä vuonna. Potentiaalista piiloarvoa yhtiön itse omistamissa kiinteistöissä ja hyvillä sijainneilla olevissa tonteissa. Muutama tontti onkin myyty rakennuttajille ja siirrytty uusiin tiloihin muualle. Yritysostajan silmin Sale and leaseback -järjestely voisi vapauttaa arvoa.
Suomen paino-osuuden vähennys jatkuu tasaisena, nyt jopa myin osan Suomi-osakkeita/ETF:iä toukokuun nousupyrähdyksessä pois ja sijoitin ne muualle. Yleensä tasapainotan vain ostamalla.
Suoria osakkeita ei salkussa ole juuri lainkaan enää vaan kaikki alkaa olla vähitellen ETF:iä, minkä olen valinnut tyylikseni.
Uusia ostoja: Taidetta, Dr.Martens, Jinko Solar
Lisätty: Hive
Vähennyksiä: Siili, Mandatum, Cameco, Block
Myyty: Berkshire, Vincit, Taaleri, Mandatum
2024 ensimmäisellä puolikkaalla salkku on kokenut nousuja ja laskuja. Kokonaisuudessa ollaan aikalailla samassa tilanteessa kuin vuoden alussa, salkku on noussut vain pari prosenttia suuremmaksi. Sisällöltään olen sulkenut pari riviä, ja suurimpana lisäyksenä on ollut helmikuun alussa ostettu Rafael Wardin maalaus. Aloitin maalamisen harrastuksena noin vuosi sitten, ja tällä hetkellä suurinosa vapaa-ajasta menee harrastuksen parissa. Olen kierrellyt museoita ja Rafael Wardi on suomalaisista taitelijoista säväyttänyt eniten. Wardi on ottanut inspiraatiota samoista lähteistä kuin minä ja tietenkin minä Wardista, joten päätin ostaa valtavan oma-kuvan taiteilijalta kotiini. Maalauksen tulevasta tuotosta ei ole hajua, mutta siitä on ollut paljon iloa jo nyt: esteettisenä koristeena sekä inspiraationa omalle harrastukselle.Yritän jatkossa uudelleen allokoida salkkuani Suomalaisiin moderneihin taiteilijoihin, pääosin Wardiin mutta myös Reidar Särestöniemi kiinnostaa. Harrastuksesta on ollut myös rahallista hyötyä, olen saanut myytyä kolme omaa maalausta työpaikan taidenäyttelyssä, mutta vielä harrastus ei ole “plussan” puolella.
Salkussa itsessään olen myynyt osan Rolls-Roycesta, Siilistä, Camecosta ja Blockista, ja nämä myynnit olivat maalauksen ostoa varten. Rolls-Royce ja Cameco ovat molemmat performoineet hyvin, Block on pysynyt paikallaan, ja Siili on laskenut. Siilistä myin puolet, mutta muut vähennykset olivat maltillisempia, 10-15 % per positio. Jatkossa aion edelleen lisätä Blockin osuutta salkussani. Siilin suhteen odotan positiivisia merkkejä.
Myöhemmin myin Berkshiren ja Taalerin; molemmat osakkeet olivat tuottaneet hyvin, mutta mielestäni niiden arvostus oli liian korkealla. Nämä myynnit ajoittuivat erittäin hyvin, ja siirsin varat Dr. Martensiin ja Jinko Solariin. Dr. Martensin kurssi laski heti 20% ostoni jälkeen, mutta aion pitää molempia osakkeita vuosia. Dr. Martensin tuotteet ovat omia suosikkejani, ja Jinko Solarin kautta halusin saada altistusta uusiutuvalle energialle. Taaleri olisi toinen osake, jolla saisin altistusta uusiutuviin, ja se on edelleen seurantalistallani mahdollisia ostoja varten.
Lisäksi myin Mandatumin ja Vincitin kokonaan pois. Vincit ei ole performoinut hyvin, ja sen jälkeen vielä huonommin. Gofore hoitaa salkkuni julkisen sektorin IT-palvelut ja Siili yksityisen sektorin. Vincitissä pääoman allokointi on ollut heikkoa, ja Bilotin fuusio ei ole tuonut odotettuja synergiaetuja – tai ehkä tuo tulevaisuudessa. Mandatumista minulla ei ole paljon tietoa, ja positio oli pieni.
Jälkikäteen osuuden vaihto Alibabasta Tencenttiin oli loistava päätös. Tencent on performoinut paljon paremmin, ja olen tyytyväinen nykyiseen Kiina-altistukseeni. Vaikka altistus on korkea, aion pitää osakkeet, sillä en näe merkkejä maailmanlopusta. Tencentin osuutta voisin mahdollisesti lisätä.
Intercure on ajoittain noussut huimasti; tuotto oli parhaimmillaan 100%, nyt 50%. Minun ehkä pitäisi miettiä osakkeelle exit-suunnitelmaa tai ainakin tehdä vähennyksiä, jos vastaavia nousuja vielä tulee. HIVE on ollut absurdi, ja Cleansparkin myynti oli katastrofi. Cleanspark olisi nyt todennäköisesti kymmenkertaistunut, mutta ei voi mitään. Uskon HIVEen pitkällä aikavälillä, vaikka osake onkin volatiili. Aion jatkaa sen pitämistä ja mahdollisesti lisätä osuutta.
Olen muuttanut strategiaani siten, että pyrin rajaamaan suorat osakesijoitukset maksimissaan 15 % sijoitusvarallisuudestani. Poimin salkkuuni vain sellaisia yhtiöitä, joita tavoitteena holdata vuosikymmeniä sillä ajatuksella, että jokin niistä sattuisi tuottamaan moninkertaisesti.
En yliarvioi omaa osaamista ja luota kykyihini ennustaa markkinoita tai valita voittavia osakkeita. En odota menestyväni osakepoiminnoilla indeksisijoittamista paremmin. Haluan silti osallistua näihin arpajaisiin ja kokeilla onneani osakesijoittamisessa.
Suurin osa näistä yhtiöistä on poimittu salkkuun vasta tänä vuonna ja salkku on noin 7 % plussalla salkussa olevien osakkeiden osalta.
Kovasti ollut eloa viimeiset kuukaudet, mutta ihan suunnitelman mukaisesti eli talon käteisrahat osakkeista Salkusta lähti kovia nimiä, kovien tuottojen jälkeen, eli Nordea, Mandatum, Apple. Katsotaan sitten tulevaisuudessa mikä jatko, mutta ainakin ens’alkuun Applen korvaa USA-indeksi, ehkä tulevaisuudessa myös Microsoftin. Pitää vielä miettiä avaako Nordea-Mandatum -akselin uudelleen, mutta näillä näkymin ei vielä, vaan silmät kohti uutta mannerta Ajatus myös laittaa vähän lisää REIT-painoa, lähivuosia silmällä pitäen kun viimein Fedikin alkaa laskea korkoja.
Osake
Jakauma
Markkina
Kommentit
Hercules Capital
17,35 %
Herculesmaista nousua ja mennyt heittämällä salkun kärkeen
Tehdäänpäs salkkupäivitys tänne vielä ennen Q2 osareita oman salkkuni osalta (pl. ELABS), kun sen verran on tapahtunut sitten viime kerran.
Evolution
12,2 %
Novo Nordisk
10,7 %
Lantheus
9,3 %
Microsoft
8,5 %
ASML
8,2 %
Qt
7,9 %
Visa
7,0 %
Fortum
5,6 %
Tesla
4,7 %
Bitcoin ₿
3,9 %
TransMedics
3,8 %
Intuitive Surgical
3,4 %
Celsius
3,4 %
Elliptic Labs
3,0 %
Myyntejä:
Hims&Hers: Halusin vähentää salkussa painoa laihdutuslääkkeisiin ja kun salkussa on jo Novoa, joka hyötyy myös tästä megatrendistä, niin päätin myydä HIMS-positioni noin 100% voitolla.
ShockWave: Myynti ostotarjoukseen, voittoa kertyi jotain 75% luokkaa
Ostoja:
TransMedics: ShockWaven myynnistä saaduilla rahoilla ostettu tätä noin 70$ hujakoilta, sillä halusin omistaa edelleen jotakin nopeasti kasvavaa yritystä terveydenhuollon alalla. Yksi kevennys ehditty jo tekemään noin 100% voitolla.
Fortum: Mielestäni osake oli ylilyöty 12 euron kohdilla, joten ostin tätä arvo-osaketta salkkuun omasta tyylistäni poiketen. Omissa odotuksissa on sähkönkulutuksen kasvu tulevaisuudessa ja tätä sai melko huokein kertoimin ostettua keväällä. Lisäksi ymmärrän sähkömarkkinoiden toimintaa paremmin kuin polttoainemarkkinoita, niin tästä syystä jätin koskematta Nesteeseen (ja ehkä hyvä niin näin jälkikäteen katsottuna)
Elliptic Labs: Melko tuore ostos tätä noin 10 NOK:in molemmin puolin, kun joku suurista pääomistajista laittoi lappua laitaan. Tavoitteena seurata pienellä positiolla kuinka liikevaihto kasvaa tulevina kvarttaaleina
Tesla: Tätä osaketta oli myös murjottu pitkään ja sentimentti oli melko negatiivinen äänestyksen aikoihin Muskin palkitsemisesta, niin ostin tätä 170$ tienoilta. Nyt ei tarvitse enää pohtia, että tulisiko minun ostaa Enphasea tai Kempoweria tai jotakin muuta hyötyäkseni vihreään siirtymään liittyvien markkinoiden kasvusta, sillä Teslassa saan lähes kaiken näistä ja monta muuta päälle
Näiden lisäksi on tehty kevennyksiä ja lisäyksiä core-positioiden ympärillä, joista merkittävimpinä ehkä Celsius ja Lantheus prosenttimuutosten osalta salkussa.
Celsiusta myin puolet pois 90$ tienoilla ja ostin vähän lisää dippailujen jälkeen. Aikalailla takaisin ekoihin ostoihin ollaan nyt valuttu. Nykyinen positio pienesti miinuksella, mutta sijoitus kokonaisuudessaan tähän yhtiöön voisin sanoa olevan hyvin plussalla.
Lantheuksen osalta alkoi aliarvostus purkaantua ja tämä olisikin salkkuni suurin positio ilman pientä kevennystä viime päivien pomppuun, edelleen halpa imo (ennustettu PE-luku tälle vuodelle jotain 20 ja hinnankorotukset lähdössä vasta nyt liikkeelle, odotan että osarin yhteydessä nostetaan liikevaihdon ohjeistusta +17%:sta ylöspäin → PEG < 1). DYOR.
Ajattelin laittaa tähän päivitykseen myös näkyviin Bitcoin-omistukseni suhteessa osakesalkkuuni, ostot tein taannoin noin 25k$ tasolta.
Terve vaan kaikille. Tänään alotin ensimmäiset suorat osakesijoitukset. Taustalla on rahastoja vuodesta 2014 alkaen. Lisääntynyt vapaa-aika ja kiinostus saivat minutkin aloittamaan tämän.
Näillä mennään, kaikkia noin tasasumma aluksi, ihan pienellä painolla.
Ja päivitystä tilanteeseen (suluissa tavoiteholdausaika):
Yhtiö
Osuus salkusta
Arvonmuutos ostohetkestä (osingot ei mukana)
Evolution AB (+5v)
22,98%
44,13%
QT Group (+5v)
12,02%
76,50%
Harvia (+5v)
8,56%
7,10%
Sampo (+1-3v)
7,68%
21,98%
Shell (+1-3v)
6,53%
161,73%
iShares Nasdaq Ucits ETF (+5v)
6,11%
75,14%
iShares Core MSCI EM IMI ETF (+5v)
4,93%
21,03%
Fortum (+5v)
4,63%
19,84%
Nokian Renkaat (+1-3v)
3,28%
−6,22%
Neste (+5v)
3,22%
−23,10%
iShares Global Clean Energy ETF (+1-3v)
2,84%
−32,13%
Nordea (+5v)
2,15%
3,98%
Franklin FTSE INDIA ETF (+5v)
2,08%
10,23%
Petroleum Brasileiro (0-1v)
1,98%
49,65%
Mobileye (+3-5v)
1,78%
2,71%
Alibaba (+5v)
1,31%
7,46%
Golar LNG Limited (+1-3v)
1,68%
16,60%
Apple (+5v)
1,55%
202,98%
Marimekko (+1-3v)
1,38%
215,49%
Seligson OMX25 (+5v)
1,26%
10,99%
Cash
1,23%
Global Atomic Corp (0-1v)
0,81%
−42,39%
Edelleen liikaa rivejä salkussa. Yhtiöiden määrä tosin tiputettu 18 → 16. Seuraavana luiskaan lähdössä Global Atomic (tänään taas -14%) ja tavoite olisi tiputtaa yhtiöiden määrä alle 14 kappaleeseen vuoden loppuun mennessä. Tammikuussa olisi tarkoitus irtaantua Marimekosta (verotukselliset syyt, vapaa myyntivoitto).
Käteisen osuus myös liian pieni tällä hetkellä ja pientä kikkailukassaa olisikin tarkoitus saada kohti jenkkien presidentivaaleja myymällä jotakin näistä: Alibaba, Sampo, Global Atomic. Nämä rahat on tarkoitus sijoittaa joko lisäämällä omistuksessa olevia omistuksia taikka sitten SP500/Russell 2000 -indeksiin. En ole tyytyväinen maantieteelliseen jakaumaan sillä 44% omistuksista operoi Suomesta käsin. Indeksi ETF:ien osuutta haluaisin kasvattaa >20% tämän vuoden puolella. Tällä hetkellä noin 17%.
Olen copypastannut Esa Juntuselta ns. 5% spekulointisalkkusäännön, mutta myönnetään tietämykseni olevan aivan liian pientä Global Atomicista, Golar LNG:stä sekä Alibabasta. Siksi näistä joku saa potkua perseelle lähiaikoina.
Edit. Lähes täydellinen epäonnistuminen taulukkotyökalun kanssa. En tiedä miksi meni rivit nuin.
Vuosi on puolivälissä. Hyvä aika kurkistaa, mitä salkulle kuuluu. Kuten aina, osa sijoituksista on mennyt hyvin ja osa mollivoittoisesti. Moni kotimaisista osakkeista on laskenut. Ulkolaiset osakkeet on pärjänneet hyvin. Samasta syystä ne valtaa salkkulistauksessa yhä enemmän kärkisijoja ja suomiyhtiöt valuvat alaspäin. Hajautuksesta, Suomi 38%, muu maailma 62 %.
Oma SP:n tötöilyt johtivat siihen, että myin osakkeet jonkin aikaa asiaa pureksittuani. Kun luottamus menee, se on hyvä päätös. Osakekurssin näkökulmasta myös toistaiseksi osoittanut ihan hyväksi liikkeeksi. Toinen kovasti laskenut on Neste. Osakkeen ostaminen tammikuussa on osoittautunut kalliiksi virhearvioksi. Silloiset perustelut olivat ihan ok, mutta kaikki on toistaiseksi mennyt surkean skenaarion mukaan. Yhtiön oma aiempi, myöhemmin peruttu ohjeistuskin, oli aivan liian optimistinen. Hyvä muistutus, että sijoittaessa mihinkään arvioon tai ennustukseen ei voi tuudittautua. Vainoharhainen tai ylikielteinen ei kannata olla, mutta sijoittaessa kaikki on aina mahdollista. Hyvässä ja pahassa. Lähdin Nesteeseen pitkällä sihdillä ja mukana ollaan edelleen. Aallon Group, Capman, ja Boreo ovat myös jatkaneet hidasta, mutta päättäväistä lasketteluaan. Viafin, Relais ja Lindex menneet kuitenkin hieman eteenpäin, mistä . Fortum tuli hetkeksi aikaa uudestaan salkkuun lyhyeen pitoon. Myin osakkeet aika pian pienellä plussalla osinkojen jälkeen.
Uutena yhtiönä mukaan on tullut ruotsalainen CombinedX. IT-alan pieni sarjayhdistelijä kiinnosti heti alussa, kun sen esittely ilmaantui palstalle. Yhtiön arvostus oli matala, tekee hyvää marginaalia yms. Olin kuitenkin hidas liikkeissäni, ja ostin osaketta päältä 50 SEKin kurssiin, mikä ei ajoituksena ollut loistava. Tokihan kova kurssinousu oli siinä jo tiedossa. Pitkässä omistuksessa on tämäkin sijoitus.
Jotain oppia ja pohdintoja on jäänyt matkaan tältäkin ajalta. Olen miettinyt edelleen sitä kysymystä, kannattaako meikälaisen enää lainkaan poimia yhtiöitä, jotka ovat “yhden tempun” tarinoita. Temppu voi olla esimerkiksi käänteen tekeminen tai pärjääminen pääasiassa yhden asian kautta. Varmimpia sijoituksia on kuitenkin olleet yhtiöt, joilla on repertuaarissa ennemmin käden verran kortteja. Tai rönsyjä, versoja. Mitä sanaa haluakaan käyttää. Jos yksi menee mönkään, koko sijoitusteesi ei haihdu kerralla ilmaan.
Välillä on mennyt viikkoja, etten ole jaksanut seurata pörssiä. Varsinkin tuloskaudet on alkaneet rasittamaan nuppia. Mukavia osareita on aina tietty mukava lukea ja kokea “hurmosta”, mutta vastapainoksi tulee hirveitäkin raportteja ja ikäviä yllätyksiä. Vuoristorata on alkanut väsyttämään. Ehkä tämänkin tuloskauden olen enemmän sivussa ja katson vasta lopuksi kerralla, minkälaisia rapsoja on tullut.
Vaikka pelkästään Oma SP ja Neste ovat vieneet puolet tämän vuoden tuotoista, salkku on kuitenkin puolessa vuodessa plussalla hieman enemmän, mitä pörssi keskimäärin siinä ajassa tuottaa. Tämä meno kelpaa ihan hyvin!
Jatkan tähän ketjuun kun en parempaakaan löydä, liittyy omaan salkkuuni, jota olen aikaisemmin avannut.
Nyt kävin läpi kaikki salkkuni myynnit vuodesta 2011 asti, jolloin aloitin sijoittamisen (ks. taulukko alla), joita oli yhteensä 121 myyntitapahtumaa. Vaikka olen enimmäkseen osta-ja-pidä henkinen osinkopuolueen jäsen, tulee joskus myös myytyä osakkeita, etenkin jos yrityksen sijoitustarinassa jokin muuttuu radikaalisti. Olen myös osallistunut joihinkin järkevästi hinnoteltuihin IPOihin pikavoittojen toivossa sekä tehnyt joitain kevennyksiä liian isoihin positioihin tai mielestäni liian kalliisiin osakkeisiin. Onko näissä myynneissä sitten ollut mitään järkeä vrt jos olisin vain istunut käsien päällä tekemättä mitään? Olenko onnistunut välttämään myynnillä jotkut rökäletappiot tai missaamaan jotkut satumaiset tuotot?
Vein siis kaikki myynnit Nordnetissa exceliin ja hain tämän päivän kurssit näille myynneille ja vertasin myyntikurssia nykykurssiin: näistä sai luvut paljonko osake on myyntini jälkeen noussut/laskenut ja sen pohjalta voi vetää johtopäätökset onko myynti ollut järkevää. Siivosin pois joitain myyntejä, jotka eivät ole vertailukelpoisia tai ne on vaikea laskea, esim. AT&T ei ole mukana jakautumisen takia. Myös Technopolis ja Tikkurila ostettiin kokonaan pois pörssistä kun minulla oli ne salkussa, joten tämäntapaisia myyntejä ei ole mukana, koska vaihtoehtona ei ollut pitää osakkeita. Selkeät veromyynnit olen myös ottanut pois, eli tilanteet, joissa olen heti seuraavana päivänä ostanut samat osakkeet takaisin, mutta olen jättänyt myynnit, joissa olen joskus vuosien päästä ottanut osakkeet takaisin salkkuun. Jäljelle jäi siis pääosin myynnit, joita ovat salkusta kokonaan poistettujen osakkeiden myynnit ja kevenykset positioihin.
Näissä laskuissa en ole osinkoja tai kaupankäyntikuluja huomioinut enkä ole ottanut huomioon mihin olen myynnistä tulleet varat sijoittanut. Joskushan myynti on voinut olla kannattavaa, jos olen löytänyt jonkun vielä paremman sijoituskohteen - tai toisinpäin ei kannattavaa. Eli tässä vain puhtaasti katson myynti- ja nykykurssin eroa ja paljonko olisin sen perusteella tehnyt näennäisesti voittoa/tappiota, jos en olisikaan myynyt. Uskoakseni jäljelle jääneet myynnit 83 kpl on ihan kuranttia vertailukelpoista tavaraa eikä niissä ole käsittääkseni ollut mitään osakesplittejä.
Alla siis taulukkoni myynneistä. Jos erotus on positiivinen, on nykykurssi alempana kuin myyntikurssi ja myynti oli siis kannattavaa. Negatiivinen erotus tarkoittaa, että olen myynyt halvemmalla kuin nykykurssi mikä ei ole toivottavaa. Eli esimerkkinä negatiivinen -50,72 % ero prosentteina tarkoittaa, että olen menettänyt 50,72 % tuoton eli myyntikurssi * 1,5072 = nykykurssi. Samoin negatiivinen ero euroina -1 204,70 € tarkoittaa, että olen menettänyt 1 204,70 € tuoton, koska olen myynyt kurssiin, joka on alempi kuin nykykurssi. Positiivinen ero prosentteina 54,80 % taas tarkoittaa, että olen säästynyt 54,80 % kurssilaskulta. Positiivinen ero euroina 4 520,00 € taas tarkoittaa, että olen säästänyt 4 520,00 € eur kun olen myynyt kurssiin, joka on korkeampi kuin nykykurssi.
Kirjauspäivä
Arvopaperi
Määrä
Kurssi
Summa
Tulos
Valuutta
Valuuttakurssi
Nykykurssi
Ero (myynti – nykykurssi)
Ero prosentteina
Ero euroina
2024-05-31
AKTIA
274
9,47
2589,78
137,48
EUR
1
9,14
0,33
3,48 %
90,42 €
2024-05-31
KAMUX
1300
6,1453
7982,56
-276,2799
EUR
1
5,1
1,05
17,01 %
1 358,89 €
2024-05-24
WRT1V
440
19,275
8474,22
5166,1199
EUR
1
18,5
0,77
4,02 %
341,00 €
2024-05-17
AKTIA
226
9,61
2166,86
144,16
EUR
1
9,14
0,47
4,89 %
106,22 €
2024-05-03
FORTUM
200
12,935
2582
66,9892
EUR
1
13,9
-0,97
-7,46 %
-193,00 €
2024-04-09
NOHO
1700
8,28
14064,74
27,5799
EUR
1
7,94
0,34
4,11 %
578,00 €
2024-04-08
NOHO
400
8,18
3267
8,0149
EUR
1
7,94
0,24
2,93 %
96,00 €
2024-04-05
NOHO
270
8,16
2198,2
-1,6149
EUR
1
7,94
0,22
2,70 %
59,40 €
2024-03-25
TYRES
900
8,74
7859,71
349,6199
EUR
1
7,89
0,85
9,73 %
765,00 €
2024-03-15
KCR
60
49,4806
2963,84
2050,44
EUR
1
54,6
-5,12
-10,35 %
-307,16 €
2024-03-14
HARVIA
300
35,04
10503,59
6328,59
EUR
1
38,7
-3,66
-10,45 %
-1 098,00 €
2024-03-14
FORTUM
800
11,82
9448,44
657,4099
EUR
1
13,93
-2,11
-17,85 %
-1 688,00 €
2024-03-14
INTRUM
2200
21,91
48146
-213851
SEK
0,089
38,16
-16,25
-74,17 %
-3 181,75 €
2024-02-20
SIE
50
168,72
8428
5954,0247
EUR
1
178,4
-9,68
-5,74 %
-484,00 €
2024-02-20
MANTA
330
3,974
1306,42
712,9647
EUR
1
4,1
-0,13
-3,17 %
-41,58 €
2024-02-20
BAYN
500
28,43
14203,63
-7824,37
EUR
1
26,68
1,75
6,16 %
875,00 €
2023-12-29
AKTIA
296
9,4599
2795,16
31,44
EUR
1
9,14
0,32
3,38 %
94,69 €
2023-12-15
BAS
230
48,21
11079,43
856,3299
EUR
1
45,09
3,12
6,47 %
717,60 €
2023-12-15
VOW3
100
117,5
11740,6
17,6
EUR
1
106,8
10,70
9,11 %
1 070,00 €
2023-11-29
WRT1V
200
12,5
2495
10
EUR
1
18,5
-6,00
-48,00 %
-1 200,00 €
2023-11-06
MANTA
150
3,756
558,4
267,6676
EUR
1
4,1
-0,34
-9,16 %
-51,60 €
2023-11-02
FORTUM
510
11,98
6104,8
163,8
EUR
1
13,9
-1,92
-16,03 %
-979,20 €
2023-07-31
PFE
200
35,99
7189,17
401,44
USD
0,9071
29,78
6,21
17,25 %
1 126,62 €
2023-07-25
FORTUM
200
12,75
2545
78
EUR
1
13,9
-1,15
-9,02 %
-230,00 €
2023-07-20
UPM
100
29,27
2922
186
EUR
1
31,29
-2,02
-6,90 %
-202,00 €
2023-07-20
TOKMAN
192
13,7513
2635,26
328,18
EUR
1
13,09
0,66
4,81 %
126,97 €
2023-07-20
TIETO
160
24,7
3947
486
EUR
1
18,57
6,13
24,82 %
980,80 €
2023-04-28
STERV
300
11,42
3421
24,5
EUR
1
12,6
-1,18
-10,33 %
-354,00 €
2023-04-28
WRT1V
200
10,505
2096
412,0999
EUR
1
18,5
-8,00
-76,11 %
-1 599,00 €
2023-04-28
STERV
270
11,415
3077,05
31,85
EUR
1
12,6
-1,19
-10,38 %
-319,95 €
2023-04-11
KOJAMO
400
11,01
4399
218
EUR
1
9,54
1,47
13,35 %
588,00 €
2023-03-03
VOW3
50
140,6
7022
1201
EUR
1
106,8
33,80
24,04 %
1 690,00 €
2023-02-01
INTC
260
29,425
7641,7
469,9799
USD
0,9179
34,98
-5,56
-18,88 %
-1 325,72 €
2022-11-30
VOW3
50
138,6
6922
155
EUR
1
106,8
31,80
22,94 %
1 590,00 €
2022-11-25
GILD
50
85,91
4295,5
656,9499
USD
0,9638
72,47
13,44
15,64 %
647,67 €
2022-07-22
TIETO
130
26,82
3481,6
312,4
EUR
1
18,57
8,25
30,76 %
1 072,50 €
2022-07-07
NESTE
80
44,81
3579,8
3219,08
EUR
1
17,35
27,46
61,28 %
2 196,80 €
2022-07-06
MMM
120
130,3045
15624,03
-1596,2299
USD
0,9826
104,31
25,99
19,95 %
3 065,06 €
2022-07-06
NESTE
118
43,78
5161,04
4628,978
EUR
1
17,35
26,43
60,37 %
3 118,74 €
2022-07-05
WBD
206
14,0115
2878,16
-3213,0059
USD
0,9718
8,18
5,83
41,62 %
1 167,41 €
2022-07-05
TAALA
500
9,7778
4883,91
1358,9099
EUR
1
8,18
1,60
16,34 %
798,90 €
2022-07-05
FORTUM
630
13,75
8655,57
-1044,78
EUR
1
13,9
-0,15
-1,09 %
-94,50 €
2022-07-05
FORTUM
1120
13,6648
15292,34
541,95
EUR
1
13,9
-0,24
-1,72 %
-263,42 €
2022-05-23
ENR
25
16,545
405,63
-831,3947
EUR
1
25,44
-8,90
-53,76 %
-222,38 €
2022-05-23
LEHTO
2587
0,42
1081,54
-3668,3599
EUR
1
0
0,42
100,00 %
1 086,54 €
2022-05-13
TOKMAN
214
12,85
2744,9
82,0199
EUR
1
13,09
-0,24
-1,87 %
-51,36 €
2022-04-08
LAPWALL
202
3,0902
619,23
69,7899
EUR
1
3,3
-0,21
-6,79 %
-42,38 €
2022-03-25
STERV
500
18,07
9027,77
4983,77
EUR
1
12,6
5,47
30,27 %
2 735,00 €
2022-03-23
TYRES
754
15,83
11926,27
-4387,03
EUR
1
7,89
7,94
50,16 %
5 986,76 €
2022-01-03
INDU A
29
290
8359
285,4
SEK
0,0971
353,8
-63,80
-22,00 %
-179,65 €
2021-12-17
NESTE
22
43,19
945,18
845,982
EUR
1
17,35
25,84
59,83 %
568,48 €
2021-07-05
KEMIRA
300
13,5
4045
26
EUR
1
20,62
-7,12
-52,74 %
-2 136,00 €
2021-06-24
PUUILO
81
7,3
586,3
51,6999
EUR
1
10,28
-2,98
-40,82 %
-241,38 €
2021-03-25
ORTHEX
62
7,74
474,88
52,04
EUR
1
6,9
0,84
10,85 %
52,08 €
2021-02-26
KREATE
35
10,65
367,75
80,75
EUR
1
7,76
2,89
27,14 %
101,15 €
2020-12-23
IBM
60
124,67
7470,45
446,8099
USD
0,8219
186,71
-62,04
-49,76 %
-3 059,44 €
2020-03-16
ORNBV
400
31,52
12597,91
2964,5099
EUR
1
40,76
-9,24
-29,31 %
-3 696,00 €
2020-03-16
KNEBV
100
45,9
4585
1678
EUR
1
47,21
-1,31
-2,85 %
-131,00 €
2020-03-16
METSB
500
4,7506
2370,3
330,3
EUR
1
7,16
-2,41
-50,72 %
-1 204,70 €
2019-10-24
RELAIS
206
7,5
1540
15,5999
EUR
1
13,25
-5,75
-76,67 %
-1 184,50 €
2019-07-22
LAT1V
200
13,96
2787
19,5599
EUR
1
8,83
5,13
36,75 %
1 026,00 €
2019-07-08
NESTE
60
29,7199
1778,2
1507,66
EUR
1
17,35
12,37
41,62 %
742,19 €
2019-07-08
OVARO
900
4
3595
-1405
EUR
1
3,91
0,09
2,25 %
81,00 €
2019-07-05
CTY1S
320
9,2204
2945,55
-35,5129
EUR
1
3,94
5,28
57,27 %
1 689,73 €
2019-06-13
YIT
1600
5,155
8241,4
-521,6
EUR
1
2,33
2,83
54,80 %
4 520,00 €
2019-05-22
AALLON
121
8,3
999,3
200,7
EUR
1
8,16
0,14
1,69 %
16,94 €
2018-12-13
OMASP
205
7
1430
-5
EUR
1
13,98
-6,98
-99,71 %
-1 430,90 €
2018-06-20
KOJAMO
200
8,7
1735
35
EUR
1
9,54
-0,84
-9,66 %
-168,00 €
2018-06-20
EEZY
350
5,28
1843
93
EUR
1
1,41
3,87
73,30 %
1 354,50 €
2018-05-29
WFC
110
54,0745
5938,95
614,9499
USD
0,8652
60,63
-6,56
-12,12 %
-623,90 €
2018-05-29
ISAPF
302
25,3625
7651,48
2238,8999
EUR
1
35
-9,64
-38,00 %
-2 910,53 €
2018-05-29
VINCIT
142
7,0904
1001,84
405,44
EUR
1
2,61
4,48
63,19 %
636,22 €
2018-05-03
OUT1V
700
5,82
4069
134,1999
EUR
1
3,37
2,45
42,10 %
1 715,00 €
2018-03-26
ANORA
314
8,121
2544,99
189,9899
EUR
1
4,64
3,48
42,86 %
1 093,03 €
2018-03-12
OHI
190
27,2
5158,16
166,3899
USD
0,8128
35,86
-8,66
-31,84 %
-1 337,38 €
2017-11-21
Xtrackers Euro Stoxx 50 ETF 1C
28
49,3
1372,4
461,22
EUR
1
82,59
-33,29
-67,53 %
-932,12 €
2017-11-21
Xtrackers MSCI World Swap ETF 1C EUR
36
48,06
1722,16
602,87
EUR
1
102,53
-54,47
-113,34 %
-1 960,92 €
2017-11-17
GOFORE
152
7,0717
1069,9
104,7
EUR
1
22,6
-15,53
-219,58 %
-2 360,30 €
2016-07-07
Xtrackers MSCI EM Swap ETF 1C EUR
293
30,3999
8889,39
809,3599
EUR
1
43,145
-12,75
-41,92 %
-3 734,31 €
2015-09-03
ELISA
470
29,92
14061,4
6696,7799
EUR
1
41,86
-11,94
-39,91 %
-5 611,80 €
2013-09-12
NOKIA
845
4,6
3878
52,7231
EUR
1
3,58
1,02
22,17 %
861,90 €
2013-01-14
WRT1V
168
34
5700,58
2687,74
EUR
1
18,5
15,50
45,59 %
2 604,00 €
2012-06-14
NOKIA
800
2,01
1601
-3093,8131
EUR
1
3,58
-1,57
-78,11 %
-1 256,00 €
Joitain huomioitani alla:
Heti ensimmäinen myynti vuonna 2012 Nokia pahimpaan “palava öljylautta”- aikaan. Luonnollisesti ei olisi kannattanut myydä. Nykykurssi 78 % korkeammalla. Sen sijaan toinen Nokian myynti pahimman paniikin jälkeen vuonna 2013 kurssiin 4,6 oli kannattavaa, koska myyntikurssi oli 22 % korkeammalla kuin nykykurssi. Tämän jälkeen en ole noksua omistanut ja hyvä niin.
Elisat myin kaikki vuonna 2015, koska “on niin kallis”. No on se ollut kallis aina ja kallis nytkin, mutta nykykurssi n. 40% korkeammalla kuin myyntikurssini, euroissa jäänyt kurssinoususta saamatta n. 5600 eur. Ei olisi kannattanut myydä vaan pitää salkussa ja ottaa osingot samalla.
Yhtään ETF:ää ei olisi koskaan kannattanut myydä. Kaikki ovat n. 40% - 113% korkeammalla kuin mitä myin. Myyntiperuste taisi olla aikoinaan, että ollaan syklin huipulla.
Lehtoa ei olisi koskaan pitänyt ostaa, mutta tajusin sentään myydä ne pois mitä jäljelle jäi ja saada edes jotain takaisin. Kurssi luonnollisesti nyt nollassa kun firma konkassa.
Intrumia ei ainakaan näin lyhyellä tähtäimellä olisi kannattanut myydä, koska nykykurssi on 74 % korkeammalla nyt kuin myydessäni.
Nesteen position vähentäminen useina vuosina on ollut hyvinkin kannattavaa kun kurssi on nykyään valahtanut pohjamutiin. Olen ostellut OST:lle Nestettä sitten halvemmalla vuosia myöhemmin.
Isoimmat “tuotot” olen tehnyt myymällä pois 3M (n. 3000e säästöt), Nokian renkaiden myynti (n. 6000e euron säästöt ja osakkeiden ostaminen halvemmalla takaisin vuosien päästä) ja YIT:stä irtautuminen (n. 4500e säästöt). Prosentteina eniten kannatti Vincitin myynti, koska nykykurssi on 63% alempana kuin myyntikurssini.
Isoin menetetty tuotto prosentteina on Goforen myynnissä: nykykurssi on 219 % korkeammalla kuin myydessäni. Positio oli kuitenkin aika pieni, euroissa menetetty tuotto vain n. 2360e. Elisa on euroissa isoin n. 5600 eur menetetty tuotto.
Yllätyksekseni myös paljon parjattu OmaSp olisi kannattanut pitää annista asti, tuottoa jäi saamatta n. 100%, toki IPOsta saatu positio oli naurettavan pieni.
Ulkomaisista osakkeista IBM oli ehkä isoin yllätys. Edes tätä ikimörnijää ei olisi kannattanut myydä, koska nykykurssi seilaa n. 50% myyntikurssiani korkeammalla. Myöskään vaikeuksissa olevaa Inteliä ei olisi kannattanut myydä, koska nyt saisi n. 18 % paremman hinnan.
Puhtaat IPO-osakkeet Anora, Vincit, Eezy, Kreate, Orthex, Kojamo ja Aallon kannatti kaikki myydä - näiden kaikkien hinnat ovat laskeneet. Tosin IPOista OmaSp, Gofore, Relais, Lapwall ja Puuilo olisi kannattanut pitää.
Ennen tätä laskuharjoitusta olisi mutulla sanonut, että myyminen ei juuri kannata. Tuossa listalla on monia tapauksia, joissa nykykurssi on korkeammalla kuin myyntikurssini tai vain vähän alempana, jolloin osingot huomioiden tuotto olisi varmaan ollut kokonaisuudessaan ihan ok. Jos summaan kaikki kuvitteelliset erot euroina, tulee säästöksi 3104,38 € - eli hieman positiivisen puolelle kääntyy nämä myynnit, mutta kokonaisuuteen nähden sanoisin, että eipä tuo ole kummoinen ero tämän kokoiselle salkulle. Eli tämän perusteella sanoisin edelleen, että olisi ollut parempi istua käsien päällä tekemättä mitään.
En ole myynneillä onnistunut välttämään isoja rökäletappioita, jotka olisivat euromääräisesti isoja (Lehdon myyntikin ennen konkurssia oli vain tonnin säästö) verrattuna menetettyihin tuottoihin, jos en olisi joitain osakkeita myynyt. Tosin en myöskään ole myynneillä missannut euromääräisesti isoja satumaisia tuottoja - ehkä vain Gofore vähän harmittaa. Sanoisin, että keskimäärin IPOt kannatti myydä ja järkevät liikeet ovat olleet Nesteen kevennykset ja rakennussektorista poistuminen kokonaan. Muutoin olisi kannattanut olla tekemättä mitään.
Suunnitelmissa myydä ainakin Olvi, at&t, valmet ja nokian renkaat sekä ehkä wärtsilä. Vaisalaa tekisi mieli lisäillä kun niin pienenä pottina salkusta on. Nikeä tekisi myös mieli lisäillä. Tarkoitus supistaa osakkeiden määrä 14-15 osakkeeseen.
On tullut viimeaikoina aloitettua ostojen kautta hajauttaminen rahastoihin jota on myös tarkoitus jatkaa. Suorissa osakesijoituksissa olen panostanut pitkän aikavälin kasvuun ja tarkoitus on päästä kaukana tulevaisuudessa hyödyntämään hankintameno-olettamaa mahdollisten myyntien koittaessa.
Hyvää hevostani Teslaa olen vain ostanut keskihinnalla 200$ enkä kertaakaan myynyt.
Totta, näidenki parissa kehittyy ja alkaa hifistelemään. USAn osalta ostin ensin nordnet indeksiä, mutta pienemmillä kuluilla saa fyysistä Handelsbankenin rahastoa niin olen sitä ostanut viimeisenä. Seuraavaksi sitten VUAA 0,07% kulujen takia ja SPYI foorumin suositusten perusteellla. Muita ei ole tarkoitus enää lisätä, mutta ei ole tarvetta myydäkkään.
Axos Financial
First Internet Bancorp
Bufab
Incap
Brookfield Infrastructure Partners
Suurimmat siis. Nuo pari pankkia niin pahassa ylipainossa että pahaa tekee. Ehkäpä pahin aliarvostus pääsee hiljalleen purkautumaan niin saisi tasapainoitettua hivenen salkkua. Bufabin osalta jo kevennystä tehty
BIP on wanha tuttu, mutta olen sitä ja muita osinkolappuja tarkkaillut ahkerasti kevään/kesän aikana