Hvor findes information om aktieejerskab, og hvad er den egentlige kilde til denne viden?

Lad os antage, at jeg køber aktier via bankens webgrænseflade. Banken udfører disse køb bag kulisserne. Derefter viser banken mig, at købet er udført, og at jeg ejer X antal aktier.

Men hvor befinder denne information om aktieejerskab sig egentlig?

Lad os lege med tanken om, at banken handler bedragerisk og viser mig et forkert antal aktier på deres hjemmeside (eller at de bevidst eller på grund af en systemfejl har gemt et forkert antal i deres egne databaser). Hvad er så den egentlige kilde til denne information om mit ejerskab? Hvordan kan jeg verificere bankens “påstand” om mit ejerskab og få en form for skriftlig bevis for mit ejerskab fra denne sande kilde?

Hvilke parter modtager, eller kunne modtage, information om mit ejerskab? Hvordan modtager de det? Fra banken eller fra den sande kilde?

1 Synes om

Fra værdipapirregistret. Det vil sige Euroclear i Finlands tilfælde.

Kære Nuukas,

Velkommen til det alvidende forum. Dit spørgsmål burde helt klart have været i den tråd, onkel startede, “Skal man være bekymret?”, men det går også an sådan her :slight_smile:

Den gamle onkel kan trøste dig så meget, at i denne nuværende virtuelle verden er intet rigtig sikkert: hverken dine virtuelle investeringer, banken der virtuelt bekræfter dem for dig, eller EuroClear.

På den anden side betyder det ikke så meget, så længe købmanden osv. nødvendige institutioner leger den samme leg med dig, altså du kan lade som om, du betaler for maden med et betalingskort :blush:

Onkel Masse, FA, det eneste konkrete for onkel er Massela og dens pigtråd, Raid-dåserne og den gamle Luger fra 1941 :muscle: :rofl: :muscle:

5 Synes om