Tämä on kyllä mielenkiintoinen nosto. Olen ihan samaa mieltä, että kuparin tarjontapuoli on muuttumassa eri tavoin entistä haastavammaksi, mikä mielestäni tukee pitkällä aikavälillä Metson tuotteiden ja palveluiden kysyntää.
Olen ymmärtänyt, että kuparin louhinta vaikeutuu kupariesiintymien laadun heiketessä, mistä Metson kaltainen toimija toki rakenteellisesti hyötyy. Tämä taas tarkoittaa käytännössä sitä, että saman kuparimäärän tuottamiseen pitää käsitellä enemmän kiveä ja hallita monimutkaisempia prosesseja kuin ennen, jolloin tarvitaan entistä tehokkaampia murskaus-, jauhatus- ja rikastusratkaisuja, ja toki koko prosessin optimointia. Tätähän Metsolla juuri on kaikkine palveluineen.
Toinen itseäni henkilökohtaisesti kiinnostavampi asia on kuparin kiertotaloudellinen näkökulma. Mitä arvokkaammaksi kupari tulee, sitä kannattavampaa on myös sen kierrätys, ja tätä vauhdittaa myös kiertotalouden infran jatkuva kehittyminen ja sitä tukeva regulaatio, joka ei ole ottanut takapakkia. Mielenkiintoista Metson kannalta on se, että sen teknologiat soveltuvat myös kuparin kierrätykseen, eivät vain perinteiseen kaivostoimintaan. Siellä on esimerkiksi e-scrap-nimellä kulkevat ratkaisut sähkö- ja elektroniikkaromun käsittelyyn ja hydrometallurgiset prosessit kuparin talteenottoon.
Toinen kiinnostava kulma, on, että Metson teknologiat mahdollistavat kierrätetyn kuparin ottamisen osaksi primäärikuparin prosessia. Toisin sanoen tämä kierrätyskuparin lähde (esim. jokin romujae tms) voidaan ymmärtääkseni ajaa samaan prosessiin kuin louhittu kupari, mikä tukee siirtymää kohti aidosti kiertotalouteen nojaavaa metallituotantoa.
Itse olen Metson kelkassa mukana, koska Metso asemoituu hyvin siihen maailmaan, jossa kuparia tarvitaan yhä enemmän, mutta sen tuottaminen vaatii entistä älykkäämpää teknologiaa, riippumatta siitä, tuleeko kupari maasta vai hyödynnetäänkö jo kertaalleen käyttöön otettua raaka-ainetta.
En ole tämän alan syväosaaja, mutta jos saa toivoa, niin Metsolta voisi tästä asiasta kysyä seikkaperäisemmin ja kartoittaa, millaisia kilpailuetuja tai hyödynnettäviä patentteja tähän olisi? Eli toisin sanoen ymmärtää vähän paremmin, mikä on Metson rooli ja etumatka kiertotalouteen kääntyvässä maailmassa. Olen siinä ymmärryksessä, että erityisesti tuolla entisen Outotecin teknologiasalkussakin näitä olisi.