Massen Valborgsnöt

Nåväl, värderade forummedlemmar. Valborg är glädjens och det mousserande vinets fest, så för att höja stämningen och för att fira Valborg bjuder farbror på en ny nöt att knäcka.

Farbror Masses vid det här laget legendariska Jul- och Februarinötter handlade om finansvärlden (finns tidigare i den här tråden som bra uppvärmning för nybörjare). De visade sig vara ganska svåra, så låt oss nu prova sportvärlden i stället:

Skidsäsongen lider mot sitt slut, men för att hedra det återvänder vi till grenens historia.
Berättelsen är sann, datumen och andra siffror kan kasta lite på grund av farbrors sviktande minne.

Det var vid skiftet mellan 60- och 70-talet och finska mästerskapen i skidor pågick i Övre Savolax, herrarnas 30 km (naturligtvis i klassisk stil, eftersom det bara fanns ett spår och träskidor). Slingan kördes på gammalt vis som en enda 30 km lång runda, med start på någon liten åker och därifrån djupt in i den mörka och kuperade skogen. Härlig gammaldags skidstämning, bara omkring -27 °C (köldgränserna var på den tiden något flytande, till kännedom för Verppu som våndas över ynka -15 °C i Paloheinä).

Farbror Masse var förstås på plats och tittade på tävlingarna, stationerad på toppen av den sista stora uppförsbacken vid cirka 26 km. Bredvid stod en äldre savolaxare, som sades vara tränare för en representant från Sonkajärven Pahka. Gubben hade för säkerhets skull startlistorna i handen och ett gammaldags tidtagarur.

Skidåkare kom och gick, men Pahka-pojken syntes inte till vid foten av backen. Gubben började bli nervös och klockan tickade. Till slut kom den helt utmattade Pahka-representanten till foten av backen, och det såg ut som om han nästan gick uppför. Den frustrerade gubben tog då i, men vad ropade han som uppmuntran till sin adept, till Masses stora förvåning?

A) Täällä on hiihtokilpailut! (Här är det skidtävling!)
B) Yritä edes! (Försök åtminstone!)
C) Elä piättele! (Håll inte tillbaka!)
D) Tuu pois sieltä! (Kom bort därifrån!)

En av dessa är rätt och även denna gång måste det rätta svaret åtföljas av en korrekt motivering. Inte heller nu hjälper någon Google-sökning er, men väl sunt bondförnuft.

Eftersom så många familjers julafton blev förstörd för att pappan i huset tillbringade flera timmar på toaletten gömd för familjen i väntan på svaret på Masses nöt, så skjuter farbror Masse fram avslöjandet av det rätta svaret till långt efter Valborg.
Ni får alltså supa (nej, smaska på nöten) i lugn och ro och sedan skriva era egna gissningar på forumet, kanske under Valborgsdagens baksmälla (eller penningbrist).

Glad Valborg! :champagne::champagne::champagne::balloon::balloon::balloon:

Farbror Masse, FA, före detta skidkung på hemorten

11 gillningar

C. Låter mest som ett savolaxiskt uttryck för den aktuella situationen. Det innehåller omskrivningar, humor och förstås lite så kallad djävulskap.

2 gillningar

A) Det är skidtävlingar här

Att lufsa runt i spåret imponerade inte på tränaren, som ville påminna om vilken gren man tävlade i!

Glad första maj önskar en bitter skidåkare!

En gång i tiden under en skidtävling i högstadiet blev jag av misstag hänvisad till 10 km-banan istället för 5 km-banan. Idrottsläraren trodde inte på min historia, och jag hamnade på näst sista plats och missade följande tävlingar :slightly_smiling_face:

2 gillningar

C är min gissning på rätt svar, ett milt ironiskt uppmuntrande med lite (dold) pik låter som det mest passande för situationen! :smiley:

2 gillningar

Detta är inte rent ***trollande som de andra punkterna, utan innehåller, som redan nämnts i svaren, lagom med äkta, övre savolaxisk uppmuntran och stöttning.

1 gillning

Alternativ C verkar vara det enda incitamentet. Glad första maj allihopa!

Hej! Massens valnötsnöje har kommit igång fint. Nya kännare är välkomna att delta och förklara grunderna i sina lösningar. Och om någon som redan har svarat ångrar sig, kan de offentligt dra tillbaka sitt tidigare svar och presentera ett nytt :slight_smile:

Tyvärr håller farbror tyst och är helt låst tills lösningen avslöjas, så farbror kan inte ens ge någon som svarat en tumme upp, även om han skulle vilja.

Glad valborgsmässoafton :balloon::balloon::balloon:

Farbror Masse, en kvalitetsnöt eller en kvalitetsaktie, det är vad farbror har att fundera på.

4 gillningar

Väl resonerat! Synd bara att det är förbjudet i C, vilket för övrigt är det enda alternativet där det snackas savolaxmål – nåja, nu föll jag själv i resonerandet, men jag säger ändå att C är det rätta svaret. Det är också det enda utropet bland alternativen som kan ses som uppmuntran och som kan ha förvånat Masse..

3 gillningar

C, för att en infödd Savonian bäst känner en annan Savonians själ. :victory_hand:

Denna nöt värmde hjärtat… vårstress med trädgårdsarbete…

{“content”:“Här svarar en savolaxare också c. Jag behöver inte längre motivera för mycket, eftersom jag redan har sett bra svar, utan jag nöjer mig med det här. Samtidigt funderar jag på vad annat jag kan säga på ett smart sätt.”,“target_locale”:“sv”}

Absolut C

Jaha, då är det dags att avslöja lösningen på Valnöten, som var alternativ C = Elä piättele! Nu gissade majoriteten av forummedlemmarna rätt och många hade helt utmärkta motiveringar. Sportmän och -kvinnor, minsann!

Alltså, “Elä piättele” är den enda som är ren savolaxiska, men en lika viktig motivering är att den faktiskt innehöll uppmuntran och stärkande ord för en trött ung skidåkare, vilket en äkta savolaxisk skidåkare inte tog som något retande utan försökte ta sig upp för backen ännu mer kraftfullt.

Farbror Masse, den dumma söderifrån kommande “lantalainen”, lärde sig först mycket senare att i Savolax sägs allt på ett indirekt sätt. Och inget går fel så länge lyssnaren också är från samma landskap och förstår budskapet rätt.

Farbror Masse försökte senare ett par gånger samma uppmuntrande rop på tävlingar i söder till en utmattad skidåkare från söder, men resultatet var en katastrof. I Massens själ stannade dock “Elä piättele” för evigt.

Masse, en man från söder, men nästan på savolaxarnas nivå i tankens krokighet

10 gillningar