Modelporteføljer som inspiration til investering

Jeg havde en fornemmelse af, at Huhtamäki kunne være det næste køb til modelporteføljen, men vi fik en tilføjelse til femmesalkkuen.

22 Synes om

Jeg ville gerne have en god småvirksomhedsinvestering til min kvindeportefølje. Jeg ser, at det nu er et fremragende tidspunkt at få et billigt selskab, der vil vokse i værdi, når den industrielle recession er overstået. Eksempler kunne være IT-servicevirksomheder, Etteplan eller Boreo. Hvorfor ikke også et selskab fra den mere risikable ende…

Ingen risikable ting til Femme-porteføljen!!:grinning_face: :grinning_face: :grinning_face: Hørte du

3 Synes om

Hvem skulle have gættet :wink:

42 Synes om

Det går heller ikke godt med dette dream team.

Forskellen i sentiment mellem nordiske og amerikanske små teknologivirksomheder er fuldstændig ufattelig.

28 Synes om

Her er 5 år. Jeg rettede også benchmark-indekset.

Hvad lærer vi af dette? Er det værd at være fleksibel i sin investeringsstrategi?

5 Synes om

Tag 10 år eller det maksimale, så vender det igen med en klar margin til Top picks. Din konklusion kan dog stadig være rigtig, men du valgte bevidst den mest ufordelagtige periode.

10 Synes om

Der var en artikel i Arvopaperi, hvoraf det fremgik, at efter Sauls afgang fra Modelporteføljeteamet, er de nuværende lederes benmuskler måske ikke længere tilstrækkelige til at opnå tidligere afkast på samme måde:

Kunne løsningen på dette være den samme som i militæret, altså hele Modelporteføljeteamet hver morgen i træ

70 Synes om

Efter min mening er modelporteføljer meget nyttige til at minde om vigtigheden af diversificering. Selvom der er et professionelt team, der arbejder med at vurdere porteføljen, er det meget muligt, at et lille udvalg af aktier indeholder netop de dårlige valg. En indeksinvestor ejer derimod også vindere. I disse tider ser det ud til, at den herskende opfattelse er, at det ville være fornuftigt at eje aktier i et par virksomheder ad gangen, “så man kan følge dem”. Men man får ikke kursen til at stige ved at følge den…

2 Synes om

Der skal ikke meget til for at slå indekset. I stedet for at forsøge at udvælge f.eks. de fem bedste virksomheder, kan man udvælge alle indeksvirksomhederne og blot udelade de fem dårligste. Jeg ved dog ikke, hvem der ville orke at følge en sådan modelportefølje eller bruge den som hjælp til at træffe investeringsbeslutninger. Så behøver målet overhovedet at være at slå indekset, hvis der i den anden vægtskål er interessant og underholdende indhold?

1 Synes om

For modelsporteføljer sættes

6 Synes om

Interessant det punkt med at fjerne de 5 dårligste for at slå indekset. Er det virkelig et nemt valg? Inderes smed engang den “dårlige” Neste ud. Nogle gange begynder den “dårlige” at stige, og den “gode” forbliver stagnerende.

4 Synes om

De ville næppe have droppet dem, hvis man havde fået lov til at vælge alle andre end de fem dårligste(?)

Lotto er også lettere, jo flere tal man må vælge på kuponen :slightly_smiling_face:

Sådanne indeksfonde har eksisteret (og findes sandsynligvis stadig) - ideen er faktisk at fjerne de “dårligste” virksomheder og derved skabe merafkast. Af en eller anden grund har disse fonde generelt ikke været særlig langlivede, men er blevet ændret eller fusioneret til almindelige indeksfonde. Denne strategi har (heller) ikke været en genvej til lykke.

10 Synes om

Nogen kan også praktisere aktiv indeksering

1 Synes om