@Miikka_Laitila og @Antti_Luiro får måske morgenkaffen galt i halsen på mandag, men jeg støtter absolut idéen. Især da jeg ikke selv kan, og derfor ikke behøver at tage stilling til den tekniske eller praktiske implementering, så er det fra min side klar til at blive udført ![]()
Hvorfor udgiver I ikke bare en ETF på både Helsinki- og Sverige-børsen?
Det fungerer som reklame for Inderes’ aktiviteter for både virksomheder og investorer, og det kunne være muligt at opnå bredere synlighed i forskellige medier.
Jeg syntes, der var en tanke her. Et køb/tilføj-indeks uden gearing er meget mere illustrativt end en eller anden long-short-dims, og det fortæller, hvor gode afkast man kunne have opnået ved at investere i henhold til anbefalingerne.
Man kunne selvfølgelig også have et sælg/reducer-indeks, der ville fortælle om nøjagtigheden af negative anbefalinger. CAGR-beregnere skulle selvfølgelig også inkluderes.
Der var en tanke i disse Vuhis kurver, selvom kurverne er navngivet lidt mærkeligt.
I tilfældet med Qt er der efter min mening ligheder med Aiforia. I Aiforia forudsiges en helt forfærdelig dårlig succes for de kommende år, og alligevel ender man med en “tilføj” anbefaling, og den købes endda til modelporteføljen. For Qt forudsiges der negativitet, og alligevel rider man på en “køb” anbefaling og en svimlende kursmål på 70 euro ind i negativiteten. Det føles nogle gange som om, at selvom analysen rammer plet, er konklusionen, hvad der sandsynligvis følger, helt forkert. Man er på en eller anden måde ikke helt med på spillet. Måske undervurderer man, hvordan renter, der er steget fra nul, påvirker investorer, eller man tænker for mange år frem, og er derfor “forkert” med anbefalingerne.
“Being too far ahead of your time is indistinguishable from being wrong.”
-Howard Marks
Man får torsk uden at fiske, eller hvordan var det nu ordsproget lød.
Jeg ville ikke have troet for et par år siden, at denne linje også ville blive rød ![]()
[quote="pusa, post:779,
Ja, I kan godt glemme det. En ETF bør være af en rimelig størrelse, for at det skal give mening.
Der er ikke tilstrækkelig likviditet til fysiske ETF’er, og for syntetiske er der sandsynligvis ikke direkte tilgængelige derivater, medmindre de er konstrueret separat af en udsteder. Selv derivaterne ville forblive små, og de ville mangle modparter/likviditet.
En købsanbefaling til en eller anden ILKKA B, og så løber likviditeten bare tør i Helsinki. Ikke engang i alle Hex25-selskaber er der nok, for slet ikke at tale om mindre, hvor modelporteføljen har foretrukket at operere, og hvor større fordel kan opnås med analyse end i de store.
[quote="
Det må man se, om Talenom forlader modelporteføljen, når Juha vender sig mod ‘reducer’. Der ville jo f.eks. være Huhtamäki med en ‘køb’-anbefaling at sætte ind i stedet. ![]()
Indekset har allerede revet sig næsten 40% foran, og mere er på vej, nu kræves der handling.
Modelporteføljen får velfortjent kritik, men hvordan fører en sådan besked tingene fremad? Hvem kræver handling?
De har næppe siddet med hænderne i skødet og ventet på, at anonyme brugernavne skulle fortælle dem, at der kræves handling. Modelporteføljeteamet er sandsynligvis bedre informeret om denne meget dårlige præstation end nogen af os, og de er helt klar over det. Jeg tror ikke, at de først efter din besked indså, at “nå, skal vi gøre noget nu?”.
Investering fungerer ikke sådan, at nogen siger “nu skal der komme afkast”. Hvis det gjorde, kunne nogen så beordre det samme til mig også, afkast ville også være velkomne her…
(TLDR: Kritisk feedback er ønskelig, helt sikkert velkommen. Blot at råbe op udvikler ingen, heller ikke forfatteren).
TietoEvry ud: Mallisalkku: Nostamme pitkään haudutetun Tietoevry-turskan veneeseen - Inderes
Vaisala ind: Mallisalkku: Globaali pitkän aikavälin arvonluoja salkkuun - Inderes
Vi skiftede til et meget mere kvalitetsbevidst firma, men “fra den ene snegl til den anden”. Et ret defensivt træk og begrænset upside, når man tager Vaisalas vækstudsigter i betragtning. Det er nok godt at have disse i porteføljen også. Næste gang nok Nordea efter udbytte? ![]()
Det skar mig virkelig i ørene nu, da jeg læste kommentarerne i Inderes’ porteføljerapport.
“Modelporteføljen har efter salget af Tietoevry cirka 26 % kontanter. Vi er glade for det høje kontantniveau, efter at Helsinki-børsen med efterårets komme igen er sunket ned i dysterhed, da den økonomiske opmuntring stadig lader vente på sig.”
Det er godt nok et dårligt design, og burde være Hesulins småselskabsfelt
Der har ikke været nogen fester at se der, ligesom der heller ikke har været i Modelporteføljen..
Omxh small cap-indekset har dog givet 28% i år…
First North Suomi næsten -30%.. Men uanset indekset har Modelporteføljens udvikling været ![]()
Kunne du venligst præsentere en graf eller lignende om det "First North Suomi næsten -
Efter at have fulgt denne porteføljekommentar kunne man konstatere, at allerede for godt et par tusind år siden omkring påsketid blev der udtalt ord, som er nedfældet i den største af bøger. ”Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør”, fra denne tid stammer udtrykket, ”enhver må bære sit kors”.