Hej @JNivala
Tak for dit velovervejede spørgsmål. Jeg synes, du er på rette spor på mange måder i din tekst, så jeg vil nu også reflektere over det ene og det andet, selvom et kort svar blot ville være “vi arbejder med det, vi har”. Jeg håber, det giver mening, da det åbenbart tog mig indtil natten.
Udover at der ikke rigtig er dukket succeshistorier op herfra de seneste år, vil jeg hævde, at Helsinki-børsen er betydeligt mere konkurrencepræget end tidligere – selv på trods af den herskende dysterhed. Sådanne “dette er jo prissat alt for lavt” sker ikke længere ofte, selvom det (både på markeds- og selskabsniveau) selvfølgelig sker lejlighedsvis i særlige situationer. Så skal man være vågen og have evnen til at forstå situationen korrekt. I øjeblikket er small- og midcap-sektoren på Helsinki-børsen efter min mening generelt undervurderet, men det gør ikke aktieudvælgelsen lettere, hvis der ikke er mange af den slags usædvanlige fejlprissætninger derude. Generel undervurdering retter sig sjældent uden, at der kommer drivkræfter opad – altså i praksis indtægtsvækst.
Et sådant sidemarked, hvor man ofte bevæger sig frem og tilbage i en slags “range”, ville faktisk kræve en anden form for aktivitet fra Modelporteføljen (Mallisalkku). Altså hvis og når der skal hentes merudbytte derfra. Vi er selvfølgelig ikke tradere, men det er på ingen måde udelukket, at vi kunne tjene penge på swings over nogle måneder. Det er bare ikke rigtig kernen i vores forskning og slet ikke i Modelporteføljen. En stigende trend ville selvfølgelig altid være mere behagelig, men de seneste års gradvise svækkelse er næsten den sværeste. Der er man let som analytiker tilbøjelig til at antage, at “det snart normaliseres”. Det gør det jo altid til sidst, men til hvilket niveau 
Derudover har de seneste år mere været præget af makro- end mikrofaktorer. Vores styrke har været at identificere selskabsspecifikke faktorer mere end makro- og sektordrivkræfter, selvom vi selvfølgelig også forsøger at udnytte dem. Vi er altså grundlæggende bottom-up, mens den vindende strategi nu har været top-down – i hvert fald hvis man har haft ret i de seneste års kaos
For eksempel gik jeg helt galt i byen med Trump, da jeg simpelthen ikke kunne forstå skatteverdenens finurligheder.
Jeg mener dog ikke, at der er grund til at kaste håndklædet i ringen. Markederne ændrer sig, og dette “miljø” er heller ikke evigt. Og hvis det samme fortsætter, må vi bare tilpasse os. Dette rum er snævert, men der er stadig muligheder. Der er stadig gode selskaber her, og forhåbentlig kommer der flere i de kommende år. Generelt vil “kvaliteten” forbedres, så snart efterspørgslen også forbedres. Selv gode selskaber ser svage ud i modvind, men på et tidspunkt vender det til medvind, og så er der fart på. Og det varer ikke længe, før selskaberne igen er populære og af høj kvalitet, når resultaterne har vokset i et godt tempo i et par år, og udsigterne er gode. Nogen vil komme ind i en positiv spiral og blive stemplet som en succeshistorie, forhåbentlig er vi med i dem.
Jeg var lige ved at trykke delete efter at have skrevet så længe, da denne besked ikke rigtig svarer på dit spørgsmål, men gik ud ad en tangent for at forklare det ene og det andet. Ikke et budskab, jeg rigtig ville fremme. Men hvis der nu er noget fornuftigt i det, så lad det gå.