Modelporteføljer som inspiration til investering

I princippet enig, men jeg kan ikke lade være med at kommentere: går det ikke sådan, at når man taber til indekset, så er fejlen analytikernes og deres anbefalingers. Og når man er i plus, så klapper man sig selv på skulderen for god timing og spilforståelse? Jeg gør selvfølgelig præcis det!

Jeg har ikke fulgt modelsporteføljen så nøje, at jeg husker, hvor meget NRE der var der, men jeg er måske lidt overrasket over, at alt bliver solgt ud på én gang før nogen H2-data, som efter min mening burde være mere betydningsfuld resultatmæssigt. Alligevel gik Q2 bedre end forventet, så jeg ville se en lille upside også for en lille forbedring i slutningen af året. Denne opfattelse er dog ikke baseret på fakta, og hvis det går galt, finder jeg nok en analytiker, jeg kan give skylden for at have solgt mig en drøm. :slight_smile:

7 Synes om

Da tråden blev aktiv igen, kom jeg i tanke om et spørgsmål til modelporteføljeteamet @Rauli_Juva , @Juha_Kinnunen og @Atte_Riikola . Har I en form for rutinemæssig “Checklist” før Modelporteføljens salgs- og købsbeslutninger, og hvis ja, hvilke ting tages der højde for? Det kunne være en ret nyttig liste for forummedlemmerne til at støtte deres egne beslutninger, og det er vel næppe en statshemmelighed, er det!? Jeg leder her primært efter en liste, for eksempel med punkttegn:

• teknisk synspunkt
  • shortpositioner
  • konsensusestimater

Og så videre🙂

13 Synes om

En enkelt sejr over indekset er ikke længere nok på dette tidspunkt, for hvis man prøver længe nok, vil man uundgåeligt vinde det, selv ved et tilfælde. Målene bør sættes betydeligt højere.

Hvis vi ser på nogle af Modelporteføljens store succeser, som er blevet husket af folk, så blev Mikael i tilfældet Qt betragtet som mærkelig, da han talte om virksomhedens indtjeningspotentiale, og selv andre analytikere var ikke særlig begejstrede for virksomheden. Revenio havde ry for at lave dårlige forretninger som et mærkeligt konglomerat, og der var ingen tegn på kvalitet. I Talenom var det første børsnoteringsår smertefuldt, og investorerne gik næsten til angreb på Kinnunen over linjerne, da købsanbefalingen blot blev gentaget fra den ene analyse til den anden, selvom investorerne havde dømt virksomheden som et børsnoteringssvindel, der ikke ville føre til noget.

Med den nuværende investeringsfilosofi for Modelporteføljen ville det have været umuligt at købe disse aktier, da de ikke ville opfylde de nuværende kvalitetskriterier og i det hele taget ikke er “Modelportefølje-lignende” virksomheder. Hvis man begynder at købe “kvalitetsvirksomheder” med historisk dokumentation og nogle værdikrybere, der sælges med en nominel rabat på -20%, for ikke at skulle tage risikoen for at ødelægge Modelporteføljens flotte afkastkurve, så vil resultatet næppe være særlig imponerende. Derfor har nogle af os i årevis råbt op om forandring.

Hård kritik er en del af det, for hvis du vil have ekstraordinært afkast, skal du træffe ekstraordinære investeringsbeslutninger, og de er ikke altid indlysende for den brede offentlighed. Desuden er det jo altid sådan i offentlige anliggender, at uanset om du gør det på den ene eller den anden måde, vil nogen altid mene, at det gik galt. Verden vil ikke ændre sig i denne henseende, så den beklagelige situation skal i stedet løses ved at ændre sin egen holdning til den:

41 Synes om

Mener du flere som Aiforia? , man skal nok have mindst 20 stærkt tabsgivende virksomheder i porteføljen, for at én lykkes.. Revenios øjentryksmålere f.eks. var en rentabel forretning fra starten, altså en mindre risiko fra begyndelsen. Der er en relativt lille risiko i Nokian Tyres, men en fordobling er i det mindste mulig nu.. 3:1 er allerede et godt afkast/risikoforhold sammenlignet med rulettens 50/50.

1 Synes om

Tiden forgylder selvfølgelig minderne. Revenio havde jo gummibåde, software og endda et telefoncentral. Og de nye medicinske tiltag gik heller ikke altid helt efter planen:

I eftertankens lys er det selvfølgelig indlysende, at Revenio var en af årtusindets bedste investeringsideer på den hjemlige børs, men det var ikke klart dengang, da selskabets svage historie gjorde, at man absolut ikke kunne tildele det prædikatet som et kvalitetsselskab, og værdiinvestorer turde absolut ikke engang spytte i den retning. Det krævede dengang en meget stærk vision og mod. Mikael bemærkede også engang i 2017, hvis jeg husker rigtigt, at der ikke længere var plads til stigning i Revenio, da værdiansættelsen allerede var virkelig pebret høj, og alligevel blev kursen mangedoblet derfra :smiley:

Aiforia var en fremragende åbning, selvom jeg personligt ikke er så begejstret for firmaet. Man kunne godt lave flere af disse modige køb :star_struck:

21 Synes om

Mon ikke Inderes i sin tid købte det netop på grund af øjentryksmålerne. Resten var “skrammel”..
Faktisk, da Inderes købte Revenio, var det for min smag allerede blevet et for dyrt vækstselskab. Dengang, da det var et billigt diversificeret selskab, passede det også til min egen portefølje. I 2012 var jeg åbenbart stadig blandt top 100 ejere.. og Merivirta nummer et. Opsvinget begyndte, da Merivirta solgte sine aktier, og jeg fulgte lige efter..

7 Synes om

Jeg ville også ønske en mere modig tilgang og investering i små selskaber, især nu hvor momentum måske ser ud til at have flyttet sig lidt i retning af små selskaber.

Jeg ved dog ikke, om der findes nok perler på Helsinki-børsen til at skabe en virkelig ønskværdig portefølje. En udvidelse af scope ville lette søgningen.

Og selvfølgelig ville den regelændring, der var under overvejelse, også øge manøvrerummet, og vi ville ikke sidde fast i positioner i årevis.

Femme-porteføljen kunne også blive lidt mere aktiv og ikke bare sidde på en bunke kontanter.
image

29 Synes om

Jeg er lidt uenig i dette. En stor risiko er ikke en god grund til at købe en aktie. Det kan selvfølgelig godt være, at udvælgelsen på længere sigt er fremragende, men selv en blind Alma kunne se, at med en sådan markedsværdi og et sådant tab ville det ikke blive en god investering på kort sigt i det nuværende marked. Emissioner kommer dog altid, og det straffes altid, og hypen dør altid ud efter et øjebliks rus. Hvis Aiforia var noteret i USA, ville der måske være mere buzz, der ville holde kursen oppe eller puste den op til en ordentlig boble, men ikke her i Norden.
Selvom Aiforia havde præsteret præcis som Inderes forudsagde, tror jeg ikke, at der ville være kommet en særlig imponerende afkast på kort sigt, medmindre Inderes var begyndt at pumpe kursen op med højere kursmål. Jeg vil i hvert fald gerne tro, at den pumpning ikke ville finde sted (ville den?), så det er mere teoretisk. Selvfølgelig kan man i et ordentligt bull-marked godt tage en hård forhånd, men det har vi ikke set i et stykke tid. Intet har efter min mening ændret sig voldsomt i Aiforias lange historie, men modelporteføljen har dog i mellemtiden taget et papirtab på 27,5%. Hvis Aiforias markedsværdi havde været 50 mio. €, ville jeg have forstået udvælgelsen bedre på grund af det større stigningspotentiale, eller hvis dens historie var lidt længere fremme, og man om et par år allerede kunne se en guldgrube eller i det mindste et strejf af guld. Der er få virksomheder her, der har haft underskud de sidste 5 år, og det samme forventes for de kommende år, men aktiekursen er steget i denne periode. Findes de overhovedet uden et købstilbud? Aiforia vil ifølge de nuværende prognoser have underskud i mindst 11 år i træk. Jeg venter selv på bedre tider med Aiforia. Det kan være, at de ikke kommer, eller at de først kommer tættere på 2030.

Men jeg forstår måske pointen. Jeg ønsker også modige åbninger, men på en måde, så de også er fornuftige på det tidspunkt, de foretages.

Redigering: Med kort sigt mener jeg ca. 1-3 år. For mange kan 1 år allerede være lang tid, så jeg ville gerne præcisere.

12 Synes om

Mens modelporteføljen kæmper, ville det være interessant at høre modelporteføljeteamets tanker om måske det vigtigste aspekt af investering, nemlig psykologi. Tidligere var modelporteføljen meget beundret i samfundet, og hvert aktievalg blev fulgt. Nu er beundring og efterligning blevet erstattet af endda modstand og hård kritik. Samfundet kræver ligefrem ændringer i både modelporteføljens regler og strategi. På det seneste er negativiteten kun taget til, da porteføljen er faldet markant bagud selv i forhold til Hesul i dets spirende bull-marked.

Hvordan har alt dette påvirket teamets humør? Er selvtilliden og troen på egne evner som aktievælger svækket? Har teamet været i stand til at handle rationelt på trods af presset fra samfundet og den langvarige svage præstation? Oplever teammedlemmerne overhovedet pres fra porteføljens præstation, eller er det bare en del af dagligdagen, hvis resultater ikke direkte mærkes i deres personlige portefølje? Modelporteføljen har trods alt historisk set været udstillingsvinduet for Inderes’ analyse og frem for alt den overpræstation, der er opnået takket være den.

Jeg ønsker frem for alt held og lykke til hele teamet, og skub ihærdigt fremad mod den næste periode med overpræstation, uanset hvilke foranstaltninger det måtte kræve. At give op er i hvert fald ikke en mulighed, når aktievalg er i centrum for Inderes :muscle:

52 Synes om

Nej, vi har ingen færdig formel. Vi overvejer på normal vis aktiens afkastforventning ud fra indtægtsvækst og værdiansættelse, og selvfølgelig de underliggende faktorer, f.eks. markedsvækst og virksomhedens position, konkurrencefordele osv. Analytikerne udfører naturligvis også dette arbejde for os, og vi plejer så at tale mere detaljeret med analytikeren om virksomheder, der vækker interesse. Vores investeringshorisont er så lang, at kortsigtede faktorer ikke vægter særlig tungt, selvom vi selvfølgelig tænker lidt over timingen af transaktionen, så vi ikke konstant køber lige før resultatrapporter :wink:

Denne “strategiændring” blev, så vidt jeg husker, diskuteret tidligere (f.eks. denne Juhas besked), og vores mening er stadig, at der ikke er foretaget nogen bevidst ændring i linjen. Vi anerkender naturligvis, at større virksomheder har været i porteføljen på det seneste, men Neste og Renkaat er nu allerede ude, og på den anden side leverede f.eks. Terveystalo, der svinger med samme markedsværdi som Renkaat, et fremragende resultat for os (hvilket i høj grad var en værdi-/vending-case).

“Kvalitet” kræver ikke nødvendigvis års historie med værdiskabelse, tværtimod ville det bedste være at identificere spirende konkurrencefordele / vækstvirksomheder, før de realiseres. Som Aiforia viser, kan vi godt acceptere mange forskellige typer virksomheder i porteføljen, hvad angår tal, så længe vi ser potentiale for afkast. De seneste tilføjelser til porteføljen er dog Incap, DT og F-Secure, som vi i hvert fald tror er voksende små virksomheder.

Der var gode spørgsmål her, vi vender tilbage til dem i den næste video, som efter planen optages i slutningen af september.

P.S. Alle, der stadig ser et enormt afkastpotentiale i Renkaat, er velkomne til at give velbegrundede kommentarer om emnet i virksomhedstråden. Mine egne synspunkter har jeg forhåbentlig åbnet tilstrækkeligt tydeligt i analysen og tråden, men de må også gerne udfordres.

31 Synes om

Dette ser helt sikkert meget anderledes ud udefra end indefra. Modelporteføljen har objektivt set en anden strategi i 2025 end i 2011, og evolution inden for investering er naturlig, da både Modelporteføljeteamet og Inderes har udviklet sig og ændret sig. Det mest slående eksempel er køb af udenlandske aktier og aktier uden for overvågning til Modelporteføljen, hvilket man med god grund helt opgav over tid. Som en langvarig følger af Modelporteføljen er jeres kommunikationsmåde om Modelporteføljens investeringskriterier efter min mening ændret drastisk, for eksempel efter årtusindskiftet, da der var den usædvanligt store opadgående trend:

kuva

Før 2020’erne virkede Inderes’ kommunikation til at være betydeligt mere fokuseret på overafkast og mere aggressiv, med TOP 3 aktier i morgenrapporterne osv. Da der så kom en længere periode, hvor ‘compounders’ steg til nye højder år efter år, og hver gang de blev solgt, virkede det som en investeringsfejl, begyndte man på Inderes-niveau mere at tale om langsigtet ejerskab af aktier med klare konkurrencefordele i stedet for at maksimere afkastet.

Senere, da Modelporteføljen også sad fast i faldende knive i lange perioder på grund af analytikernes bullish positive anbefalinger, begyndte man tilsyneladende også, baseret på disse erfaringer, at kommunikere som en ny ting, at Modelporteføljen slet ikke skulle tage et kortere tidsperspektiv på aktier, selvom der blev observeret et betydeligt højt afkastpotentiale forårsaget af en særlig situation eller anden kortvarig begivenhed. Så begyndte man under de ‘skøre år’ også at frygte et helt nyt ‘Modelporteføljefænomen’ og derfor helt at udelukke mindre aktier fra Modelporteføljens mulige investeringsobjekter. Nu forekommer dette fænomen ikke længere på samme måde, så de oprindelige begrundelser for at begrænse køb af mindre aktier gælder ikke længere, og nanocap-virksomheder af Martelas og Siilis størrelse kunne igen begynde at blive købt til Modelporteføljen.

Det kan selvfølgelig også være, at kriterierne internt har ændret sig betydeligt mindre, end hvad en anden kunne udlede af handlinger og kommunikation, men som en, der har fulgt Modelporteføljen sideløbende fra Nordnets tid, virker der bestemt til at være en forskel i driften mellem de forskellige perioder :man_shrugging:

34 Synes om

Ja, du har ret i, at der er sket visse ændringer, men ikke på et niveau, hvor fokus på en eller anden måde er flyttet væsentligt væk fra f.eks. små virksomheder, eller at vi ikke kunne købe andre virksomheder end dem med en klar værdiskabende track record. Jeg er selvfølgelig den dårligste person i teamet til at kommentere på dette, da min karriere i modelporteføljeteamet og hos Inderes stadig er af begrænset varighed. Juha uddybede det allerede lidt tidligere i den kommentar, jeg linkede til i min forrige besked.

Hvad angår den såkaldte Inderes-effekt, har du også ret, og ja, hovedproblemet med de mindre er den tidligere diskuterede likviditet (f.eks. Martela, der i dag blev handlet for under en euro :smiley: ). Men da vi for nylig har gennemgået potentielle køb, har vi også overvejet relativt små virksomheder. I disse tilfælde kan man være nødt til at overvåge købstidspunktet et stykke tid afhængigt af likviditeten (og jeg mener ikke, at vi allerede har besluttet os for et bestemt mål).

EDIT:

Ja, selvfølgelig. Jeg tænkte egentlig ikke på, om det er godt eller dårligt, men snarere at det i hvert fald ikke har været særlig stærkt til stede i modelporteføljen på det seneste, og derfor behøver vi ikke at tænke så meget over det.

Vi vil altså stadig forsøge at udnytte alle muligheder for at skabe overnormalt afkast inden for de grænser og muligheder, som markedets og porteføljens regler tillader :slight_smile:

16 Synes om

Der er også sket et interessant fænomen, at jeg husker, at Inderes for mindre end 10 år siden havde en stærk holdning til, at analysen (og dermed også Modelporteføljen) SKAL påvirke aktiekursen. Analytikerens opgave er altså også at rette markedsmisforhold og fejlprissætninger ved effektivt at kommunikere om dem til investorerne, og hvis analytikeren med sin analyse ikke er i stand til at påvirke investorernes syn på virksomheden, så er han en dårlig analytiker eller laver i det mindste dårlige analyser. I denne kontekst blev Modelportefølje-fænomenet/Inderes-fænomenet stadig set som en positiv ting, at Inderes har en positiv indvirkning på markedets effektivitet.

Så da (efter min mening ubegrundede) Sievi Capital-kontroversen opstod, tog virksomheden efter min mening en modsat linje i kommunikationen, at aktiviteterne under ingen omstændigheder må påvirke markederne, og Modelporteføljen må ikke være en “markedsforstyrrer”, og man skal også især være forsigtig med situationer, hvor køb påvirker virksomhedens likviditet eller skaber forkerte opfattelser:

Der er sikkert mange forskellige velbegrundede synspunkter, og et børsnoteret selskab skal også være betydeligt mere forsigtigt og modent i sin drift for ikke at forårsage omdømmeskade for virksomheden, når man jager overnormalt afkast :slight_smile:

Her er endnu en interessant forumtråd fra 2018-2019, som giver et sjovt perspektiv på, hvordan diskussionen om emnet var før 20’erne:

25 Synes om

Jeg er fuldstændig enig med @Pohjolan_Eka i dette: Modelporteføljen har mistet fokus, og her er der brug for mere mod og vision. Nu føles det som om, at vækstinvestering er blevet skiftet ud med værdi, og oveni er man begyndt at “hævn-trade”, når synspunkterne ikke er blevet realiseret, samt at overanalysere situationen. Nogle gange er det bare godt at sidde på hænderne og se, hvor vi er på vej hen, når der er tåge omkring os.

Tidligere, da man fulgte @Mikael_Rautanen og @Sauli_Vilen’s udvælgelser, ventede man spændt på, hvad gutterne ville udvælge næste gang. Nu har følelsen de sidste par år mere været, at “hvad fanden nu igen”. Markedssituationen har naturligvis været virkelig udfordrende, og jeg forstår, at man efter tre tabsgivende år uundgåeligt søger forandring. Alligevel føles det som om, at tankerne er lidt fortabte, og så ender man med at lave disse Neste-, Qt- og Nokian Renkaat-manøvrer.

Hvad kan hjælpe med dette? Måske skulle analytikerne lytte mere til Vernerin Kvartti – især hvad @Verneri_Pulkkinen har fortalt om små selskaber i kvarteret. Derfra vil indekset sandsynligvis blive slået. Der ville dog være brug for en kreativ fyr som Mikael, der er i stand til “out of the box”-tænkning. Når en idé begynder at forme sig omkring en case, som med Mikael’s Qt-case i 2018, og man har tillid til sin egen vision, så holder man fast i den og lader tiden bevise, at visionerne er korrekte.

Sotkamo-fyren @Juha_Kinnunen har i årevis haft styr på situationen i Bittium-casen og har fremragende forsvaret sine synspunkter mod bjørne og tyre skiftevis. Visionen har været korrekt, men for stor forsigtighed har skinnet igennem: man har ikke turdet tage tilstrækkelig stilling, selvom selskabet i årevis har haft en “tilføj”-anbefaling og de seneste år har været på “reducer”-siden. Jeg forstår pointerne, men markedet har været uenig – og modelporteføljen ville have opnået gode afkast herfra.

For at feedbacken ikke skal blive for kritisk: Med Talenom er man gået mod strømmen, og jeg tror, at dette vil være en god investering for modelporteføljen i fremtiden. Jeg kan også lide @Atte_Riikola’s stil med at tage stilling, for eksempel casene Admicom og Remedy. Desværre favoriserer den økonomiske cyklus ingen af selskaberne, og i øvrigt er “Attes-stil”-virksomheder få på Helsinki-børsen. På grund af den økonomiske situation er der heller ikke kommet flere af disse på børsen. Kunne det være en idé at udvide modelporteføljen eller teamet til for eksempel Sverige? Derfra kunne der findes gode virksomheder for Atte at undersøge, hvilket ville gøre, at Modelporteføljen kunne slå indekset.

Med disse eksempler ønsker jeg at fremhæve, at der allerede er taget stilling til flere forskellige selskaber i modelporteføljen, men “forkerte valg” og dårlige træk får mere opmærksomhed. Når man lever i nuet, vurderes godhed ud fra det øjeblik. Forhåbentlig starter den næste økonomiske vækstcyklus snart. Jeg tror, at Modelporteføljen som helhed er godt positioneret til dette.

Lad os grave dybere: “How to make Mallisalkku great again.”
Svaret findes igen i Vernerin Kvartti: små selskaber!

Dette er et svært område, når den økonomiske situation er svag, og teknologi-bumsibum-virksomhederne glimrer ved deres fravær på Helsinki-børsen. Overafkast kan dog findes i to grene af små selskaber:

1.) Såkaldte ‘paskalaariyhtiöt’ (potentielle turnaround-selskaber) – virksomheder med et P/B langt under 1, såsom Robit, Anora, KH Group, måske også Kamux og Glaston.

• Katalysatorer for en vending (Robit, KH Group, måske Glaston) kunne for eksempel være fred i Ukraine eller en opblomstring i infrastrukturbyggeriet (Kreates Timo Vikström vurderer i Karon Grill, at dette kunne starte i 2026).

• Anora kunne drage fordel af billige råvarer, Kamux af folks forbedrede købekraft.

Disse er svære at begrunde med analyse, da tallene endnu ikke viser sig – der er brug for en særlig vision og tro på en vending. Ikke alle er vindere, men herfra findes overafkastet ofte, når cyklussen vender.

2.) Små vækstvirksomheder – Modelporteføljen har allerede taget stilling med Aiforia, og netop sådanne modige træk er der brug for flere af.

Med tabsgivende vækstvirksomheder er timingen særligt vanskelig. I sidste ende, hvis visionen rammer plet, og aktien giver +2000 % afkast, betyder det ikke så meget, om købstidspunktet var perfekt.

Med disse tabsgivende vækstvirksomheder er det også godt at huske, at mange institutioner ikke kan investere i dem på grund af deres størrelse, eller fordi reglerne forbyder investering i dem. Når rentabiliteten slår igennem stort, kan der ses betydelige bevægelser i disse, når multiplikatorerne begynder at blive udvidet. På den amerikanske side er gode eksempler på dette bl.a. Palantir, Tesla og Robinhood.

Derfor kan ventetiden være lang, og Modelporteføljens stil med at købe sin andel på én gang er ikke nødvendigvis den bedste måde at foretage køb i denne type virksomheder på. Aiforias -30% i Modelporteføljen er et godt eksempel på dette. Anyway, i virksomheder som Aiforia, Solar Foods, Modulight og Canatu ligger potentialet for at finde den nye Revenio eller Qt til modelporteføljen – og netop sådanne modige visioner savner jeg selv flere af.

Foranstaltninger, så Modelporteføljen ikke behøver at blive brandet som en ‘Puuhasalkku’:

1. Vernerin Kvartti skal være obligatorisk at se for alle analytikere.
  2. Mikael og Sauli skal med til at sparre og konsultere om nye idéer – især for små selskaber og “out of the box”-cases.
26 Synes om

Godt indlæg, men jeg har dog ikke bemærket hævnhandel. Jeg handler faktisk ikke engang :sweat_smile:

7 Synes om

Måske var det ikke helt det. :slight_smile:

Her går vi mere over i psykologiens verden – et emne, som @JP199 allerede tidligere har berørt i denne tråd, og hvor de samme principper gælder, uanset om det drejer sig om handel eller langvarig investering.

1 Synes om

Hvad er ‘profari’?

I dag har jeg allerede tidligere undret mig over begreberne ‘tredi’ og ‘outti’, som findes på Inderes’ forum. De findes ikke i et ordbog over fremmedord. Kunne Inderes ikke samle en Inderes-slang - Finsk ordbog, tak.

4 Synes om

Posari, negari, hedari - Trader
PROFARI eller profit warning kan være en posari eller en negari.

9 Synes om

Hvor kommer det “Kuusamo” fra?

Måske har markedet bare været sådan, at der ikke er opstået passende situationer for dem. Eller også var den oprindelige succes i høj grad en tilfældighed :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Jeg beklager forvirringen – jeg fik nu blandet Juha Kinnunen’erne sammen. Sotkamo var det rigtige svar. Den anden Kinnunen, der var opstillet til valg, var fra Kuusamo.

1 Synes om