Lumo kodit (f.d. Kojamo) som investeringsobjekt

KOJAMOS EMISSION ÖVERTECKNADES – inbringar 150 miljoner euro i bruttolikvid:blush:
Det slutgiltiga priset för de aktier som erbjöds i börsnoteringen blev 8,50 euro, vilket är i den nedre delen av det prisintervall som bolaget förutsett. Det preliminära prisintervallet var 8,50–10,00 euro per aktie.
Taloussanomat 14.6.2018

Vad händer? Kommentarer?

2 gillningar

Ylimerkattiin, mutta ei mikään yleisösryntäys Kojamon "ylimerkintä" ei ollut mikään ryntäys – yleisöannin osuus listautumisessa oli erittäin pieni | Kauppalehti

Ipo-markkina alkanut jäähtymään?

1 gillning

Voi olla että pientä väsymystä Ipo-markkinoilla, mutta kannattaa silti olla hereillä, vai mitä?

IPO-markkinat, ollaan nyt tarkkoja:-)

1 gillning

Milloin saadaan Kojamo Inderesin seurantaan? En mennyt IPO merkintään mukaan koska pelkäsin tän olevan seuraava Rovio. Inderesin analyysin jälkeen vois tulla kelkkaan mukaan jos analyysi vakuuttaa…

1 gillning

Moikka
Mikäs vika Roviossa? Kunhan vain ehti myydä osakkeet ajoissa pois:wink:

@Verneri_Pulkkinen behövde inte trycka F5 många gånger. Den steg ju dit.

1 gillning

Nu följer jag =)

3 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/kojamo-oyj-lumo-kodit-oy-sopi-lehto-asunnot-oyn-kanssa-106-asunnon-rakentamisesta-espoon

Vilka tankar väcker detta? Lider Lumo-varumärket av Lehthos senaste anseendeskada? Hoppas de beställda lägenheterna inte är gjorda av timmer…

Kojamo gjorde bra resultat i början av året :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Har du för närvarande Kojamo i din portfölj?

• Ja
  • Nej
0 äänestäjää

Vilka tankar har andra om Kojamo? Q1-rapporten var bra och bolagets utveckling har verkat stabil. Är det någon som följt bolaget närmare, eller någon som äger aktier i bolaget just nu som har några kommentarer? Låt oss få lite liv och kommentarer i den här tråden, eftersom det ändå är ett intressant bolag :slightly_smiling_face:

Här är en video och diabilder från Q1-rapporten

2 gillningar

Jag kan inte säga något särskilt anmärkningsvärt om Kojamo i sig. Jag tycker att det är en så kallad no-brainer. Det här företaget ersätter mina investeringsbostäder – riskerna i förhållande till investeringsbostäder är försumbara. Det finns diversifiering, läge, serviceföretag, förvaltning osv. Av någon anledning är det inte populärt bland investerare. Kanske är anledningen ägarstrukturen (fackföreningar), vem vet.
Jag märkte att jag ångrade att jag inte köpte Akia i tiden, och det kan jag fortfarande ångra. Jag ångrade också min passivitet efter noteringen. Senare åtgärdade jag det, men med ett beklagligt litet köp. Men det är fint att vara på plus.

Oksanharju hade tydligen nyligen granskat utländska ägarandelar i OMXH25-företag. Kojamo var ett av fyra företag vars utländska ägarandel hade ökat. Detta har troligen också påverkats av att det nyligen gick upp i indexet, men lyckligtvis gjorde det det.

Tack för tankarna! Jag tänkte också att det här sköter bostadsinvesteringarna åt en och har åtminstone hittills fungerat med god framgång. Q1 var också bra och har nästan återhämtat sig helt från dippen orsakad av corona.

Oksaharju hade faktiskt gjort en liten statistik och Kojamos utländska ägande hade ökat med cirka en halv procentenhet. Det var bland de fyra bästa företagen som drabbades minst av coronan.

Har funderat på att gå med. Verksamheten verkar dock stå på en stabil grund. Hjallis hade faktiskt också gjort en video om detta ägande och kritiserade högt att de inte är skattskyldiga. Vem vet hur det skulle påverka företaget om några ändringar gjordes i detta :man_shrugging:t2:

Dessutom, hur stor uppsida finns det här :thinking: Resultaten verkar dock bra. Har någon annan tankar eller vill bidra med ett annat perspektiv på saken?

1 gillning

Jag skulle tro att det låga intresset från småinvesterare beror på flera saker. Ett är förstås företagets rykte i media, men mer om det senare. En annan viktig sak är den låga EPS, 4x17s blir 68s, vilket innebär att P/E-talet ligger runt trettio. Därför är också utdelningen låg, eftersom det inte blir mycket kvar att dela ut när man också måste investera. Småinvesterare gillar höga utdelningar inom fastighetssektorn, så till exempel Titanium och Citycon är mer attraktiva.

1 gillning

Jag började reflektera över Jesses artikel om Kojamos fastighetsportfölj och grävde fram mer detaljerade uppgifter från årsredovisningen för 2019.

Det är nog ingen slump att fastighetsportföljen, åtminstone när det gäller hyresbostäder, är ganska koncentrerad till huvudstadsregionen och andra tillväxtcentra. Ur Jesses artikel fick jag intrycket att läget skulle ha betydelse, inte bara genom fastigheternas värdeökning, utan också genom hyresintäkternas tillväxt. Jag måste konstatera att av fastighetsinvesteringsbolagen anser jag Kojamo vara det minst riskfyllda på denna marknad just på grund av det enorma antalet bostäder. Jag ser med intresse fram emot H1-siffrorna.

Kojamo har lägenheter i studentstäderna. Tack vare bostadsbidragen, i praktiken hundra säkra hyresintäkter, naturligtvis finansierade av oss (med skattepengar). Dessutom slipper fackföreningarna undan utan att betala skatt :blush: Men det är ändå bra för de andra aktieägarna att värdet ökar!

3 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/investors-house-asuntovuokraus-21-ovv-ketjun-kovin-kesakuu-kautta-aikain
Kan det vara så att fenomenet dock är mer allmänt och inte bara företagsspecifikt?

En ödmjuk förfrågan @Antti_Jarvenpaa, kan man fortfarande byta namn på tråden eller är det bara trådskaparens privilegium? Namnet hänvisar för närvarande mer till tidpunkten för börsintroduktionen och lockar inte nödvändigtvis till att öppna eller läsa.

Tillägg: Detta stärker också, enligt min åsikt, den övergripande bilden.

1 gillning

Jag ändrade trådens namn. Tack @Don_Jari, en berättigad ändring. Tråden heter nu fantasilöst (eller passande neutralt) “Kojamo som investeringsobjekt”-tråden. :+1:

4 gillningar

Väldigt passande namn. Tack, Antti! :folded_hands:

2 gillningar