Lumo kodit (tidl. Kojamo) som investering

KOJAMOS UDBUD BLEV OVERSKREVET – henter 150 millioner euro i bruttoproprovenu:blush:
Den endelige pris for aktierne udbudt i børsnoteringen blev 8,50 euro, hvilket er i den lave ende af selskabets forventede prisinterval. Det foreløbige prisinterval var 8,50–10,00 euro pr. aktie.
Taloussanomat 14.6.2018

Hvad sker der? Kommentarer?

2 Synes om

Ylimerkattiin, mutta ei mikään yleisösryntäys Kojamon "ylimerkintä" ei ollut mikään ryntäys – yleisöannin osuus listautumisessa oli erittäin pieni | Kauppalehti

Ipo-markkina alkanut jäähtymään?

1 Synes om

Voi olla että pientä väsymystä Ipo-markkinoilla, mutta kannattaa silti olla hereillä, vai mitä?

IPO-markkinat, ollaan nyt tarkkoja:-)

1 Synes om

Milloin saadaan Kojamo Inderesin seurantaan? En mennyt IPO merkintään mukaan koska pelkäsin tän olevan seuraava Rovio. Inderesin analyysin jälkeen vois tulla kelkkaan mukaan jos analyysi vakuuttaa…

1 Synes om

Moikka
Mikäs vika Roviossa? Kunhan vain ehti myydä osakkeet ajoissa pois:wink:

Ei tarvinnut @Verneri_Pulkkinen montaa kertaa painella F5:sta. Sinnehän tuo nousi.

1 Synes om

Nyt seurataan =)

3 Synes om

Mitä ajatuksia herättää? Kärsiikö Lumo-brändi Lehdon viimeaikaisesta mainehaitasta? Toivottavasti tilatut asunnot eivät ole hirrestä…

Kojamo leverede gode resultater i starten af året :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Har du Kojamo i din portefølje lige nu?

• Ja
  • Nej
0 äänestäjää

Hvilke tanker har andre om Kojamo? Q1-rapporten var god, og udviklingen har virket sikker. Er der nogen, der har fulgt selskabet nærmere, eller har nogen med en nuværende ejerandel kommentarer til selskabet? Kunne vi få lidt liv og kommentarer i denne tråd, da det jo er et interessant selskab :slightly_smiling_face:

Her er en video og dias fra Q1-rapporten

2 Synes om

Jeg kan ikke rigtig sige noget særligt om Kojamo. Jeg synes, det er en såkaldt no-brainer. Dette selskab erstatter mine investeringsejendomme – risikoen i forhold til investeringsejendomme er ubetydelig. Der er diversificering, beliggenhed, vedligeholdelsesfirma, ejendomsadministration osv. Af en eller anden grund er det ikke populært blandt investorer. Måske skyldes det ejerstrukturen (fagforeninger), hvem ved.
Jeg lagde dog mærke til, at det irriterede mig, at jeg ikke købte Akia i sin tid, og det kan stadig irritere mig. Jeg var også irriteret over min passivitet efter børsnoteringen. Jeg rettede op på det senere, men desværre med et meget lille køb. Men det er pænt i plus.

Oksanharju havde tilsyneladende for nylig tjekket udenlandsk ejerskab af OMXH25-virksomheder. Kojamo var et af fire selskaber, hvis udenlandske ejerskab var vokset. Dette har sandsynligvis også været påvirket af, at det for nylig kom ind i indekset, men heldigvis gjorde det.

Tak for dine tanker! Jeg tænkte også selv, at dette klarer boliginvesteringssagerne for en, og det har i hvert fald hidtil fungeret med stor succes. Q1 var også godt, og vi er næsten helt kommet os over dykket forårsaget af corona.

Oksaharju havde faktisk lavet en lille statistik, og Kojanamos udenlandske ejerandel var steget med ca. et halvt procentpoint. De var blandt de fire bedste virksomheder, der blev mindst ramt af corona.

Jeg har overvejet at deltage. Virksomheden virker dog til at stå på et solidt fundament. Hjallis havde faktisk også lavet en video om dette ejerskab og kritiserede højlydt, hvorfor de ikke er skattepligtige. Hvem ved, hvordan det ville påvirke virksomheden, hvis der blev foretaget ændringer i dette :man_shrugging:t2:

Og så er der det med, hvor meget potentiale der er for stigning her :thinking: Resultaterne ser dog gode ud. Andre tanker eller et andet perspektiv på sagen?

1 Synes om

Jeg tror, at småinvestorers begrænsede interesse skyldes mange årsager. En er naturligvis virksomhedens omdømme i medierne, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på. En anden vigtig ting er den lille EPS, 4x17s bliver 68s, hvilket betyder, at P/E ligger omkring tredive, og derfor er udbytterne også små, da der ikke er meget at dele ud af, når man også skal investere. Småinvestorer kan godt lide store udbytter i ejendomssektoren, så for eksempel Titanium og Citycon er mere attraktive.

1 Synes om

Jeg begyndte at sammenligne Jesses artikel med Kojamos ejendomsportefølje og dykkede ned i regnskabsdataene fra 2019 for at finde mere detaljerede oplysninger.

Det er nok ikke tilfældigt, at ejendomsporteføljen, i hvert fald hvad angår lejeboliger, er ret koncentreret om hovedstadsregionen og andre vækstcentre. Jesses artikel gav det indtryk, at beliggenhed ville have betydning, ikke kun gennem værdistigning af ejendomme, men også gennem vækst i lejeindtægter. Jeg må sige, at blandt ejendomsinvesteringsselskaber anser jeg personligt Kojamo for at være den mindst risikable på dette marked netop på grund af det enorme antal boliger. Jeg afventer spændt tallene for 1. halvår.

Kojamo ejer lejligheder i studiebyerne. Takket være boligstøtte er der i praksis hundrede procent sikker lejeindtægt, selvfølgelig også finansieret af os (skattepenge). Derudover slipper fagforeningerne for skat :blush: Det er dog stadig fantastisk for de andre aktionærer, at værdien stiger!

3 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/investors-house-asuntovuokraus-21-ovv-ketjun-kovin-kesakuu-kautta-aikain
Kun det være, at fænomenet er mere generelt og ikke kun selskabsspecifikt?

En lille anmodning til @Antti_Jarvenpaa, kunne navnet på tråden stadig ændres, eller er det kun trådstarterens privilegium? Navnet henviser i øjeblikket mere til tidspunktet for børsnoteringen og tiltrækker ikke nødvendigvis til at åbne eller læse.

Tilføjelse: Dette bekræfter også min samlede opfattelse.

1 Synes om

Jeg ændrede navnet på tråden. Tak, @Don_Jari, en relevant ændring. Tråden er nu uoriginalt (eller passende neutralt) navngivet til Kojamo som investeringsmål-tråden. :+1:

4 Synes om

Meget passende navn. Tak, Antti! :folded_hands:

2 Synes om