Lumo kodit (tidl. Kojamo) som investering

Jeg så ingen pressemeddelelse, men Kauppalehti ser ud til at have skrevet noget i morges :backhand_index_pointing_down:

2 Synes om

OP’s prækommentar frisk fra morgenstunden :backhand_index_pointing_down:

Konsensusprognoser og placeringsdata for ejendomme :backhand_index_pointing_down:

4 Synes om

Kojamos Q3-resultat er ude :backhand_index_pointing_down:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/kojamo-oyj-kojamo-oyjn-osavuosikatsaus-11-3092020

2 Synes om
1 Synes om

Kojamo indgår aftale om byggeri af 153 lejligheder i Lippajärvi, Espoo

2 Synes om

OP: hentet fra morgenoverblikket (18.11):

2 Synes om
1 Synes om

{“content”:“Kursen er faldet ret meget fra toppen i august. Forretningen kører dog tilsyneladende ret godt, eller har corona / noget andet haft indflydelse på virksomhedens drift for nylig? Q3 udlejningsgrad 96,3, hvilket er et lille fald i forhold til sammenligningsperioden.”,“target_locale”:“da”}

Nu er det efter min mening ikke et dårligt tidspunkt at hoppe ind. Du kan selvfølgelig ikke forvente et stort afkast, men risiciene er også lave.

I øjeblikket er forskellen mellem kursen og NAV pr. aktie meget lille. Den var bedst +30 % til kursens fordel.

1 Synes om

Jeg forsøgte at lære lidt om Kojamo i dag, da tråden fangede mit øje. Kursen er virkelig faldet markant. Hvad jeg hurtigt kunne se, har fagforeninger og et par pensionsforsikringsselskaber været nettosælgere det seneste år. På købersiden har der været nominee-registre og fonde.

Situationen i slutningen af februar:

Og i slutningen af november:

Kojamos investor-sider får derimod en dårlig bedømmelse. For eksempel på siden om fuldmagter nævnes generalforsamlingens fuldmagt fra 2019 som værende gyldig indtil generalforsamlingen i 2020 (eller 30.6.2020). Så på udbyttesiden er det seneste regnskabsår 2018 (!!), og året 2019 er ikke nævnt. Denne fastlåshed til 2018/2019 fortsætter bl.a. på siden om revision..

Omkring dette tidspunkt konkluderede jeg, at Kojamos investor-sider nok ikke er værd at læse mere.

Ved at kigge på graferne vil jeg gætte (som en fuldstændig TA-amatør), at den nedadgående trend meget vel kan fortsætte:

Ugentlig trend:

Daglig trend:

RSI’en begynder at være lav, men især på dagsbasis har dette været tilfældet i lang tid. Stigningen i foråret skete også med mindre volumen, end faldet nu i efteråret.

1 Synes om

Det ville være interessant at vide, hvad der trækker Kojamo ned. Er det kun fordi den har været faldende i lang tid, så den teknisk set bare tilfældigvis er i en nedadgående trend, og derfor falder den?

Jeg gætter på, at det kun handler om, at Kojamo blev set som en sikker havn i foråret og forsommeren under coronaen. Den samme tendens har været gældende for de andre “bondi”-aktier, dvs. Elisa og Kone.

Helt klart har investorerne bedre alternativer i denne markeds eufori end Kojamo.

2 Synes om

Jeg poster linket her også.

3 Synes om

Kojamos resultat var godt, og der forventes en acceptabel vækst for indeværende år. Der er et rekordstort antal nye boliger under opførelse.

Personligt ser jeg dette som en ret sikker og forudsigelig forretning.

kursiveret tekstKursen er faldet til maj-niveauerne, og derfor blev dette selskab en ny tilføjelse til porteføljen.

3 Synes om

Kan nogen linke OP’s Q4-kommentarer om Kojamo her?

Kojamo og Satos udlejningsgrader faldt fra 2019 til 2020. Kojamo opdelte det efter by, og årsagen var Helsinki. Sato har flest lejligheder i hovedstadsregionen, så situationen er den samme. Det bliver interessant at følge, hvordan det udvikler sig i år – udbuddet stiger i hvert fald markant.

Kojamo 97,2 → 96,4

Sato 98,1 → 96,7

3 Synes om

Ledelsen er også ude at handle…

Mon ikke det er optioner efter resultatopgørelsen eller et aktieprogram?

I går handlede YLE-programmet MOT om Kojamo. Videoen findes i bunden af linket.

1 Synes om