Lululemon - Canadisk-amerikansk premium sportstøj

Tak @Lerpsu og @Blackparta for jeres beskeder!

Jeg gravede lidt mere i Blommas grafer for Lulu. Først og fremmest er det rart at se, at analytikernes synspunkter er meget spredte her. Der er både bjørne og tyre. Normalt ville den værste situation være, hvis alle i en samlet flok råbte STRONG BUY :joy:

LULU_suositukset

Lulus værdiansættelsesmultipler er faktisk meget lave i forhold til historiske niveauer! Her ses EV/S, EV/EBITDA og P/E-multipler samt deres 5-års medianer.

lulu_arvostus

Også i forhold til sammenlignelige virksomheder er værdiansættelsesrabatten betydelig, men til en vis grad sammenligner man her æbler med appelsiner.

lulu_verrokit

Der ville faktisk ikke være behov for stor vækst for at opnå en helt acceptabel investering i de kommende år. Udviklingen i EPS-estimaterne er ret interessant. For 2025 er estimatet endda steget en smule, men estimaterne for 2026-2027 har været under pres på det seneste. Hvis udsigterne for de kommende år forbedredes og/eller trenden i indtjeningsestimaterne stabiliseredes eller endda begyndte at stige, ville aktien helt sikkert begynde at stige.

lulu_ennusteet

13 Synes om

Vi tilføjer en ny video til dem, der er interesserede i emnet.

1 Synes om

Dejligt at se, at kloge investorer her også er faldet for Lulu.

Min tese:

1. Fremragende produkt og brand
  • Kvalitet og produktudvikling, se andres kommentarer ovenfor
  • Mine egne Lynch-observationer under besøg i USA, både i butikker og yogastudier, har bekræftet, hvad markedsdata fortæller, at brandet stadig er tydeligt stærkere end Vuori og lignende små udfordrere, ingen ændring i det store billede
  1. International vækst
  • Den vigtigste del af tesen: jeg tror, at athleisure-trenden kun lige er begyndt, især i Asien, markedets størrelse er enorm, og der er en runway på 10+ år fremad
  • Kinesiske, indiske osv. middelklasse/rige klæder sig ikke i noget Adidas, uanset den økonomiske situation, men i stilfulde, kvalitetsbevidste, kendte dyre brands = Lulu
  • Ledelsens eksekvering har hovedsageligt været fremragende, virksomhedens arbejdsgiverimage er godt, der er penge, ingredienserne er der for fortsat international vækst
  1. Værdiansættelse
  • EV/EBIT 10 (ntm) efter et svært amerikansk forbrugerår; det er lidt unødvendigt at sammenligne med historiske multipler, da der dengang var forventet så kraftig vækst, men et sådant kvalitets-retailfirma burde handle til 30-50% højere multipler

Risici

• Forbrugertrends og brands kommer og går
  • EBIT 22-23%, det er svært at forbedre fra et højt niveau, hvis man skulle gætte, er det snarere 18% om 5 år end 28%, der vil altid opstå alle mulige udfordringer
  • Den nemmeste vækst er allerede opnået i USA, og USA udgør stadig en så stor del af omsætningen, at virksomhedens samlede vækst kun vil være encifret i de kommende år
  • Der er selvfølgelig også alt muligt andet, men efter min mening vil investeringscasen kun blive alvorligt skadet til den nuværende pris på $200 af en hurtig ændring i det første punkt
20 Synes om

Resultatet var ret godt, men vejledningen var meget dårlig. Der kommer et stort fald.

Lululemon Athletica (NASDAQ: LULU) rapporterede et EPS for andet kvartal på $3,10, $0,23 bedre end analytikernes estimat på $2,87. Omsætningen for kvartalet landede på $2,53B mod konsensusestimatet på $2,54B.

Forventninger

Lululemon Athletica forventer et EPS for 3. kvartal 2026 på $2,18-$2,23 mod analytikernes konsensus på $2,90.

Lululemon Athletica forventer en omsætning for 3. kvartal 2026 på $2,47B-$2,50B mod analytikernes konsensus på $2,56B.

Lululemon Athletica forventer et EPS for regnskabsåret 2026 på $12,77-$12,97 mod analytikernes konsensus på $14,61.

Lululemon Athletica forventer en omsætning for regnskabsåret 2026 på $10,85B-$11,00B mod analytikernes konsensus på $11,20B.

11 Synes om

Lululemons omsætning voksede, og rentabiliteten forbedredes, men det amerikanske marked og implementeringen af produktsortimentet generelt levede ikke op til forventningerne. Ledelsen meddelte, at den ville træffe korrigerende foranstaltninger for at styrke udbuddet og accelerere væksten, og desuden understregede selskabet sin tro på selskabets langsigtede muligheder.

Resultatet overgik forventningerne pr. aktie, men omsætningen lå under prognosen, især på grund af svagheden i USA. Selskabet nævnte også brancheudfordringer, såsom øgede toldsatser, og præciserede sine helårsudsigter. Ledelsen understregede styrken af brandet og balancen samt engagementet i disciplineret økonomistyring og strategiske investeringer.

https://x.com/earnings_guy/status/1963694922000728336
image
image
https://x.com/StockMarketNerd/status/1963697916864040978
image
image

Selskabets egne materialer

image
image

6 Synes om

Efter at have tygget på resultatet natten over, kan man være glad for, at ens investeringstese ramte i det mindste delvist, desværre var man bare for hurtig med dette – er det en skam?

En negativ smag er selvfølgelig det mest fremtrædende, selvom resultatet i sig selv var ok, og væksten i lagrene blev bremset. Lagerniveauerne presser dog stadig pengestrømmen, og i USA ser situationen for realøkonomien og forbrugerens position ud til at være overraskende træg. Samtidig understøtter international vækst og et stærkt brand det langsigtede potentiale, og på trods af lagrene er balancen ret god, og der er rigeligt med kontanter i kassen.

Spørgsmålet her er nok, om den nuværende negative udmelding er tilstrækkelig til at dække udfordringerne for resten af regnskabsåret, og hvornår den amerikanske omsætning vil genoprettes, samt hvornår lagrene kan normaliseres. Der er travlt med at skabe international vækst, hvilket situationen i Kina sandsynligvis vil hjælpe med. Forhåbentlig vil rentenedsættelser osv. i USA stabilisere udsigterne for realøkonomien. Selvfølgelig er forbrugertilliden også lav her i Europa, selvom der er rekordmange penge på konti.

Det hjælper dog ikke, de største lærepenge i min egen investor-karriere under dette tre måneders ejerskab. Det er nok for sent at hoppe af nu, og vi vil følge realiseringen eller manglen på realisering af det langsigtede potentiale. Hvis den falder betydeligt, ned til 150 dollars, så tager vi lidt mere.

6 Synes om

Du kan give mig skylden for det dårlige resultat. Jeg bemærkede også på kontoret, at nu hvor jeg lige havde købt aktien lige før resultatet, ville der helt sikkert komme en blød rapport :rofl:
Jeg vender tilbage til dette punkt i min tidligere besked.

Nu blev vejledningen for næste år justeret ned, og trenden i prognoserne for de kommende år er stadig under pres. Hvis man tager udgangspunkt i EPS-vejledningen for 2026 på 12,77-12,97, så ville aktien med en P/E-multipel på 12x-15x være omkring 153-195 dollars. På kort sigt kan der altså være udsigt til stilstand. På længere sigt ser jeg dog potentiale for, at Lululemon kan genoptage indtjeningsvæksten. Jeg må følge med i, hvordan aktien udvikler sig her, og overveje mulige gennemsnitsprisreduktioner.

Jeg bestilte samtidig virksomhedens chinos, da jeg købte aktien, og de er bestemt behagelige at gå i både på arbejde og i fritiden. Lad os se, hvor dyre disse bukser bliver, når man tager aktiens tab i betragtning. I garderoben findes der allerede et par Lohilo-joggingbukser, der kostede et par tusind fra renters rente-æraen :joy:

23 Synes om

Et stort spørgsmål er også, hvordan toldsatserne vil udvikle sig i fremtiden.
Det er håbet, at Højesteret ikke vil stille sig på Trumps side. Lulu ville drage stor fordel af, hvis Trumps ekstratoldsatser i sidste ende erklæres ulovlige.

En ny føderal domstolsafgørelse har dog fundet, at de fleste af toldsatserne er ulovlige, og Trump har netop meddelt, at han anmoder USA’s Højesteret (SCOTUS) om en hasteappel.

En føderal appelret har erklæret de fleste af Trumps ‘nødtold’ for ulovlige

De fleste af Trumps kontroversielle toldsatser blev indført under International Emergency Economic Powers Act (IEEPA). Loven giver præsidenten mulighed for at erklære nationale nødsituationer og træffe økonomiske foranstaltninger som reaktion herpå.

Trump erklærede, at USA’s handelsunderskud er en national nødsituation og påberåbte sig IEEPA for at indføre omfattende “gensidige toldsatser”. Oprindeligt betød det en minimum 10% toldsats på de fleste importer og meget højere toldsatser på udvalgte lande.

I sidste uge underkendte USA’s appelret for den føderale kreds dog de fleste af disse toldsatser. I en afgørelse med stemmerne 7-4 fastslog retten, at IEEPA ikke giver præsidenten bemyndigelse til at pålægge skatter eller toldsatser.

“Vi er enige om, at IEEPA’s tildeling af præsidentiel bemyndigelse til at ‘regulere’ import ikke giver hjemmel til de toldsatser, der er pålagt ved \[Trumps\] Executive Order,” skrev flertallet.

I sin afgørelse mod Trump-administrationen understregede den føderale appelret, at beføjelsen til at opkræve toldsatser er forfatningsmæssigt forankret i Kongressen, ikke præsidenten. I den forbindelse påpegede retten desuden, at “Det er bemærkelsesværdigt, at enhver kongresdelegation til præsidenten af den centrale lovgivningsmæssige magt til at pålægge toldsatser omfatter veldefinerede proceduremæssige og materielle begrænsninger.”

Den afgørelse af 29. august bekræftede i vid udstrækning en afgørelse fra USA’s Domstol for International Handel fra maj 2025 om, at Trumps toldsatser var “ugyldige som værende i strid med loven”.

-Kilde Kiplinger

7 Synes om

Interessant kommentar om kvartalsrapporten fra tidligere analytiker, retailkonsulent Matt McClintock:

• Hele athletic apparel-sektoren er svag, men Lulu performer stadig bedre end de listede sammenlignelige selskaber, dvs. har taget markedsandele (CEO gentog det samme i telekonferencen og også i dette CNBC-interview; på den anden side gentog han også flere gange, at konkurrencen er hårdere end for 2-3 år siden)
  • “CEO sagde, at de fik markedsandele inden for performance-tøj, og alt, hvad jeg ser og hører fra branchen, understøtter denne påstand”
  • Svært at forstå svagheden i athletic-trenden vs. styrken hos skobrands som On
  • Salgsproblemerne i Social & Lounge-segmentet lyder som om, de konkurrerer med normale (ikke-sports)tøjproducenter på disse områder
  • Lulu har angiveligt lavere pres for at sætte produkter på udsalg, forventet ændring i markdowns kun 0,15% → 0,50%
  • Med hensyn til tariffer nød Lulu godt af de minimis-reglen, dvs. forsendelser under $800 var toldfri, og 2/3 af Lulus webshopforsendelser kom fra Canada (toldfriheden udløb nu i slutningen af august og var ifølge CEO en del af årsagen til den sænkede guidance)
  • Spekulerer i, at lageret ikke kan justeres hurtigt nok til foråret 2026 for de produkter, der trækker, da produktion af tekniske produkter tager længere tid end basistøj
  • Lagerstigningen på 13% er dog ikke bekymrende, den er i overensstemmelse med virksomhedens forventninger og skyldtes tariffer og valutakurser
12 Synes om

Et spørgsmål er selvfølgelig, hvor stor en del af forbrugerne, der for evigt vil købe et bestemt produkt med en præmie på 50-100% sammenlignet med en konkurrent (f.eks. Gymshark). På en eller anden måde kommer jeg i mindre skala til at tænke på Marimekkos Unikko-boom for omkring 15 år siden.

Virksomhedens nøgletal er dog attraktive. En kort meningsmåling blandt unge viste, at ja, det er et godt produkt, men dyrt. Intet nyt, altså.

2 Synes om

Et spørgsmål er selvfølgelig, hvor stor en del af forbrugerne, der for evigt vil købe et bestemt produkt med en 50-100% præmie sammenlignet med en konkurrent (f.eks. Gymshark). På en eller anden måde minder det mig i mindre skala om Marimekkos Unikko-boom for omkring 15 år siden.

Den gruppe, der tjener over 100k USD/år - forhåbentlig. Denne gruppe har høj retention, gennemsnitligt køb og udgør en stor del af kundebasen for Lululemon. Jeg gjorde det, man kalder “Riikola-tricket”, og købte før regnskabet… nu viser det -40kEur i tab :joy: Jeg købte dog mere på det fald, men jeg burde måske have truffet denne beslutning lidt mindre impulsivt.

Falder kniven nu endnu mere, eller blev alle de løse ender og endda det overflødige fjernet fra prognosen? Hvad nu hvis højesteret erklærer disse toldsatser ulovlige? Selvom investeringerne samlet set er gået rigtig godt, så må man vel tage et slag indimellem.

@Atte_Riikola Hvad er din mavefornemmelse, er den negative udmelding nu taget helt sikkert, eller er der flere på vej? Men efter min mening, efter at have udforsket denne “kludehandel” en smule, ser de mellem- og langsigtede udsigter slet ikke dårlige ud, og multiplerne er ret banket ned i forhold til fremtidige forventninger?

e: jeg redigerede beskeden, der startede som en stub

7 Synes om

Min mavefornemmelse siger, at det altid kan blive værre :smiley: Ofte fortsætter trenden i disse faldende knive også længere i en dårligere retning, end vi investorer ville ønske.

Som det fremgår af konsensusprognoserne nedenfor, forventes der stadig en moderat vækst i omsætningen for regnskabsåret, der slutter i januar 2026, men driftsmarginen er nu ved at svækkes en smule. Absolut set er rentabiliteten stadig på et rigtig godt niveau, og i et dårligt scenarie kunne f.eks. told eller skærpet konkurrence forårsage yderligere pres på dette. En afkøling af efterspørgslen kunne også presse toplinjen yderligere ned. Men når man ser på sagen med de nuværende prognoser, er forventningerne ikke særlig høje, når værdiansættelsen er omkring P/E 12x. Lad os håbe, at prognoserne dog vil vende tilbage til en opadgående trend i de kommende år, og at trenden ikke længere er nedadgående :sweat_smile:

image

10 Synes om

Her er et par højdepunkter fra en mæglerrapport vedrørende Lulu.

lulu1

lulu2

lulu3

10 Synes om

Ret ensidig, men tankevækkende sammenligning mellem Lulu og Nike. :slight_smile:

https://x.com/fiscal_ai/status/1973795163752501302

1 Synes om

Lululemon Athletica annoncerede sit samarbejde med NFL og lancerer en kollektion med tøj til mænd og kvinder samt tilbehør til alle 32 NFL-hold.

Aktien reagerede kraftigt grønt på dette. :slight_smile:

9 Synes om

Pointen med tweetet er, at Lulu opererer med stærke marginer, derudover er der kapital og aktiver, og aktiekapitalen er blevet reduceret.

Tweet-skribenten minder også om, at der forventes vækst næste år, selvom markedet stadig opfører sig ulogisk.

https://x.com/BourbonInsider/status/1988940453107101984

1 Synes om

Lululemon forbedrede sin omsætning en smule, men rentabiliteten faldt så igen lidt.

Salget voksede især på de internationale markeder, mens det i USA ikke gik helt så godt, og virksomheden arbejdede angiveligt på at skærpe forretningen. På den anden side mener ledelsen, at de igangværende tiltag vil begynde at vise sig tydeligere næste år.

Virksomheden overgik i hvert fald sine egne forventninger til resultat og omsætning. Derudover blev aktietilbagekøbsprogrammet udvidet, hvilket sandsynligvis signalerer ledelsens tillid til brandets fremtid og vækst. :thinking:

https://x.com/StockMarketNerd/status/1999228381699744004

Virksomhedens egne materialer

REDIGERING:

Lululemons administrerende direktør Calvin McDonald fratræder sin stilling i januar 2026.

Virksomheden søger en ny leder, og finansdirektøren og kommunikationschefen fungerer som midlertidige ledere.

https://www.investing.com/news/assorted/lululemon-ceo-calvin-mcdonald-to-step-down-in-january-2026-432SI-4404370.

6 Synes om

Det ser ud til, at Kina fremover virkelig vil give Lulu mere medvind. :slight_smile:

https://x.com/fiscal_ai/status/1999275531741852146
image
image

3 Synes om

Elliott har investeret over en milliard i Lululemon, og i nyheden nedenfor fortælles det, at de planlægger at drive ændringer på grund af virksomhedens svage præstation.

Fonden støtter en potentiel ny administrerende direktør, når den nuværende træder tilbage.

Activist investor Elliott Management has amassed a stake of more than $1 billion in Lululemon Athletica (LULU.O), opens new tab and is lining up a potential CEO candidate as it pushes to revive the struggling athletic apparel retailer, a source told Reuters on Wednesday.

Elliott has been working closely for months with veteran retail executive Jane Nielsen, former chief financial officer and chief operations officer at Ralph Lauren (RL.N), opens new tab, and views her as a potential CEO candidate, the source added.

https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/elliott-builds-over-1-billion-stake-lululemon-plans-bring-new-ceo-wsj-reports-2025-12-18/

5 Synes om

https://forum.inderes.com/t/alokas-haastattelee/35425/884?u=sijoittaja-alokas

Markus, der også er kendt fra tråden ‘Alokas haastattelee’, har lavet et interessant tweet om Lululemon. :slight_smile:

https://x.com/ValueByMarkus/status/2001726798652916098
image
image
image

Markus “citerede” sit gamle tweet i sit tweet ovenfor, det vil sige dette (svar på Keskivälis tweet den 5.9.2025):

https://x.com/ValueByMarkus/status/1963843150549590104
image
image

3 Synes om