Tak igen @Juha_Kinnunen, fordi du gad svare os, der er bekymrede over Modelporteføljens bedrifter, og endda i weekenden. Emnet er nok efterhånden uddebatteret for alle, nu skal vi bare give arbejdsro og i al fred vente på resultaterne, desværre ramte Qt’s negative nyhed lige fredag. Jeg håber dog, at inderes-medlemmernes humor stadig rækker til indholdet i meme-tråden, jeg tror ikke, at nogen mener noget ondt, emnet er bare for lækkert for meme-magere.
Jeg løftede også Juhas kommentar herhen, fordi det, han siger, sandsynligvis er sandt, nemlig at der kommer kritik ved fiaskoer, men sjældent tak ved succeser. Forummet kan dog på en måde tænkes som analytikernes arbejdsplads, de arbejder i en servicebranche, når de svarer på vores spørgsmål her, dvs. vi forumbrugere er kunder. Især en omfattende rapport er altid et betydeligt åndsprodukt fra en analytiker, og selve udgivelsen fortjener tak, selvom man ikke behøver at være enig i alt. Det er sjældent, at vi undlader at takke dem, der arbejder i servicebranchen i det virkelige liv.
Dog skal det tilføjes, at finnerne i hverdagen simpelthen ikke er lige så høflige som i mange andre lande, og for eksempel erstattes ordet “please” normalt kun med konditionalis, når man beder om noget. Det er i øvrigt overraskende svært for mig selv at tilføje “please”, når jeg taler engelsk, da jeg sjældent rejser.
Som et eksempel fra hverdagen kunne jeg nævne, at det er virkelig svært for finner at sige tak, når den forangående med vilje holder døren åben for dem. Jeg mener ikke situationer, hvor den forangående lader den bagfra kommende gå først, så er selv en finne næsten nødt til at takke🙂. Udenlandske turister takker endda overstrømmende for denne opmærksomhed. Jeg har lavet lidt empirisk forskning om dette, da jeg trods alt besøger Stockmann dagligt🙂.
Når man først erkender tingene, kan hver af os stræbe efter at blive bedre, høflighed hører ikke kun hjemme, i vennekredsen eller på ens egen arbejdsplads, man skal også være høflig over for fremmede mennesker.
Som en sidste bemærkning kunne man konstatere, at hjerte-emojien selvfølgelig i en vis forstand erstatter tak i onlineverdenen, men nogle gange føles det bare, som om det ikke er nok. Jeg har skrevet om dette før i kaffestuen, alle finder sikkert deres egen måde at takke på, hvis de føler, at et hjerte ikke er nok.
Jeg venter med spænding på, om andre nordboere finder vej til Inderes’ flersprogede forum, så kan jeg for alvor observere, om der er forskel i omgangsformer🙂
Dette skulle have været i tråden Tak Inderes-fællesskab for det fremragende arbejde, kan du flytte det @Sijoittaja-alokas, please !? Jeg fik selv flyttet det, så Alokas kan fortsætte sine skønhedssøvn ![]()