Cirkulär ekonomi som investering

Nej, det gör det inte, men det är ett intressant bolag. Tack @Bjorninen för att du lyfte fram det. Branschen är intressant och verkar vara precis en sådan som jag brukar förlora pengar på.

Så jag köpte en liten bevakningsposition, vilket gav mig motivationen att fylla i Excel ikväll.

Bolagets siffror ser faktiskt bra ut vid en första anblick.
image

Den där 2-yr Fwd lurar en dock, eftersom den tar hänsyn till årets kraftiga uppgång. Bolaget följs av en analytiker (DNB) och denne har ganska måttliga tillväxtprognoser för de kommande åren:
image

Överavkastning (och förluster för den delen) skapas genom att gå mot strömmen, så jag tänkte undersöka tillväxtpotentialen. Jag knappade in de tillgängliga siffrorna i Excel och tittade på hur 12 månaders rullande omsättning och orderstock ser ut i samma graf.

image

Jag tycker att de ser riktigt bra ut! Varje gång orderstocken har vuxit har omsättningen följt efter, åtminstone på sikt. Jag kan inte ännu bedöma orderstockens hållbarhet, men i årsredovisningen för 2022 finns i alla fall följande punkt.

image

Kan @Bjorninen eller någon annan bedöma hur stort genombrott det rör sig om? Olika källor säger att Cambi är den ledande aktören inom branschen, och branschen växer förmodligen i god takt tack vare olika offentliga investeringar, men berättelsen behöver mer kött på benen för att jag ska bli övertygad.

Bolagets kostnader verkar ha hållit sig relativt konstanta, så tillväxten har nog varit organisk. Något ändrades en del i samband med den nya segmentstrukturen som presenterades på kapitalmarknadsdagen. Tydligen flyttades något från övriga rörelsekostnader till COGS, men EBIT ser ut att ha förblivit relativt jämförbar. Det verkar som att en kvartalsvis omsättning på 100 miljoner NOK fungerar som en sorts break-even där verksamheten börjar skalas upp fint.
image

Inläsningen pågår för fullt, men orderstocken och skalbarheten verkar riktigt intressant och lovande. VD:n gick på pappaledighet i några månader. Det har jag aldrig varit med om tidigare när det gäller ett börsnoterat bolag.

10 gillningar