Diskussion om IT-enheter, applikationer och problem

På kafferummet har det på sistone flera gånger blossat upp diskussioner om olika telefon- och datormodellers samt deras operativsystems styrkor och svagheter. Många verkar ha breda åsikter i frågan, men vid något tillfälle har de som önskar en mer avslappnad, investeringsinriktad diskussion börjat önska att behandlingen upphörde. Skulle det alltså vara på sin plats att ha en egen tråd för detta? Trådens existens skulle förmodligen kunna motiveras ungefär på samma sätt som biltråden, det vill säga att med IT-val som passar en själv kan ha en positiv inverkan på ens egen ekonomi.

Som grund för diskussionen skulle jag försiktigt kunna konstatera att å ena sidan både Android och iOS på telefonsidan, å andra sidan både Windows, MacOS och Linux på laptop- och stationär datorsidan har mycket brokiga användarbaser, från nybörjare till toppexperter. Jag skulle alltså inte stämpla någon användare av något operativsystem eller någon enhet baserat på detta val, och jag skulle inte placera dem i något fack.

Om en sådan tråd redan finns eller om det inte finns något behov av en, kan tråden utan tvekan tas bort, jag blir inte sårad :wink:

20 gillningar

@Ensihoitsu

Jag köpte en liknande maskin som den du nämnde från en onlinebutikserbjudande för 749 €. Jag är ganska nöjd med mitt val, men ljudkvaliteten på enheten är sämre än min första egen Sony Walkman-kassettspelare från 1998. Bara diskant.

Jag har tidigare använt Asus Vivo- och Zenbooks och har bara haft goda användarupplevelser. Min förra Zenbook är 5 år gammal och fungerar fortfarande men batteriet dör på mindre än en timme om man tittar på video.

2 gillningar

Man skulle nog kunna flytta några av de senaste meddelandena från kafferummet hit? Ping: @Sijoittaja-alokas

1 gillning

För några dagar sedan pratade vi om datorer och telefoner här.

Kan ni rekommendera en ganska bra laptop för universitetsstudier (hälsovetenskaper)?
Cirka 95% av studierna sker på distans, så den kommer att användas ganska mycket. Å andra sidan kommer användningen inte att vara särskilt krävande, utan mestadels PowerPoint, Word, Excel etc. Så den behöver inte klara av tunga program eller spel.

Pluspoäng för lång batteritid, tystnad och lätt vikt. Helst en skärm på 14 tum eller mer.

Prisklass runt 600-700 €, en liten överskridning är okej om det finns goda skäl.

För studiebruk räcker det gott och väl med en mycket billigare bärbar dator. De som är mer insatta kan ge mer specifika modellrekommendationer, men den prisklassen är alldeles för hög för behovet.

6 gillningar

Jag skulle ta en lätt Chromebook till det. Till exempel Asus Chromebook CX1400.
Men de flesta av dem är ganska lika, så gå till en butik och titta och ta den som tilltalar dig. 300-400 euro borde räcka.

2 gillningar

Macbooks får 5/5 för skolanvändning, särskilt om du äger en iPhone.

Enligt rykten håller dessa Macbooks sig i gott skick i flera år. Jag har till exempel en 2 år gammal Asus laptop som låter mycket och har bara några timmars batteritid kvar. Min partner har en Macbook som är utmärkt att använda och har bra batteritid, det tar bara ett tag att vänja sig vid operativsystemet. Alla laptops jag har haft har hållit sig bra i max 3 år, sedan börjar det gå utför.

5 gillningar

Macbook för studiebruk är som en AMG S-klass Mercedes för mataffären… 5/5

19 gillningar

Den som har krita ritar

10 gillningar

Så är det. Kommentarerna baserades på överdrift. Kritan kan också ta slut om det finns för mycket att rita :wink:

3 gillningar

Man kan ju också använda Mersen för nöjesturer.

Själv skulle jag köpa en bra maskin som uppfyller alla behov. Alltså Apple förstås.

1 gillning

Härifrån köpte jag en begagnad Mac i bra skick för mina studier för ett par år sedan, fungerar fortfarande bra https://www.jct-huolto.fi/kauppa/tuote-osasto/tietokoneet/macbook/

Å andra sidan, om den håller länge, är användningen under hela livscykeln mer än bara studier.

Undertecknad vars 2012 MacBook Air fortfarande fungerar som ny :slight_smile:

4 gillningar

M1/M2 Macbook Air och lägg den som kapitalavdragsgill. 100 % värde när den säljs vidare som begagnad.

7 gillningar

Något i stil med denna:

https://www.power.fi/tietotekniikka/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/hp-14s-fq1426no-14-kannettava-tietokone/p-1189736/

Efter att ha köpt en HP-plastskräp för mina studier ger jag ett tips: köp inte en HP-plastskräp. Den mest irriterande funktionen var den cirkelsåg som följde med den bärbara datorn, någon kallade det också en fläkt.

En tillräckligt bra bärbar dator kan fås för cirka 400 € (Intel i3, FHD, 14", SSD etc.) beroende på erbjudanden, men jag skulle definitivt satsa 500-600 € på en lite bättre bärbar dator.

1 gillning

Kan/får man göra skatteavdrag för en dator om man går en examensinriktad utbildning, även om den är inom samma område som mitt nuvarande yrke, där jag fortsätter att arbeta vid sidan av studierna? Jag behöver i princip inte en dator i min egen tjänst, förutom för självständiga studier inom området, etc…

På kapitalsidan… inte arbetsinkomster… “stock market money maker machine” :joy:

Man behöver inte lägga in något i meritförteckningen. Jag säger till Skatteverket att jag behöver en telefon/bärbar dator för aktieaffärer, och det har alltid gått igenom.

6 gillningar

Om du verkligen behöver köra Microsofts programvara inbyggt, så vinner PC-datorer över Mac och Chromebook. Om du däremot bara använde dem som en indikation för att beskriva användningsområdet, och till exempel Googles motsvarigheter fungerar, så är Chromebooks bra när det gäller pris/lätthet/batteri (så länge du inte köper den billigaste). Men du kan inte installera vanliga program på dem.

Nya MacBooks ryms inte inom prisklassen, begagnade kanske. De håller dock sitt värde väl.

På PC-sidan är Lenovo uppskattade av många företag. Begagnade företagsdatorer (X1-serien, T14-serien till exempel) eller nya premiumkonsumentdatorer (t.ex. Yoga Slim-serien) ryms inom prisklassen. På den lätta sidan finns också Dells XPS-serie (nya ryms knappast inom prisklassen). I Lenovos egen webbshop får man ofta studentrabatter om man har en skolmejladress.

Men som nämnts ovan, vad du än gör, köp ingen billig “marknadsdator” av plast. De är designade för att vara dåliga på allt och för att tvinga dig att köpa en ny inom ett par år.

1 gillning