Pikkukauppaa slovakiaan
IonQ:ta kun seuraa, niin sen kautta voi nähdä monen asian heijastuvan 80 vuoden takaa tähän hetkeen. Katsoin Yle-areenasta dokumentin Manhattan projekti-väreissä. Linkki ohjelmaan alimpana.
IonQ:n pitkäaikainen asiakas on ollut Oak Ridge National Laboratory Tennesseessä. Em. ohjelmasta muutama kuvapoiminta Oak Ridgen kaupungista:
Oak Ridgen kaupunki perustettiin tyhjästä 1942 ja hetkessä siellä oli 80 000 ihmistä ja se käytti energiaa enemmän kuin New York, sodan lopussa se kulutti 1/7 USA:n koko sähköntuotannosta.
Kyltissä oleva lause “MAKE CEW COUNT – PROTECT PROJECT INFORMATION” oli siis iskulause työntekijöille. CEW liittyi Manhattan-projektiin siten, että se oli lyhenne Clinton Engineer Works (peitenimi) – virallinen nimi Oak Ridgen tuotantolaitoksille Tennesseessä. Kyltti kannustaa työntekijöitä tsemppaamaan nyt, vaikka he eivät tiedä mihin työ liittyy, Projekti oli erittäin salainen. Mutta jostain syystä elokuva- ja kuvamateriaalia on silti paljon.
Alla kuva jossa hallitaan sähkömagneettisen erottelulaitteen käyttöä. Jokainen seuraa mittareita ja kääntelee sitten vipuja tai painelee nappeja. Tarkoitus on rikastaa Uraania.
Tänäänkin samassa v. 1942 perustetussa kaupungissa ORNL ja IonQ tekevät yhteistyötä ainakin USA:n energiaverkkoihin liittyen, niistähän on julkisia tietoja olemassa. USA:ssa on kansallisuuden turvallisuuden rakenteet pysyneet hyvin stabiileina 80 vuotta. Silloin 1942 tätäkin hanketta hallinnoitiin sota- ja energiaministeriön toimesta. Edelleen ORNL:ia rahoittaa energiaministeriö. Itse ajattelen niin, että osa hankkeista on julkisia, mutta osa jää turvallisuusluokitusten takia julkisuudesta piiloon.
Tuossa YLE:n ohjelmassa oli hyvin kerrottu tarina siitä, että jo 30-luvulla britit tiesivät saksalaisten suunnittelevan atomipommia. Werner Heisenberg oli saanut Nobelin rauhapalkinnos 1932. Brittifyysikot olivat avainasemassa siinä, että tilannekuva saavutti Valkoisen talon. Ohjelmassa oli todettu, että bririt olivat 30-luvun lopulla kvanttimekaniikan teoriassa maailman kärkeä, ehkä heti Heisenbergin takana. Mutta amerikkalaisilla oli halu, keinot ja kyky toteuttaa asioita. Aivan kuten nykyäänkin. Oxfordin yliopiston suunnlta on tehty maailman ennätys kvanttilaskennan virheetömyydessä, eli IonQ:n ostama Oxford Ionics, saavutti 99,99% virheettömyyslukeman. Eli IonQ:n ja Oxford Ionicsin fuusiossa yhdistyy jälleen USA:n kulttuuri tehdä ja saada aikaan ja brittien korkea tutkimusosaaminen. Eli nyt ja 80-vuotta sitten asiat tapahtuvat samalla tavoin.
Osakesijoittaminen avartaa myös maailmaa. Ehkä minulle 80 vuotta on iso iso aikajänne, mutta ei se ole pitkä aikajänne kansojen ja kulttuurien kehityksessä. Liittyykö tämä tarinani jotenkin IonQ-yhtiöön? Kyllä se minulla liittyy. 80 vuoden takaisessa ja nykyhetkessä on paljon samoja ilmiöitä tarinan eri kerroksissa. Saksan tilalla on Kiina. On niin monta merkkiä ilmassa siitä, että IonQ voi olla siinä joukossa, joka saa lähivuosina jopa kasvavia tilauksia liittovaltiolta liittyen sähköverkkojen optimointiin, salattuihin kvanttiverkkoihin, kvanttilaskentaan jne. Kaikkeen siihen mistä on puhuttu täällä ketjussa. Mutta ei se ole varmaa. Mulla on salkussa IonQ 16% painolla, eli mun ei tarvi tarvi jännittää salkkuni puolesta jos arvostukset sulaa eikä IonQ:ta valita Golden Domeen. Sit vaan niin käy. En kyllä ole IonQ:ssa mukana juuri Golden Domen takia. Vaan sen takia, että IonQ on holdingyhtiö, joka hallinnoi merkittäviä patentteja ja yhtiöitä toimialalla, jonka itse uskon mm. mullistavan AI laskentaa lähivuosina (laskenta nopeutuu merkittävästi ja energiankulutus per AI-laskentatapahtuma alenee merkittävästi). Eli ihan tollanen arkinen end-game syy.
Quantum computing is the next industrial revolution. Pistoia speaks (IonQ Italia)
By Lorenzo Santucci
Pikkaisen tietysti tulee fiilis, että 100 hlö rekryn myötä IonQ voisi olla roolia Michelangelo-projektissa
Uusi artikkeli Golden Domesta, hallitusnimityksistä ja puolustussopimuksista:
“Kehittyvät ilmailu- ja avaruusteknologia- sekä kvanttitietokoneyritykset ovat myös osoittautuneet viime kuukausina Pentagonin kaupallisten kumppanuuksien arvoisiksi. Jotkut sopimuksia saaneet yritykset lisäsivät hallitukseensa johtajia, jotka ovat Trumpin ensimmäisen kauden merkittävän avaruusaloitteen, Yhdysvaltain avaruusvoimien (U.S. Space Force), alumneja.”
“Vastaavasti kenraali John W. Raymond, monille alalla tunnettu nimellä “Avaruusvoimien isä”, liittyi kvanttitietokoneyritys IonQ:hun syyskuussa sen nimitys- ja hallinnointikomitean suosituksesta.”
“Tuolloin yhtiö ilmoitti Raymondin nimityksen olevan osa strategisten alan palkkausten ryhmää, mikä heijastaa IonQ:n jatkuvaa investointia kvanttiteknologioiden edistämiseen, jotka tukevat hallituksen, puolustuksen ja avaruuskumppaneiden kehittyviä tarpeita, lehdistötiedotteen mukaan.”
“IonQ:lla on tällä hetkellä useita käynnissä olevia Pentagonin kvanttitietokonesopimuksia, joiden kokonaissumma on yli 100 miljoonaa dollaria. Toimitusjohtaja Niccolo de Masi ilmoitti näistä myös syyskuussa samanaikaisesti yhtiön hallituksen osaston, IonQ Federalin, lanseerauksen kanssa.”
“IonQ:n tiedottaja kertoi Agendalle, että Raymond on voimavara täydentämään yhtiön visiota rakentaa ensimmäinen globaali ‘kvantti-internet’, joka olisi kvanttitietokoneita yhdistävä verkko.”
“‘Hänen näkökulmansa auttaa meitä nopeuttamaan kvanttiteknologioiden käyttöönottoa laboratoriosta kentälle, liikkuen sillä nopeudella, jota nykyaikaiset puolustus- ja kaupalliset kumppanit nyt odottavat’, IonQ:n tiedottaja kirjoitti sähköpostissa.”
“Hän kieltäytyi kommentoimasta, voisiko Raymondin nimitys auttaa yritystä voittamaan lisää liittovaltion puolustussopimuksia tulevaisuudessa.”
https://x.com/CHB1284/status/1995655307775590424?t=w8b8GI2BwMMP5qqwVotaJw&s=19
Elikkä Pentagonin kanssa sopimukset on nyt karkeasti noin 2025 liikevaihdon verran. Oletettavasti tuleville vuosille jakaantuu nämä joiltain osin
Länsimaiden tunnetuimmat puolustusjärjestelmät hypersonisia ja ballistisia ohjuksia ja esim. droneparvia vastaa ovat USA:n Golden Dome, Israelin Iron Dome ja minulle ihan uutena @timontti edellä esille nostama Italian Michelangelo Dome. Itse asiassa Michelangelo näyttää olevan Euroopan keskeisin puolustusalusta ohjus ja drone uhkaa vastaan.
Vanha totuushan on se, että sota ja sodan uhka lisää innovaatioita. IonQ:n ratkaisut jo nykyisellään ovat puolustuskupoli-kelpoista. Ts. kyse ei ole siitä, että tässä pitäisi vielä odottaa, että IonQ saa 99,99% virheettömyyden lisäksi kubittiportit nopeammaksi. Em. liittyy AI:n kiihdyttämiseen. Mutta annoin tehtäväksi tekoälylle tehdä kaavion, joka näyttää kvanttiteknologian roolit ohjuspuolustuksessa (sensorit, laskenta, kryptografia, navigointi). Tältä ohjuspuolustusjärjestelmän kokonaisarkkitehtuuri näyttää kvanttiteknologioiden näkökulmasta:
IonQ:lla on käsittääkseni nyt kyvykkyydet yo. kaikkiin neljään osa-alueseen. Ja onhan aika järkeenkäypää, että IonQ:n ohjuskupolipalveluiden myynnin kärjessä on kenraali - tarvitaan laaja-alaista ymmärrystä ja käytännön kokemusta asejärjestelmistä ja niiden yhteistoiminnasta.
Norges Bank established a new position in IonQ by purchasing 2,670,872 shares in Q2 (~$114.8M), representing about 1.02% of the company at quarter-end.
Haiskahtaa konkurssipesältä
Mitä tuo NBIM sijoitus yhtiöön kertoo mielestäsi? Viimeisimmässä 13-F asiakirjassa IONQ päätyi sijoituksena 1706 muun USA:laisen yrityksen sekaan. Kontekstiksi ostivat muuten alku vuonna myös AMC:ta ja viime vuonna Gamestoppia.
Ei varmaankaan kauheasti, exit tuli jo Q3 lopussa.
Mutta tämäpä mielenkiintoista, sijoitus softapuolen toiseenkin kärkiyhtiöön
Massinen on nyt kiireinen mies
Mulle Horizon on kiinnostava, koska se on ensimmäinen havaitsemani softatalo, joka pyrkii tuotteistamaan ohjelmistokirjastoja kvantti HW:n ja sovellusten välille. Markkinarako on uusi, isosti kasvava ja ehdottoman tarpeellinen. Pitää seurata tuota Horizonia jo SPAC vaiheessa.
Ymmärsinkö oikein, että IONQ sijoittaa SPACiin jota sponsoroi IONQin toimitusjohtajan oma firma?
Pientä pelinavausta EU puolelle
The Slovak Quantum Communication Infrastructure (skQCI) project represents a major milestone in Slovakia’s contribution to the European Quantum Communication Infrastructure (EuroQCI) initiative, which seeks to establish a secure quantum-resistant communication backbone covering all European Union (EU) member states and territories
Näitähän on mukava pistää alulle kun IBM, Cisco ja muut tähtäävät verkoissa kaupallistamiseen +5v päästä
Pientä virittelyä siellä sun täällä
Paljon näillä tapahtuu kokoajan sekä R&D puolella, että itse busineksessa…eikä kaikkea tänne kerkeä laittaa. Pari lyytikkopäivitystä kuitenkin tähän väliin
En tiedä, kiinnostaako tässä ketjussa, mutta laitan silti. ![]()
Melin varatoimari sanoo seuraavansa kvanttilaskennan kehitystä tarkasti ja uskoo sen mullistavan logistiikan ja tuovan lisää merkittäviä tehoja yhtiön toimintaan. Ehkä tämä voi tuoda tulevaisuudessa isoja mahdollisuuksia alan yhtiöille esim. IonQ:lle?
Onhan paljon isoja taloja, jotka on kvanttifirmojen yhteistyökuvioissa mukana. Kiva että tulee positiivista pöhinää aiheeseen liittyen. Itse seuraan kvantti ETF:ää kun en itse osaa arvioida ketkä tämän kisan voittaa, mutta nyt kun Nasdaq on liipasinherkkä taidan odottaa jos tulisi isompi korjausliike ennen ostoa.
Tuo on hyvä lähtökohta. Alalle tulee vielä paljon lisää uusiakin yhtiöitä. Minä ajttelen niin, että kvanttitoimialalla ei käy niin kuin kävi PC-maailmassa, jossa Microsoft tuli dominoimaan käyttistä ja perustyökaluja. Mutta toisaalta tuo Microsoftin valtakunta on loppujen lopuksi aika kapea, kummiskin, ATK-kenttä on paljon laajempi kuin MSOffice, MS SQL tietokannat ja Azure. Kvanttimaailma ulottuu laskentasirusta vaikkapa sensing-ratkaisuihin ja tietoturvaan ja tietoliikenteeseen.
IonQ on itsessään kokoelma erilaisia kvanttiratkaisuja. Se on ratkaisuportfolioltaan kuin hajautettu ETF. Mutta riskitasoltaan tietysti ihan eri luokkaa. Itse otan turhan isoa riskiä pitämällä koko kvanttipottini IonQ:ssa. Mutta kun on alusta asti seurannut yhtiön polveilevaa kehitystä, niin on tullut luottoa siihen mitä yhtiö tekee. Jos IonQ muuttaisi rahoitusmalliaan niin, että ei enää julkaisisi vaihtovelkakirjalainojaan eikä liudentaisi osakettaan, vaan pitäisi osakemäärän vakona ja ottaisi esim. 10 vuoden velan, niin hyppäisin pois yhtiöstä. Tällaisen bisnekseen ei sovi lainarahoitus. Eli heidän tapa rahoittaa kasvuaan omaa osakettaan käyttämällä on minulle ok.
“Jefferies aloittaa IonQ:n osakkeen ostosuosituksella ja asettaa 100 dollarin tavoitehinnan”
Näin alkoi empiirinen kvanttitietokonetoimiala 30 vuotta sitten. IonQ:n toinen perustajista, Chris Monroe, demonstroimassa kvanttilogiikkaporttia ensimmäisenä maailmassa. Wikipedian mukaan tämä uraauurtava kokeilu tehtiin National Institute of Standards and Technology (NIST) -tutkimuslaitoksessa Boulderissa, Coloradossa, Yhdysvalloissa. Chris Monroe työskenteli tuolloin yhdessä David Winelandin johtamassa Ion Storage Groupissa NIST:ssä. Heidän tiiminsä demonstroi ensimmäisen kvanttilogiikkaportin käyttäen loukkuun asetettuja atomisia ioneja qubiteina. Tämä oli merkittävä askel kvanttilaskennan historiassa ja loi perustan ioniloukkuarkkitehtuurille, jota käytetään edelleen.
Kuvan nappasin täältä:
Investing.com - Wedbush aloitti seurannan IonQ, Inc. (NYSE:IONQ) ylipainota-suosituksella ja 60,00 dollarin tavoitehinnalla keskiviikkona.