IonQ:n tulos saadaan keskiviikkoiltana. Mennyt kevät oli IonQ:n osalta kiireinen, siitä kertoo seuraava lista:
IonQ - News
Ovatko kaikki tekniset läpimurrot vain pikkuriikkisiä onnistumisia vai tärkeitä elementtejä kohti isompiin saavutuksiin? Onko IonQ lopulta “scam” kuten Elizabeth Holmesin Theranos viime vuosikymmenellä? Satuin katsomaan siitä huijauksesta kertovaa sarjaa Disney +:lla. IonQ:n ero Theranokseen on se, että IonQ on pörssilistattu VC-tyyppinen yhtiö ja Theranos oli listaamaton. Ja IonQ:ta pöyhitään ja tutkitaan paljon tehokkaamin kuin Theranosta silloin. Lukija varmasti ihmettelee, enkö itse usko yhtiöön? Itse uskon, mutta koska täällä ketjussa on porukkaa, jotka saattavat sijoittaa rahojaan näidenkin jutten pohjalta, niin minusta on reilua avata omat syvimmät riskiarvioinnit. Kysehän IonQ:ssa on yhtiöstä, joka tekee kvartaalilla 10 miljoonaa liikevaihtoa hyvin tutkimuspohjaisten hankkeiden kautta, 7 miljardin markkina-arvoa vastaan. Eli vielä ei ole ratkaisuja, joita voisi monistaa laajemmin kaupalliseen toimitukseen.
Jos multa kysytte, millä todennäköisyydellä arvioin, että IonQ on “scam” eli huijaus, niin sanon, että alle 5%:n todennäköisyydellä
. Ei mulla ole mitään matematiikkaa esittää lukuuni. Ehkä perustajajäsenten sivuun jääminen oli riskisignaali. Vai oliko? Pitäis kysyä asia suoraan Monroelta ja Kimiltä. Mutta ei ne tuntemattomille vastaa mitään. Eikä ne sanoisi jos olisi “scam”.
Agressiiviset shorttaajat ovat hyviä sen takia, että he tosissaan pyrkivät paljastamaan huijaukset. IonQ:ta vastaan on ainakin kaksi kertaa hyökätty. Molemmat kerrat IonQ puolusti itseään voitokkaasti.
Olen sillä kannalla, että IonQ ei ole “scam”. Perustelen asian sillä, että olen tutkinut yhtiötä monta vuotta. Aluksi piti selvitää itselleen, onko kvanttimekaiikka ylipäänsä mahdollista kesyttään tietojenkäsittelyyn. Joku kerta kirjoitin, että nyt itselleni on selvää, että kvanttitieteeseen pohjautuva laskenta on realismia. Ja Monroen ja Kimin sivuun siirtymisten jälkeen sijoittajat ja itsekin mietin, että mikä juttu nyt on. Mutta otin sen kannan, että tutkija on tutkija eikä soveltava insinööri. Tietysti riippuu persoonasta, mutta Monroe ja Kim lienevät sitten kuitenkin tutkijoita henkeen ja vereen. Vaikka perustivatkin IonQ:n.
Edellä oli riskitarkasteluani. Ja sen pienen riskin, että kaikki osoittautuisi kuitenkin scammiksi, hallitsen hajautuksella. Ja sitten voinkin katsoa mitä olisi saavutettavissa. Eli IonQ on tähtiyhtiö, joka menneenä keväänä loi merkittävän määrän uusia kontakteja. Silloin kun luodaan uutta, niin liikevaihto luodaan kontaktien kautta saavutettujen pilottien ja epäonnistumisien jälkeen. Ei mikään muu kvattiyhtiö ole niin pitkällä kontakteissa ja sovellusaihioissa, kuin IonQ. Tämä on ihan vain oma mielipiteeni, eikä sijoitussuositus. Miten voisin olla sijoittamatta sihen kvanttitietokoneyhtiöön, joka on omasta mielestäni pisimmällä, esim. kontaktien, asiakkuuksien, että liikevaihdon osalta. Vaikka IonQ ei olisikaan se suurin ja kaunein kvanttiyhtiö vuonna 2030, niin jos joku yhtiö kuitenkin menestyy, niin IonQ saa varmasti oman siivunsa menestyksestä, esim. rakentamalla kvanttiverkkoja, kehittämällä hybridiratkaisuja jne.
Eli Q1 odotuksia ei erityisesti ole, saadaan kuitenkin n. 10 miljoonaa liikevaihtoa, mutta maali on paljon pidemmällä. Ja lopuksi, IonQ on velaton ja keräsi maaliskuussa lisää rahaa kassaan 350 miljoonaa. Ei mene konkkkaan lähivuosina.