Investco tekster - aktieselskab som investors værktøj

@Investco_Tuomas Eksempel: Fondenes værdier stiger i løbet af kalenderåret med f.eks. 10 %. Skal man betale årlig selskabsskat / acontoskat af et sådant beregnet resultat? Eller forfalder selskabsskatten først til betaling, når fondene indløses? Det vil sige, følger skattevæsenet pengestrømmen eller balancen? Jeg ville selv gætte på pengestrømmen.

2 Synes om

Kort sagt bliver urealiserede værdistigninger på investeringer som udgangspunkt ikke indtægtsført i et aktieselskab. Øvrige aktiver, anlægsaktiver, finansielle aktiver og omsætningsaktiver værdiansættes som udgangspunkt til maksimalt anskaffelsesprisen. I visse situationer kan man selv vælge at anvende en metode, hvor investeringer værdiansættes til dagsværdi, hvorved også urealiserede værdistigninger indtægtsføres.

2 Synes om

Jeg kom til at tænke på, om f.eks. en helt almindelig familie eller en vennegruppe kan stifte et holdingselskab?

For eksempel kunne der være 10 aktionærer, hvor hver enkelt investerede f.eks. 100 €/md., hvilket ville give 1.000 €/md. De første udbetalinger kunne f.eks. ske efter 25 år.

Kan man overhovedet investere i et holdingselskab på månedsbasis, eller skal det være et engangsbeløb?

Tanken er lidt, at en mindre bemidlet familie kunne få fodfæste i fremtiden/et lettere liv for børnebørnene.

2 Synes om

Tak for spørgsmålet og velkommen til forummet! Ja, den model, du foreslår, er teknisk set fuldt ud mulig. Investeringerne kan også foretages månedligt.

Ved planlægning af strukturen er det godt at tage højde for administrationsomkostningerne, som i vid udstrækning er faste, og derfor ikke er synderligt lavere, selvom der er færre aktiver i selskabet. Selskabets samlede administrationsomkostninger er, når de er outsourcet, som minimum ca. 1.000 €/år, så formuen skal være ret stor, før selskabskonstruktionen er berettiget. Derudover er det, som vi også har nævnt i tidligere indlæg, sjældent mere skatteeffektivt at investere i f.eks. aktiemarkedet og fonde gennem et selskab med midler fra privatpersoner, end hvis de investeres personligt. Selskabet muliggør naturligvis fælles investeringsprojekter, som er svære at organisere uden et selskab. Fælles investeringsprojekter har dog deres egne udfordringer, og en velfungerende organisering kræver mange aftaler, regler og administration.

Mit råd baseret på disse oplysninger ville være at overveje månedlig opsparing via personlige konti og, afhængigt af investeringsstrategien, eventuelt gøre brug af aktiesparekonti.

2 Synes om

Efter en lille pause er der igen udgivet en ny tekst. Et lidt trist, men alligevel uundgåeligt emne, som I kan stifte bekendtskab med.
Hvad sker der med et investeringsselskab efter ejerens død?

10 Synes om

Tak for teksten! Lidt flueknepperi: her er der nok en lille slåfejl:

Efter opløsningen står der 960.000 euro på selskabets konto.

Der er efter alt at dømme tale om dødsboets konto, ikke selskabets.

3 Synes om

Hej @Investco_Sampsa og @Investco_Tuomas.

Tak for en fantastisk blog og gode svar. Jeg har et par spørgsmål, som jeg ville være taknemmelig for at få svar på. Jeg har stiftet et selskab, hvis hovedaktivitet er investering, men som også omfatter muligheden for konsulentvirksomhed.

• Er der nogen grund til, at jeg ikke skulle tilmelde mig momsregisteret? Jeg kunne ikke selv komme på nogen grund, hvis der er blot én konsulentopgave i løbet af året.

Og så til hovedspørgsmålet.

• Selskabet skal modtage fysisk investeringsguld, som er beregnet til salg nu, hvor guldprisen er høj. Jeg trader også med guld samt aktier.
    Hvordan fungerer investeringsguld regnskabsmæssigt?
    Jeg er af den opfattelse, at det kan sammenlignes med værdipapirer, har jeg ret?

Er der andet, man bør være opmærksom på i den situation? Så vidt jeg forstår, bliver revision (tilintarkastus) først aktuelt, hvis balancen er på 100.000 euro, selvom omsætningen gennem trading skulle overstige grænsen på 200.000.

Mange tak! Jeres blog og jeres indlæg har virkelig skabt et godt og professionelt indtryk af jer, god markedsføring! Jeg vil helt sikkert kontakte jer, hvis aktiviteterne udvides til et punkt, hvor det kan betale sig at outsource bogføringen.

2 Synes om

Tak for opmærksomheden, sådan er det jo selvfølgelig. Det bliver rettet!

1 Synes om

Tak for beskeden!

Tilmelding til momsregistret medfører en indberetningspligt for selskabet og gebyrer for sen indberetning, hvis man glemmer at indberette til tiden. Dette kan lettes ved at vælge en så lang indberetningsperiode som muligt, hvis det er muligt. Hvis du er sikker på, at der kommer rådgivningsopgaver, kan du sagtens tilmelde dig allerede nu. Hvis det er usikkert, kan du nå at tilmelde dig senere.

Fysisk guld behandles i dit tilfælde som en investering, og aktivtypen i regnskabet/beskatningen vælges ud fra de samme principper som for værdipapirer. Revisionspligten indtræder rigtignok først, hvis også balancen på 100.000 euro overskrides.

4 Synes om

Hej allesammen.
Jeg har et par spørgsmål.

• Er der et minimumsbeløb for, hvornår man bør begynde at overveje et investeringsselskab? Tidligere blev jeres årsgebyr nævnt som 1200 €/år, så det er vel ikke for småpenge?
  • Med det gebyr behøver jeg vel ikke gøre andet end at passe investeringerne og huske at sende alt det kedelige papirarbejde til jer, så ordner I resten?
  • Hvor meget koster det at stifte firmaet, hjælper I også med det?
  • Er omkostningerne fradragsberettigede?
  • Var Euromanga bedre end den nye hjørne-bistro?
2 Synes om

Tak for de gode spørgsmål og velkommen til forummet!

Jeg vil ikke fastsætte et specifikt beløb, men det er klart, at det ikke giver mening med et meget lille beløb. Det afhænger altså af, om man i sin egen situation opnår tilstrækkelige fordele på den ene eller anden måde. Jeg anbefaler at læse teksterne herunder.

I høj grad, ja. Vi har bestræbt os på at minimere kundens ansvar. Kundens største opgave er netop at indsende materiale, men i de fleste tilfælde sker indsendelsen kun én gang om året. Vi vejleder omkring materialet, og vi har desuden listet de situationer, hvor kunden bør kontakte os i løbet af regnskabsåret.

Myndighedsgebyrer for stiftelse af et aktieselskab er 240 € eller 370 €. Vi hjælper også med stiftelsen.

Ja, det er de.

Vi er flyttet så nyligt, at det stadig kræver yderligere undersøgelser :blush:

3 Synes om

Tak for svaret.
Jeg er stadig kun i gang med forarbejdet; det bliver først aktuelt næste forår/sommer, når jeg planlægger at sælge en ret stor toværelses i Punavuori og flytte til leje.
Jeg har læst meget om investeringsselskaber, og ifølge mine egne beregninger kan det betale sig, men jeg vil gerne sætte mig ned med en professionel og gennemgå tallene specifikt ud fra mine planer. Jeg tager kontakt i løbet af næste år.
Sjov detalje i øvrigt: Det er meget muligt, at du sidder og læser dette i min brors gamle kontor; de flyttede for ca. 1,5 år siden fra samme opgang over til Eteläranta-siden.

2 Synes om

Hej, spørgsmål til de kyndige:

• Hvad er den egentlige forskel på et investeringsselskab og et holdingselskab?
  • Jeg køber aktier i et unoteret selskab (oy) til mit investeringsselskab, som jeg forventer at modtage årligt udbytte fra. Mit investeringsselskab modtager disse skattefrit, og jeg kan trække midler ud til f.eks. 8 % nedsat skat. Hvis mit investeringsselskab også investerer i børsnoterede aktier, formoder jeg, at det udbytte også er skattefrit for investeringsselskabet, men skal mit selskab betale selskabsskat af overskuddet?
  • Jeg har tænkt mig, at investeringsaktiviteten skal være passiv; mit selskab udøver ikke anden erhvervsvirksomhed.
1 Synes om

Hej, tak for spørgsmålene!

Så vidt jeg ved, findes der i hvert fald i Finland ikke nogen officiel definition af disse termer i lovgivningen eller fra skattemyndighederne. De beskriver karakteren af selskabets aktiviteter. Investeringsselskab henviser til et selskab, der udøver aktiv investeringsvirksomhed, og holdingselskab til et mere passivt selskab, der dog holder på en eller flere ejerandele.

Udbytte udbetalt af børsnoterede aktier er skattepligtigt, medmindre ejerandelen i selskabet er over 10 %, i hvilket tilfælde udbyttet er skattefrit. Der indeholdes dog ikke skat på forhånd af udbytteindtægter modtaget fra et finsk børsnoteret selskab, men de medregnes i stedet som en del af selskabets resultat på årsbasis. Der opkræves ofte kildeskat af udbytte udbetalt af udenlandske selskaber, men disse kan for størstedelens vedkommende modregnes i den finske beskatning.

4 Synes om

Tak! Der er stadig mange hjemmesider på nettet, der viser forældede oplysninger, så det er indimellem lidt svært at finde opdateret information, og skattevæsenets sprog er til tider lidt bureaukratisk.

Her er en ny tekst fra Investcos Santeri Pischow & Sampsa Leskinen :slight_smile:

Kapitalfonde har øget deres popularitet, især blandt større investorer, på grund af deres højere afkast sammenlignet med det børsnoterede marked. Med kapitalfonde menes i denne tekst lukkede fonde, der hovedsageligt investerer i unoterede aktiver, hvoraf de mest almindelige er Private Equity-fonde, der investerer i unoterede aktier.

3 Synes om

Hej,

Et par spørgsmål::

• Er momsen ikke kun fradragsberettiget for rådgivningen, altså er det virkelig værd, hvis aktiviteten er meget begrænset? K
  • Er revision ikke altid obligatorisk ifølge revisionsloven for et selskab, der driver investeringsvirksomhed: TTL2§2 “Der skal dog altid vælges en revisor i et selskab, hvis hovedvirksomhed er ejerskab og forvaltning af værdipapirer…”
1 Synes om

Hej @Investco_Sampsa!

Vedrørende mit egentlige spørgsmål til det seneste blogindlæg ( [Pääomarahastoihin sijoittaminen ja verotuksen sudenkuopat - Inderes]

Lad os antage, at et selskab har investeret i en lukket fond i K/S-form (kommanditselskab), hvis levetid f.eks. er 15 år. Udbetalte overskud er i så fald skattefrie indtægter, og andelen af K/S’ets resultat oplyses som skattepligtig indkomst. Fondsandelen kan ikke sælges fra, men man er forpligtet til at beholde den, og en del af forpligtelsen er stadig ubetalt.

Er det i så fald berettiget i regnskabet at behandle en sådan fondsandelen som en del af anlægsaktiverne? Hvis andelen er en del af anlægsaktivernes investeringer, hvordan skal den så oplyses i skatteregnskabet: er der tale om driftsmidler eller en anden investering?

Eller kan værdien af en sådan investering oplyses som en del af omsætningsaktiverne, ligesom andre såkaldte normale investeringer, f.eks. i børsnoterede aktier? Hvordan foretages værdiansættelsen af investeringen i så fald? Er en indledende nedskrivning normalt en skattemæssigt fradragsberettiget udgift?

1 Synes om

Det er værd at læse hele paragrafen.

\u003e En revisor skal dog altid vælges i en enhed, hvis primære forretningsområde er ejerskab og forvaltning af værdipapirer, og som har en betydelig indflydelse som omhandlet i regnskabslovens kapitel 1, § 8, i ledelsen af en anden regnskabspligtigs forretningsvirksomhed eller finansiering.

Almindelige investeringsselskaber opfylder ikke den sidstnævnte betingelse.

3 Synes om

Tak til Ibidem for svarene, jeg er enig.

Tak for spørgsmålet! Min egen opfattelse er, at sådanne investeringer næsten altid er af karakter som anlægsaktiver og i skattemæssig henseende anden formue. De kan sjældent, hvis nogensinde, være omsætningsaktiver, hvis de ikke er likvide og dermed ikke købes og sælges aktivt.

Kunne du præcisere dette.

1 Synes om