Der har været tre finansieringsrunder via Invesdor. Den kommende udbudspris vil næppe være under de tidligere runders nu, hvor CE-mærkningen er opnået, og handlen begynder.
Lad os prøve at holde tråden informativ! Mange her har sikkert været med fra starten, og det er en god ting.
Jeg ville ønske, der var mere diskussion om selve virksomheden.
Som en påmindelse, spørgsmål relateret til IPO’en i denne tråd: Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset - Osakkeet - Inderes forum
Jeg har været med siden 2017, og på et tidspunkt havde jeg allerede afskrevet denne investering mentalt. I den henseende er alt, vi har hørt, positivt.
Men jeg er lidt skuffet over dette: “Injeqs omsætningsmål for 2022 er 0,4-0,8 millioner euro.”
Det ville i praksis betyde salg af 50 enheder og desuden 50 smarte nåle (älyneula) til hver enhed. Med disse salgsmængder ville omsætningen udgøre 0,75 millioner euro.
Nu hvor der er distributionsaftaler i flere europæiske lande, virker det virkelig som en rolig indsats! Det vil sige, at der efter min mening bør drives et langt mere aggressivt salg.
Hvad kan være de faktorer, der bremser salget/væksten, og hvorfor ville der ikke blive solgt mere end sølle 50-60 enheder i løbet af hele året?
På Injeq’s hjemmeside er der angivet en personaleantal på 16 personer. Det kan være forældet information, men der er under alle omstændigheder brug for flere folk.
Dette år vil sandsynligvis gå med rekruttering, onboarding og forskellige lanceringsserier. Jeg ved ikke, hvordan “smarte nåle” (älyneulat) fremstilles, men alle nye produktionslinjer/udstyr skal helt sikkert valideres. Det er ikke let at bygge en produktion fra bunden, der opfylder GMP-kravene, og der er brug for en enorm mængde dokumentation.
Jeg tvivler på, at børsnoteringen ville blive gennemført, hvis de skulle gøre det til en værdiansættelse, der ville mindske værdien af de nuværende ejeres besiddelser. Det ville ikke give nogen mening.
Det meste er sandsynligvis en teknisk forhindring, og branchens fornyelse og udbudsrunder er ofte budgetmæssige. Der kan være forskellige praksisser i forskellige lande.
Staten og kommunerne som kunde er ikke den mest fleksible kunde, men når pipelinen er åben, og udstyret er standard, så ruller salget. 2022 er helt sikkert året, hvor grundlaget lægges for 2023-2024. Derfor ser jeg, at dette års salg vil komme fra piloter og den private side. I sig selv er det også godt, når der stadig er mangel på komponenter.
Alt i alt en fantastisk ting, at Injeq kommer på børsen. Har været med fra starten, og det er min største pulje blandt mine egne startups.
Og hvis de indsamler 8 mio. nu, er det beregnet, at det vil få tingene til at køre og skabe vækst. På det tidspunkt burde der ikke være yderligere emissioner direkte kendt, når de kommer på børsen. Selvfølgelig kan virksomhedsopkøb, nye produkter osv. ændre spillet og skabe behov for en emission.
Det er ikke et dumt spørgsmål. Jeg fandt selv det svenske Innencon her på siderne, og jeg blev en del af ejerkredsen sidste forår. Via virksomhedens hjemmeside fik jeg instruktioner om, hvordan jeg skulle agere. Jeg kan ikke svare bedre, måske er det hemmelig information
hvordan man finder disse virksomheder, som man kan blive medejer af før IPO’er. Måske via nyhedsbreve eller publikationer relateret til virksomhedens branche, fra en ven eller ved at være en del af inderkredsen?
Tilføjelse: Listaamattomat yritykset - Osakkeet - Inderes forum
De har planer om at vokse ret vildt, hvis de løfter omsætningen fra nul til tæt på hundrede millioner på otte år. At skalere organisationen kontrolleret i det tempo er ikke let, og succes er ikke en selvfølge. Der vil altid opstå forsinkelser undervejs, selv i de bedste tilfælde, med ansøgninger om tilladelser eller i den konservative lægestand.
Et ret interessant produkt og et voksende marked, men næppe nogen grund til at skynde sig at købe med det samme. Jeg tænker selv, at jeg roligt vil se, hvordan væksten faktisk realiseres.
Det er blevet nævnt et par gange i tråden, at der maksimalt indsamles 8 millioner, og der er blevet henvist til “antimateriale”. Hvor kan man finde dette materiale? Jeg kan ikke finde denne størrelse af Anni, udover i omtaler i Aamulehti og Talouselämä; jeg kan ikke finde dette tal på virksomhedens egne sider eller i meddelelser.
Min kommentar om 8m€-udstedelsen var i hvert fald udelukkende baseret på disse avisartikler. I Injeqs pressemeddelelse i går morges blev det nævnt, at der blev afholdt et særskilt arrangement for medierepræsentanter i går kl. 10:00. Så jeg tror, at emnet blev nævnt der, og at den kommende udstedelse blev beskrevet lidt mere detaljeret. Vi finder ud af det senest torsdag på den ekstraordinære generalforsamling.
I Kauppalehtis pressemeddelelse stod der:
Injeq afholder en virtuel pressekonference for medierne i dag den 21. februar 2022 kl. 10.00. Invitationen til arrangementet er sendt til medierne via Nasdaq Helsinki.
Var nogen med til dette, og ville I kunne give korte referater af de emner, der blev behandlet?
Selve IPO’ens tidsplan er endnu ikke nævnt nogen steder, selvom jeg endnu ikke har gennemgået den generelle IPO-tråd.
Min første tanke om produktet var, hvor nemt, hvis muligt, den kombinerbare nål ville være at integrere i en robotarm. En menneskehånd “læser” jo ikke data, medmindre man tæller den traditionelle punkterende persons fingerspidsfornemmelse som datalæsning. Pointen er, om nålen kunne integreres direkte i en robotarm, som ville læse data om, hvorvidt stikket var vellykket, og dermed være endnu mere sikker og stabil end en menneskehånd. Jeg kan dog ikke lige på stående fod sige, hvilke konkrete fordele denne integration kunne have.
Har andre allerede modtaget linket til generalforsamlingen, eller kommer det først i morgen?
“Injeq Oy er en finsk vækstvirksomhed inden for medicinsk teknologi. Vores mission er at levere intelligente og sikre løsninger inden for medicinsk teknologi for at lette lægernes arbejde og forbedre patientsikkerheden og behandlingseffektiviteten.”
Hvis det er muligt, så lav en afstemning fra Inderes’ hjemmeside om, hvad der er bedst: Apple-typen eller gennem vækstvirksomhed og mission (gælder mange finske medicinal- og biotekvirksomheder (Faron Pharmaceuticals Oy’s R&D-event på Inderes var god den 23. februar 2022, og Nanoforms dag før skulle også have handlet om R&D, hvilket er centralt), eller altså Apple-typen.
Det er et problem at få nålen det rigtige sted i rygmarven.
Nu er det løst.
Nu forstod jeg ikke helt denne sammenligning. Kan du uddybe lidt, hvad du mener?
Til mødet hørte jeg, at bestyrelsen kun vil blive suppleret i forbindelse med børsnoteringen, dog senest den 1. maj, hvilket betyder, at børsnoteringen kommer overraskende hurtigt. De gamle ejere behandles ikke specielt i udbuddet. Der er ca. 4,5 millioner gamle aktier og nu yderligere 2 millioner.
Ja, i starten overvejede man den 1. april eller den 1. maj som den nøjagtige dato, men den sidstnævnte blev valgt.
Nu skal jeg dog for første gang siden Injeqs generalforsamling sige, at jeg på en eller anden måde fik et uklart eller mere afdæmpet indtryk end ved tidligere møder. Jeg har forsøgt at tænke over årsagerne, men jeg kan ikke præcist sige, hvad det skyldtes. Forhåbentlig skyldtes det kun begivenhedens “uofficielle” karakter efter den officielle del.
På en eller anden måde kunne den nye administrerende direktørs præsentation af sig selv også have været mere informativ, især da man talte om egne styrker osv. Måske lyttede jeg for meget med et halvt øre, og lad os håbe, at kompetencerne så er mere baseret på praktisk arbejde og handling.
Og man må gerne være uenig, men sådanne observationer sprang dog først i øjnene for mig.
Ved den ekstraordinære generalforsamling var det tydeligt, at forberedelsen var mangelfuld. Formanden udfyldte sin rolle, men til tider var det lidt som Kummeli. Samtalerne afveg fra emnet og gjorde det flot.
Man skulle tro, at fuldmagterne ville være sikkert opbevaret, og at to fuldmagter ikke ville være forsvundet.
Enig i dette. Desuden blev jeg lidt irriteret, da der blev spurgt om prisen på produktet, og svaret var noget i stil med “vi starter med en høj pris og ser, om den går igennem”.
Jeg er okay med prisstrategien, men man skal vel ikke komme med sådanne “tanker” offentligt. I dag spredes information hurtigt på internettets motorveje og når måske endda potentielle købere…
Jeg har lignende følelser, denne Q&A-session var et sandt rod. Den bandende salgsdirektør (?) var virkelig et lavpunkt. Sagelige spørgsmål om salgskanaler blev besvaret unødvendigt arrogant. Ikke godt. Hvis man vil på børsen, skal man absolut slippe af med den slags useriøs opførsel.
Det positive var Pekka Tammelas indtræden i bestyrelsen.
I denne sag er jeg stadig bekymret for, at man kun har ét nicheprodukt (lumbalpunktur). Der er angiveligt blevet forsket i produktudvikling af biopsinålen, men det blev senere opgivet som for udfordrende. Nåle til andre punktur-/anvendelsesområder kræver egen CE-godkendelse (og efter samme logik egen FDA-ansøgning i USA), hvilket betyder flere omkostninger og risici.
Før denne ekstraordinære generalforsamling var jeg meget tillidsfuld med hensyn til Injeq, og det var meningen at tegne flere aktier i den kommende emission, hvis værdiansættelsen var moderat. Nu er min holdning blevet et par grader mere kritisk.