Danskes förvärv av Sampo Bank blev dyrt
.
Om jag minns rätt har även Swedbank en pågående penningtvättsutredning kopplad till Baltikum med USA som inte är avgjord än, det här resultatet kan ge en fingervisning även om det.
Välgörare.
https://twitter.com/laura_nelson/status/1602428006500179970
https://twitter.com/United24media/status/1602642590280650753
Det börjar bli svårt att tro att Starlink till Ukraina har varit något annat än ett pr-trick.
Särskilt när både Starlinks startavgift och månadsavgift är högre i Ukraina än i andra europeiska länder. Det börjar snart bli dags att fråga sig om Putin har köpt Musk, den där stackars slitvargen som styrs av pengar. Eller är det bara så att hela världens extremhöger är Putin-vänlig?
Artikeln behandlade även Norelco. Hesari hade tagit upp saken efter att ha fått feedback om att ingångslönerna är dåliga och att företaget styrs genom rädsla.
“HS bad på tisdagen vd Hämäläinen om en kommentar till påståendena i meddelandena. Han ville dock inte kommentera saken”
Som ung kille, när jag tog examen från yrkesskolan som elektriker, åkte jag tillsammans med en klasskompis ända till Varkaus (vi bodde då i Savolax huvudstad, alltså Kuopio) för att jobba på en elektronikfabrik. Vi blev lovade milersättning och allt möjligt annat. Verkligheten uppdagades väldigt snabbt. De ville plötsligt inte betala någon milersättning och föreslog i stället att vi skulle ”flytta hit till Varkaus” – det funkade inte riktigt för oss. Den anställningen varade i 4 dagar. Efter det har jag inte ens övervägt att jobba med el.
Osmo är verkligen i en klass för sig och ett skolexempel på ordspråket ”man sjunger den vars bröd man äter”. Man skulle inte tro att det handlar om grönvänsterns tidigare gaphals. Jag förstår inte heller varför man frågar ordföranden för Helens styrelse om det här ämnet överhuvudtaget. Osmo! Det nuvarande elpriset är förödande och mycket orättvist! På alla sätt.
Men, inspirerad av Osmos kommentarer, låt oss göra en sådan här spekulativ omröstning om en situation som mycket väl skulle kunna vara möjlig, om politikerna bara ville det.
- Nuvarande utan ändringar
- Ett basprisavtal på 20 c/kWh som elbolagen erbjuder alla finländare och eventuella roterande elavbrott på 2 timmar vid förbrukningstoppar
Jag skulle vilja säga alternativ B men det vore i strid med mina ekonomiska intressen, så jag svarar A. Svårt det här med att balansera moral och etik.
För att förtydliga utgår enkäten från att alla nuvarande avtal förblir oförändrade.
Ett nytt avtal på 20 c/kWh skulle man alltså kunna få om man ville, men inte under tvång. Man skulle fortfarande kunna betala mer eller mindre. Inget annat vore ens möjligt i Finland.
Lite överraskande att folk verkar se så tydligt till sin egen navel. Om det egna avtalet är i ordning, spelar andras nöd och konkurser ingen roll om det finns risk för eventuella tvåtimmars elavbrott?
Nåväl, nu börjar det likna försök att styra väljarna. Jag hoppas att enkäten bara har missförståtts och att min ovanstående kommentar om gällande avtal inte har lästs.
Du drar en märklig slutsats. Själv kör jag med spotprisavtal, och jag anser att marknadsmekanismen nog kommer att styra bort konsumtionen när priset skenar iväg mot flera euro per kWh. En stor del av industrin m.m. blir olönsam och företag bommar igen under de största pristopparna (för dem som kan stänga ner utan problem, alltså).
Min poäng var snarare att den nuvarande modellen inte löser de problem som elpriset orsakar för människor och företag. Jag tror inte på strömavbrott oavsett modell, men jag skulle nästan önska en nedsläckning på ett par timmar någonstans i Finland, så att mediernas veckolånga dagliga hysteri inte vore helt förgäves. ![]()
Dags för elbolagen att ohämmat öka onödiga investeringar, köpa upp mindre bolag och höja chefernas/styrelsens arvoden.
Jag skulle inte vara säker på att de som svarar i omröstningen röstar utifrån sitt eget avtal. Själv har jag spotpris (börsel), nu 63 cent/kWh. Jag skulle dock inte nödvändigtvis vilja ha ett fast avtal på 20 cent. Elavbrott skulle vara problematiska för industrin, och deras antal och omfattning skulle kunna vara överraskande obekväma för konsumenterna, då det inte längre skulle finnas incitament att tidsplanera eller begränsa förbrukningen baserat på priset. Jag skulle själv också sätta på tvättmaskinen och bastun (som jag skulle använda igen om priset var 20 cent/kWh) mellan 17–19. Varje gång marknadsmekanismen bryts tenderar det att leda till överraskande (eller ”överraskande”) nya problem med moral hazard.
Helst skulle jag vilja lösa frågan genom en genomgång av elprisbildningen på EU-nivå.
Om elbolagen tvingades sälja el till ett fast pris, skulle det helt eliminera den prisstyrningsmekanism som för närvarande jämnar ut elförbrukningen bort från förbrukningstopparna. Att avskaffa den är en lika bra idé som planekonomi i allmänhet, det vill säga att det skulle leda till en total katastrof.
Nej, 20 cent/kWh är fortfarande inte billigt, men hanterbart. Jag tror att majoriteten av människorna tänker på det allmänna bästa, och industrin har ju redan planerat för eventuella produktionsminskningar i en undantagssituation utan några särskilda rekommendationer.
Jag tror inte att du menar allvar när du säger att du skulle sätta på bastun eller tvättmaskinen vid en tidpunkt som du vet är den värsta förbrukningstoppen, bara för att elen vore billigare. För att jävlas? Det låter väldigt märkligt.
SDP lade förresten fram ett förslag om ett pristak idag. Nyhet här.
Du ser på saken väldigt svartvitt. Nuvarande situation håller på att leda till en katastrof. I de länder som har infört pristak på el (t.ex. Tyskland, Polen, Estland, Norge) finns det hittills inga tecken på negativa effekter av pristaket på förbrukningen, och särskilt inte på problem för elsystemets stabilitet. Den största styrande faktorn är priset, och 20 cent/kWh är inte billig el.
Elförbrukningen har minskat avsevärt sedan priset steg. Finland har också beredskap för förbrukningstoppar på 14 000 MW, så såvida inte alla sätter på sina elbastur dygnet runt när elen kostar “bara” 20 cent/kWh, tror jag inte att ett pristak på el ens skulle påverka förbrukningen.
Man måste också komma ihåg att vi nu diskuterar en undantagsperiod, det vill säga max tre månader, då det ens finns ett behov av ett sådant undantag. Under den tiden kommer inte en trasig marknadsmekanism att gå sönder ännu mer.
Byggbolag går oftast i konkurs på grund av likviditet, när mängden färdiga osålda lägenheter ackumuleras så pass mycket att kassaflödena inte räcker till för att påbörja nya projekt samtidigt som kostnader och amorteringar rullar på. Så visst kan man få Lehto i konkurs.
Vid utgången av rapportperioden 1-9/2022 var RCF (revolverande kreditfacilitet) på 13 M€ helt utnyttjad och bolagets kassa var 11,6 M€, vilket innebär att koncernens nettokassa var -1,6 M€. Bolaget publicerar ingen kassaflödesanalys i delårsrapporten, men på grund av den förlustbringande verksamheten misstänker jag att kassaflödet från den löpande verksamheten var negativt, särskilt då antalet färdiga osålda lägenheter hade ökat till 49 stycken (Q4/21 27 st). Efter en snabb genomgång ser det i mina ögon ut som att man balanserar på kanten till en likviditetskonkurs, särskilt med tanke på att bostadsmarknaden svalnat ![]()
Själv skulle jag åtminstone göra det för att det är den tidpunkt då jag normalt sett kör dem. Ett fast elpris styr inte mot efterfrågeflexibilitet, men knappast mot ett negativt beteende heller, åtminstone inte i någon betydande utsträckning (=“på jävulskap”). Marknadsbaserad, jäkligt dyr el styr däremot likt en osynlig hand till att köra elintensiva maskiner på andra tider.
Vi är inte likadana. ![]()
Jag får korrigera en aning: Hemma hos oss skulle tvättmaskinen köras vid den tiden, eftersom frun inte verkar tänka på tidpunkten överhuvudtaget ens nu med börsel
Ibland sippar jag på min Coca-Cola ur glaset och tänker att den smakar dyrt, när jag vet att diskmaskinen har dragit igång under höglasttimmarna ![]()
EDIT: Och vi bastar inte efter midnatt eller klockan fyra på morgonen, det passar helt enkelt inte vår livsrytm. Det vore ju lite lustigt att vakna mitt i natten för att värma bastun, förvisso. Jag kan tillägga att vi istället för tidpunkten har anpassat frekvensen på bastandet. Om vi tidigare bastade ett par gånger i veckan, har vi på sistone bastat en gång varannan vecka.
Människohjärnan är allt märklig på sitt sätt. Man kan tappa 500 i investeringsvärde på en dag och det känns inte alls, men att använda en kombinerad tvätt-tork som drar 4 kWh när elen kostar 60 cent/kWh känns hemskt, och man känner sig tvungen att köra maskinen på natten för att spara en euro.
Det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna. Väl valda aktier lever sitt eget liv och skänker glädje senare.