Faktum är att jag inte har bastat på länge. ![]()
Harvias framfart i Nordamerika värmer en hel del, särskilt om trenden håller i sig och stärks. ![]()
Faktum är att jag inte har bastat på länge. ![]()
Harvias framfart i Nordamerika värmer en hel del, särskilt om trenden håller i sig och stärks. ![]()
För att fira Harvias rapportdag kommer här ett litet korn av investeringsvisdom, direkt från Tapio Pajuharjus mun. För ganska många av oss skulle det göra gott att närma sig sina investeringar på samma sätt som Harvia närmar sig förvärv:
“Men när tiden är inne, när värderingen är rätt, när det finns en matchande värdering för båda parter, då är Harvia redo att ta sig an fallen. För närvarande anser jag inte att vi är där ännu, men jag tror att tiden kommer att hjälpa oss i det avseendet.”
Man behöver inte göra något hela tiden. Du kan bara vänta på att dina intressen och priset som Mr. Market erbjuder möts! Harvias tillvägagångssätt är ett bra motgift mot FOMO-känslor.
Jag orkar inte börja diskutera det här i energitråden, men jag har väldigt svårt att se vad våra konkurrensfördelar är i den här frågan. Vi har vindkraft och det kommer mer, men på vintern blåser det inte eller så är det ingen fördel i övrigt. Vi ligger långt uppe i norr osv…
I Europa finns vindkraft på betydligt mer gynnsamma platser, i Norge dessutom vattenkraft vars överskott kan och redan används till vätgas osv.
Jag är förstås inte emot det, tvärtom, det vore helt fantastiskt om vi fick en andel på 10 % av den gröna vätgasen till 2030. Det är värt att göra allt man kan för det.
Det är bara väldigt svårt att få ihop den här ekvationen. ![]()
Jag har tagit fram instruktioner för hur man skapar en enkät/omröstning.
De är inte de allra bästa, eftersom jag inte har gjort så många själv, men förhoppningsvis är det instruktioner som hjälper en nybörjare att lyckas skapa en vanlig enkät/omröstning.
Bakom länken finns även andra användbara instruktioner som hjälper till att hålla forumet av hög kvalitet. ![]()
Ha en avslappnad torsdag här i Fikarummet! ![]()
Jag måste ta upp det här, eftersom jag tog fram den här källan för ett liknande påstående tidigare.
Men hur mycket det blåser här jämfört med andra områden i Europa kan jag inte ta ställning till. Men det finns också olika typer av vindar; även alltför hårda vindar är ett problem för vindkraftverk, det måste vara en så kallad ”Guldlock-vind” för att produktionen ska vara effektiv.
Nu när börsnoteringar har lyst med sin frånvaro och sannolikt inte kommer att synas till särskilt mycket så länge cykeln fortsätter att vara dyster under åtminstone resten av året, tänkte jag starta en enmans analysfabrik i stil med grundläggande företagsanalys – med en stor skillnad – jag strävar efter att undvika att prata om siffror om det inte är absolut nödvändigt.
Idén är alltså att starta en serie företagsanalyser på bloggen, där jag framför allt går igenom kvaliteten på företagens affärsverksamhet. Jag börjar troligen med bolag jag själv äger och fortsätter sedan med finska/amerikanska bolag enligt publikens önskemål. Om man vill påverka vilka företag jag analyserar kan man lämna en kommentar här, på bloggen eller rösta i dagens blogginlägg.
Tanken med företagsanalyserna är framför allt att öka människors kännedom om företagens affärsverksamhet, snarare än värderingen av deras aktier. Texterna innehåller alltså få siffror och mer kvalitativ analys av affärsverksamhetens möjligheter och risker samt deras framtidsutsikter och trender. Samt givetvis konkurrensfördelar och annat som vanligtvis förknippas med ”kvalitetsbolag”.
Jag vill också prata mer än vanligt om risker relaterade till bolagen, för även om investering är en vetenskap och konst i möjligheter, hjälper diskussion om risker till att fatta betydligt bättre beslut. Och att undvika dåliga sådana.
Just nu är idén att använda följande underrubriker i analysen av bolaget, och jag skulle vilja be om hjälp: finns det något jag har glömt eller som ni anser borde läggas till som en del av analysen?
Företagets affärsverksamhet och bransch
Marknad, styrkan i varumärket och marknadspositionen
Tillväxtmöjligheter
Svagheter och hot i affärsverksamheten
Långsiktiga megatrender för och emot
Värdeskapande strategi för aktieägarna
Med egna intressen i saken, ett par förslag: Boreo och Aspocomp. Som joker Optomed.
I vilken läroanstalt lär man sig egentligen att det inte blåser på vintern? ![]()
Då man ofta stöter på det påståendet.
Det beror nog på att det också är vindstilla under sträng kyla. Man glömmer bara bort hela resten av vintern.
Är detta alltså en bra eller dålig situation enligt dig, och ur vems perspektiv (köpare, säljare eller hodlare)?
Och ja, den egna erfarenheten vid vindstilla väder kan skilja sig från hur det är lite högre upp
Här ser man alltså hur vindhastigheten förändras från marknivån och uppåt
Uppenbarligen kunde du inte tolka min emoji. Med det där förhållandet har man som holdare verkligen rädslan i kroppen för att prispressen ska börja. Å andra sidan, om man ser på den obalansen genom Kyösti Kakkonens eller någon motsvarande storägares ögon, kan läget se helt annorlunda ut när man kan köpa upp de där posterna i säkert förvar eller låta bli. Jag däremot, som saknar kapital, är rädd för värdet på mitt innehav.
Jag ska ge ett konkret exempel gällande SSH från förra (eller förrförra) året: På den lägsta säljsidan dök det upp en post på 100k eller mer, och strax därefter inleddes en kraftig attack (=dumpning) via flera parter (alltså den där bluffmarknaden) som sänkte aktievärdet rejält. En smartskalle som du påpekar genast att “du fick ju köpa billigt”, men för mig är det aktiespekulation och kursmanipulation med olagliga medel.
Som en disclaimer: jag påstår inte att det är något sådant på gång här, men den ovannämnda episoden som hände mer än en gång har blivit kvar och spökar i bakhuvudet. ![]()
Är det så här Stockas ägare tillbringar sina dagar? Borde man kanske ansluta sig?
https://twitter.com/Taskinen2Reijo/status/1623390051857055745?s=20&t=DzMKZrtvv8FZ8MP4AWTirQ
Det skulle vara trevligt att läsa en mer ingående analys av Medpace på finska! Du har väl fortfarande kvar Medpace-aktier i portföljen, så det skulle säkert vara till nytta även för dig ![]()
Jag funderar främst på att om du anser att aktien är billig för tillfället och tror att den skulle stiga om det inte vore för någon med en enorm post på säljsidan, så skulle det ju kunna vara en motståndsnivå bekant från TA. När den väl har brutits (när den här säljaren får slut på aktier eller vilja att sälja) kan kursen skjuta i höjden. Så en sådan “single seller”-situation är väl ganska trevlig för alla andra utom för dem som själva skulle vilja sälja. Även om det förstås vore kul att se gröna siffror varje dag.
Någons spekulationer och dylikt vet jag inget om, så det är svårt att ens spekulera kring dem.
Åh, imorgon blir det Sampo-kaffe. Ska vi inte ta en bulle med sylt, på det gamla goda sättet (de som vet, de vet).
Jag misstänker att morgondagen bär på en mycket glad överraskning gällande Sampo och Mandatum. Man måste komma ihåg att Nalle lämnar Sampo nu i vår. En showman lämnar inte utan en märkbar exit, och vilket tillfälle vore väl bättre än imorgon. Äger stort.
Här är lite om vad den kvinnliga investerarnovisen fyller på med.
Webbplatsen Market Insider rapporterar att Woods fond nu har köpt aktier i Velo3D, som fokuserar på 3D-utskrifter i metall, under de senaste åtta handelsdagarna och aktier i Repare Therapeutics, som erbjuder onkologisk behandling i klinisk fas, under de senaste sju handelsdagarna.
…eller?
![]()