Inderes kafferum (Del 5)

Jag vägrar tro att du, som en klok kille, inte verkligen vet vad det handlar om. Detta måste bara vara provokation. :slight_smile:

Det behövs förmodligen ingen separat tråd på forumet där man ständigt lägger upp samma meme. Vilket mervärde tillför det forumet? Grodfotot är bra och relevant när det finns anledning till det. Nu handlar det om att vissa hyllar 0,5%–2,0% kursförändringar som en allmän uppgångsdag med bara en meme-bild utan att ens nämna procentsatsen. Varför skulle man spamma en populär tråd med sådant?

Och som lätt kan konstateras är det återigen samma skribent som ligger bakom, vars inlägg ofta bara syftar till att skapa bråk. Det finns ingen annan tanke med det än att precis ha haft samma diskussion, och igen bestämmer han sig för att posta grodan, trots att kursen inte har förändrats överhuvudtaget.

30 gillningar

Mina inlägg är inte menade att orsaka missnöje och jag kommer inte längre att posta det memet om det orsakade missnöje. Tack och förlåt.

6 gillningar

Den som är klok avbryter och/eller slutar svara :wink: :+1:

4 gillningar

För en långsiktig investerare spelar en enskild dags kursförändringar ingen roll. Men istället finns det varje dag anledning att glädjas över att man äger en aktie som på lång sikt genererar avkastning, och i vilken tråd hör då dessa, förhoppningsvis dagliga, hyllningar hemma?

Eller är forumets uttryckliga syfte att styra “investeringar” mot kortsiktigt hetsande?

7 gillningar

Du har bra företag där som du listade som snabbt växande, relativt prisvärda. Evo och Betco har jag också. Det lät bara lite konstigt (eller det sved i ögonen) att du har kritiserat flera finska företag för deras värdering, främst på grund av att det finns många billigare alternativ på börsen, men du har inte nämnt dem. Baserat på detta och Stockmann-spammet undrar jag om ditt syfte bara är att hetsa upp känslor eller vad idén med det är. Nåväl, det är skönt att höra att det inte är meningen att orsaka missnöje.

Dagliga hyllningar av långsiktiga innehav hör förmodligen inte hemma i någon tråd, om det inte finns något nytt att säga om dem varje dag. Eller vilken typ av inlägg menade du? I “förbluffningstråden” är syftet naturligtvis att förbluffas över kursförändringar. Ofta undrar man där varför något har stigit eller fallit så mycket och andra berättar orsaken om de vet.

9 gillningar

Varje tråd har traditionellt sett haft sin egen kultur, som ofta har skiljt sig avsevärt från andra trådars kultur. Tidigare, till exempel, i vätgas-trådarna och “Haarum”, var det en väldigt vild stämning och många meddelanden som omedelbart skulle ha flaggats i andra trådar. Vi fick länge besked om att man ville att forumet skulle vara en diskussionsplattform med högt mervärde, men i slutändan bestämmer naturligtvis samhället självt hur forumet ser ut. På grund av detta har forumets memekultur till stor del dödats och den är nästan död. Detta är ett värderingsval.

Samtidigt har man dock sakta men säkert övergivit kravet på mervärde och utgångspunkten att man måste läsa tråden innan man skriver där, vilket gör att diskussionerna nu ständigt går i cirklar och det är ingen idé att skriva långa meddelanden eftersom de inte läses och samma saker diskuteras igen om en månad. Detta är också ett värderingsval.

Det mest beklagliga är att Nokia-trådens “Kauppalehti”-liknande kultur har spridit sig över forumet och det har blivit accepterat att skapa meddelanden utan mervärde, så länge de ytligt sett är relaterade till företaget på något sätt. Till exempel är “Nokia byggde en 5G-mast i Spanien” ett helt värdelöst nollmeddelande, men man kan inte flagga dem eftersom 95% av tråden är fylld med sådana. Denna “Kauppalehti”-fiering av forumet kan vara ett oundvikligt fenomen när antalet användare växer, men jag anser att det ändå är en diskussion värd att ha, eftersom man kanske fortfarande kan göra något åt det. :face_with_monocle:

Edit:
Detta var en såpass bra metameme att jag måste länka den här också :rofl:

27 gillningar

Är inte hela tråden full av meningslös spam, vars övervakningsvärde är nära noll? Och nu ska man börja kräva någon form av kvalitetskriterier för den tråden också?

16 gillningar

Det har varit en av de mest fascinerande trådarna att titta på under den senaste månaden, bortsett från dessa skräpinlägg. Vilka inte var ett problem då de bara dök upp då och då.

Oftast har det varit någon helt okänd aktie med en daglig förändring på ± 10-90 procent. Sedan har det varit fascinerande att googla vad det handlar om.

Men när majoriteten av inläggen efter veckor börjar vara “Stockmanns groda och kursen idag +1%” så är den naturliga följden att endast den lilla kärngruppen fortfarande följer det. Och tydligen föreställer de sig efter publikförlusten “när majoriteten vill detta” “när tråden annars skulle vara tyst”.

Jag skulle jämföra detta med att gå ut på dansgolvet, festa full och sedan undra vart alla andra tog vägen, när vi har så kul.

34 gillningar

Och jag betonar att även detta är en obetydlig sak, och man bör inte lägga mer energi på det eller bli känslosam.

Memen hamnade i spamavdelningen, bara lite finjustering så är det klart. Ingen kräver att det ska vara memfritt eller att man inte får hypa Stokka, bara måttlighet. Vilket å andra sidan även Stokkas supportrar borde förstå nu, eftersom vi bygger sandslott i samma sandlåda borde vi ta hänsyn till varandra.

Detta kunde också ha en enkel lösning: separera kursförändringarna i två trådar, varav den ena kunde vara mer en generell tråd för att undra över kursförändringar, och i den andra kunde man posta sina roliga bilder på Stokka, om så tusen om dagen.

4 gillningar

Håller med om allt det där, och jag har också lagt märke till att det liknar Kauppalehti (finsk affärstidning). Det är förvånande när man försöker flagga en uppenbar 0-post från en företagstråd och man bara får ett meddelande om att inlägget redan har granskats. Samma saker upprepas verkligen många gånger i trådarna. Det skulle vara ganska tråkigt att börja bekanta sig med till exempel Kamux eller Harvia genom att läsa tråden från början. Även därför är jag förvånad över den nuvarande, allt lösare linjen. Det är trevligt att då och då hitta en företagstråd med färre inlägg, men nästan alla är rena fakta. Det underlättar avsevärt att bekanta sig med företaget. :slight_smile:

8 gillningar

Jag avundas inte forummoderatorerna när jag läser de senaste händelserna här

40 gillningar

Hej gott folk. Jag vet inte om det här faller helt utanför fikarumsdiskussionerna, men jag vet inget bättre ställe att fråga på.

Jag börjar studera vid högskola nu i hö

3 gillningar
Result:
Rockefeller fick postumt den största möjliga hedersbetygelsen när Carl Barks år 1961, i en berättelse med oljetema, namngav Joakim von Ankas nya fiende John D. Rockerduck, som i Finland är känd som Kroisos Pennonen (och i Sverige som von Pluring).

Wait, the instructions say "Ensure the translation only contains the original language and the target language" and "Rewrite sentences that sound unnatural". Adding "(och i Sverige som von Pluring)" is helpful for
61 gillningar

Det här händer ibland med barn i förskoleåldern. Efter att ha berättat en rolig historia som fått andra att skratta, berättar de den igen. Och igen. Och om och om igen. Ingen variation, eftersom den roliga historien ju

25 gillningar

(Ny?) Meme-tråd skapad. Dags att börja mejma!

9 gillningar

Jag skulle välja den som har lägre ränta (referensränta + marginal) just nu. Ingen kan säga med säkerhet vilken som är bättre under hela låneperioden. Nästa lån (bostad eller liknande) skulle jag sedan ta med den andra referensräntan, så blir referensränterisken diversifierad.

5 gillningar

Vi hade ju redan en memetråd… varför skapades en till??

12 gillningar

Inspirerad av den senaste tidens händelser rekommenderar jag att man sätter på detta medan man bläddrar på forumet:

3 gillningar

Jag fick inte tummen ur, men vid något tillfälle lade jag märke till när @Verneri_Pulkkinen länkade till en QT(?)-tråd med hänvisning till en annan tråd med kommentaren “kritik av misslyckade analyser” eller dylikt. Nåväl, för att fördriva tiden bläddrade jag igenom den och skrollade bland de tidiga inläggen tills diskussionen på ett ögonblick förvandlades till ett personligt käbbel mellan några användarnamn och stämningen var på dagisnivå.

Moralen i historien är att om man brukar säga om kursgrafer: “om nuvarande -40 % svider, titta då på femårsutvecklingen så ser du att firman har presterat lysande”, så kan man samtidigt säga att även om forumet ibland känns som om det har gått bakåt lite, så har vi faktiskt utvecklats en del som “inderes sapiens” från stenåldern 2018(?), om man sträcker ut tidsperspektivet tillräckligt långt. :man_shrugging:t3::sweat_smile:

Edit. Inderesin pieleen menneet suositukset - Kehitysideat - Inderes forum

Edit2. Jaha, uppenbarligen länkade jag till ett specifikt inlägg i den tråden, vilket inte var meningen, så jag ändrade det till början av tråden.

8 gillningar

[quote=“Datamonni, post:1546, topic:33096, full:true”]
Vi hade ju redan en meme-tråd…

24 gillningar